AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Mor skal søke engangsstønad siden hun ikke har rett på foreldrepenger mens far har rett på foreldrepenger. Han mener foreldrepenger tilsvarer lønn men det er ikke engangstønad noe dom er felles. Hva er riktig? Nå er jo pengene tenkt til babyen og derfor jeg ikke tenker dele disse pengene. Jeg kommer jo ikke til å ha intekt utenom dette for en periode. Anonymkode: f370f...27d
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars Engangsstønad en er isteden for foreldrepenger siden du ikke har krav på det. Engangsstønad en skal derfor benyttes på samme måte som foreldrepengene under permisjon. Anonymkode: 68482...c2c 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Engangsstønad en er isteden for foreldrepenger siden du ikke har krav på det. Engangsstønad en skal derfor benyttes på samme måte som foreldrepengene under permisjon. Anonymkode: 68482...c2c Altså det skal dekke normale kostnader som din del av husleie, strøm, klær og utstyr til barnet osv. Anonymkode: 68482...c2c 1
HSV50 Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars Jeg begriper ikke hvorfor man velger å få barn med folk som krangler på engangsstønaden og vil ha halvparten av den. Engangsstønad er noe man får når man ikke har krav på foreldrepenger. I stedet for foreldrepenger. Ergo er det i utgangspunktet mors penger på samme måte som foreldrepengene far får er hans. Har far tenkt å ta halvparten av mors foreldrepenger og så skal mor måtte klare seg på knapper og glansbilder mens hun er hjemme med ungen? Er ikke dette barnet er felles prosjekt som de har felles ansvar for å forsørge. Hvor jævlig gjerrig kan man være mot den man har valgt å få unge med??? her er en artikkel. https://www.nav.no/_/attachment/download/f3f0d099-6cbd-4026-ae55-df19a9027db1:8c60e2dfc3210e413e06875c7769d67d5657978e/kvinner-som-far-engangsstonad-ved-fodsel.pdf som du ser har far rett til engangsstønad om han er alene om omsorgen og ikke har krav på foreldrepenger. Ikke er ord om at far har rett på foreldrepenger og så halvparten av engangsstønaden. Engangsstønad skal kompensere for kvinner som ikke er i lønner arbeid og gjøre det mulig for dem å få barn mens de f.eks. er studenter eller i permisjon med annet barn. 14 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars De går vel inn i felles husholdning uansett hvordan en snur å vender på det? Anonymkode: cc82c...e83 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Engangsstønad er din lønn for å være hjemme med barnet. Anonymkode: 057a0...4f5 8
HSV50 Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars Engangsstønad er det kvinner får i stedet for foreldrepenger om de ikke har opptjent rett på foreldrepenger. Det er noe kvinnen får. Mannen får foreldrepenger. Og virkelig ikke mer felles enn det foreldrepenger er. Men alt skal jo brukes på å ta vare på dette barnet man har valgt å få SAMMEN. Ergo så er ikke meningen at verken far eller mor skal bruke pengene på tant og fjas mens barnet går for lut og kaldt vann. 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De går vel inn i felles husholdning uansett hvordan en snur å vender på det? Anonymkode: cc82c...e83 Nei om vi fordeler de så er mine til permisjon og for han en ekstra pengesum han kan bruke sammen med sitt overskudd. Anonymkode: f370f...27d
HSV50 Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De går vel inn i felles husholdning uansett hvordan en snur å vender på det? Anonymkode: cc82c...e83 Ikke om denne her faren mener at halvparten av pengene er hans og han kan bruke dem som han selv vil, og noe han får på toppen av foreldrepengene. Og de har så atskilt økonomi at han kun har tenkt å bruke pengene på seg og sitt mens han er hjemme, og mener at hun skal klare seg på halvparten av engangsstønaden i sin permisjon. Som det høres ut so. Han mener, siden han forsøker å påberope seg at halvparten av engangsstønaden er «hans». Normale mennesker som får barn sammen ville hatt felles økonomi og betalt etter evne. Enig i det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars Pengene er ikke til babyen, det er erstatning for inntekt/er til livsopphold i en periode hvor man må gå ut fra at mor umulig kan jobbe. Hvis far krever å få halve engangsstønaden, må mor kreve å få halvparten av hans foreldrepenger? I et normalt samliv vil man gå sammen om å betale for husstandens utgifter når man har barn sammen. Anonymkode: e9f8c...97e 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars Får du engangsstønad fordi du er uføretrygdet eller student med stipend/studielån, eller har du null inntekt og må leve på engangsstønaden? Syns uansett at pengene er felles. Spesielt hvis du har utbetaling av trygd mens du er i "permisjon" Hvis dette er den eneste stønaden du får vil jeg si at du kan beholde dem og forvalte dem som du ser passende. Hvordan fordeler dere utgifter ellers? Anonymkode: 34c94...56b
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars Ellers kan jeg bare gratulere med å ha blitt gravid med en dust. Forbered deg på at dette fort kan ende i brudd og at du blir alenemor, og må krangle med ham om bidrag (og alt mulig annet) de neste 18 årene. Anonymkode: e9f8c...97e 8 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei om vi fordeler de så er mine til permisjon og for han en ekstra pengesum han kan bruke sammen med sitt overskudd. Anonymkode: f370f...27d Poenget var vel at det går til felles utgifter, regninger osb. Ikke at han skal ha halvparten av pengene på sin konto. Anbefaler at det opprettes en felles utgiftskonto som brukes til felles regninger og mat. Det gjør det mye lettere å fordele utgiftene. Man blir enige om hvor mye hver skal betale inn til kontoen per måned ut fra inntekt. Anonymkode: b55e7...88e 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Får du engangsstønad fordi du er uføretrygdet eller student med stipend/studielån, eller har du null inntekt og må leve på engangsstønaden? Syns uansett at pengene er felles. Spesielt hvis du har utbetaling av trygd mens du er i "permisjon" Hvis dette er den eneste stønaden du får vil jeg si at du kan beholde dem og forvalte dem som du ser passende. Hvordan fordeler dere utgifter ellers? Anonymkode: 34c94...56b Jeg betaler to tredjedeler... Anonymkode: f370f...27d
AnonymBruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg betaler to tredjedeler... Anonymkode: f370f...27d Av hvilken inntekt? Du får jo engangsstønad av en grunn? Hvorfor valgte du å få barn med en mann som ikke vil bidra rettferdig i husholdningen? Hvis han er såpass egoistisk ville jeg tviholdt på engangsstønaden, og ikke gitt ham en krone. Anonymkode: 34c94...56b 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars TS: Pengene er ikke ment til babyen..... De er ment som i stedet for lønn under permisjon fordi du ikke har jobbet og fått opptjent pengene.... Så pengene blir felles, slik som lønn blir felles; Det skal dekke utgifter til mat, hus, forsikring osv. Engangsstønad er i prinsippet erstatning for lønn under permisjon for de som ikke har jobbet seg opp permisjonslønn. Litt nysgjerrig her, TS: Jobber du ikke siden du ikke har fått opptjent permisjonslønn? Hvordan betaler du fellesutgifter? Mener du mannen skal betale alle utgifter, mens du skal ha engangsstønad til babyen? Anonymkode: 491a3...3db 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ellers kan jeg bare gratulere med å ha blitt gravid med en dust. Forbered deg på at dette fort kan ende i brudd og at du blir alenemor, og må krangle med ham om bidrag (og alt mulig annet) de neste 18 årene. Anonymkode: e9f8c...97e Hvordan vet du det? Anonymkode: 491a3...3db
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg betaler to tredjedeler... Anonymkode: f370f...27d Hvordan kan du betale 2 tredjedeler når du ikke har inntekt? Betaler han ingenting for hus og hjem? Anonymkode: 491a3...3db 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan vet du det? Anonymkode: 491a3...3db ⬇️ AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg betaler to tredjedeler... Anonymkode: f370f...27d Anonymkode: aabea...6e8
AnonymBruker Skrevet 4. mars #20 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvordan kan du betale 2 tredjedeler når du ikke har inntekt? Betaler han ingenting for hus og hjem? Anonymkode: 491a3...3db Oppsparte penger og studielån, barnebidrag for særkullsbarnas. Jeg trengte å bytte kariere så pga helsen istedefor å ende opp som ufør. Men begrenset hvor lenge det varer. Fant sent ut om babyen siden den ikke var planlagt. Anonymkode: f370f...27d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå