AnonymBruker Skrevet 10. mars #41 Del Skrevet 10. mars Mardina skrev (29 minutter siden): - Lade-nettverket i Norge er veldig bra. Du finner dem nesten på hvert gatehjørne, så argumentet om at det er vanskelig å finne lader kjøper jeg ikke. - Svindyrt å innstallere lader vil jeg ikke si det er. Det er også en engangsutgift, som man faktisk fort sparer inn på å faktisk ha elbil. Men det er klart, har man ikke 20 000,- til å installere lader hjemme, så har man neppe råd til å kjøpe en nyere elbil heller. - Hvilken rare feil på elbiler er det du snakker om? - Sjekk statestikken du (eller ta en kikk rundt deg i trafikken), så ser du at elbiler står for mesteparten av nybilsalget i Norge. Elbilen er kommet for å bli og det vil ikke bli mindre av dem i årene fremover. Snarere tvert imot. Hvor mange gatehjørner finner du nord for Sinsenkrysset? Anonymkode: e746f...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 10. mars #42 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor mange gatehjørner finner du nord for Sinsenkrysset? Anonymkode: e746f...7f7 Jeg er ikke kjent i Oslo, så det vet jeg ikke. Poenget mitt er at ladenettverket er godt utbygget i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. mars #43 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor mange gatehjørner finner du nord for Sinsenkrysset? Anonymkode: e746f...7f7 Ikke sikker på om det er gatehjørner nord for Verdalen, men det er mange lynladere tagget i Googles kartsystem. Det er ikke komplett, så antagelig er det flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #44 Del Skrevet 10. mars newman01 skrev (17 minutter siden): Ikke sikker på om det er gatehjørner nord for Verdalen, men det er mange lynladere tagget i Googles kartsystem. Det er ikke komplett, så antagelig er det flere. Står de alle på gatehjørner? Anonymkode: e746f...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. mars #45 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Står de alle på gatehjørner? Anonymkode: e746f...7f7 moroklumpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #46 Del Skrevet 10. mars Mardina skrev (2 timer siden): - Lade-nettverket i Norge er veldig bra. Du finner dem nesten på hvert gatehjørne, så argumentet om at det er vanskelig å finne lader kjøper jeg ikke. - Svindyrt å innstallere lader vil jeg ikke si det er. Det er også en engangsutgift, som man faktisk fort sparer inn på å faktisk ha elbil. Men det er klart, har man ikke 20 000,- til å installere lader hjemme, så har man neppe råd til å kjøpe en nyere elbil heller. - Hvilken rare feil på elbiler er det du snakker om? - Sjekk statestikken du (eller ta en kikk rundt deg i trafikken), så ser du at elbiler står for mesteparten av nybilsalget i Norge. Elbilen er kommet for å bli og det vil ikke bli mindre av dem i årene fremover. Snarere tvert imot. Det høres ut som du bli veldig opprørt av at elbil ikke passer mine behov. Det er godt mulig du har andre preferanser enn meg og det må du få lov til. Ladeinfrastrukturen er for dårlig når man er vant med lange turer med dieselbil. Man får mange liter drivstoff for en installeringspris på 40-60.000 ut av vinduet allerede FØR man kan begynne å lade hjemme eller på hytta. Rare feil som mine kolleger og naboer snakker om er varmeapparat, varmeapparat, varmeapparat (nevnte jeg varmeapparat?), flatt batteri, må hentes av Viking (vanlig her i gata), full rustgjennomgang på karrosseri etter 3(!) år, dørlåser som ikke virker, apper som ikke virker. Og en drøss andre ting. Noen har bilen på verksted i månedsvis, mens noen slipper med bare noen uker av gangen. Jeg syns det er helt vilt, men det er visst helt vanlig. Som jeg skrev over er det revnende likegyldig for meg at nordmenn løper etter sterkt subsidierte elbiler når det globale salget er mikroskopisk. Anonymkode: f2314...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 10. mars #47 Del Skrevet 10. mars LiseTV skrev (På 4.3.2025 den 12.55): Du som forsatt har fosil bil, vil du kjøpe en elbil? Jeg vil aldri kjøpe elbil, heller ha en veteran. Nekter å kjøre elbiler også. Har en 5 år gammel diesel bil, og den skal jeg ha lenge, og har en eldre veteranbil. Jeg har hatt elbil i snart 5 år og går aldri tilbake til fossilbil. Jeg har et forbruk på mellom 170 og 200 kr i måneden på vinterstid. Rundt 120-150 kr. på sommerstid. Dette innbefatter turer til/ fra jobb og noen runder i byen nå og da. Ingen fossilbil kan slå denne summen. Den halvtimen jeg må stoppe på en lengre kjøretur for å lade, trenger jeg gjerne for å restituere meg, få opp og gått en tur, slik at jeg ikke stivner av sittingen, og så er det fint med en kopp kaffe innimellom. Mardina skrev (På 4.3.2025 den 21.14): Har min første elbil nå. Kan nok med ganske stor sikkerhet allerede nå si at jeg nok IKKE kommer til å gå tilbake til fossilbil. Elbil passer meg og min lommebok. Og er utrolig behagelig å kjøre og bruke i hverdagen 😊 Definitivt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #48 Del Skrevet 10. mars newman01 skrev (43 minutter siden): moroklumpen Spør helt seriøst, og klarer du ikke så hvorfor tar du deg bryet med vise til noe du ikke har svar på? Anonymkode: e746f...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 10. mars #49 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres ut som du bli veldig opprørt av at elbil ikke passer mine behov. Det er godt mulig du har andre preferanser enn meg og det må du få lov til. Ladeinfrastrukturen er for dårlig når man er vant med lange turer med dieselbil. Man får mange liter drivstoff for en installeringspris på 40-60.000 ut av vinduet allerede FØR man kan begynne å lade hjemme eller på hytta. Rare feil som mine kolleger og naboer snakker om er varmeapparat, varmeapparat, varmeapparat (nevnte jeg varmeapparat?), flatt batteri, må hentes av Viking (vanlig her i gata), full rustgjennomgang på karrosseri etter 3(!) år, dørlåser som ikke virker, apper som ikke virker. Og en drøss andre ting. Noen har bilen på verksted i månedsvis, mens noen slipper med bare noen uker av gangen. Jeg syns det er helt vilt, men det er visst helt vanlig. Som jeg skrev over er det revnende likegyldig for meg at nordmenn løper etter sterkt subsidierte elbiler når det globale salget er mikroskopisk. Anonymkode: f2314...4f9 Hvor leser du at jeg blir opprørt over at du ikke vil ha elbil? Jeg prøvde bare å fortelle deg at noen av punktene på "listen" din ikke nødvendigvis stemmer. Åssen kan du så mye om elbil, om du aldri har eid en? Du tar alt som dine venner sier, som god fisk? 😄 Hvorfor blander du inn globalt salg, når man faktisk bor i Norge? Det vil ikke bli mindre elbiler her til lands, enten du vil det eller ikke. Elbilen er kommet for å bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. mars #50 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ladeinfrastrukturen er for dårlig når man er vant med lange turer med dieselbil. Man får mange liter drivstoff for en installeringspris på 40-60.000 ut av vinduet allerede FØR man kan begynne å lade hjemme eller på hytta. Det var da veldig voldsomt da. En Zaptec eller Easee koster 5-6000kr, og installering med ny 32A kurs bør man få til under 10k. Hvem skal ha de siste 40’000 kronene? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. mars #51 Del Skrevet 11. mars newman01 skrev (3 timer siden): Det var da veldig voldsomt da. En Zaptec eller Easee koster 5-6000kr, og installering med ny 32A kurs bør man få til under 10k. Hvem skal ha de siste 40’000 kronene? Ja, det lurer jeg på også. Betalte rundt 20 000,- for å få opp ladestasjon her. Inkl. elektrisk arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #52 Del Skrevet 11. mars Skal vurdere det når de ikle må senkes i vann når noe tar fyr fordi det går varmgang i batteriet. Anonymkode: 560c9...298 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 11. mars Forfatter #53 Del Skrevet 11. mars Gaia skrev (10 timer siden): Jeg har hatt elbil i snart 5 år og går aldri tilbake til fossilbil. Jeg har et forbruk på mellom 170 og 200 kr i måneden på vinterstid. Rundt 120-150 kr. på sommerstid. Dette innbefatter turer til/ fra jobb og noen runder i byen nå og da. Ingen fossilbil kan slå denne summen. Den halvtimen jeg må stoppe på en lengre kjøretur for å lade, trenger jeg gjerne for å restituere meg, få opp og gått en tur, slik at jeg ikke stivner av sittingen, og så er det fint med en kopp kaffe innimellom. Definitivt. Når sannheten om elbilproduksjonen kommer frem vil det bli mest fosilbiler. Bare små eletrisk bybiler igjen. Elektrifiseringen som norge er inni går ikke opp globalt, finns ikke nok strøm i verden. El energi står for bare 25 % globalt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #54 Del Skrevet 11. mars Gikk fra bensin til el i januar og tviler på jeg går tilbake til bensin. Elbilen har en helt annen kjørekomfort og er rimelig i drift. Anonymkode: 43d62...126 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #55 Del Skrevet 11. mars newman01 skrev (7 timer siden): Det var da veldig voldsomt da. En Zaptec eller Easee koster 5-6000kr, og installering med ny 32A kurs bør man få til under 10k. Hvem skal ha de siste 40’000 kronene? Jeg bor i borettslag, og her skal vi nå smelle opp 20 ladere. Det koster 700.000,-, altså 35.000,- per lader. Anonymkode: e11ca...d77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. mars #56 Del Skrevet 11. mars LiseTV skrev (2 timer siden): Når sannheten om elbilproduksjonen kommer frem vil det bli mest fosilbiler. Bare små eletrisk bybiler igjen. Elektrifiseringen som norge er inni går ikke opp globalt, finns ikke nok strøm i verden. El energi står for bare 25 % globalt. Så "sannheten" om elbiler er annerledes enn sannheten om olje? Det har jo vært så få oljekatastrofer og utslipp opp gjennom historien. Og hva har globalt med Norge å gjøre? I et land med relativt god tilgang på ren elektrisk kraft er det smart å bruke den på noe fornuftig. Å si at vi ikke kan kjøre elektrisk bil i Norge fordi det ikke er ren norsk vannkraft i Tunisia er..? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #57 Del Skrevet 11. mars Mardina skrev (20 timer siden): Hvor leser du at jeg blir opprørt over at du ikke vil ha elbil? Jeg prøvde bare å fortelle deg at noen av punktene på "listen" din ikke nødvendigvis stemmer. Åssen kan du så mye om elbil, om du aldri har eid en? Du tar alt som dine venner sier, som god fisk? 😄 Hvorfor blander du inn globalt salg, når man faktisk bor i Norge? Det vil ikke bli mindre elbiler her til lands, enten du vil det eller ikke. Elbilen er kommet for å bli. Du skriver som om du har rett og jeg tar feil. Du oppleves som om du er hissig i svarene dine og at jeg er en gjøk fordi jeg mener noe annet enn deg. Også følger du sannelig opp med at jeg jeg aldri har eid en elbil og ikke kan stole på venner og kolleger som er drit lei elbilene sine. Sorry livet er altfor kort til å bruke tid på bezzerwizzere. Lykke til med den flotte elbilen din. Anonymkode: f2314...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #58 Del Skrevet 11. mars newman01 skrev (9 timer siden): Så "sannheten" om elbiler er annerledes enn sannheten om olje? Det har jo vært så få oljekatastrofer og utslipp opp gjennom historien. Og hva har globalt med Norge å gjøre? I et land med relativt god tilgang på ren elektrisk kraft er det smart å bruke den på noe fornuftig. Å si at vi ikke kan kjøre elektrisk bil i Norge fordi det ikke er ren norsk vannkraft i Tunisia er..? Fordi markedet i Norge er uinteressant for de som skal tjene penger. Man opprettholder ikke en egen drivlinje for et mikromarked. Anonymkode: f2314...4f9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. mars #59 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skriver som om du har rett og jeg tar feil. Du oppleves som om du er hissig i svarene dine og at jeg er en gjøk fordi jeg mener noe annet enn deg. Også følger du sannelig opp med at jeg jeg aldri har eid en elbil og ikke kan stole på venner og kolleger som er drit lei elbilene sine. Sorry livet er altfor kort til å bruke tid på bezzerwizzere. Lykke til med den flotte elbilen din. Anonymkode: f2314...4f9 Hvis det er det inntrykket du har fått, så foreslår jeg en tur til optiker 😄 Jeg har ikke vært hissig på noen som helst måte 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 11. mars #60 Del Skrevet 11. mars (endret) . Endret 11. mars av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå