Gå til innhold

Far som banner foran barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 1 år. Nå for tiden er pappaen hjemme i pappapermisjon mens jeg har begynt på jobb igjen. Etter forholdene går det bra, bortsett fra at begge er slitne til tider. Vi prøver å være flinke til å avlaste hverandre. I det siste har jeg lagt merke til at samboer banner høyt foran ungen og til og med direkte til ungen når han er sliten og lei. Jeg har sagt at jeg ikke syns dette er greit. Ungen kan ikke forstå banning ennå men syns ikke det er greit å banne når man snakker til et barn, da banning er veldig negativt ladet språk og syns ingen barn fortjener å bli bannet til. 

Ellers er han en snill og ansvarsfull far. Er ikke bekymret når han er alene med henne, men ville gjerne hatt all permisjon selv når jeg ser han blir sliten og begynner å banne. Er det flere som banner til barna sine? Kanskje dumt spørsmål men er usikker på hvor alvorlig det er, er førstegangsmor.

Anonymkode: 544b0...546

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg banner foran barna mine. 

Seriøst: det er ord.. Jeg skjønner ikke hva som er så fælt med å banne. "Satan steike!!" er ikke noe verre enn "søren klype". Det er bare ord. Jeg kan banne når jeg slår meg, når jeg mister noe, når jeg søler, når jeg blir drittsint på en idiot som vrenger rett foran oss i trafikken, osv. Det er et ord. 

Anonymkode: 350fa...b56

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje dumt spørsmål men er usikker på hvor alvorlig det er, er førstegangsmor.

Dere bor tydeligvis ikke nord i landet. Bibelbeltet?

Anonymkode: 13541...7de

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg banner foran barna mine. 

Seriøst: det er ord.. Jeg skjønner ikke hva som er så fælt med å banne. "Satan steike!!" er ikke noe verre enn "søren klype". Det er bare ord. Jeg kan banne når jeg slår meg, når jeg mister noe, når jeg søler, når jeg blir drittsint på en idiot som vrenger rett foran oss i trafikken, osv. Det er et ord. 

Anonymkode: 350fa...b56

Det er jo forskjell på «faen» når man tråkker på Lego, og «hvor jævlig vanskelig er det å spise uten å søle?» til ettåringen. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell på å banne foran noen «faen, jeg slå tåa!» og å si «Faen ta deg, ikke kast maten sin».

Man burde klare å unngå begge, men sistnevnte er jo forferdelig. 

Anonymkode: 13cbc...c01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er banning direkte til ungen som jeg sikter til i innlegget, for eksempel "faen går det ikke ann å holde kjeft". Jeg og banner når jeg slår meg.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi prøver å være flinke til å avlaste hverandre. I det siste har jeg lagt merke til at samboer banner høyt foran ungen og til og med direkte til ungen når han er sliten og lei. Jeg har sagt at jeg ikke syns dette er greit. Ungen kan ikke forstå banning ennå

Barn forstår veldig mye før de selv klarer å uttrykke ordene. Men man banner ikke direkte på folk uansett. Det blir som å si til han feks  'din helvetes gubbe'. Ungen har har lov til å banne, jeg også. Men grensen er satt på folk. Det er lov å banne om man plages med noe, når man slår seg, når man trenger ekstra krefter osv. Ungen har fått klar beskjed om at det ikke er greit å si helvetes kukk eller fitte om noen, eller fuckings lærer. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er banning direkte til ungen som jeg sikter til i innlegget, for eksempel "faen går det ikke ann å holde kjeft". Jeg og banner når jeg slår meg.

Ts

Ikke greit! Dette er totalt respektløst! 

Anonymkode: 4a252...239

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Gratulerer, du har fått barn med en idiot. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere bor tydeligvis ikke nord i landet. Bibelbeltet?

Anonymkode: 13541...7de

Tull og tøys. Man banner ikke på og til folk nordpå heller. 

Anonymkode: 4a252...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff det hadde jeg ikke godtatt. Men hvordan endre det vet jeg ikke. Kan du ta det opp med helsesykepleier? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og nei, verken jeg eller mannen har bannet til barna. 

Men jeg har vært slite og kjeftet, altså. Ikke bra det heller. De var vel eldre.

Jeg meldte meg på et kurs på helsestasjonen, om barneoppdragelse, grenser, det var veldig nyttig. Man blir mindre sliten når man er tryggere på det man gjør, og fikk tips til kommunikasjon med barna. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (8 timer siden):

Det er jo forskjell på «faen» når man tråkker på Lego, og «hvor jævlig vanskelig er det å spise uten å søle?» til ettåringen. 

I siste tilfelle hadde det jo vært like ufint uten banningen "hvor utrolig vanskelig er det å spise uten å søle" er heller ikke hyggelig oppbyggende kommunikasjon.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Banningen er ikke problemet her. Mannen er en drittsekk som ikke burde få komme nær ungen. Prøv samme setning uten banning og se hvor ille det uansett er: "Søren ta, går det ikke an å holde kjeft?"

Jeg banner til ungen min iblant. Så jævlig bra jobba! Å faen, der skremte du meg! 

Banning til ungen er kun ved positive/morsomme samtaler, aldri når jeg må kritisere eller kjefte.

Anonymkode: 68466...c46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Det er ikke innafor!! Sånn snakker en ikke til noen, og i hvertfall ikke til sitt eget barn. Forstår godt at du reagere. Har du forsøkt å snakke med ham om dette i freds tid?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I siste tilfelle hadde det jo vært like ufint uten banningen "hvor utrolig vanskelig er det å spise uten å søle" er heller ikke hyggelig oppbyggende kommunikasjon.

Banningen er ikke problemet her. Mannen er en drittsekk som ikke burde få komme nær ungen. Prøv samme setning uten banning og se hvor ille det uansett er: "Søren ta, går det ikke an å holde kjeft?"

Jeg banner til ungen min iblant. Så jævlig bra jobba! Å faen, der skremte du meg! 

Banning til ungen er kun ved positive/morsomme samtaler, aldri når jeg må kritisere eller kjefte.

Anonymkode: 68466...c46

Kanskje ikke like ille, men vulgært. 

Anonymkode: 33e7d...db0

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager tror dere disse idiotene vil endre seg etter at barnet har kommet? 

Hadde brudd umiddelbart om noen hadde snakket slik til meg, noe jeg antar du bare har blitt vant med.. 

Anonymkode: 195d2...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Banne vil de lærer uansett,  om forholdet banner eller ikke. 

Anonymkode: 7bf3c...b87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Banner som en full sjømann selv, gjort i hele mitt liv. Mine barn har aldri bannet, enda de er vokst opp med det.

Tror jeg aldri har hørt min voksne datter si faen. Mens det er et dagligdags og helt vanlig ord for meg.

Det er forskjell på å banne og banne til. Sier ikke din helvetes jævla unge. Men kan si den jævla bilen. Og tror du faen ikke den ville starte. Men ikke faens unge. 

Anonymkode: 9a3bf...17e

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ellers er han en snill og ansvarsfull far. Er ikke bekymret når han er alene med henne, men ville gjerne hatt all permisjon selv når jeg ser han blir sliten og begynner å banne. Er det flere som banner til barna sine?

Hvorfor er du ikke bekymret? Regner du med at han aldri kommer til å bli sliten alene med henne? 

Ut i fra min erfaring er det ingen gode foreldre som banner til ungene sine slik du beskriver. Selv om ungen er ett år og ikke skjønner ordene vil jeg tippe ansiktsuttrykket hans er ganske talende. Hva viser han der, forakt, sinne, avstand? Det kan være skadelig for ungen, gjøre henne forvirret og redd. For hvorfor blir pappa sinna når hun bruker det eneste hun kan (skrik, gråt) for å uttrykke seg? 

Anonymkode: 0d806...69f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så vil jeg legge til: Hvem som helst kan være en god forelder i korte øyeblikk i fredstid. 

Anonymkode: 0d806...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...