Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bor i borettslag, og her skal vi nå smelle opp 20 ladere. Det koster 700.000,-, altså 35.000,- per lader.

Anonymkode: e11ca...d77

Man får utrolig mye diesel og kjørelengde for 35.000 og da har man enda ikke kunnet kjøre en eneste meter med elbilen sin 🤣 

Anonymkode: f2314...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (21 timer siden):

Det var da veldig voldsomt da. En Zaptec eller Easee koster 5-6000kr, og installering med ny 32A kurs bør man få til under 10k. 
Hvem skal ha de siste 40’000 kronene? 

Du leste ikke innlegget? Eller er det så som så med addisjonskunnskapene?

Anonymkode: f2314...4f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 13.01):

Aldri mer diesel eller bensin for vår del.

Hvorfor ikke? Sånn realistisk sett, ikke med miljø-øyne..

Anonymkode: d1570...fd1

AnonymBruker
Skrevet
On 3/4/2025 at 12:55 PM, LiseTV said:

Du som forsatt har fosil bil,  vil du kjøpe en elbil?   Jeg vil aldri kjøpe elbil, heller ha en veteran.  Nekter å kjøre elbiler også.  Har en 5 år gammel diesel bil, og den skal jeg ha lenge, og har en eldre veteranbil.

Ja, det vil jeg. Må bare få råd først. Antar jeg kjøper en brukt en om et par år til rundt kr 150-200 tusen.

Var dette ment som starten på en diskusjon? Hvorfor skriver du i så fall ikke hvorfor du "nekter"? (som om noen vil tvinge deg...)

Anonymkode: 1a13a...18a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du leste ikke innlegget? Eller er det så som så med addisjonskunnskapene?

Anonymkode: f2314...4f9

Evt. du som ikke leste innlegget hans med de rette brillene 😄 

Jeg betalte tilsammen rundt 20 000,- for å få opp ladestasjon her. Har ikke hytte, så trenger bare den ene laderen her. 

Så da lurer jeg fortsatt på hvor disse resterende 40 000,- kommer inn i bildet 🤔

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i borettslag, og her skal vi nå smelle opp 20 ladere. Det koster 700.000,-, altså 35.000,- per lader.

Anonymkode: e11ca...d77

Med den prisen virker det som noen har blitt lurt.

Enten er styret blitt lurt av sleipe elektrikere/installatører eller så er beboerne lurt som ikke skjønner at det er "kick-backs" til et korrupt styre her.

Med forbehold om at det ikke er massivt gravearbeid og lange strekk av tykke kabler som kreves her.
 

Eller så er beboerte unødvendig kravstore og skjønner ikke at de kunne klart seg omtrent like bra med et par-tre sakteladere på deling der de ble enige om et system for betaling og deling, hvem lader når. Det er mye uvitenhet ute å går. Man trenger faktisk ikke 11 kW i hver garasje/hver plass og at alle skal kunne lade samtidig. 3, 7, 11 eller 22 kW spiller liten rolle for hverdagslading. Og for ikke-hverdaglading har man hurtiglading lags veiene og ved knutepunkt, handelssentre o.l. Når bilen står i garasjen, som den jo gjør oftest hver kveld+natt, spiller det liten rolle om ladingen tar 2 eller 10 timer.

Anonymkode: 1a13a...18a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Skal vurdere det når de ikle må senkes i vann når noe tar fyr fordi det går varmgang i batteriet. 

Anonymkode: 560c9...298

Per bil og pr kjørte km var det flere branner i fossilbiler i fjor. Tror du ikke vi skulle hørt mer om dette påståtte "problemet" hvis det virkelig var et problem? Med tanke på at over halvparten av bilene i landet nå er elektriske.

Anonymkode: 1a13a...18a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/10/2025 at 7:51 PM, AnonymBruker said:

Det høres ut som du bli veldig opprørt av at elbil ikke passer mine behov. Det er godt mulig du har andre preferanser enn meg og det må du få lov til.

Ladeinfrastrukturen er for dårlig når man er vant med lange turer med dieselbil. Man får mange liter drivstoff for en installeringspris på 40-60.000 ut av vinduet allerede FØR man kan begynne å lade hjemme eller på hytta. Rare feil som mine kolleger og naboer snakker om er varmeapparat, varmeapparat, varmeapparat (nevnte jeg varmeapparat?), flatt batteri, må hentes av Viking (vanlig her i gata), full rustgjennomgang på karrosseri etter 3(!) år, dørlåser som ikke virker, apper som ikke virker. Og en drøss andre ting. Noen har bilen på verksted i månedsvis, mens noen slipper med bare noen uker av gangen. Jeg syns det er helt vilt, men det er visst helt vanlig. Som jeg skrev over er det revnende likegyldig for meg at nordmenn løper etter sterkt subsidierte elbiler når det globale salget er mikroskopisk.

Anonymkode: f2314...4f9

Hva definerer du som langtur? Jeg vil si alt over 200km. De fleste langturer i Norge antar jeg er under 600 km innen samme dag. Mange elbiler av nyere dato trenger da bare en liten klattlading underveis, unnagjort på 10-20 minutter for 600km. Hvis man starter med 100%.

Såpass pause trenger selv dieselgubber på 600km. Eller er du en av de som har anskaffet tisseflaske og voksenbleier til dieselbilen etter at elbilene kom? Bare for å "bevise" at elbilene er tregere på dette ene punktet så nekter du deg selv å ta en strekk på beina på langtur selv om du pleide det før?

Anonymkode: 1a13a...18a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (40 minutter siden):

Evt. du som ikke leste innlegget hans med de rette brillene 😄 

Jeg betalte tilsammen rundt 20 000,- for å få opp ladestasjon her. Har ikke hytte, så trenger bare den ene laderen her. 

Så da lurer jeg fortsatt på hvor disse resterende 40 000,- kommer inn i bildet 🤔

Hytta ved sjøen, og hytta på fjellet. Enkelt?

Anonymkode: f2314...4f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva definerer du som langtur? Jeg vil si alt over 200km. De fleste langturer i Norge antar jeg er under 600 km innen samme dag. Mange elbiler av nyere dato trenger da bare en liten klattlading underveis, unnagjort på 10-20 minutter for 600km. Hvis man starter med 100%.

Såpass pause trenger selv dieselgubber på 600km. Eller er du en av de som har anskaffet tisseflaske og voksenbleier til dieselbilen etter at elbilene kom? Bare for å "bevise" at elbilene er tregere på dette ene punktet så nekter du deg selv å ta en strekk på beina på langtur selv om du pleide det før?

Anonymkode: 1a13a...18a

Langtur er 50-140 mil i Norge for min del. I Europa en god del lenger. Målinger viser at det er nødvendig md lading på ca 0,5 timer hver andre time på europeiske motorveier. Sikkert verre når det regner eller er lave temperaturer. Det er sikkert flott for noen å ta slike pauser ofte mens andre prioriterer annerledes. Og da passer rett og slett ikke elbil, det er som å gå mange tiår tilbake i tid.

Skjønner ikke den evinnelige håningen dere elbilfantaster skal tyte ut av dere. Noen av dere blir bare helt uspiselige, selv om dere i praksis sitter på en teknologi som knapt har utviklet seg siden den ble oppfunnet i 1839. Mens resten av verden har tatt kvantesprang fremover.

Anonymkode: f2314...4f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Per bil og pr kjørte km var det flere branner i fossilbiler i fjor. Tror du ikke vi skulle hørt mer om dette påståtte "problemet" hvis det virkelig var et problem? Med tanke på at over halvparten av bilene i landet nå er elektriske.

Anonymkode: 1a13a...18a

En gedigen forskjell i snittalder forklarer vel greit det. Finnes det egentlig særlig mange elbiler over 10 år?

Anonymkode: f2314...4f9

AnonymBruker
Skrevet

En besparelse på nærmere 50000 kr i året på diesel og 12000 kr pr år på service siden jeg byttet til elbil for tre år siden gjør at jeg neppe kommer til å gå tilbake til fossil. 
Kommer meg fint mellom 40-55 mil uten å lade, og selv med henger på 1300 kg (som jeg kjører med ganske ofte) kommer jeg meg 25 mil selv på vinteren. Må jeg lade litt i løpet av en dag er ikke det en langvarig affære, så er helt uproblematisk det og.

De gangene i løpet av et år jeg skal på skikkelig langtur går det også helt fint å legge inn en ladestopp eller tre, besparelsen på over 60000 kr pr år gjør det absolutt verdt det.

Anonymkode: edd4c...8ee

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hytta ved sjøen, og hytta på fjellet. Enkelt?

Anonymkode: f2314...4f9

Så alle som har elbil, har også hytte? 😄 Folk flest driter ikke penger 😄

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Langtur er 50-140 mil i Norge for min del. I Europa en god del lenger. Målinger viser at det er nødvendig md lading på ca 0,5 timer hver andre time på europeiske motorveier. Sikkert verre når det regner eller er lave temperaturer. Det er sikkert flott for noen å ta slike pauser ofte mens andre prioriterer annerledes. Og da passer rett og slett ikke elbil, det er som å gå mange tiår tilbake i tid.

Skjønner ikke den evinnelige håningen dere elbilfantaster skal tyte ut av dere. Noen av dere blir bare helt uspiselige, selv om dere i praksis sitter på en teknologi som knapt har utviklet seg siden den ble oppfunnet i 1839. Mens resten av verden har tatt kvantesprang fremover.

Anonymkode: f2314...4f9

"Håningen" har vel mest gått andre veien. Vet ikke om det er mest morsomt eller bare tragisk når forlengst tilbakeviste bekymringer fra 2011 dukker opp i 2025. Som for eksempel at elbiler brenner så mye eller at batterier må byttes etter tre år eller at det er vanskelig å lade og å dra på langtur. Alt for å skape usikkerhet blant folk som ikke er så beleste og teknologiske av seg. De kunne ikke liret av seg mer usaklige ting om de så var betalt av arabisk oljelobby eller Koch-brødrene.

Anonymkode: 1a13a...18a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (10 timer siden):

Så alle som har elbil, har også hytte? 😄 Folk flest driter ikke penger 😄

Det har de sikkert ikke, men nå VAR jo nettopp eksemplet en som måtte ha tre ladere, sum 40-60.000. Noen klarte tydeligvis ikke det regnestykket og insisterte på at det fortsatt kostet maks 20.000 fordi det er det EN lader koster.

Hva er greia med å fortsette å krangle på noe så banalt? 

Anonymkode: f2314...4f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Håningen" har vel mest gått andre veien. Vet ikke om det er mest morsomt eller bare tragisk når forlengst tilbakeviste bekymringer fra 2011 dukker opp i 2025. Som for eksempel at elbiler brenner så mye eller at batterier må byttes etter tre år eller at det er vanskelig å lade og å dra på langtur. Alt for å skape usikkerhet blant folk som ikke er så beleste og teknologiske av seg. De kunne ikke liret av seg mer usaklige ting om de så var betalt av arabisk oljelobby eller Koch-brødrene.

Anonymkode: 1a13a...18a

Har ikke nevnt brenning med et ord. Jeg sa HVORFOR elbil ikke passer for meg, og alle de tingene er helt åpenbart ting som hefter ved elbiler, og som gjør at for MEG er det såpass viktige ting at jeg ikke ønsker å bytte ut bensinbilen. Så får jeg tilbake at jeg er en som må pisse på flaske for at jeg skal kjøre så jævlig langt bare for å vise hvor uovertruffen "fossilbilen" min er. 

Sorry, men en del av dere elbileiere er spesielt uspiselige i møte med helt ordinære folk som har helt ordinære utfordringer med elbilenes negative sider som gjør at slike biler ikke dekker deres behov. Hvis du føler deg hånet over at noen påpeker at elbiler på lengre strekninger trenger mye mer pausetid, ja så må du jobbe med deg selv og virkelighetsbildet ditt. Dere ER faktisk utrolig hårsåre, bare pga en bil. 

Anonymkode: f2314...4f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 19.51):

Ladeinfrastrukturen er for dårlig når man er vant med lange turer med dieselbil. Man får mange liter drivstoff for en installeringspris på 40-60.000 ut av vinduet allerede FØR man kan begynne å lade hjemme eller på hytta

Anonymkode: f2314...4f9

newman01 skrev (På 10.3.2025 den 23.24):

Det var da veldig voldsomt da. En Zaptec eller Easee koster 5-6000kr, og installering med ny 32A kurs bør man få til under 10k. 
Hvem skal ha de siste 40’000 kronene

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du leste ikke innlegget? Eller er det så som så med addisjonskunnskapene?

Anonymkode: f2314...4f9

Mardina skrev (12 timer siden):

Evt. du som ikke leste innlegget hans med de rette brillene 😄 

Jeg betalte tilsammen rundt 20 000,- for å få opp ladestasjon her. Har ikke hytte, så trenger bare den ene laderen her. 

Så da lurer jeg fortsatt på hvor disse resterende 40 000,- kommer inn i bildet 🤔

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hytta ved sjøen, og hytta på fjellet. Enkelt?

Anonymkode: f2314...4f9

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det har de sikkert ikke, men nå VAR jo nettopp eksemplet en som måtte ha tre ladere, sum 40-60.000. Noen klarte tydeligvis ikke det regnestykket og insisterte på at det fortsatt kostet maks 20.000 fordi det er det EN lader koster.

Hva er greia med å fortsette å krangle på noe så banalt? 

Anonymkode: f2314...4f9

Hentet inn etpar innlegg fra deg Anonymkode: f2314...4f9. Det er en elementær forskjell på og/eller. Jeg skal spise fiskeboller eller pizza betyr ikke at man skal ha fiskeboller på pizzaen. 

Så at du kritiserer meg for dårlige regnekunnskaper når underlaget for regnestykket i beste fall var mangelfullt finner jeg litt ufint. 

AnonymBruker
Skrevet

Og da var svenske Northvolt konkurs! 5000 ansatte uten jobb…..om de var svenske statsborgere, det er ikke mange som vet. De røk på en kontrakt med BMW.

Anonymkode: e746f...7f7

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, kjører diesel i dag og vil gjerne ha det (evt bensin) igjen. Vil IKKE ha elbil!
Kan alltids strekke meg til hybrid, ser det er mest å velge på der, må kanskje bytte ut bilen snart, så kikker litt rundt…. har merket meg Corolla Cross (trenger 4wd)

Endret av enkefru
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt el-biler siden 2018. Liker å bytte bil innimellom, så for ca 1 mnd siden kjøpte jeg min el-bil nr 4 og den satser jeg på å ha noen år. 

- Renault Zoe

- Hyundai Ioniq

-Tesla Model 3

og nå Tesla Model X 😍

K53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...