Gå til innhold

Far som banner foran barnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

😂😂 hysterisk much? 

jeg banner foran to-åringen hver eneste dag. Går ikke inn for det men det er en del av mitt naturlige vokabular når jeg blir oppgitt/frustrert/slår meg ect. Sålenge vi ikke gjør noe nummer utav det bryr ikke ungen seg. 

Anonymkode: ebeae...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er du ikke bekymret? Regner du med at han aldri kommer til å bli sliten alene med henne? 

Ut i fra min erfaring er det ingen gode foreldre som banner til ungene sine slik du beskriver. Selv om ungen er ett år og ikke skjønner ordene vil jeg tippe ansiktsuttrykket hans er ganske talende. Hva viser han der, forakt, sinne, avstand? Det kan være skadelig for ungen, gjøre henne forvirret og redd. For hvorfor blir pappa sinna når hun bruker det eneste hun kan (skrik, gråt) for å uttrykke seg? 

Anonymkode: 0d806...69f

Jeg og blir sliten, men er ikke nødvendigvis en dårlig forelder for det. Gjør mitt beste for at ungen skal ha det bra, og det gjør pappaen og men kunne ønske han klarte å styre språket.

Ts

Anonymkode: 544b0...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Banningen er jo tydeligvis ikke problemet her. Han høres ut som han ikke forstår at ettåringer søler, det gjør de jo hele tiden. Hva når hun er større og forstår mer, skal han snakke sånn til henne da også? 

Min far var alltid sånn med meg og det setter spor. Skulle alltid kjefte og banne om jeg gjorde noe feil. Få han til å våkne opp. Ta han med på hs og snakk om dette. Du kan jo ringe dem først og forberede dem (uten at han får vite) og at de snakker om språkbruk til og rundt barn. 

Anonymkode: d0545...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂😂 hysterisk much? 

jeg banner foran to-åringen hver eneste dag. Går ikke inn for det men det er en del av mitt naturlige vokabular når jeg blir oppgitt/frustrert/slår meg ect. Sålenge vi ikke gjør noe nummer utav det bryr ikke ungen seg. 

Anonymkode: ebeae...ed3

Jeg synes faktisk ikke banning er ok, uansett setting. Det er noe utrolig primitivt med å måtte bruke språket på den måten. Og ekstra kritikkverdig at du også overfører det til neste generasjon, i stedet for å være et godt forbilde som klarer å uttrykke frustrasjon og smerte med ord som har mening. 

Anonymkode: 195d2...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og nei, verken jeg eller mannen har bannet til barna. 

Men jeg har vært slite og kjeftet, altså. Ikke bra det heller. De var vel eldre.

Jeg meldte meg på et kurs på helsestasjonen, om barneoppdragelse, grenser, det var veldig nyttig. Man blir mindre sliten når man er tryggere på det man gjør, og fikk tips til kommunikasjon med barna. 

Anonymkode: 13cbc...c01

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Banningen er jo tydeligvis ikke problemet her. Han høres ut som han ikke forstår at ettåringer søler, det gjør de jo hele tiden. Hva når hun er større og forstår mer, skal han snakke sånn til henne da også? 

Min far var alltid sånn med meg og det setter spor. Skulle alltid kjefte og banne om jeg gjorde noe feil. Få han til å våkne opp. Ta han med på hs og snakk om dette. Du kan jo ringe dem først og forberede dem (uten at han får vite) og at de snakker om språkbruk til og rundt barn. 

Anonymkode: d0545...fcf

Får sende han på kurs eller noe om hvordan kommunisere med barn 😅 skulle gjerne gått på kurs selv, syns sånt er interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får sende han på kurs eller noe om hvordan kommunisere med barn 😅 skulle gjerne gått på kurs selv, syns sånt er interessant. 

Kurs kan ikke skade! På kurs har jeg også kun møtt skikkelig ressurssterke foreldre som ønsker å forbedre seg, dvs - de vil si, det  virker ikke som om de trenger det kurset så immari. Men man får noe ut av det. Mange hyggelige folk.  Lykke til!!! 

Anonymkode: 13cbc...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg banner foran barna mine. 

Seriøst: det er ord.. Jeg skjønner ikke hva som er så fælt med å banne. "Satan steike!!" er ikke noe verre enn "søren klype". Det er bare ord. Jeg kan banne når jeg slår meg, når jeg mister noe, når jeg søler, når jeg blir drittsint på en idiot som vrenger rett foran oss i trafikken, osv. Det er et ord. 

Anonymkode: 350fa...b56

Skal man si det når et barn kaller et annet barn noe stygt også? «Det er bare ord»? Skal man tenke sånn, er jo alt «bare» ord. Ordene vi sier har jo mening, og det er stor forskjell på å glippe ut et «faen» når man slår seg og å banne når man prater til folk. Sistenevnte synes jeg er respektløst (hvertfall når det er negativt ladet). Og det ts skriver at faren kan si til barnet, synes jeg ikke er innafor i det hele tatt!

Anonymkode: 5c9b9...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er banning direkte til ungen som jeg sikter til i innlegget, for eksempel "faen går det ikke ann å holde kjeft". Jeg og banner når jeg slår meg.

Ts

Det er ikke vanlig og heller ikke greit å si til et barn. Det må han bare legge fra seg nå. Han krenker jo barnet, greit barnet ikke skjønner ordene han sier enda men barnet skjønner toneleiet og at pappa er sinna.. og bare ta ken på å si det til sin egen unge, samvittigheten hadde spist meg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 15.31):

Dere bor tydeligvis ikke nord i landet. Bibelbeltet?

Anonymkode: 13541...7de

hva er det med at nordlendinger  nesten er «stolte» over å banne? Var på besøk hos en som lærte min 3 åring å si fitte.. så usjarmerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tenker jeg at det ikke er banneordene i seg selv som er det største problemet. Hadde han sagt fillern i stedet for faen, så hadde det hatt samme skremmende effekten når han sier det på en sint måte, med høy sint stemme og tonefall, og sint ansikt. Tenker at han er skremmende for barnet når han kjefter på henne. Uansett hvilke ord som brukes.

Anonymkode: 0b49c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fortsettelse.

Og selvsagt skal han ikke banne! Barnet holder jo på å lære seg språk nå, og trenger ikke møte de andre ungene på lekeplassen med "jeg hadde bøtten først, din jævla drittunge"

Anonymkode: 0b49c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...