Gå til innhold

Kvalme, hvor mye skal man presse seg på jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har slitt med ekstrem kvalme frem til uke 21 nå, kvalmen er ikke borte, men mer til å leve med når jeg tar alt i et rolig tempo.

Hvor mye skal man presse seg for å dra på jobb? Hvor mye ubehag må man tåle?

Eller skal man vente til man er helt frisk/all kvalme borte/ikke lenger ubehag og fort sliten?

Har barn fra før som også krever sitt hjemme.

Hva mener dere andre?

Anonymkode: 27f43...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har slitt med ekstrem kvalme frem til uke 21 nå, kvalmen er ikke borte, men mer til å leve med når jeg tar alt i et rolig tempo.

Hvor mye skal man presse seg for å dra på jobb? Hvor mye ubehag må man tåle?

Eller skal man vente til man er helt frisk/all kvalme borte/ikke lenger ubehag og fort sliten?

Har barn fra før som også krever sitt hjemme.

Hva mener dere andre?

Det er jo selvfølgelig noe du og legen din kommer frem til når du forteller om situasjonen din, men kan godt dele min historie. 

Jeg presset og presset meg helt til uke 23. Da fikk jeg en blødning etter en lang og aktiv dag på jobb og måtte på sykehuset. Gynekolog anbefalte da sterkt 100% sykmelding. Det ble det og, men kunne selvfølgelig ønske jeg hadde lyttet til kroppen min. Skulle være så flink, vettu 🙄.

Anonymkode: 08d00...7fc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Førstegangs, kvalm fra uke 6-13, særlig på vei til jobb. Kastet opp på jobb ved flere tilfeller men følte det faktisk hjalp på kvalmen, Ellers tidvis uggen men det gikk ikke ut over arbeidsevnen (jobber i helsevesenet). Også dager hvor jeg var enormt sliten og trøtt og sov mesteparten av formiddagen/ettermiddagen før/etter jobb og det gjorde at jeg kom meg. STOR forskjell her om jeg hadde hatt barn hjemme som måtte bli tatt vare på, sikkert en helt annen verden. Tok en dag av gangen og hadde god dialog med sjefen og kollegaer. Litt ubehag/uggenhet/verker er jo noe man møter på gjennom hele svangerskapet, blir vanskelig å fungere i hverdagen om man skal føle seg 100% fin før man "lever som normalt" ? 🤷‍♀️

Anonymkode: f6652...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk på jobb med det ja. Spydde både på vei til og på jobb. Er bare midlertidig. 

Anonymkode: 9036b...f68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ikke på jobb med en gang kvalmen begynte, da gikk jeg rett til legen og fikk sykemelding til det var over. Ikke fanden om jeg dro på jobb kvalm såpass medldenhet hadde jeg med meg selv da jeg var gravid tenkte på helsa først hadde null dårlig samvittighet. 

Anonymkode: d93ef...eb1

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gikk på jobb med det ja. Spydde både på vei til og på jobb. Er bare midlertidig. 

Hvorfor gjorde du det? Var du tvunget?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er poenget med det egentlig??

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ville du ikke gjort om du ikke var gravid, så hvorfor gjøre det når du er gravid?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var 100% sykemeldt i 3 uker når kvalmen var som verst. Trappet deretter opp igjen til 100% jobb.

Har jobbet 100% fra uke 16 til 28, men nå kjenner jeg at kvalmen er på vei tilbake.

Hadde jeg ikke lyttet til kroppen når jeg ble kvalm første gangen, så ser jeg for meg at jeg hadde endt opp som 100% sykemeldt mye lenger. Kroppen trengte ro og hvile, enkelt og greit. 

Anonymkode: 31c2d...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skikkelig artig for eksempel for pasienten dersom tannpleieren eller tannlegen plutselig må kaste opp.

Anonymkode: e091f...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor gjorde du det? Var du tvunget?

Hva er poenget med det egentlig??

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det ville du ikke gjort om du ikke var gravid, så hvorfor gjøre det når du er gravid?

Fordi noen av oss har arbeidsmoral da. Hva er vitsen med å være hjemme? Man er ikke smittsom. Jeg hadde uansett tilrettelegging fordi jeg jobber et sted som er farlig for barnet som gravid og da var det administrativt som gjaldt, har vel ingenting å si om man er kvalm der eller hjemme. Man er kvalm uansett hva man gjør. Gikk på trening og liksom. Orket ikke sitte hjemme 24/7. Det er jo super teit. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man ville ikke gjort det hvis ikke man var gravid, fordi det da høyst sannsynlig ville skyldtes et smittsomt virus. 

Anonymkode: 11fc8...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vanlige svangerskapsplager gir ikke rett til sykepenger, men komplikasjoner og symptomer utover vanlige svangerskapsplager kan gi rett til sykmelding.» -Helsedirektoratet 

Fordi kvalme og tretthet regnes som en vanlig svangerskapsplage. Jeg har vært 100% sykemeldt grunnet svangerskapskvalme, men da var jeg så kvalm at jeg slet med å gå på do. Når jeg ble bedre prøvde jeg meg gradvis mer og mer i jobb. Jeg ventet selvsagt ikke til all ubehag var over, at man er dårlig i svangerskapet er jo noe man bare må regne med… 

Anonymkode: ea8c0...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalme/oppkast hadde gitt deg sykemld i min jobb. Jeg jobber over mennesker mens de ligger. Antar at ingen har lyst til å betale for en helsetjeneste hvor behandleren kaster opp på deg- selv ikke nav moralistene. 

Anonymkode: 81af4...ff9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi noen av oss har arbeidsmoral da. Hva er vitsen med å være hjemme? Man er ikke smittsom. Jeg hadde uansett tilrettelegging fordi jeg jobber et sted som er farlig for barnet som gravid og da var det administrativt som gjaldt, har vel ingenting å si om man er kvalm der eller hjemme. Man er kvalm uansett hva man gjør. Gikk på trening og liksom. Orket ikke sitte hjemme 24/7. Det er jo super teit. 

I går var jeg en tur til fastlegen, og i dag våknet jeg med oppkast og var sengeliggende resten av dagen. Ro og hvile er anbefalt og noe som hjelper på kvalmen, og de fleste med kvalme ville ikke tenkt tanken på trening en gang. Er du skikkelig kvalm er det utenkelig å gjøre annet enn å ligge i ro. Fint at du ikke er så dårlig at du synes jobb og trening er ok, men om du presser deg for mye gjør du ikke fosteret noen tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...