Gå til innhold

El biler


LiseTV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Billig i drift. Morsom å kjøre. Ingen planer om å kjøpe noe annet enn elbil.

Bor i større by. Til jobb er det motorvei 2,5 mil en vei. Resten på andre veier fra 30 til 70. 

Anonymkode: c5744...36b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bytter inn min 8 år gamle dieselbil nå til en ny elbil. Kjenner jeg er skeptisk, men dette er fremtiden og jeg ser frem til å prøve noe nytt. Kan andre leve med elbil, kan jeg. Billigere er det i hvert fall å drifte. Det kan jeg like 😊

Anonymkode: 4f23e...dca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er ikke fremtiden, det er nåtiden. Hva fremtiden bringer veit vi ikke. De skal begynne med klimanøytral biodrivstoff i Formel1 neste år, kanskje det kan skaleres en gang i fremtiden. Hydrogen blir kanskje kult igjen. Ammoniakk kan kanskje fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har både dieselbil og elbil. Pr i dag passer ikke bruken vår til å kun ha elbil, hva som skjer i fremtiden vet jeg ikke.

Vi vurderer dog å bytte elbilen til en varebil på diesel, da det hadde passet oss bedre nå. 

Anonymkode: ce753...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (På 4.3.2025 den 12.55):

Du som forsatt har fosil bil,  vil du kjøpe en elbil?   Jeg vil aldri kjøpe elbil, heller ha en veteran.  Nekter å kjøre elbiler også.  Har en 5 år gammel diesel bil, og den skal jeg ha lenge, og har en eldre veteranbil.

 

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 13.37):

Slutter å kjøre bil lenge før jeg kjøper el.

Anonymkode: e11ca...d77

 

bøllen skrev (På 4.3.2025 den 21.19):

Nei, kommer aldri til å kjøpe elbil. 

Har en 4 år gammel diesel bil som jeg skal ha i minst 20 år til  , og da skal jeg ikke kjøre bil lengre

Dere som aldri skal ha elbil. Kan dere si noe om hvorfor ikke?

Anonymkode: 2aeae...ca0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere som aldri skal ha elbil. Kan dere si noe om hvorfor ikke?

Anonymkode: 2aeae...ca0

Kanskje de er redde for å savne lyden av en daff 1,6liter turbodieselmotor

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dere som aldri skal ha elbil. Kan dere si noe om hvorfor ikke?

Anonymkode: 2aeae...ca0

Helt uegnet til mitt behov. Jeg har bil hovedsakelig for å kunne kjøre lange turer i "gokk" (andre steder kan jeg jo ta bussen), og der er det dårlig med lademuligheter. Det skal sies at jeg faktisk møtte en Tesla på Grense Jakobselv i sommer, men jeg tror jeg hadde dødd av rekkeviddeangst hvis jeg skulle dit opp med en elbil som er så rimelig at den er innafor mitt budsjett.

Anonymkode: e11ca...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt uegnet til mitt behov. Jeg har bil hovedsakelig for å kunne kjøre lange turer i "gokk" (andre steder kan jeg jo ta bussen), og der er det dårlig med lademuligheter. Det skal sies at jeg faktisk møtte en Tesla på Grense Jakobselv i sommer, men jeg tror jeg hadde dødd av rekkeviddeangst hvis jeg skulle dit opp med en elbil som er så rimelig at den er innafor mitt budsjett.

Anonymkode: e11ca...d77

Finnes Tesla Supercharger der oppe. Og Vattenfall har også en del ladere. Så det går antagelig fint med elbil oppi der. 
Men ditt problem er kanskje ikke elbil generelt, men budsjett til å kjøpe elbil. Eller dyr bil, uavhengig av hva slags drivstoff det er

IMG_3979.png

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dieselbil i dag for det var ingen fristende elbiler som stasjonsvogn da jeg byttet sist for 3 år siden.

Men når jeg bytter neste gang er det mye mulig det blir elbil for BMW i5 touring og Audi A6 Avant ser fristende ut.

Evt kan også MB E300de All Terrain være et alternativ som hybrid.

Evt tar jeg inn en rein dieselbil selv fra Sverige/Tyskland siden det ikke importeres noen offisielt lenger som frister.

Anonymkode: f468b...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 14.30):

 

 

Dere som aldri skal ha elbil. Kan dere si noe om hvorfor ikke?

Anonymkode: 2aeae...ca0

Dekker ikke mine behov for å kjøre lange strekninger uten å måtte stoppe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir nok elbil etterhvert, men ikke enda. Jeg trenger å bytte ut den gamle dieselbilen min, og har sett på elbil. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal fungere. Jeg har mulighet til å øke bilbudsjettet til 100 000, og da er jeg langt over hva jeg noengang har brukt på en bil. Allikevel virker det umulig å få en bil som jeg kan kjøre dagsturer med uten ladepauser.

Dessuten finner jeg ikke ut hvor jeg kan lade bilen om natten. Jeg har lest at det er best for batteriet å saktelade, men ladestasjonene i området her har tidsbegrensninger. Maks en eller to timer, eller så har kjøpesenteret lading for kunder. Skal man flytte seg fra lader til lader for å få ladet opp bilen da, eller henge på kjøpesenteret i timesvis? Hvordan gjør man egentlig med saktelading når man ikke kan lade hjemme? 

Jeg har skjønt at service og vedlikehold er billigere på elbil enn på fossilbil, og det er jo positivt. Men enn så lenge er ulempene med høy innkjøpspris og logistikken rundt lading for store til at jeg tør å ta sjansen. 

Anonymkode: 36a4e...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir nok elbil etterhvert, men ikke enda. Jeg trenger å bytte ut den gamle dieselbilen min, og har sett på elbil. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal fungere. Jeg har mulighet til å øke bilbudsjettet til 100 000, og da er jeg langt over hva jeg noengang har brukt på en bil. Allikevel virker det umulig å få en bil som jeg kan kjøre dagsturer med uten ladepauser.

Dessuten finner jeg ikke ut hvor jeg kan lade bilen om natten. Jeg har lest at det er best for batteriet å saktelade, men ladestasjonene i området her har tidsbegrensninger. Maks en eller to timer, eller så har kjøpesenteret lading for kunder. Skal man flytte seg fra lader til lader for å få ladet opp bilen da, eller henge på kjøpesenteret i timesvis? Hvordan gjør man egentlig med saktelading når man ikke kan lade hjemme? 

Jeg har skjønt at service og vedlikehold er billigere på elbil enn på fossilbil, og det er jo positivt. Men enn så lenge er ulempene med høy innkjøpspris og logistikken rundt lading for store til at jeg tør å ta sjansen. 

Anonymkode: 36a4e...94b

Kan du ikke lade hjemme, så lønner det seg sjelden å ha elbil. De aller fleste som har elbil, lader den hjemme. Det er bedre for batteriet og lommeboka generelt sett. Hurtiglading er heller ikke bra for bilens hovedbatteri over lengre tid. 

Det koster litt å sette opp en ladestasjon hjemme, men det er penger man fort sparer inn igjen på å kjøre elbil. 

Jeg lader min elbil 1 gang i uken hjemme og da kjører jeg den stort sett hver dag 😊 Til sommeren vil jeg tro at jeg kan lade enda sjeldnere 🤔 

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe elbil med et begrenset budsjett uten teoretisk mulighet for å lade hjemme er like dumt som å kjøpe hydrogenbil i Nord-Norge. Det blir bare upraktisk i hverdagen 

Men de fleste i landet har mulighet til å montere lader hjemme. 
Noen blokker i storbyene uten parkeringsplasser sliter med det, men stort sett vil det være mulig å leie parkeringsplass 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjøpe elbil som er supsidiert er snylting på samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 14.30):

 

 

Dere som aldri skal ha elbil. Kan dere si noe om hvorfor ikke?

Anonymkode: 2aeae...ca0

For tregt på lange turer, leting etter lading blir et ekstra stressmoment, svindyrt å installere lader hjemme pluss på hytta, helt uegnet i en krise f.eks. ved strømbrudd over flere dager, usikker restverdi når jeg skal bytte inn bilen, antatt vesentlig kortere levetid enn bensinbilen, veldig mye "rare" feil på elbiler som gir dårlig magefølelse når garantien går ut, tunge biler som sliter ut dekk og andre slitedeler raskere.

Alt i alt virker det som veldig mye av den teknologiske utviklingen innen bilindustrien er reversert med elbil. Elbilene kom jo før forbrenningsmotoren ble oppfunnet, faktisk i 1830-årene. Men det har jo aldri tatt helt av, heller ikke nå selv om voldsomme subsidier i Norge gearer opp statistikken.

Det største ankepunktet er jo at det blir aldri bærekraftig fordi teknologien er eldgammel og baserer seg på ikke fornybare ressurser som sjeldne mineraler, samt svært krevende infrastruktur og ikke minst en skrikende mangel på elektrisitet.

Anonymkode: f2314...4f9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For tregt på lange turer, leting etter lading blir et ekstra stressmoment, svindyrt å installere lader hjemme pluss på hytta, helt uegnet i en krise f.eks. ved strømbrudd over flere dager, usikker restverdi når jeg skal bytte inn bilen, antatt vesentlig kortere levetid enn bensinbilen, veldig mye "rare" feil på elbiler som gir dårlig magefølelse når garantien går ut, tunge biler som sliter ut dekk og andre slitedeler raskere.

Alt i alt virker det som veldig mye av den teknologiske utviklingen innen bilindustrien er reversert med elbil. Elbilene kom jo før forbrenningsmotoren ble oppfunnet, faktisk i 1830-årene. Men det har jo aldri tatt helt av, heller ikke nå selv om voldsomme subsidier i Norge gearer opp statistikken.

Det største ankepunktet er jo at det blir aldri bærekraftig fordi teknologien er eldgammel og baserer seg på ikke fornybare ressurser som sjeldne mineraler, samt svært krevende infrastruktur og ikke minst en skrikende mangel på elektrisitet.

Anonymkode: f2314...4f9

Vekt: En elbil veier ikke mer enn en fossilSUV. TeslaY veier 2072kg. En BMW X5 veier 2420kg. En Fiat500e veier 1690kg. Så vil nå si at størrelse på bil har vesentlig mer å si for dekkslitasje enn type drivstoff. 

Salg av elbiler aldri tatt helt av? Elbilsalget i Norge er jo rundt 90-95%, det vil jeg kalle dominerende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
newman01 skrev (19 minutter siden):

Vekt: En elbil veier ikke mer enn en fossilSUV. TeslaY veier 2072kg. En BMW X5 veier 2420kg. En Fiat500e veier 1690kg. Så vil nå si at størrelse på bil har vesentlig mer å si for dekkslitasje enn type drivstoff. 

Salg av elbiler aldri tatt helt av? Elbilsalget i Norge er jo rundt 90-95%, det vil jeg kalle dominerende.  

Nå var vel et av poengene mine at det er revnende likegyldig hva salget i Norge er så lenge vi ikke har et velfungerende marked (det er jo subsidiert). I verden forøvrig er jo elbil-andelen (og salget) mikroskopisk.

At elbiler har et vektproblem er forøvrig ikke noe å diskutere, det er noe alle vet. 

Anonymkode: f2314...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå var vel et av poengene mine at det er revnende likegyldig hva salget i Norge er så lenge vi ikke har et velfungerende marked (det er jo subsidiert). I verden forøvrig er jo elbil-andelen (og salget) mikroskopisk.

At elbiler har et vektproblem er forøvrig ikke noe å diskutere, det er noe alle vet. 

Anonymkode: f2314...4f9

Ja, elbiler er tunge. Men det er andre store biler også. Så om argumentet er at elbiler sliter ekstra mye på asfalten pga. svevestøv gjelder jo det også for fossile tunge biler. Eller at de sliter ut dekk ekstra fort pga. vekt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Ja, elbiler er tunge. Men det er andre store biler også. Så om argumentet er at elbiler sliter ekstra mye på asfalten pga. svevestøv gjelder jo det også for fossile tunge biler. Eller at de sliter ut dekk ekstra fort pga. vekt... 

Jada, men nå snakker vi ikke enkeltbiler. Elbiler er jevnt over tyngre enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. Jevnt over blir det mer slitasje.

Mange har jo også gått i overvektfella med elbilen sin, og fylt de opp med personer og bagasje langt over grensa for nyttelast. SVV sier de er klar over det, og vinker inn elbiler oftere i vektkontroll. Det ER et reelt problem med vekt i elbiler.

Uansett, nå svarte jeg jo på et spørsmål om min personlige mening og det er at den høye vekten på elbil er en dealbreaker for meg på mange måter.

Anonymkode: f2314...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For tregt på lange turer, leting etter lading blir et ekstra stressmoment, svindyrt å installere lader hjemme pluss på hytta, helt uegnet i en krise f.eks. ved strømbrudd over flere dager, usikker restverdi når jeg skal bytte inn bilen, antatt vesentlig kortere levetid enn bensinbilen, veldig mye "rare" feil på elbiler som gir dårlig magefølelse når garantien går ut, tunge biler som sliter ut dekk og andre slitedeler raskere.

Alt i alt virker det som veldig mye av den teknologiske utviklingen innen bilindustrien er reversert med elbil. Elbilene kom jo før forbrenningsmotoren ble oppfunnet, faktisk i 1830-årene. Men det har jo aldri tatt helt av, heller ikke nå selv om voldsomme subsidier i Norge gearer opp statistikken.

Det største ankepunktet er jo at det blir aldri bærekraftig fordi teknologien er eldgammel og baserer seg på ikke fornybare ressurser som sjeldne mineraler, samt svært krevende infrastruktur og ikke minst en skrikende mangel på elektrisitet.

Anonymkode: f2314...4f9

- Lade-nettverket i Norge er veldig bra. Du finner dem nesten på hvert gatehjørne, så argumentet om at det er vanskelig å finne lader kjøper jeg ikke. 

- Svindyrt å innstallere lader vil jeg ikke si det er. Det er også en engangsutgift, som man faktisk fort sparer inn på å faktisk ha elbil. Men det er klart, har man ikke 20 000,- til å installere lader hjemme, så har man neppe råd til å kjøpe en nyere elbil heller. 

- Hvilken rare feil  på elbiler er det du snakker om? 

- Sjekk statestikken du (eller ta en kikk rundt deg i trafikken), så ser du at elbiler står for mesteparten av nybilsalget i Norge. Elbilen er kommet for å bli og det vil ikke bli mindre av dem i årene fremover. Snarere tvert imot. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...