Gå til innhold

Fibromyalgi og smertelindring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fibromyalgi og har slitt med mye smerter over lang tid. Jeg har vært på rehabilitering og over tid gått flere kurs i håndtering av problemet. Jeg gjør alt jeg har blitt fortalt, men ingenting hjelper. Dette resulterer også i dårlig søvn. Tidligere fikk jeg tramadol ved behov i tillegg til Paracet og vimovo, men får ikke dette lenger. Beskjeden fra lege er at fylkeslegen har sagt at ingen skal ha slike preparater ved behov ( regner med han mener ingen med lik diagnose som jeg). Har hatt et par timer på smerteklinikken ved sykehuset og får stort sett samme beskjed der. Har startet opp med Neurontin som trappes opp sakte, har hatt litt bivirkninger på denne. Kjenner foreløpig ingen effekt annet enn at jeg går rundt i en tåke. Glemmer avtaler, glemmer ord og føler meg helt ute. Ønsker gjerne litt erfaringer da jeg er helt på bristepunktet. 

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine smerter (og hjernetåke) har blitt mye bedre med:

B-12 injeksjoner
Magnesium
D vitamin
Kalsium
K2
Kosthold helt fritt for tilsetningsstoffer, sukker, og gluten. Olivenolje og meierismør fremfor frøoljer
Mat rik på kalium i kostholdet. 

Anonymkode: 8a4a7...7c3

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mine smerter (og hjernetåke) har blitt mye bedre med:

B-12 injeksjoner
Magnesium
D vitamin
Kalsium
K2
Kosthold helt fritt for tilsetningsstoffer, sukker, og gluten. Olivenolje og meierismør fremfor frøoljer
Mat rik på kalium i kostholdet. 

Hva med oss som i diagnosen sliter med magen og diare, og derfor får dårlig opptak av slikt? 

Har tatt slikt over 1 år uten endringer i prøver og legen mener tarmene ikke tar opp tilskuddene. Har også vært til gastroskopi for å se om det kunne være pga cøliaki, men ble erklært frisk. 

Spiser det jeg kaller ren mat. Oftest kylling og fisk. Grønnsaker og ris, lite krydder, lager fra bunnen, etc. Ikke godteri, ikke alkohol, ikke nikotin, ikke koffein. Trener det jeg klarer, men smertene er og blir. Oftest dårligere på vinterstid, så jeg ser frem mot lysere tider. 

Anonymkode: 06e22...87b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med oss som i diagnosen sliter med magen og diare, og derfor får dårlig opptak av slikt? 

Har tatt slikt over 1 år uten endringer i prøver og legen mener tarmene ikke tar opp tilskuddene. Har også vært til gastroskopi for å se om det kunne være pga cøliaki, men ble erklært frisk. 

Spiser det jeg kaller ren mat. Oftest kylling og fisk. Grønnsaker og ris, lite krydder, lager fra bunnen, etc. Ikke godteri, ikke alkohol, ikke nikotin, ikke koffein. Trener det jeg klarer, men smertene er og blir. Oftest dårligere på vinterstid, så jeg ser frem mot lysere tider. 

Anonymkode: 06e22...87b

Da er det jo enda viktigere å ta tilskudd og være nøye med kostholdet. Har selv IBS, og har måttet gjøre ting i litt forskjellig rekkefølge mtp kosttilskudd. I tillegg er det viktig å ta "rene" produkter som ikke er tilsatt ingredienser som irriterer tarm.
Også viktig å ikke ta for høye doser av f.eks magnesium. Det er store forskjeller på typer magnesium, doser, og tilsetningsstoffer i produktene. 

B12 tar jeg injeksjoner av, da får man ikke problemer med opptaket. 

Ved diare over tid så mister kroppen elektrolytter. Sånn sett kanskje lurt å drikke elektrolyttblanding. Rødt kjøtt og fet fisk er veldig viktig mtp b12, men vil ikke alene fikse en evnt mangel. 

Jeg vet flere som skryter av matintoleransetester via lab1. Dette er dyrt, men hvis det skulle vise seg at du spiser mye av noe du får utslag på, så kan det gi betennelsesreaksjon og smerter. Man kan f.eks ha en glutenintolaranse selv om man ikke har cøliaki. Jeg har det, så jeg rører ikke gluten. Jeg tåler heller ikke kumelk (selv om blodprøver ikke viser det hos fastlegen), så jeg har kuttet ut det også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått sarotex, syns ikke det hjelper noen ting.

Anonymkode: f40c4...3c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har fått sarotex, syns ikke det hjelper noen ting.

Anonymkode: f40c4...3c7

For meg er Sarotex helt avgjørende, gjør at jeg sove bedre om natta og dermed blir formen litt bedre.

AnonymBruker
Skrevet
mammatil2gutter skrev (På 4.3.2025 den 14.24):

Jeg har fibromyalgi og har slitt med mye smerter over lang tid. Jeg har vært på rehabilitering og over tid gått flere kurs i håndtering av problemet. Jeg gjør alt jeg har blitt fortalt, men ingenting hjelper. Dette resulterer også i dårlig søvn. Tidligere fikk jeg tramadol ved behov i tillegg til Paracet og vimovo, men får ikke dette lenger. Beskjeden fra lege er at fylkeslegen har sagt at ingen skal ha slike preparater ved behov ( regner med han mener ingen med lik diagnose som jeg). Har hatt et par timer på smerteklinikken ved sykehuset og får stort sett samme beskjed der. Har startet opp med Neurontin som trappes opp sakte, har hatt litt bivirkninger på denne. Kjenner foreløpig ingen effekt annet enn at jeg går rundt i en tåke. Glemmer avtaler, glemmer ord og føler meg helt ute. Ønsker gjerne litt erfaringer da jeg er helt på bristepunktet. 

Neurontin har jeg brukt i 4 år og fortsatt blir jeg tåkete hvis jeg ikke har spist nok, spesielt ettermiddagsdosen må jeg ta etter middag.

Anonymkode: bdf7e...89e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (16 timer siden):

For meg er Sarotex helt avgjørende, gjør at jeg sove bedre om natta og dermed blir formen litt bedre.

Ikke sover jeg noe bedre (egentlig mye dårligere) og ikke hjelper det på smertene. Vet at nav krever at man skal forsøke ulike tiltak til. Økte dosen til 30 på Sarotex med det til følge en heftig hodepine samt svimmel/ør. 

Anonymkode: 33d13...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Fy flate, det høres helt pyton ut, høres ut som du har mye plager med fibromyalgien din. 

Jeg har også fibromyalgi, og har funnet en del ting som har hjulpet siste årene. Og det jeg nå skal foreslå kan hende er helt tullete for deg, fordi du allerede gjør det, men jeg pustet altså ikke skikkelig ned i magen, jeg gikk og holdt pusten. Det var tilfeldig at jeg ble oppmerksom på dette. Så begynte jeg å gjøre daglige pusteøvelser, for diafragmatisk pusting, ulike øvelser, 10-15 minutter 4 ganger om dagen, en kan gjøre det mens en gjør alt mulig annet også, og jeg har redusert smertene veldig mye! 

Gjør også daglige mobilitets- og styrkeøvelser, går det en dag uten er smertene mye dårligere. Det var også en nøkkel. 

Anonymkode: 0ce3b...edc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Ldn

Anonymkode: 91fc4...b1a

Skrevet

Sarotex er avgjørende. Jeg bruker også en del Tramadol. Disse to medisinene gjør at jeg kan fungere delvis i jobb. Bruker Tramadol etter jobb og når jeg ikke skal kjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Laveste dose Sarotex og lav dose melatonin-tilskudd, jevnlig styrketrening (minst 5 dg/uke) og "ingenting" av fint mel og sukker i kostholdet har stor og god virkning på mine smerter. De er der hele tiden, men blir ti ganger verre dersom jeg slurver med særlig trening og kosthold.

Anonymkode: 68c2e...e36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Laveste dose Sarotex og lav dose melatonin-tilskudd, jevnlig styrketrening (minst 5 dg/uke) og "ingenting" av fint mel og sukker i kostholdet har stor og god virkning på mine smerter. De er der hele tiden, men blir ti ganger verre dersom jeg slurver med særlig trening og kosthold.

Jeg tar også B12-injeksjoner og en del tilskudd, f eks høy dose vitamin D.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bruker sarotex, har dere bivirkninger av det? Som økt matlyst, økt svette eller lavt blodtrykk ?

Anonymkode: ce20a...a31

Skrevet

Jeg gikk opp veldig i vekt av Sarotex. 
Veksler mellom Vimovo, Arcoxia og Artrhotec.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bruker Ldn

Anonymkode: 91fc4...b1a

Det gjør jeg også, og de daglige smertene er redusert betraktelig. 

Anonymkode: ba234...76b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 25 kg etter at jeg begynte på Sarotex. Munntørrhet.

Anonymkode: 78959...bda

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som bruker sarotex, har dere bivirkninger av det? Som økt matlyst, økt svette eller lavt blodtrykk ?

Nei, ingen av delene - dvs. jeg har gått litt opp i vekt de siste par årene - men siden jeg har brukt Sarotex i mange flere år, regner jeg med at det skyldes alderen 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fy flate, det høres helt pyton ut, høres ut som du har mye plager med fibromyalgien din. 

Jeg har også fibromyalgi, og har funnet en del ting som har hjulpet siste årene. Og det jeg nå skal foreslå kan hende er helt tullete for deg, fordi du allerede gjør det, men jeg pustet altså ikke skikkelig ned i magen, jeg gikk og holdt pusten. Det var tilfeldig at jeg ble oppmerksom på dette. Så begynte jeg å gjøre daglige pusteøvelser, for diafragmatisk pusting, ulike øvelser, 10-15 minutter 4 ganger om dagen, en kan gjøre det mens en gjør alt mulig annet også, og jeg har redusert smertene veldig mye! 

Gjør også daglige mobilitets- og styrkeøvelser, går det en dag uten er smertene mye dårligere. Det var også en nøkkel. 

Anonymkode: 0ce3b...edc

Som eg skulle skrive dette sjølv!

Dette med fokus på pusten (og avstressing) er heilt avgjerande for meg og mine smerter. Og det er så lett å gjere at det er heilt latterleg og gjerne blir oversett i all informasjonen om medisinar og behandlingar. ❤️ 

Anonymkode: 83df2...b51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vondt i hodet, svimmel/ør og veldig munntørrhet. Rotet til søvnen. Nesten umulig å komme seg opp tidlig på morgenen. Tar 3 timer før jeg fungerer. Hjalp ikke mot smertene.

Anonymkode: 33d13...ef7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...