AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Hei. Vi er et par som venter vårt første barn, bor på Majorstuen i Oslo og skal flytte et sted for å etablere oss. Har familie på Ekeberg/Nordstrand-område og i Lillestrøm, så vi ser her. Vi får enebolig i Lillestrøm, tomannsbolig/rekkehus på Ekeberg. Hørt at det er mye mygg i Lillestrøm, det tror jeg kan plage meg? Noen som bor i disse områdene med små barn og kan si hva de mener? Anonymkode: 02cf0...3a1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars Det er mye mygg i Lillestrøm ja, men hvor mye man blir plaget kommer an på! Veldig mange har myggmaskiner, og da er hagen omtrent myggfri. Har akkurat flytta ut av Lillestrøm, bodde ved måsan og det var helt ekstremt enkelte år. Eksen bodde på volla og naboen hadde myggmaskin. Der trengte vi ikke myggspray engang om vi satt ute til sene nattetimer. Anonymkode: b2632...496 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Er veldig fornøyd med Ekeberg som barnefamilie. Det eneste aberet er at 34-bussen sklir i bakkene noen dager hver vinter og at det er lite butikker i praktisk gangavstand. Jeg ville foretrukket rekkehus mellom Stamhusveien og sletta, bort mot Ekeberg skole - slik at 23-bussen med evt overgang til bane på Ryen også er naturlig kollektivvalg og Manglerud med senter og svømmehall blir kjapt tilgjengelig. Dessuten er de rekkehusene som vender inn mot sletta ganske lekre og hagen føles enorm. Så stikker man bare på ferie og leier ut for en formue de ganske få dagene i året det er Norway Cup og Tons of Rock. Skolen er bra, flere av barnehagene svært gode. Friområder i massevis, selvsagt, og mye fritidsaktiviteter i BSK. Opplever miljøet generelt raust og inkluderende. Ungdomsskolen (Brannfjell) har hatt en del utfordringer, inntrykk av vesentlig bedring de siste årene. Noen velger å søke seg til Høyenhall eller Manglerud i stedet, og det fungerer jo også fint. Anonymkode: f318a...bd3 2
Snok1 Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Noen som bor i disse områdene med små barn og kan si hva de mener? Dere velger selvsagt Ekeberg! Hallo. Lillestrøm?!? 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Det er jo en sinnsyk prisforskjell på de to områdene. Ingen som har råd til Ekeberg vurderer Lillestrøm. Anonymkode: b60a0...45b 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Nordstrand har A, B og C rangering av ungdommer og det er mye mobbing på skolene. Veldig materielt fokus. Vet ikke hvordan det er i Lillestrøm, men det er jo litt unna? Har ikke bodd der men Lillestrøm sentrum er fint. Jeg ville valgt bydel Østensjø om dere skal bo i Oslo med barn. Det er det gode skoler og lite snobberi. Anonymkode: d5849...f26 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars Vanskelig å få bhgplass og det er et særs høyt press til å passe inn til barn/ungdom. Anonymkode: 865b9...e59
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars Ekeberg er finere, mer sentralt ift Oslo og en bedre investering. Flere meget ressurs sterke mennesker der, som er et pluss for miljøet. Lillestrøm har enkel vei til Gardermoen om dere reiser mye. Det er billigere der enn på Ekeberg. Jeg ville valgt Ekeberg. Det er et flott sted Anonymkode: dfb38...873 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ekeberg er finere, mer sentralt ift Oslo og en bedre investering. Flere meget ressurs sterke mennesker der, som er et pluss for miljøet. Lillestrøm har enkel vei til Gardermoen om dere reiser mye. Det er billigere der enn på Ekeberg. Jeg ville valgt Ekeberg. Det er et flott sted Anonymkode: dfb38...873 Meget ressurssterke mennesker gir dessverre et miljø som er materialistisk og legger et stort press på barna. Sikkert greit om det eneste fokus man har i livet er fasade og materielle ting, og man har råd til å følge med naboene, men hvis man ikke har det ville jeg ikke flyttet dit. Anonymkode: d5849...f26 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars Hvor i Lillestrøm tenkte du, sentrum? Er vel endel mygg ved elva, men jeg bor litt lenger opp, 13 min å kjøre fra sentrum og der er det ikke noe spesielt mye mer mygg enn andre steder. Jeg har også bodd på Nordstrand, det er jo et fint område, men jeg trives mye bedre litt mer landlig og med et litt annet miljø enn sånt "rikmanns"miljø. Men det er jo veldig individuelt hva man ønsker! Anonymkode: 1efcb...a72
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Meget ressurssterke mennesker gir dessverre et miljø som er materialistisk og legger et stort press på barna. Sikkert greit om det eneste fokus man har i livet er fasade og materielle ting, og man har råd til å følge med naboene, men hvis man ikke har det ville jeg ikke flyttet dit. Anonymkode: d5849...f26 Klassisk fattigmanns trøst. "Jeg ville ikke ha det likevel." Anonymkode: b60a0...45b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nordstrand har A, B og C rangering av ungdommer og det er mye mobbing på skolene. Veldig materielt fokus. Anonymkode: d5849...f26 Absolutt, men Ekeberg er ikke som resten av Nordstrand. I hvert fall ikke i nærheten av like ille. Bysiden av sletta er mer preget av kulturell kapital og offentlig ansatte, mens lengre ned på beste Nordstrand dominerer nyrike slipsfyrer i det private næringsliv. Det hjelper også på at Ekebergskrenten og nedover mot Ryen sogner til barneskolen, samt at mange i Gamlebyen søker barna til Ekeberg. Anonymkode: f318a...bd3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klassisk fattigmanns trøst. "Jeg ville ikke ha det likevel." Anonymkode: b60a0...45b Nei, det er faktisk ikke det. Det er leit for barn å være fattigst i klassen. Jeg mener at like barn leker best når det gjelder nabolag, man bør passe «midt i» og ikke skille seg ut. AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt, men Ekeberg er ikke som resten av Nordstrand. I hvert fall ikke i nærheten av like ille. Bysiden av sletta er mer preget av kulturell kapital og offentlig ansatte, mens lengre ned på beste Nordstrand dominerer nyrike slipsfyrer i det private næringsliv. Det hjelper også på at Ekebergskrenten og nedover mot Ryen sogner til barneskolen, samt at mange i Gamlebyen søker barna til Ekeberg. Anonymkode: f318a...bd3 Uenig med deg. Mulig barneskolen ikke er ille, selv om mobbetallene er vesentlig høyere enn på vår skole i Østensjø, men på ungdomsskolen slås Ekeberg sammen med både Bekkelaget og Nedre Bekkelaget. Disse to skolene helt syke tall på mobbing, særlig nedre Bekkelaget. Dette er ikke gjennomsnittlige folk, og ja, det er mye materielt press. Mobbetallene fra Brannfjell er skyhøye, så det dårlige miljøet fra rikmannsstrøkene tas i aller høyeste grad med inn på ungdomsskolen - og jeg vil vel påstå at dette er den vanskeligste tiden for de aller fleste barn. Anonymkode: d5849...f26 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #14 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 21.13): Meget ressurssterke mennesker gir dessverre et miljø som er materialistisk og legger et stort press på barna. Sikkert greit om det eneste fokus man har i livet er fasade og materielle ting, og man har råd til å følge med naboene, men hvis man ikke har det ville jeg ikke flyttet dit. Anonymkode: d5849...f26 Du er full av fordommer Anonymkode: dfb38...873 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #15 Skrevet 5. mars Har dere råd til alt dere vil ha / trenger på Ekeberg/nordstrand eller rundt der så ville jeg gått for det. Flyttet med mann og barn fra oslo til Lillestrøm, men på høyde rett utenfor (5 min å kjøre/sykle til toget). Her er det heldigvis ikke noe merkbart med mygg. Det har gått helt fint, men hadde vært fint å kunne sykle inn til oslo. Anonymkode: 5fc52...d7b
AnonymBruker Skrevet 5. mars #16 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er full av fordommer Anonymkode: dfb38...873 Du får studere elevundersøkelsene og høre litt på hva som rører seg - det omtales ofte i pressen og i foreldremiljøene når man bor i nærheten av noe. Det er klart at når man bor i Østensjø kjenner man folk på Nordstrand og hører mye rart. Vi har dessuten familie i Oslo vest og Bærum som har ungdom som har gått igjennom litt av hvert mtp miljø, og har også nær familie som er politi og forteller om hva de opplever på jobb - på begge side av byen. Jeg har ikke fordommer mot noen, men tar fakta på alvor. Jeg har ingen intensjon om at barna mine skal inn i et miljø hvor alle vennene deres har bedre råd enn oss - da er man per definisjon utsatt. Vi har stort hus i dag, men da er det ikke ubegrenset til alt mulig annet, akkurat som folk rundt her. Jeg har heller ikke noe behov for å lære barna mine å dømme folk etter pappaens inntekt, hvilken bil de har, hvor stort hus de har, eller hvor mye de veier, og dele i A-,B- og C-lag. Synes det er et helt forkastelig menneskesyn. Det skjer ikke her vi bor heldigvis, har selv barn på ungdomsskolen. Anonymkode: d5849...f26
AnonymBruker Skrevet 5. mars #17 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 21.09): Ekeberg er finere, mer sentralt ift Oslo Anonymkode: dfb38...873 Jeg brukte lengre tid fra der jeg bodde på Ekeberg til Oslo sentrum, en hva jeg bruker fra Lillestrøm til Oslo sentrum. Jeg bruker korter tid til jobb i Oslo og kortere tid hjem, boende i Lillestrøm en da jeg bodde på Ekeberg. Til TS. Jeg bor i Lillestrøm og har bodd på Ekeberg, Høyenhall, Sandaker, Torshov, Risløkka og Smestad, av steder i Oslo. For meg er det et enkelt valg. Jeg blir boende i Lillestrøm, for å si det sånn😊. Jeg er i fra Oslo, født og oppvokst. Allikevel et enkelt valg for min del. Solgte i Oslo, pakket sekken og flyttet til Lillestrøm. Aldri sett meg tilbake. Anonymkode: aa0c8...3be
AnonymBruker Skrevet 5. mars #18 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 18.21): Ingen som har råd til Ekeberg vurderer Lillestrøm. Anonymkode: b60a0...45b 👋🏻 Ville valgt det samme igjen. Lett. Anonymkode: aa0c8...3be
AnonymBruker Skrevet 5. mars #19 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du får studere elevundersøkelsene og høre litt på hva som rører seg - det omtales ofte i pressen og i foreldremiljøene når man bor i nærheten av noe. Det er klart at når man bor i Østensjø kjenner man folk på Nordstrand og hører mye rart. Vi har dessuten familie i Oslo vest og Bærum som har ungdom som har gått igjennom litt av hvert mtp miljø, og har også nær familie som er politi og forteller om hva de opplever på jobb - på begge side av byen. Jeg har ikke fordommer mot noen, men tar fakta på alvor. Jeg har ingen intensjon om at barna mine skal inn i et miljø hvor alle vennene deres har bedre råd enn oss - da er man per definisjon utsatt. Vi har stort hus i dag, men da er det ikke ubegrenset til alt mulig annet, akkurat som folk rundt her. Jeg har heller ikke noe behov for å lære barna mine å dømme folk etter pappaens inntekt, hvilken bil de har, hvor stort hus de har, eller hvor mye de veier, og dele i A-,B- og C-lag. Synes det er et helt forkastelig menneskesyn. Det skjer ikke her vi bor heldigvis, har selv barn på ungdomsskolen. Anonymkode: d5849...f26 I alle dager for noen kategoriske påstander 😅 Jeg har barn på både ungdomsskole og barneskole på Nordstrand, i et av de veldig dyre områdene. Ingen av mine barn opplever dømming ut fra inntekt, bil, hus eller noe som helst - selv om jeg kjenner til at det har vært noe snakk om A, B og C-gjenger på en av naboskolene her. (Og vi har et helt ordnært hus og en ordinær bil, og jobber i offentlig sektor). Men sosiale problemer og dårlige skolemiljø har med skolen å gjøre, hvordan de jobber med inkludering og utenforskap, hvor erfarne og trygge lærerne er osv, og mye mindre å gjøre med hva slags mennesker som bor i området. Foreldrene mine er lærere, og har blant annet jobbet både på en ungdomsskole i bydel Østensjø og en i bydel Grorud, der begge skolene hadde store problemer med mobbing, utestenging og dårlig skolemiljø over år. Uten at det gjør at jeg anbefaler folk å unngå alle skoler i bydel Østensjø eller bydel Grorud av den grunn 🙄 Anonymkode: c4043...2f8
AnonymBruker Skrevet 5. mars #20 Skrevet 5. mars Bor i Lillestrøm, har bodd på Karlsrud tidligere. Blir boende her. Anonymkode: 41981...101
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå