AnonymBruker Skrevet 5. mars #21 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingenting. Bor 10 meter fra ferskvann, har primus, aggregat og havregrøt. Eneste som kan lage litt krøll, er om alt skjer i januar og det er 20 minus. Det som skjer, det skjer, tenker jeg. Og tar aldri sorger på forskudd. Aldri. Anonymkode: 48fac...693 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ingenting, liten leilighet med veldig liten plass der det meste av rom under senger, sofaer osv. er fylt opp av andre ting. Har peis da, og litt ved. Burde sikkert ha litt vann og, får vurdere noen dunker. Mat kan man jo klare seg uten en god stund. Og det finnes jo alltids vann i sjøer. Anonymkode: 92269...f63 Hjelper ikke med vann og innsjøer for vann ved feks atomnedfall. Anonymkode: dd159...ba8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #22 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper ikke med vann og innsjøer for vann ved feks atomnedfall. Anonymkode: dd159...ba8 Og da hjelper det deg heller ingenting å ha vann for 1-2 uker i boden. Anonymkode: 539ff...3ee 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 5. mars #23 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fyrer i ovnen. Salter og sylter ned maten i fryser. Lager mat på bålpanne og på ovnen. Anonymkode: 35d0e...913 Tenker du at du rekker å bearbeide maten i alle fryserene før det blir skjemt ? Hva med å investere i et lite aggregat til å holde fryserne i gang ? Det må vel finnes aggregat drevet på solcelle også i disse dager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 5. mars #24 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meg du spør. Men strømbrudd er en frykt uansett, år man har mange frysere. Har generatorer. Anonymkode: 539ff...3ee Var det jeg tenkte på. Skikkelig dritt om all maten blir ødelagt pga strømbrudd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #25 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og da hjelper det deg heller ingenting å ha vann for 1-2 uker i boden. Anonymkode: 539ff...3ee Hvorfor skulle ikke det hjelpe? Anonymkode: dd159...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #26 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor skulle ikke det hjelpe? Anonymkode: dd159...ba8 1) hva gjør du etter 1-2 uker? 2) Hvor raskt tror du atomnedfall treffer drikkevannene? Anonymkode: 539ff...3ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #27 Del Skrevet 5. mars Vi er to og har mat til en uke ca i en boks og vann til drikke og annet samt toalettpapir, men vi har jo også en del tørrvarer ellers så vi klarer oss nok litt lengre enn det men jeg tror at hvis vi får bruk for det er det vi har langt fra nok.. Anonymkode: fd1c1...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #28 Del Skrevet 5. mars Prøver å ha mat og tørrvarer for en uke til enhver tid. Vi har gassgrill, bålpanne, vedovn og litt ved. Vi har vanndunker, men vet ikke hvor mye vann vi har. Ellers har jeg ofte noen pakker barnegrøt , har barn som spiser av det, men er også i en tenkt situasjon hvor en ikke har strøm, er det enkelt å bare blande i vann. Et par bokser med lapskaus, havregryn, knekkebrød, saft med sukker (næring), æ Jeg har kjøpt inn kjeks, men det ryker stadig vekk . Mannen min syns jeg er hysterisk og jeg orker ikke si til han at jeg har tenkt beredskap så han spiser unødvendig mye kjeks 🤣 Anonymkode: 76058...d22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #29 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 1) hva gjør du etter 1-2 uker? 2) Hvor raskt tror du atomnedfall treffer drikkevannene? Anonymkode: 539ff...3ee Det er vel forsket på at det skal være temmelig mye tryggere etter dager/uker. Anonymkode: dd159...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #30 Del Skrevet 5. mars Vi har litt "her og der", men har planer om å samle alt et sted (feks loftet, og ikke noe i boden, garasjen og rundt om). Vi er to voksne, et barn og en hund. Har soveposer til alle. Stormkjøkken, fyrstikker, lys, nok vann til alle, noe medisiner, kontanter, såpe, dopapir, søppelposer, mensen produkter, bleier, førstehjelpsskrin, nødlader, radio og batterier, rengjøringsprodukter (våtservietter, zalo, jif engangs mopp ol.) Har hundemat, diverse toro, kokosmelk (kan erstatte melk i mat), pålegg (syltetøy, makrell, sjokoladepålegg, leverpostei), knekkebrød, havregryn, nøttemix med tørket frukt, klemmeposer til barnet, pasta, ris, ketsjup, bønner og linser, matolje, saft, mel, gjær, sukker, kaffe, vaffelmix, kjeks, hermetikk middag. Det jeg kom på i farten. Vi sjekker jevnlig og bytter ut. Noe av det vi har er jo ikke nødvendig i et nødlager, men vi har fått bruk for kaffe og vaffelmix ved plutselig besøk. Da kjøper vi bare nytt. Anonymkode: d5e7c...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 5. mars #31 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har ingenting. Er ufør og eneforsørger og klarer knapt å få det til å gå rundt hver måned, f eks har jeg nå 390kr igjen til mat til den 20.(da kommer ny trygd) og har da holdt tilbake en regning - og aner ikke hvordan klare meg på dette så blir det krig ryker nok vi uføre og fattige først. Anonymkode: 00814...63a Kjøp en ekstra pose med havregryn og en ekstra pakke knekkebrød hver måned til du har noen på lager. Vann kan du fylle på gamle saft eller brusflasker. Send meg en melding så kanskje jeg kan hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 5. mars #32 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 14.36): Hvor mange mennesker bor i din husstand og hvor mye og hva har dere i beredskap? Noen tips til hva man bør ha som man kanskje ikke har tenkt på? Jeg har hatt en del mat men mye har gått ut på dato. Hermetikk som gikk ut for ett år og to siden, kan den gjøres? Anonymkode: cbba6...af3 Gjennomgår beredskapsboksen min ca hvert halvår. Er ment å kun være for meg og 2 barn. Jeg bryr meg ikke om alt som går ut på dato men visse ting som syltetøy som endrer farge og smak pleier jeg å bytte ut. Tørrvarer byttes ikke ut om boksen er tørr inni. Bruker 2 plastikk bokser med lokk så de tåler litt vann ved evt vannskader i kjeller o.l. Jeg har 60 L vann på beholdere(kjøpt vann på flaske/beholder på europris), havregryn 2 pk, melkesjokoladeplater 5 stk(kjøpt superbillig ved tilbud), kokesjokoladeplater 2 stk, knekkebrød 2 ulike typer, leverpostei 3 pk og makrell i tomat 3 pk(små porsjonspakker), jordbærsyltetøy i glass, batterier til hodelykter og radio(24 pk), hodelykter 3 stk, jod tbl til ungene, toalettpapir 8 ruller, våtservietter 2 pk, bind 1 pk, tamponger 1 pk, hansker 1 pk. Har sikkert noe mer enn dette men kommer ikke på hva akkurat pr nå. Jeg har et mål om å overleve 1 uke på dette, man kan fint leve litt ensformig den lille uka + at jeg har jo masse mat mm på kjøkkenet mitt itillegg 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #33 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er vel forsket på at det skal være temmelig mye tryggere etter dager/uker. Anonymkode: dd159...ba8 Hva skal være tryggere? En atomsky som sakte kommer svevende inn over landet. Og etterlater radioaktivitet i drikkevann, åkre, med mer, over uker og måneder, selv år. Smeller bomben så nærme at drikkevannet ditt er kontaminert umiddelbart, vil jeg egentlig bare anbefale deg å gå ut på terrassen og se på showet. Anonymkode: 539ff...3ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #34 Del Skrevet 5. mars Forundret.. skrev (4 timer siden): Tenker du at du rekker å bearbeide maten i alle fryserene før det blir skjemt ? Hva med å investere i et lite aggregat til å holde fryserne i gang ? Det må vel finnes aggregat drevet på solcelle også i disse dager? Har aggregat også da. Men hvis man setter alle kluter til så redder man mye mat. Gjelder å ha en plan og vite hvordan man gjør det før en krise oppstår. Anonymkode: 35d0e...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #35 Del Skrevet 5. mars To voksne. Vi har absolutt ingenting, og null bekymringer. Anonymkode: 9c52e...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #36 Del Skrevet 5. mars Rett etter jul så var vi 4 dager uten strøm og vann pga uvær her jeg bor å da var det greit å ha ett lite beredskapslager kjente jeg. Så ett slikt lager er ganske kjekt å ha. Anonymkode: 660ee...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #37 Del Skrevet 9. mars Hva slags radio anbefales? Er det en vanlig radio (som går på batteri), eller er det noe spesielt med den? Anonymkode: 550ef...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #38 Del Skrevet 10. mars 1 stk. Har masse vann, noe knekkebrød og hermetikk, en stor propanflaske og koke/steke muligheter med denne pluss en gassovn til denne flaska for å varme opp hjemmet. En flaske er jo veldig begrenset spesiellt hvis det blir krise om vinteren så man må bruke den til å varme opp bolig i tilegg til matlaging. Så må kjøpe et par propanflasker til. Har ikke noe pipe i leiligheten så ikke noe mulighet for vedfyring. Har heller ikke noe agregat så det vil bli veldig fuktig i leiligheten hvis strømmen går og man dermed må fyre med gass samtidig som den ballanserte ventilasjonen ikke går. Har planer om å skaffe agregat som går på propan, og en batteribank det kan lade opp så man ikke bruker unødvendig mye drivstoff på å drifte fryser/kjøleskap og ventilasjon (disse bruker jo bare noen få hundre watt i snitt, så greit å ha en batteribank som kan lades med agregatet med jevne mellomrom), men det er ganske dyrt så det blir en stor innvestering. Har også en del friluft utstyr som kan brukes ved en krise. Anonymkode: a177c...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #39 Del Skrevet 15. mars Vi er 4 fastboende, to voksne og to barn. I tillegg har vi to tenåringer deltid og fire voksne barn som bor for seg selv, men som og er en del av regnestykket. Bor på gård med brønn med fall, så har fungerende vann ved strømbrudd. Om det kniper på kan vi fylle noen tusen liter vann med pumpe fra elva i en fei. Vi har ikkje beredskapskasse, men en stor matbod. Der har vi kun mat vi liker og bruker daglig, og som rulleres som i butikk. Fire frysere, som kan drives av aggregat om strømmen går. Vedovn og Ubegrenset med ved. Jaktvåpen, båt og fiskeutstyr. Kjøkkenhage. Platetopp på gass. Låven full av proteiner og høner som gir nok egg til oss og naboene. Men den viktigste beredskapen er kunnskap. Kunnskap om, og oppskrifter på å steke brød uten stekeovn feks eller å lage dynegrøt... noe som er livsviktig for oss som ikkje klarer tanken på å spise knekkebrød eller havregrøt😇😂 Anonymkode: 03f8c...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå