Gå til innhold

Fibromyalgi og smertelindring

mammatil2gutter

Anbefalte innlegg

Jeg har fibromyalgi og har slitt med mye smerter over lang tid. Jeg har vært på rehabilitering og over tid gått flere kurs i håndtering av problemet. Jeg gjør alt jeg har blitt fortalt, men ingenting hjelper. Dette resulterer også i dårlig søvn. Tidligere fikk jeg tramadol ved behov i tillegg til Paracet og vimovo, men får ikke dette lenger. Beskjeden fra lege er at fylkeslegen har sagt at ingen skal ha slike preparater ved behov ( regner med han mener ingen med lik diagnose som jeg). Har hatt et par timer på smerteklinikken ved sykehuset og får stort sett samme beskjed der. Har startet opp med Neurontin som trappes opp sakte, har hatt litt bivirkninger på denne. Kjenner foreløpig ingen effekt annet enn at jeg går rundt i en tåke. Glemmer avtaler, glemmer ord og føler meg helt ute. Ønsker gjerne litt erfaringer da jeg er helt på bristepunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine smerter (og hjernetåke) har blitt mye bedre med:

B-12 injeksjoner
Magnesium
D vitamin
Kalsium
K2
Kosthold helt fritt for tilsetningsstoffer, sukker, og gluten. Olivenolje og meierismør fremfor frøoljer
Mat rik på kalium i kostholdet. 

Anonymkode: 8a4a7...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mine smerter (og hjernetåke) har blitt mye bedre med:

B-12 injeksjoner
Magnesium
D vitamin
Kalsium
K2
Kosthold helt fritt for tilsetningsstoffer, sukker, og gluten. Olivenolje og meierismør fremfor frøoljer
Mat rik på kalium i kostholdet. 

Hva med oss som i diagnosen sliter med magen og diare, og derfor får dårlig opptak av slikt? 

Har tatt slikt over 1 år uten endringer i prøver og legen mener tarmene ikke tar opp tilskuddene. Har også vært til gastroskopi for å se om det kunne være pga cøliaki, men ble erklært frisk. 

Spiser det jeg kaller ren mat. Oftest kylling og fisk. Grønnsaker og ris, lite krydder, lager fra bunnen, etc. Ikke godteri, ikke alkohol, ikke nikotin, ikke koffein. Trener det jeg klarer, men smertene er og blir. Oftest dårligere på vinterstid, så jeg ser frem mot lysere tider. 

Anonymkode: 06e22...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med oss som i diagnosen sliter med magen og diare, og derfor får dårlig opptak av slikt? 

Har tatt slikt over 1 år uten endringer i prøver og legen mener tarmene ikke tar opp tilskuddene. Har også vært til gastroskopi for å se om det kunne være pga cøliaki, men ble erklært frisk. 

Spiser det jeg kaller ren mat. Oftest kylling og fisk. Grønnsaker og ris, lite krydder, lager fra bunnen, etc. Ikke godteri, ikke alkohol, ikke nikotin, ikke koffein. Trener det jeg klarer, men smertene er og blir. Oftest dårligere på vinterstid, så jeg ser frem mot lysere tider. 

Anonymkode: 06e22...87b

Da er det jo enda viktigere å ta tilskudd og være nøye med kostholdet. Har selv IBS, og har måttet gjøre ting i litt forskjellig rekkefølge mtp kosttilskudd. I tillegg er det viktig å ta "rene" produkter som ikke er tilsatt ingredienser som irriterer tarm.
Også viktig å ikke ta for høye doser av f.eks magnesium. Det er store forskjeller på typer magnesium, doser, og tilsetningsstoffer i produktene. 

B12 tar jeg injeksjoner av, da får man ikke problemer med opptaket. 

Ved diare over tid så mister kroppen elektrolytter. Sånn sett kanskje lurt å drikke elektrolyttblanding. Rødt kjøtt og fet fisk er veldig viktig mtp b12, men vil ikke alene fikse en evnt mangel. 

Jeg vet flere som skryter av matintoleransetester via lab1. Dette er dyrt, men hvis det skulle vise seg at du spiser mye av noe du får utslag på, så kan det gi betennelsesreaksjon og smerter. Man kan f.eks ha en glutenintolaranse selv om man ikke har cøliaki. Jeg har det, så jeg rører ikke gluten. Jeg tåler heller ikke kumelk (selv om blodprøver ikke viser det hos fastlegen), så jeg har kuttet ut det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...