AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Del Skrevet 4. mars Jeg leier bolig foreløpig Anonymkode: b375f...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Del Skrevet 4. mars Det blir tillagt et formuestillegg på beregningsgrunnlaget for lønn dersom netto formue er høy nok. Les mer her: Inntekter som er med i beregningen - Husbanken Anonymkode: e70fd...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Del Skrevet 4. mars Nei det skulle vel bare mangle. Du trenger ikke bostøtte med million på bok. 🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 91380...3e9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #4 Del Skrevet 4. mars Hvorfor skulle du søke om det når du har penger??? Anonymkode: 45c93...4f7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Del Skrevet 4. mars Tror ikke du får når du har så mye penger i banken. Hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt pengene og kjøpt meg leilighet, Da vil du få bostøtte. Anonymkode: 7defd...34a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det skulle vel bare mangle. Du trenger ikke bostøtte med million på bok. 🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 91380...3e9 Idiotisk å bruke opp sparepenger på husleie. Søke kan man alltids gjøre. Anonymkode: e8fa1...b5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #7 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Idiotisk å bruke opp sparepenger på husleie. Søke kan man alltids gjøre. Anonymkode: e8fa1...b5c Da kan jo alle som leier sette pengene sine på sparekonto, så slipper de å bruke penger på leie og strøm... Anonymkode: 6e15b...b5b 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Del Skrevet 4. mars Selvfølgelig skulle jeg gjerne kjøpt meg bolig for pengene, men jeg er skadet etter en ulykke og bruke pengene på privat behandling som hjelper meg. Ts Anonymkode: b375f...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #9 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da kan jo alle som leier sette pengene sine på sparekonto, så slipper de å bruke penger på leie og strøm... Anonymkode: 6e15b...b5b Noen får STØTTE. Ingen får betalt alt. Anonymkode: e8fa1...b5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Del Skrevet 4. mars https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/ Plott inn her, så ser du om du kvalifiserer til bostøtte. Anonymkode: 44692...816 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Del Skrevet 4. mars Bostøtte/strømstøtte går gjennom husbanken og beregnes hovedsakelig ut fra inntekt. Mange her som høres ut som de blander sammen med sosialstønad, det er noe annet og der kreves det at en bruker opp alle egne midler først. Bare søk Anonymkode: 0b0dd...805 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Del Skrevet 4. mars Nei, du kommer til å få avslag! Jeg fikk avslag selv med «bare» to hundre tusen i formue. AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig skulle jeg gjerne kjøpt meg bolig for pengene, men jeg er skadet etter en ulykke og bruke pengene på privat behandling som hjelper meg. Ts Anonymkode: b375f...f47 søk lån i husbanken da. Mulig du får nei grunnet formuen din, men du kan jo forsøke likevel. Anonymkode: c7643...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Bostøtte/strømstøtte går gjennom husbanken og beregnes hovedsakelig ut fra inntekt. Mange her som høres ut som de blander sammen med sosialstønad, det er noe annet og der kreves det at en bruker opp alle egne midler først. Bare søk Anonymkode: 0b0dd...805 Formue blir tildels omgjort til "inntekt", så det vil påvirke mye om det er over et visst beløp. https://husbanken.no/kommune/bostotte/veileder-i-regelverk-for-bostotte/saksbehandle-ny-soknad/opplysninger-om-inntekt-og-formue/formue/ Sitat Det blir regnet et formuestillegg som blir lagt til inntekten. Formuestillegget er 65 prosent av all netto formue med fratrekk for et fribeløp. Husstander som bor i leid bolig, får et fratrekk på inntil 324 788 kroner. Dette er uavhengig av hvor mange personer som er i husstanden. Husstander som bor i egen eid bolig, får et fradrag for formuesverdi av boligen, begrenset oppad til 682 053 kroner. Fradraget er ikke mer enn ligningsverdien der denne er under 682 053 kroner. Formuesverdien av boligen blir hentet automatisk fra Skattedirektoratet. Anonymkode: 45735...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig skulle jeg gjerne kjøpt meg bolig for pengene, men jeg er skadet etter en ulykke og bruke pengene på privat behandling som hjelper meg. Ts Anonymkode: b375f...f47 Er det jevnlig behandling over år, eller noe som kan gjøres ila 1-2 år? Hvis sistnevnte ville jeg brukt pengene på å bedre helsen, og evt søkt husbanken senere. Nå vet ikke jeg hva det dreier seg om, men bare en tanke. Jeg leste et sted at man får beholde maks 1G ved startlån, resten må gå til EK. Får ikke mye helsehjelp av 1G😭 Anonymkode: c6755...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #15 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 19.00): Nei, du kommer til å få avslag! Jeg fikk avslag selv med «bare» to hundre tusen i formue. søk lån i husbanken da. Mulig du får nei grunnet formuen din, men du kan jo forsøke likevel. Anonymkode: c7643...afd Kan søke lån hos Husbanken, men de vil forvente at 1M er EK. Anonymkode: a58d2...1d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #16 Del Skrevet 6. mars Du får ikke bostøtte med så høy formue. Hos Husbanken står det (https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/) Netto formue er brutto formue minus gjeld. Brutto formue kan være bankinnskudd, formuesverdi bolig eller annen eiendom, verdien av bil, aksjer og annet. Gjeld kan være boliglån, studielån eller annen gjeld. Formue blir tatt med for alle over 18 år i husstanden. Bor du i leid bolig er fribeløpet i netto formue 324 788 kroner. Bor du i en bolig du eier selv, er fribeløpet inntil 682 053 kroner av formuesverdien på primærboligen din. Har du netto formue over fribeløpet, blir 65 prosent av overskytende netto formue lagt til inntekten din i form av ett formuestillegg. Formuestillegget blir fordelt på 12 måneder og lagt til den månedlige inntekten. Hvis du (eller annen forelder) har høy formue fordi du skatter for barn med formue, kan du be om at vi trekker ut barnets formue fra din netto formue. Les mer om barns formue under. Formuestillegget blir beregnet slik: Netto formue minus fribeløp × 65 prosent = formuestillegg per år. Så for deg blir det utregnet slik Netto formue er 1 000 000 kroner 750 000 minus 324 788 = 425 212 × 65 prosent = 438 887 Formuestillegg: 438 887 : 12 = 36 573 kroner per måned Det betyr i praksis at det legges til 36 573 til månedsinntekten din når du skal søke. Så med mindre dere er veldig mange i husstanden, så er du langt unna å kunne nærme deg å få støtte. Anonymkode: 176a6...ddc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #17 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kan søke lån hos Husbanken, men de vil forvente at 1M er EK. Anonymkode: a58d2...1d6 Har du sett på hvordan regnestykket blir i forhold til faste utgifter om du får lån hos husbanken? Om du kanskje får bostøtte da, og hvor mye du eventuelt kan bruke på behandling av penger som kanskje ikke blir bundet i månedlige betalinger? Anonymkode: 45735...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå