AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Hei damer! Mannen og jeg har en fantastisk sønn på 5 år. Han har aldri vært spesielt interessert i å se tv eller spille så skjermtiden har regulert seg selv på et lavt nivå hittil. Mannen er en gamer og har lyst til å kjøpe spill-utstyr til sønnen vår, og der er jeg veldig uenig. Jeg mener det kan vente til han blir eldre og spør om det selv fordi han vil game med kompiser. Mannen mener han burde starte tidlig for å bli god før kompisene begynner å spille, slik at han har en fordel. Tidligere har han bare spilt spill på iPaden en sjelden gang og tv´n har ikke vært veldig interessant. De siste månedene har skjermbruken eksplodert og sønnen søker heller skjerm enn å leke og gjør andre ting. Det liker jeg ikke. Mannen har aldri vært god i sport, så gaming ble hans spesialitet der han dominerte og fikk mestringsfølelse. Jeg derimot har hatt en barndom uten spesielt mye skjerm i det hele tatt. Mannen mener gaming har så mange positive effekter og kommer til å gi sønnen vår selvtillit. Han vil vise han spill og oppmuntre han til å spille mye. Jeg vil heller oppmuntre til mest mulig fysisk lek, kreativ lek og læring. Mannen mener at det ikke gjør noe om sønnen sitter foran en skjerm fra han kommer hjem fra barnehagen og frem til leggetid, fordi da han han jo vært i barnehagen og lekt hele dagen. Og han ser ikke noe negativt i å sitte foran skjermen i 6-7 timer om dagen i helgen fordi han trenger også å slappe av og det er jo så mange positive effekter med gaming i følge han. Det synes jeg høres helt forkastelig ut. Jeg er ikke i mot gaming og tenker det kan vær en fin hobby, MEN det skal vær regulert og det skal ikke ta for mye tid. Maks en time om dagen i hans alder tenker jeg. Hva tenker dere? Anonymkode: 561f7...a74
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars Jeg synes dere begge er litt for steile i deres egen oppfatning og synes dere bør kunne finne et kompromiss og møtes på midten et sted. Jeg ser selv gamer, og synes det du beskriver høres for mye ut for et lite barn. Samtidig er det mye positivt med gaming og det er mye mer normalt nå enn det var for noen tiår siden. Anonymkode: 9998a...aed 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Det er mest gave til ham selv. Anonymkode: 1954f...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars Jeg er gamer og dame, og 5 år er for tidlig til å begynne. Hva i all verden slags fortrinn skal han få, for å bli "bedre enn venner" - Høres helt teit ut og høres ut som mannen vil at sønnen skal drive med E-sport. Det er svært få spill en 5åring har noe spesielt å få ut av. Kanskje et par sånne lek-og-lær spill, men alle slags roblox og fortnite og de der mener jeg barnet er for ung for. Og det er sunt for hjernen til unger å unngå mest mulig skjerm. 1-2 timer om dagen med koselige, saktegående lek-og-lær spill som passer for en 5åring, ja. Noe annet i den alderen: NEI. Og jeg sier det som en gamer selv, som kan sitte 8+ timer om jeg har mulighet/lyst. Anonymkode: fa609...2b3 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Gaming i den alderen bør handle om lese, skrive og regneferdigheter. Løpe rundt å skyte hue av folk i Cod kan vente. Anonymkode: 4869e...7a5 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Kan gutten begynne med en fysisk sport i tillegg? Litt skummelt om han ikke får andre interesser å lene seg på der han får møte kompiser og mennesker på ekte Anonymkode: 9ccb0...515 2 1 1
Anononyma Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars (endret) Også e-girl og enig med flertallet, 5 år er for tidlig! Jeg og min mann har hatt samme diskusjon, gutta våre får ikke gaming utstyr før godt etter de har begynt på skolen, men DA skal nok både mor og far delta i opplæringen 😅 Endret 4. mars av Anononyma 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De siste månedene har skjermbruken eksplodert og sønnen søker heller skjerm enn å leke og gjør andre ting Når skjermen går ut over det sosiale, da er den blitt et problem. MEN, dere viser to motsetninger. Det må kunne gå an å finne en mellomting. En time eller to med spilling er det ikke noe i veien for. Mannen projiserer for mye av sin egen barndom på sønnen, du også. Men barn bør være i bevegelse og de er bygd for det (for så vidt vi voksne også!). Å skulle pushe gutten til å spille for å skulle ha et fortrinn på de andre høres ikke sunt ut. Virker som mannen vil kjøpe ting til selv seg? Kan ikke han gjør andre ting med gutten enn å spille, eller er det alt han har å tilby? AnonymBruker skrev (18 minutter siden): sønnen sitter foran en skjerm fra han kommer hjem fra barnehagen og frem til leggetid Dette er å gjøre han en bjørnetjeneste. Gjør dette, så skal jeg nesten garantere at gutten ender opp med sosial angst! Anonymkode: fc7b9...b41 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars Altså, jeg er veldig positiv til gaming. Begge våre barn har hatt stor glede av det, og hatt det som en sosial ting opp gjennom sin oppvekst. Men da de var 5 år, så var det eneste de spilte av spill, barnespill tilpasset alderen på Ipad, telefon og min PC. Og da i korte bolker. Spillmaskin (Nintendo) fikk de også tilgang på når de var 5-6 år, og de spilte noe barnevennlige spill på det også. Men da var de ikke gode nok til å spille Mario eller lignende ennå. Det kom først i årene etter skolestart. Når de ble 8-10 år, så begynte interessen for "ordentlige spill" å ta seg opp. Og det merket vi foreldre ved at våre PC'er oftere ble lånt for å spille på. Noe som gjorde at det ble behov for egen PC. Vi kjøpte en relativt billig stasjonær spill-PC til eldste, som ble arvet videre til yngste når eldste trengte noe bedre. For våre har "gullalderen" for spill vært fra 9-10 års alder og frem til de ble 15/16år. Da falt behovet og interessen litt, og gikk mer over til at de møter venner fysisk, og dermed spiller spill litt sjeldnere. VI har alltid insistert på at man må ut og lufte seg i helgene, for å bruke litt energi. Om det bare er en gåtur eller en tur til en lekeplass i nærheten. Så det å spille hele dagen har aldri vært greit. I tillegg har barna alltid hatt en fysisk aktivitet ved siden av andre hobbyer. Noe som gjør at tiden de har hatt til å spille på PC/Spillkonsoll, har vært relativt begrenset. Jeg tenker at han nok er litt tidlig ute, og litt for opphengt i at spill er bra. Og du er litt i helt motsatt ende. Dere bør heller jobbe for at barnet skal få prøve en masse forskjellige ting, for å finne det som passer for seg. Ikke hva mor eller far synes er gøy. Både jeg og min mann spilte en del da vi møttes. Men de spillene vi likte og liker, er noe helt annet enn hva barna våre liker. De har valgt andre idretter og aktiviteter enn vi hadde også. Anonymkode: 65332...857
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars jeg er selv en gamer pappa, jeg tenker at det er ikke skadelig å spille litt i den alderen, men da i små mengde, ikke stor forskjell på det og se på tv. Men tenker det er ikke vits å prakke det på barnet, bedre om det kommer på eget intiativ. Jeg stusser over det siste avsnittet ditt, å spille fra han kommer hjem til leggetid og 6-7 timer i helgene er ALTFOR mye, uansett alder. Viktig med andre intresser og fysisk aktivitet utenfor BGH, dette vil jo vær en uvane barnet dra med seg inn i skolen, og da blir det mer stillesittende. Mitt barn var 7 når det begynte å spille, men da selvfølgelig i regulerte mengder sammen med masse annen aktiviteter. Dette har og blitt til en veldig fin hobby vi har sammen Utifra hvordan du beskriver det så får jeg en følelse at mannen din bruker dette som en måte til å kunne spille mer selv. Anonymkode: 52e24...342 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan gutten begynne med en fysisk sport i tillegg? Litt skummelt om han ikke får andre interesser å lene seg på der han får møte kompiser og mennesker på ekte Anonymkode: 9ccb0...515 Ja, er snakk om at han også skal begynne på fotball. Men det er trening i 1 time 2 ganger i uken, så synes fortsatt at det blir alt for mye skjerm om resten av tiden hovedsakelig går til skjerm, selv om han driver med aktivitet i tillegg. ts Anonymkode: 561f7...a74 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars Jeg spilte selv masse josefine og andre lignende spill i den alderen, så synes ikke nødvendigvis det er for tidlig. Begynte vel i 4-årsalderen med slike pek-og-klikk-spill på pcen. Fikk gameboy da jeg var 7. Men hadde alltid rimelig strenge grenser for skjermtid, typ. 1-2 timer om dagen. Mer i helgene og ferier, og ubegrenset på f.eks. fly eller lange bilturer. Selv hadde jeg nok spilt hele tiden om jeg fikk muligheten, så enig med deg i at det er viktig å begrense det. Far er helt på jordet hvis han ønsker frislipp med skjerm, men dere kan kanskje møtes på midten? Kjøpe f.eks. en nintendo switch med super mario eller andre veldig barnevennlige spill, og så begrense det til kanskje 0.5-1 time i hverdagene og litt mer når det er helg? 🤷♀️ Anonymkode: b8f9a...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mannen mener at det ikke gjør noe om sønnen sitter foran en skjerm fra han kommer hjem fra barnehagen og frem til leggetid, fordi da han han jo vært i barnehagen og lekt hele dagen. Og han ser ikke noe negativt i å sitte foran skjermen i 6-7 timer om dagen i helgen fordi han trenger også å slappe av og det er jo så mange positive effekter med gaming i følge han. Det synes jeg høres helt forkastelig ut. Jeg er ikke i mot gaming og tenker det kan vær en fin hobby, MEN det skal vær regulert og det skal ikke ta for mye tid. Maks en time om dagen i hans alder tenker jeg. Hva tenker dere? Anonymkode: 561f7...a74 What!?? 😮 Enig med deg; det er forkastelig å skulle bruke ALL sin fritid på gaming. (Enten man er et barn eller voksen). Anonymkode: e368c...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #14 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er gamer og dame, og 5 år er for tidlig til å begynne. Hva i all verden slags fortrinn skal han få, for å bli "bedre enn venner" - Høres helt teit ut og høres ut som mannen vil at sønnen skal drive med E-sport. Det er svært få spill en 5åring har noe spesielt å få ut av. Kanskje et par sånne lek-og-lær spill, men alle slags roblox og fortnite og de der mener jeg barnet er for ung for. Og det er sunt for hjernen til unger å unngå mest mulig skjerm. 1-2 timer om dagen med koselige, saktegående lek-og-lær spill som passer for en 5åring, ja. Noe annet i den alderen: NEI. Og jeg sier det som en gamer selv, som kan sitte 8+ timer om jeg har mulighet/lyst. Anonymkode: fa609...2b3 Jeg er helt enig. Både jeg og samboer gamer. Men etter barn, så har det bare blitt gaming etter leggetid. Har ikke planer om at våre barn skal bli gamere, dette er noe de ev får velge selv. Anonymkode: b4a29...75d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #15 Skrevet 5. mars Dere begge er ekstreme på hver deres vis. Anonymkode: 15ee5...a11
AnonymBruker Skrevet 5. mars #16 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mannen mener at det ikke gjør noe om sønnen sitter foran en skjerm fra han kommer hjem fra barnehagen og frem til leggetid, fordi da han han jo vært i barnehagen og lekt hele dagen. Har han ikke behov for å bli kjent me og tilbringe tid med eget barn? Virker som han bruker gaming som en flukt for å være ærlig og nå skal han holde ungen opptatt fordi han kanskje sliter med å være her og nå med den. Hvorfor i alle dager ellers skal et barnehage barn sitte foran skjerm hele ettermiddag?? Anonymkode: 6f15c...efb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #17 Skrevet 5. mars I en gamerfamilie hvor både jeg som mamma, og faren, gamer jevnt så ser jeg ikke store problemet i 5års alderen. Om dere ønsker å regulere det litt så gjør man det. Personlig gleder jeg meg veldig til vår lille datter kan bli med oss. Det er jo en familieaktivitet hvor alle kan bli med i morsomme og lærerike spill. Selvsagt blir det også turer ute og aktiviteter, men gaming vil få en naturlig del hos oss så fort hun er klar. Har allerede fått prøve littegrann som 1-åring med å trykke på tastaturet "hopp hopp" etc. Søt start. Anonymkode: fb378...7ef
AnonymBruker Skrevet 5. mars #18 Skrevet 5. mars Holder med deg, men dette blir nok et vedvarende problem for dere når du har valgt mannen du har valgt. Han ønsker at dette skal bli hans "bånd" med sønnen. Om sønnen deres blir veldig god i fotball får han neppe støtte fra før, som er dårlig på alt slikt selv...Det er vel problemet. Han drar barnet ned med seg. Anonymkode: 0f61b...47b
AnonymBruker Skrevet 5. mars #19 Skrevet 5. mars Jeg synes ikke man trenger å oppfordre en 5-åring til å game. Jeg tenker at man kan vente til barnet selv eventuelt utvikler en interesse for gaming, og ta det derfra. At en 5-åring må begynne å game for å bli bedre enn de andre 5-åringene er for meg helt søkt. Hvor har du funnet denne mannen? Anonymkode: faf90...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå