Gå til innhold

Unormalt tungpustet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La meg starte med å si at jeg kommer selvsagt til å gå til legen hvis dette ikke går over. Jeg har allerede en legetime senere denne måneden for noe annet og vil ta det opp da - evt ta kontakt og be om tidligere time hvis det skulle bli verre.

For ca en måned siden fikk jeg bronkitt (diagnostisert av lege). Det varte i ca to uker før det gikk over. Men etter det, selv om jeg føler meg frisk generelt set, så har jeg blitt unormalt tungpustet. Det skal ikke mer til enn å reise meg og gå på toalettet eller ta på meg sko og jakke så er jeg tung i pusten og lungene piper.

Samtidig skal det innrømmes at jeg har spist mye crap mat siste måneden. Vært mye junk food, chips og øl, mer enn vanlig. Så jeg har nok lagt meg på en del, og jeg er kraftig overvektig fra før. Så jeg vet ikke om det at jeg har blitt tyngre alene kan være årsaken. Men det er ikke det at jeg blir fort andpusten, men at jeg blir tungpustet.

Kanskje det evt er mye vann i kroppen pga crap mat? Eller en kombo?

Noen som har erfaringer med om man kan ha slim i lungene/være tungpustet flere uker etter bronkitt? 

Og kan jeg trene når jeg er slik? Jeg vet ikke om det er lurt å pushe meg selv og trene styrke og kondis når jeg er slik eller om lungene ikke bør belastes.

Nå er det uansett tilbake til normalt kosthold og så skal jeg se det an om vektnedgang/miste vann i kroppen vil gjøre det bedre.

Anonymkode: eff11...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg viste det seg å være b12 mangel. Fikk akutt tungpust pga covid som ikke ga seg, blodprøver viste b12 verdier på rundt 200.  Fikk injeksjoner, tungpusten ble fort borte. 

Så ville sjekket det, samt også folat, ferritin, m.m. 

Anonymkode: 78ea9...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg viste det seg å være b12 mangel. Fikk akutt tungpust pga covid som ikke ga seg, blodprøver viste b12 verdier på rundt 200.  Fikk injeksjoner, tungpusten ble fort borte. 

Så ville sjekket det, samt også folat, ferritin, m.m. 

Hm, kan være. Kan høre med legen.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du astma?

Anonymkode: 798ac...f9c

Nei, har ikke astma.

Kan det være restsymptomer etter bronkitt? Står at man kan hoste i 3-4 uker etterpå. Jeg hoster ikke så veldig mye, men slim i lungene kan kanskje henge igjen en stund?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm, kan være. Kan høre med legen.

Nei, har ikke astma.

Kan det være restsymptomer etter bronkitt? Står at man kan hoste i 3-4 uker etterpå. Jeg hoster ikke så veldig mye, men slim i lungene kan kanskje henge igjen en stund?

TS

Ja hør med legen, men vær obs på at kanskje også legen din overser b12 mangel hvis du ligger innenfor referanseområdet. Jeg fkk tips via b-12 foreningen. Kan være rest, men rekonvalisensen blir tyngre hvis du har for lite b12, d vitamin, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...