Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 2. desember 2006 #121 Skrevet 2. desember 2006 Nå kan jeg bare snakke for min del. Det er klart at noe er bedre enn ingenting. Jeg tror de fleste av oss her har kjærester som er forståelselfulle og skjønner hvordan ting er. Noen ganger kan selv tanken på berøring gi smerter, andre ganger kan man klare å gjennomføre et samleie. Noe av det som er viktigst er at man føler seg trygg, har lyst i det hele tatt og at man er våt. Glidemiddel er en super ting å bruke. Men viktigst av alt, ha aldri sex hvis man ikke føler for det. Da vil heller ikke partneren ha glede av det. Spesielt hvis han må se at du vrir deg i smerter etterpå. Det viktigste er at man finner noe som funker, slik at begge blir tilfredstilt. Ofte er behovet større for jenter...
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 3. desember 2006 #122 Skrevet 3. desember 2006 Det viktigste er at man finner noe som funker, slik at begge blir tilfredstilt. Ofte er behovet større for jenter... ← Mente selvsagt større for gutter:)
Yme Skrevet 3. desember 2006 #123 Skrevet 3. desember 2006 For kjeeempe lengesiden, spurte jeg hva vestibulitt og vaginisme var, i den tråden her, men det ser ut som det blei sletta, av enleraan grund :klø: Jeg søkte litt etter det på google, å jeg leste litt gjennom tråden, men det var så mye, å det var bare tips om hva man kunne gjøre hvis man hadde fått det. Er det noe som kan fortelle meg hva vestibulitt og vaginisme er?
Catzy Skrevet 3. desember 2006 #124 Skrevet 3. desember 2006 Den beste definisjonen finner du på Rikshopsitalets sider: http://www.rikshospitalet.no/pasientinfo/a...94&nPubID4=2893 Utdrag: Vestibulitt er en langvarig smertetilstand som først og fremst rammer unge kvinner. Området rundt skjedeinngangen er svært smertefullt og smerten utløses ved berøring, som samleie og bruk av tampong. I det smertefulle området finnes en økt mengde overflatiske nervefibre som er overfølsomme for berøring, og smerten kjennes som svie og brenning. Årsaken til tilstanden er ikke kjent. Mange kvinner med vestibulitt er imidlertid blitt behandlet for utflod, gjentatte soppinfeksjoner eller med antibiotika for urinveisinfeksjon. Dette kan ha irritert hud og slimhinne i skjeden. Enkelte har også fortsatt å ha samleie til tross for smerter og dermed havnet i en ond sirkel. Partiell vaginisme er navnet på en smertefull spenningstilstand i bekkenbunnsmuskulaturen. Dette gjelder de muskelgruppene som omgir skjeden og det vil kunne føles trangt å ha samleie. Tilstanden kan ha oppstått som et muskelforsvar etter gjentatte smertefulle samleier, som ved vestibulitt.
Gjest jeppsi Skrevet 4. desember 2006 #126 Skrevet 4. desember 2006 Yme, det står nederst i svaret fra Catzy. Vaginisme er at man strammer musklene ubevisst. Håper dette blir en tråd hvor man kan fortsette å utveksle erfaringer med problemet og ikke en spørretråd
Gjest Summertime Skrevet 5. desember 2006 #127 Skrevet 5. desember 2006 Jeg var på Rikshospitalet for andre gang i går for å se om Zylocain-kuren har hjulpet. Det har den dessverre ikke gjort - det var like vondt å bli berørt som før. Det visste jeg jo egentlig før jeg dro, men jeg håpet allikevel at det bare skulle være noe jeg innbilte meg. Så nå må jeg begynne å massere med olje og bestille time hos sexolog. Føles tungt å måtte tenke på dette nå, er midt i en forferdelig stressende eksamensperiode. Føles litt håpløst akkurat nå Sprøtt at det skal være så forferdelig vondt å bli berørt der nede, merkelig sykdom å ha synes jeg. Noen som har noe nytt å fortelle om sin egen utvikling? Håper det har gått bedre for dere
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #128 Skrevet 5. desember 2006 men jeg har også av og til litt vondt når jeg ska ha sex, men går greit med litt glide krem..tror mangen syns det er litt vondt i starten.. føler meg av og til som en jomfru...
Gjest Gjest_lille persille_* Skrevet 6. desember 2006 #129 Skrevet 6. desember 2006 akkurat nå har jeg det kjempe bra!!!!! hadde sex for første gang på leeeenge og kjente for første gang på 14 år noe annet enn smerte. hurra!!!!! det gjorde heller ikke vondt etterpå da jeg var på do og tisset. det føles nesten litt merkelig, for jeg har aldri opplevd noe annet enn smerter. jeg har gått på sarotex siden august, sluttet med p-sprøyte og jeg smører meg med sarotex og xzylocain. jeg håper dette kan være begynnelsen på noe bra, for meg og min vanvittig foståelsesfulle kjæreste. stor klem
Gjest Gjest_Rikke_* Skrevet 7. desember 2006 #130 Skrevet 7. desember 2006 Kjempebra!! Godt å høre at du har blitt bedre!! Men smører med Sarotex? Er ikke det de tablettene da? Som fungerer som smertelindrende og som antidepressiva?
Gjest Gjest_Lily_* Skrevet 7. desember 2006 #131 Skrevet 7. desember 2006 Hei! Etter tips fra denne siden gikk jeg i går til Josef Ekgren på Majorstuaklinikken. Og gud for en lettelse!!! Han anbefales på det sterkeste! Han vet virkelig hva han prater om, og man føler seg trygg og ivaretatt når man er der! Han forklarte, som tidligere nevnt her, at denne sykdommen henger sammen med psyken. Jeg ble for øvrig diagnostisert med vestibulitt i tillegg til vaginisme av ham, så jeg burde være ganske deppa, men pga av hans forståelse og genuine vilje til å hjelpe, har jeg et skikkelig positivt syn på det hele!! Jeg har fortalt om mitt skuffende møte med riksen her før, og skal ikke gjenta det, men må bare si at det er som en annen verden hos Josef. På riksen fikk jeg en henvisning til mensendiek og en brosjyre om sexologi, og beskjed om at jeg hadde et "langt arbeidsår" foran meg. De ville ikke undersøke meg fordi jeg gråt så masse mens jeg var der. De sendte meg altså videre til behandling for vaginisme (som jeg fortalte at jeg hadde), mens jeg i tillegg også faktisk har vestibulitt! Jeg synes det er dårlig. Selv om jeg grein, burde de jo undersøkt meg. Selv var jeg i tåka og klarte ikke ta avgjørelser der og da, men burde ha insistert. I tillegg er jo ventelisten langt som et vondt år! Og når man venter så lenge og ikke oppnår mer enn det jeg gjorde kan jeg bare si at det ikke anbefales! KOM DERE TIL JOSEF EKGREN ALLE MANN!!! Josef stiller spørsmål om deg, og stiller en slags diagnose på hvorfor du har fått disse sykdommene (psykisk). I mitt tilfelle kjente jeg meg så bra i det han sa at det var nesten latterlig! Josef sier at med knipeøvelser hver dag i 15 minutter, samt antihistaminer, difuclan, bella donna salve og en bedøvende salve + massasje og tre orgasmer i uka:) (for muskelavslapning) kan jeg bli bra allerede om tre mndr!! I tillegg må jeg lese en bok om EQ, altså emosjonell intelligens. Jeg er nemlig altfor følsom! Jeg har gått fra bunnløs fortvilelse til håp! JIPPI!
Gjest Gjest_LILLE PERSILLE_* Skrevet 7. desember 2006 #132 Skrevet 7. desember 2006 NEIDA, JEG SMØRER MEG IKKE MED SAROTEX, BARE XZYLOCAIN. SKREV LITT FEIL BARE JEG HAR OGSÅ BRUKT VITAMINER FOR HUDEN, SUPLEX B, KANSKJE DET HAR BIDRATT TIL AT DET HAR BLITT BEDRE. KLEM
Gjest Gjest_rikke_* Skrevet 7. desember 2006 #133 Skrevet 7. desember 2006 Hei Lily!! Jeg skal også prøve Josef Ekgren, absolutt! Har veldig stor tro på han Og veldig oppløftende at han tar seg så god tid og tar det på alvor! Er det lang ventetid for å komme til han og hvor ofte må man møte han? Har nettopp begynt i ny jobb..så føler at jeg ikke kan ha så mye fravær. Men et par timer skal jeg nok greie! Sa han noe om hvor ofte man måtte komme til kontroll hos han?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2006 #134 Skrevet 8. desember 2006 Hei! Etter tips fra denne siden gikk jeg i går til Josef Ekgren på Majorstuaklinikken. Og gud for en lettelse!!! Han anbefales på det sterkeste! Han vet virkelig hva han prater om, og man føler seg trygg og ivaretatt når man er der! Han forklarte, som tidligere nevnt her, at denne sykdommen henger sammen med psyken. Jeg ble for øvrig diagnostisert med vestibulitt i tillegg til vaginisme av ham, så jeg burde være ganske deppa, men pga av hans forståelse og genuine vilje til å hjelpe, har jeg et skikkelig positivt syn på det hele!! Jeg har fortalt om mitt skuffende møte med riksen her før, og skal ikke gjenta det, men må bare si at det er som en annen verden hos Josef. På riksen fikk jeg en henvisning til mensendiek og en brosjyre om sexologi, og beskjed om at jeg hadde et "langt arbeidsår" foran meg. De ville ikke undersøke meg fordi jeg gråt så masse mens jeg var der. De sendte meg altså videre til behandling for vaginisme (som jeg fortalte at jeg hadde), mens jeg i tillegg også faktisk har vestibulitt! Jeg synes det er dårlig. Selv om jeg grein, burde de jo undersøkt meg. Selv var jeg i tåka og klarte ikke ta avgjørelser der og da, men burde ha insistert. I tillegg er jo ventelisten langt som et vondt år! Og når man venter så lenge og ikke oppnår mer enn det jeg gjorde kan jeg bare si at det ikke anbefales! KOM DERE TIL JOSEF EKGREN ALLE MANN!!! Josef stiller spørsmål om deg, og stiller en slags diagnose på hvorfor du har fått disse sykdommene (psykisk). I mitt tilfelle kjente jeg meg så bra i det han sa at det var nesten latterlig! Josef sier at med knipeøvelser hver dag i 15 minutter, samt antihistaminer, difuclan, bella donna salve og en bedøvende salve + massasje og tre orgasmer i uka:) (for muskelavslapning) kan jeg bli bra allerede om tre mndr!! I tillegg må jeg lese en bok om EQ, altså emosjonell intelligens. Jeg er nemlig altfor følsom! Jeg har gått fra bunnløs fortvilelse til håp! JIPPI! ← Kjære Lily, Blir helt rørt, jeg. Det var jeg som begynte å anbefale Josef Ekgren på denne siden, og jeg blir så glad over å lese at andre også nå får hjelp av ham. Han er virkelig en lege med litt antenner, som forklarer på rette måten og sier de rette tingene. Slik at du føler håp, og ikke fortvilelse, slik jeg ser at mange andre gjør etter å ha snakket med andre eksperter. ( Og som selvfølgelig er veldig ueheldig ettersom nedstemthet og stress bare opprettholder symptomene). Ble litt nysgjerrig på det du skrev om at han anbefalte å lese om EQ. Var det knyttet til det han sier om at vi som får dette er "den gode person"?, dvs snille, omsorgsfulle, ansvarsfulle, pliktoppfyllende osv? Jeg er jo blitt helt bra, men har forstått at sykdommen har mye med personligheten min å gjøre. Så jeg skjønner at dette er en "sårbarhet" hos meg, og at jeg lett vil kunne få symptomer tilbake ved alvorlig stress og påkjenninger. Er interessert i å jobbe med meg selv, slik at jeg kan begrense og evt hindre evt tilbakefall. Mente han at vi skulle trene oss på å bli mindre følsomme, eller? I så fall; hvordan? Høres jo litt vanskelig ut det da...:-)Kanskje det kan være lurt å gå til en psykolog i så fall? Og kjære Rikke, Jeg var hos Josef to ganger. Den første gangen brukte han to timer. Det kostet 1200 kr. Så var jeg til kontroll 5-6 uker etter det. Da brukte han en halvtime, og det kostet 900; Disse to timene holdt for meg. Jeg ble jo bra. Men hadde jeg ikke blitt det, måtte jeg kanskje ha gått dit igjen. Vet at Josef også alltid tar telefonen hvis du ringer (selv når han sitter med andre pasienter...), så det er også en fin (og gratis) måte å nå ham på. Jeg har ringt klinikken etter nye resepter på salver etc det siste året. Du betaler 300 kroner for nye resepter. Og til alle jenter som bruker denne siden: Ikke gi opp! Dere kan bli bra! Det handler om å få den rette hjelpen, skreddersydd til akkurat DEG.
Gjest Gjest_Lily_* Skrevet 12. desember 2006 #135 Skrevet 12. desember 2006 Hei gjest! Takk for fint innlegg! Jeg har enda ikke begynt med Josefs oppskrift, har vært en stressende uke, fått meg ny jobb og det er veldig mye sosialt nå før jul så dagene flyr... i tillegg gruer jeg meg! Men det skal gå fint!!!!! Satser på å begynne i morgen! Det med EQ handler om at jeg er en altfor følsom person og at jeg har for mye bekymring i forhold til alt rundt meg. Det kunne Josef si utifra de spørsmålene han stilte meg, og det stemmer jo helt på en prikk! Har stort sett alltid en eller annen bekymring. I tillegg sa han at et traume jeg hadde i barndommen (mistet en jeg var glad i) hadde utløst et alt for høyt stresshormon i kroppen eller noe sånt... så basically har jeg vært stressa siden jeg var 12:) heheh! Heart attack here I come (ja her kom bekymringen med en gang ser du:) Han snakket om dette "gode mennesket", og selv om jeg ikke alltid føler meg så god, ser jeg hva han mener... Jeg er alltid redd for å skuffe folk, og strever etter det perfekte. Jeg må rett og slett lære å drite litt mer i ting! Men det er vanskelig, så jeg vurderer psykolog ja... TUSEN TAKK FOR AT DU ANBEFALTE JOSEF!! OG FANTASTISK Å HØRE AT DU ER FRISK!!!!!!! Det gir håp! Rikke: Jeg var også livredd for at det skulle ta mye tid hos legen pga jobbsituasjon, men jeg var hos josef 1 time og skal ikke inn igjen før i februar. Du kan sikkert få komme sent på dagen også, men det må du nesten undersøke. Og, du kan jo alltids fortelle arbeidsgiver hva det gjelder, selv om det kanskje er veldig vanskelig. Jeg vurderer å fortelle min arb.giver det, slik at de kan forstå hvorfor jeg ikke alltid er i tipp topp humør, og hvorfor legetimene mine er så lange:) Jeg har kommet til det at det tross alt bare er en betennelse som sitter på et litt kinkig sted!
rensan Skrevet 12. desember 2006 #136 Skrevet 12. desember 2006 hei! Så bra at du har hvert hos Josef! Jeg var der for ca to mnd siden,og etter ca to uker m behandlingen hans,kunne jeg begynne å ha sex i gjen!!! stå på ,og ver nøye med å følge behandlingen han har gitt,så går det nok bra:)
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2007 #137 Skrevet 3. januar 2007 Godt nyttår, alle jenter! Har ikke vært innlegg på siden på lenge nå, og jeg lurer fælt på hvordan det går med dere. Jeg har merket at juleferien gjorde min tilstand bedre. Fikk virkelig slappet av, og hadde masse sex uten at det gjorde vondt. La oss skåle for et lykkelig 2007, med bedring for dere alle.!
LilleChristine Skrevet 4. januar 2007 #138 Skrevet 4. januar 2007 Hei jenter! Gode nyheter her i gården også! Jeg hadde jo diagnosen vestibulitt og har slitt med den ca et år. Viste ingen tegn til forbedring, et var grusomt vondt selv med lokalbedøvelse, og gynekologen trodde ikke det hadde noe med psyken å gjøre. MEN! Det må hun ha tatt feil, for nå etter å ha byttet ut kjæresten kan jeg ha sex uten bedøvelse og uten smerte! (Noe som er helt merkelig, ettersom han har en MONSTERPENIS!) Det er helt sinnsykt, jeg er så glad!! Håper dere alle sammen får en slik opplevelse, det unner jeg dere. Godt nyttår! Christine
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #139 Skrevet 27. januar 2007 jeg skulle så inderlig ønske at noen kunne forsket litt i dette. Jeg var hos gynekolog og hun sa at jeg hadde vestibullit. Jeg hadde på den tiden en type som viste meg (litt for mye) hvor viktig sex var og jeg merket at det stresset meg. Følte je ikke strakk til. Det ble slutt og jeg ble sammen med en ny og hadde ganske god selvtillit og tok kontroll i sengen. RESULTAT= det gjør ikke lenger vondt å ha sex!! i perioden styrte jeg unna alle blader hvor det stod om sex , t. o.m kvinneguiden sitt seksual forum. det hjelper!!! en blir bare litt hjernevaska og får mye press!! vi må slappe av..:o)
Gjest Gjest_Lily_* Skrevet 29. januar 2007 #140 Skrevet 29. januar 2007 Hei hei! Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan det går med behandlingen jeg har fått fra josef ekgren. Det går fremover! Hurra! Det er nesten helt utrolig. Jeg har holdt på siden 5. januar, litt over tre uker, og jeg merker allerede stor forskjell. Det svir på langt nær så mye som det har gjort, og jeg har blitt utrolig oppmerksom på musklene mine og kan kontrollere dem til å slappe av. Det er så bra! Jeg har virkelig håp om at dette går fint! Vaginismen og penetreringsangsten er mye svakere; jeg merker at jeg strammer musklene enda, men siden jeg kan kontrollere dem greier jeg å slappe av også. Før ble jeg helt blek ved tanken på å ha noe inni meg, nå er jeg vant til det fordi jeg hver dag må møte frykten med dilator-knipeøvelser. Jeg skal gjøre øvelser hver dag i 15. min, jeg gjør det ofte lenger fordi det har blitt så utrolig naturlig og ikke-ubehagelig å ha noe der. Om jeg blir helt frisk er jo alt for tidlig å si, men har aldri vært så positiv som jeg er nå. Jeg krysser fingre og tær! PS: En venninne har anbefalt psykomotorisk fysioterapi, noen som har noe erfaring?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå