Gå til innhold

Voksen mann med to barn som ruser seg svært ofte og mye, skal man varsle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En bekjent av "oss" nordsjøturnus, delvis aleneansvar for to ungdommer. Tidligere vært hardt alkoholiker, de siste 10 årene sluttet helt å drikke, men det har vist seg at det går i andre rusmidler. 

Min samboer har i utgangspunktet jevn kontakt med han, men de 4 ukene han var hjemme før jul var han høy eller helt ute hver eneste dag. Hevder selv det er mindre helsefarlig enn alkohol og tobakk, de vanlige argumentene. Han har hatt barna med venner der i dager hvor han har tatt lsd. 

Det er nok umulig å konfrontere ham, tror ikke det nødvendigvis er riktig vei å gå heller. Noe humørsyk, men stortsett blid. Virker litt "knapp" på en måte. 

Jeg burde vel varsle et sted? Hva hadde dere gjort? Noen som har vært i lignende situasjoner?

Anonymkode: 81e03...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du ringer politiet hvis du tror han er ruset på lsd Og har ansvar for barn 

Ellers barnevernet. 

Og nei, dette er selvsagt ikke greit 

Anonymkode: 1b515...016

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i lignende situasjon da min eks røykte hasj da han hadde samvær med vårt felles barn på 2 år.

Det er selvfølgelig mer krise at det er et lite barn enn tenåringer, men uansett uhørt å drikke alkohol eller ta narkotika med barn til stede.

Jeg ringte barnevernet, selv om min eks jobbet i barnevernet på en institusjon.

Kontakt barnas mor og informer om situasjonen, men snakk med mannen selv først og si at dette er uhørt og at dere varsler moren og barnevernet hvis han ikke skjerper seg.

Anonymkode: 9acf2...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å tipse arbeidsgiver. De rustester ofte nordsjøarbeidere.

Anonymkode: 930bd...0d2

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å tipse arbeidsgiver. De rustester ofte nordsjøarbeidere.

Anonymkode: 930bd...0d2

Nå jobber han ikke på Nordsjøen, men båt tror jeg, han har bare samme turnus og vanvittig mye fri.

Anonymkode: 81e03...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er BV mat. 

Kjenner likevel noen som kan røyke eller ta sopp selv om de har barn. Men da er det snakk om barnepass en hel helg et par ganger i året. 

Å ta lsd med barna tilstede er jo bare sykt. 

Tenåringer er i en sårbar fase. De kan vel lett få tilgang til farens rusmidler.

Anonymkode: e9fe8...2a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Varsle kommunelegen, barnevernet og arbeidsgiver.

Anonymkode: 13de0...5e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Varsle kommunelegen, barnevernet og arbeidsgiver.

Anonymkode: 13de0...5e1

Helt enig, ikke noe å lure på.

Anonymkode: 7486c...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er selvfølgelig mer krise at det er et lite barn enn tenåringer, men uansett uhørt å drikke alkohol eller ta narkotika med barn til stede.

Da er det bare å begynne å ringe barnevernet på samtlige foreldre i dagens Norge.

"alle" som i de fleste, har tatt ett glass vin mens ungen sover. (Bortsett fra de perfekte mødrene på kvinneguiden da)

Anonymkode: f4473...8fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, så skremmende stor forskjell det er på svarene her og i lignende tråder som handler om stort inntak av alkohol rundt barn. Men se på Åsted Norge episoden hvor et barn rømte pga full/ruset mor. Barnevernet tok barnet hjem til en «lykkelig» gjenforening selv om de så at mor var påvirket og det lå tabletter fremme. De bryr seg ikke en dritt.

Anonymkode: 438d7...1b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke reagert dersom far tok seg en liten kveldstur og et par blås med hasj, men lsd er et veldig tungt narkotisk stoff, så dette kan han bare ikke gjøre med barn i hus! Men, jeg ville likevel varslet barnemor før barnevernet. Hvis hun ikke vet om det, så gi henne en sjanse til å kreve full omsorg hvis han ikke skjerper seg. Jeg er absolutt ikke motstander av barnevernet, men i enkelte tilfeller så kan det ødelegge mer enn det gagner. Og hvis barna ellers har det bra, får god omsorg hos mor og ikke opplever misbruk eller vold av far, så syntes jeg at dette bør prøve å løses innad i familien først. 

Anonymkode: 87be8...9d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville ikke reagert dersom far tok seg en liten kveldstur og et par blås med hasj, men lsd er et veldig tungt narkotisk stoff, så dette kan han bare ikke gjøre med barn i hus! Men, jeg ville likevel varslet barnemor før barnevernet. Hvis hun ikke vet om det, så gi henne en sjanse til å kreve full omsorg hvis han ikke skjerper seg. Jeg er absolutt ikke motstander av barnevernet, men i enkelte tilfeller så kan det ødelegge mer enn det gagner. Og hvis barna ellers har det bra, får god omsorg hos mor og ikke opplever misbruk eller vold av far, så syntes jeg at dette bør prøve å løses innad i familien først. 

Må bare rette på deg der. LSD er et av de mildeste og minst skadelige og avhengighetsskapende rusmidlene som eksisterer 😅 om det blir tatt ofte som antydet i HI har han toleranse og får lite rus av det og. Ikke ok å bruke rundt noen under 18 (25+imo) som ikke (kan) samtykker, men et tungt narkotisk stoff er det ikke, det er motsatt 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må bare rette på deg der. LSD er et av de mildeste og minst skadelige og avhengighetsskapende rusmidlene som eksisterer 😅 om det blir tatt ofte som antydet i HI har han toleranse og får lite rus av det og. Ikke ok å bruke rundt noen under 18 (25+imo) som ikke (kan) samtykker, men et tungt narkotisk stoff er det ikke, det er motsatt 😂

Jeg er relativt liberal på rusmidler. Men synes ikke at man skal ta seg en trip mens man har ansvar for barn.....

Det blir helt ærlig veldig teit. Kos deg så lenge du ikke har ansvar for barn, men hey.... Ligger det barn å sover, og du tripper på syre, og barna trenger hjelp... Funker det dårlig når dragen står i trappoppgangen og du må komme deg forbi Opa-Lompaene først. 

Anonymkode: f4473...8fa

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du varsler barnevernet selvfølgelig. Og det på bakgrunn av din beskrivelse om at han "var helt ute" hele jula. Jeg hadde sagt akkurat det samme om han var sørpe full på alkohol. 

Jeg er liberal angående rusmidler, jeg hadde ikke brydd meg om han tok en trip hos en kompis en fredagskveld mens mor passet barna - men man ruser seg ikke så hardt og så aktivt med barn til stede, på hverken det ene eller det andre. 

Anonymkode: 7c6e7...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare opplyse deg at på barnevernsinstitusjoner så florerer det av narkotika ,rus og overgrep. Å bli plassert der er å gå fra asken til ilden....

Anonymkode: ca9e8...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg sier tungt narkotisk stoff så mener jeg ikke tungt som i heroin. Jeg mener tungt som i at det er potensielt livsfarlig ift hallusinasjoner det kan gi. At han har toleranse spiller liten rolle da stoffet og styrken ikke er 100% lik fra gang til gang. Så en farlig situasjon når man tar syre kan fort oppstå uansett hvor vant du er til stoffet. Det finnes de som tok en lapp eller 5 med lsd på 70 tallet og fortsatt ikke har landa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Merkelig at han ønsker å trippe med barn tilstedet?!? Det er jo ikke givende i det hele tatt. Men om det er en liten nok dose merker nok ikke barna noe særlig til det. LSD er ikke et tungt stoff, men det kan absolutt gjøre deg for rar til å være rundt barn. Det burde man ikke. Og som sagt vet jeg ikke hvorfor han gidder det en gang. 

Anonymkode: e40aa...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg fikk vite noe lignende om en person i nære omgivelser , og at jeg var sikker på at informasjonen stemte så hadde det tatt meg to sek å varsle Barnevernet og barnas mor og evt andre instanser ( om nødvendig) 

Anonymkode: 04725...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...