Gå til innhold

Bakemesterskapet 2025!

Anbefalte innlegg

Babyface skrev (39 minutter siden):

Enig. Jeg skjønner ikke vitsen med å gi de så dårlig tid at resultatene blir dårlige. Hadde vært lett å justere dette med at klokka ble stoppet en viss tid i det deltakeren tar bunnen sin ut av ovnen.

De må jo få en tid som det er mulig å gjøre oppgaven på en god måte?  Hvis det er plent umulig selv for den beste bakeren så er jo hele greia en stor vits!

Jeg så første sesongen, men gidder ikke se denne. Det er så mye dårligere nivå enn hos danskene og engelskmennene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hytta med ski utafor var utrolig bra laget!  Resten syns jeg ikke var så imponerende. Syns kanskje nivået er litt lavt. Synd at han unge fra Løten gikk ut, men det var han det skar seg mest for. Det som er utrolig frustrerende er at hadde de fått bedre tid hadde sikkert samtlige, inkludert han, fått vist bedre hva de kan. Og resultatene hadde vært mer imponerende for meg som seer å se på også. 
Jeg skulle ønske de fikk bedre tid. 
Hadde blitt et helt annen program, men kanskje noe mer som camp kulinarisk. Da mener jeg mer tid til å forberede seg, tid til å øve seg på tekniske oppgaven før selve bakedagen er. Det hadde krevd at deltakerene måtte regna mer tid på det, men vet ikke om det er til stor ulempe og det ville vært vanskeligere å finne deltakere feks. 

Endret av Klink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nivået på de norske er overraskende lavt sammenlignet med de britiske. Hvorfor er det sånn? I GBBO er det mye større variasjon på det som lages, flere teknikker og smaker og forskjellige ting. I Norge blir showstoppere tydeligvis lagd av sjokoladekake med bringebær og fondant 🤔 

Jeg tror og den norske hadde hatt godt av ny programleder. Ulrikke er en veldig flink artist, men hun tilfører ikke programmet noe her. I GBBO har de to, som gir dem mulighet til å spille på hverandre, og i tillegg er det komikere, så de tilfører noe gøy. Jeg savner litt det her.. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitstrietapet skrev (På 5.3.2025 den 19.48):

Hvor ser dere de utenlandske versjonene? :)

Sanngridr skrev (På 5.3.2025 den 20.20):

Ja apropos den britiske..jeg så sesong 14 av The Great British Bake Off på NRK og sendte de en mail for å spørre om de også skulle sende sesong 15 som kom ut i fjor høst. Det hadde de visst ingen planer om. Noen som vet hvilke andre steder jeg eventuelt kan se TGBBO? :) 

Med VPN kan GBBO sees på channel4.com  😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (9 minutter siden):

Jeg syns nivået på de norske er overraskende lavt sammenlignet med de britiske. Hvorfor er det sånn? I GBBO er det mye større variasjon på det som lages, flere teknikker og smaker og forskjellige ting. I Norge blir showstoppere tydeligvis lagd av sjokoladekake med bringebær og fondant 🤔 

Jeg tror og den norske hadde hatt godt av ny programleder. Ulrikke er en veldig flink artist, men hun tilfører ikke programmet noe her. I GBBO har de to, som gir dem mulighet til å spille på hverandre, og i tillegg er det komikere, så de tilfører noe gøy. Jeg savner litt det her.. 

Helt riktig. Programleder og dommere er et problem, men man merker godt at britene har en mye større søkermasse å velge fra. Ikke bare er nivået høyere, men det gir også mulighet til å caste forskjellige aldre og personligheter. Alltid en overraskelse i form av f.eks. en bygningsarbeider e.l. som er suveren på dekorasjon.

NRK skal alltid på død og liv sette sitt eget preg på innkjøpte konsepter. I dette tilfellet tar det helt livet av sjarmen ved originalen. SVT gjør noe av det samme ved å gjøre programmet om til skolefjernsyn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som irriterer meg ved den norske versjonen er at de skal tvære ut konkurransen ved å lage TO programmer hver uke. Jeg synes som regel at de "mesterverkoppgavene" de lager er den kjedeligste delen. OK, jeg skjønner at det er en dyr produksjon, og at NRK vil ha mest mulig TV ut av det, men det blir i alle fall ikke best mulig TV på den måten. 

At tidspress er viktig for dramaturgien kan jeg jo godt forstå, men ikke så mye at resultatet bare blir elendig. Da er liksom litt av vitsen borte, synes jeg. :eeeh: (Det samme gjelder for øvrig i Symesterskapet!) Og når noen faktisk holder tiden og fullfører oppgaven på en ordentlig måte får de som regel beskjed om at de har gjort det for enkelt. 

At nivået er høyere i UK er forståelig, for de har helt sikkert utrolig mange flere søkere å velge mellom. Den danske versjonen har jeg ikke sett, men jeg har sett den svenske, og de holdt definitivt et høyere nivå, de også. 

Endret av Ullvott
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kombinasjonen middelmådige deltakere, for liten tid, dommere med null karisma og en programleder med Østfolddialekt og utestemme gjør at dette dessverre ikke er veldig gøy å se på.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanngridr skrev (På 5.3.2025 den 20.20):

Ja apropos den britiske..jeg så sesong 14 av The Great British Bake Off på NRK og sendte de en mail for å spørre om de også skulle sende sesong 15 som kom ut i fjor høst. Det hadde de visst ingen planer om. Noen som vet hvilke andre steder jeg eventuelt kan se TGBBO? :) 

Tv2 play har hatt mange sesonger av både den britiske og den svenske versjonen, men lurer på om nrk kjøpte rettighetene til de nyeste sesongene for tv2 har ikke hatt noen nye sesonger etter det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsi skrev (På 9.3.2025 den 7.31):

Synes det går igjen at de aldri rekker å få avkjølt kakebunnene ordentlig.
   Det ser ut til at mange bunner går rett fra varm ovn og inn i kjøleskap. Da vil jo bunnene bli tunge og kompakte uansett, selv om de i utgangspunktet var luftige. De tunge, varme bunnene vil jo også presse på kremen inni, og bli enda tyngre fordi de trekker til seg kremen. Er bare litt lei av at dommerne klager på kompakte kaker, når de får så dårlig tid. 

Det hjelper å ha i bakepulver - han nordlendingen glemte jo det 😛.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiesandcream skrev (På 5.3.2025 den 20.40):

Er det de samme dommerne som sist? 😅

Dessverre. Han mannen er så lite karismatisk og sier alltid: «Den blir litt strev i munnen!» Og hun kvinnelige dommeren er et godt eksempel på «treig trønder». Ikke i nærheten av Paul Hollywood og Prue!

Endret av Grüner
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes 2.sesong begynte bedre enn 1.sesong. I likhet med mange her så synes jeg dommerne (iallefall 50% av dommerne) var veldig ukarismatisk i 1.sesong. Jeg synes jeg ser litt flere smil i 2.sesong- og tipper det blir mindre mas om krønsj & krem. Jeg synes også det er positivt at mesteroppgaven var gjennomførbar, og ikke altfor vanskelig slik den var i 1.episode av 1.sesong.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (På 8.3.2025 den 0.31):

De e itj nåk KRØNSHJ i dommeran ;)

Nei jeg vet! Og jeg irriterer meg over at hun har det håret og er SÅ døll. Du må faktisk være mer artig når du skal ha blått hår!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Nei jeg vet! Og jeg irriterer meg over at hun har det håret og er SÅ døll. Du må faktisk være mer artig når du skal ha blått hår!

😂 

Det som irriterer meg i den norske serien, er at jeg synes dommerne er mer opptatt av hva de PERSONLIG synes er godt. Mens i den britiske og svenske er det mer fokus på teknikk og er mer objektive i bedømmingen

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Olli ble hardt bedømt i den hjertekake-oppgaven. Bare pga den lille pynten som var brent kom han på siste plass selv om han hadde de fineste hjertene og smaken unntatt den pynten var bra. Alle deltakerne ble overrasket også. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fried chicken vaffelen hans så nydelig ut!!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kvinnelige dommeren er mere positiv i år, det er bra. Ikke så mye surmuling og mas om krønsj. 
det som egentlig irriterer meg mest med programmet er at de ofte skal lage kaker som ligner noe helt annet, kaktus, discokule og jeg vet ikke hva. Jeg har ikke sansen for sånne barokke påfunn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dommerne er mer sjarmerende i år! De maser ikke like mye om kræmm og krønsj som før, og har generelt litt mer glimt i øyet.

Men at de stadig skal holde på med dette hersens rosevannet?? Nå har jeg aldri smakt det, men det høres da virkelig ikke noe godt ut heller, jeg ser for meg parfymesmak. Dommerne har sablet det ned ved hver eneste anledning, så jeg skjønner ikke hvorfor det alltid kommer tilbake.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

os Maxilla skrev (20 timer siden):

Enig i at dommerne er mer sjarmerende i år! De maser ikke like mye om kræmm og krønsj som før, og har generelt litt mer glimt i øyet.

Men at de stadig skal holde på med dette hersens rosevannet?? Nå har jeg aldri smakt det, men det høres da virkelig ikke noe godt ut heller, jeg ser for meg parfymesmak. Dommerne har sablet det ned ved hver eneste anledning, så jeg skjønner ikke hvorfor det alltid kommer tilbake.

De har jo allerede gitt en oppgave hvor de sa de forventet krønsj inni kaka. Men ja, det rosevannet lurer jeg også på hvorfor det alltid er noen som skal prøve seg på, når nesten alle bommer på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosevannet er dømt til å mislykkes men vi har sikkert ikke sett det brukt for siste gang 😅 En annen ting jeg stusser på er at de noen ganger lukker øynene helt for dommernes råd. Slik som i dag da de fikk tips om å steke paibunnen før de tok i fyllet. Men nei, flere insisterte på å kjøre på og steke alt på en gang. Og paien ble klissvåt selvsagt. Mulig det har med tiden å gjøre men likevel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...