AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Om strømmen i Norge går og man mangler mat. Men har frossenpizza i fryseren, kan den spises tint? Og hvilket kjøtt ellers kan man spise uten å varme den opp? Pølser? Anonymkode: 83c8d...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Pizza er ikke noe å satse på i slike situasjoner. Men kjøtt kan du røyke, tørke, salte, hermetisere, sylte eller fermentere. I likhet med mye annet av rene råvarer. Alt avhengig av energikilder og andre produkter og utstyr du har tilgjengelig. Anonymkode: e75e1...a7a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Alle kjøttvarer har veldig begrenset varighet i tint tilstand, også pølser, så jeg ville vært forsiktig med det. Jeg tror heller du bør sørge for noen alternative varmemuligheter. En vedovn du kan sette ei gryte på, et gassbluss, stormkjøkken eller en grill kan gjøre nytten for å tilberede trygg mat i tilfelle strømme blir lenge borte. Å oppbevare mat lenge uten fryser og kjøleskap er en utfordring, men det finnes mange mer eller mindre glemte teknikker for å konservere all slags mat, både frukt, bær, kjøtt og fisk. Å begynne med det når fryseren har tint, er nok for seint, så det må tenkes på lnge før det, i så fall. Anonymkode: ed245...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Pizza hadde jeg ikke satset på Kjøtt , fisk kan du salte, røyke, tørke og hermetiske. Frukt og bær kan du og hermetiske og koke Men én kan steke pizza på bål eller kull i stekepanne med lokk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle kjøttvarer har veldig begrenset varighet i tint tilstand, også pølser, så jeg ville vært forsiktig med det. Jeg tror heller du bør sørge for noen alternative varmemuligheter. En vedovn du kan sette ei gryte på, et gassbluss, stormkjøkken eller en grill kan gjøre nytten for å tilberede trygg mat i tilfelle strømme blir lenge borte. Å oppbevare mat lenge uten fryser og kjøleskap er en utfordring, men det finnes mange mer eller mindre glemte teknikker for å konservere all slags mat, både frukt, bær, kjøtt og fisk. Å begynne med det når fryseren har tint, er nok for seint, så det må tenkes på lnge før det, i så fall. Anonymkode: ed245...d96 Men før det blir ødelagt kan du legge det i salt, tørke det, røyke det osv for å kunne beholde det lengre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Vi har bokseutstyr, ris, pasta ol som er lett å varme/koke på primus. Prøver å spise sunnere mat men akkurat til ett nødlager tenker vi først og fremst hva som kan lagres lenge og som krever lite varme til tilberedning. Som frossent anbefaler jeg heller oppkuttet brød, bær og grønnsaker. Utover det har vi lagret gryteretter og sauser fra toro (ikke det vi ønsker å spise men må man så må man). Anonymkode: bf175...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Bedre å ha beredskap med hermetikk, tetrapak (eller hvordan det staves, men kortere holdbarhet enn hermetikk da), tørrvarer og ting som er tørket, eller frysetørket. Om fryseren først er blitt så lunken at du like gjerne kan åpne den for maten må enten spises eller kastes, så hadde jeg gått for fryste grønnsaker, brødprodukter, og ferdige retter som normalt tåler å stå litt. Fryseren bør åpnes minst mulig, og helst ikke i det hele tatt i håp om at maten kan holdes kald og fin i lengst mulig tid, og helst til strømmen kommer igjen. Vi har litt vegetariske alternativer som kan spises som de er som ikke er ferdig preppet mat (røkt tofu, seitan, og litt ulikt fra datodisken). Mulig jeg hadde fisket de ut lynkjapt ved et strømbrudd som kunne vare en stund. De kan spises kalde også, og er ferdig stekt. Kan gjøre det samme med ferdig stekt kylling eller kjøttdeig også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Hvis strømmen hadde vært borte over lang tid, så hadde jeg fyrt opp strømaggregatet og koblet fryseren til den. Et strømaggregat og et fat med drivstoff kan være en lur investering. Anonymkode: 8fa1e...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Ha heller en primus på lager, så kan du spise alt. Anonymkode: a5731...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Om strømmen i Norge går og man mangler mat. Men har frossenpizza i fryseren, kan den spises tint? Og hvilket kjøtt ellers kan man spise uten å varme den opp? Pølser? Anonymkode: 83c8d...f55 Hvis du har en vanlig fryseboks som holder under minus 20 vil det holde seg frossent i 3-4 døgn og kaldt i 2-3 døgn ekstra. Så det vil i praksis holde max en uke. Ville heller satset på tryggere mat som hermetikk, real turmat eller spekemat. Anonymkode: 79294...6a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #11 Del Skrevet 38 minutter siden Du kan pakke pizza i aluminiumsfolie og steike den på grill eller bål. Hilsen gammel speider. Anonymkode: d8fd9...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #12 Del Skrevet 23 minutter siden Gå for rene råvarer , de kan saltes, syltes, graves osv. Ferdigmat er null verdt i en slik krise. Anonymkode: daa8c...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå