Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Heisann dere!

Har lenge tenkt på å legge inn et svar på denne tråden.. Jeg leste den for en god stund tilbake, kjempelei meg over å se hvor mange med dette problemet, og hvor vanskelig det var å bli kvitt problemet..

Herregud så mye penger og år jeg har brukt på denne lidelsen!

Det startet med at de tok sikkert 6 år å få diagnosen. Og da begynte problemet å finne en såkalt kur. Jeg var innom alt.. kanskje var jeg psykisk syk? feil kosthold? for tynn, for tykk? var det for mye eller for lite sex?

Etter veldig mange år gjorde jeg to ting:

Den ene er foreslått i denne tråden, membrasin. Jeg kjørte på, to om morgenen og to om kvelden. Jeg kuttet ut melkeprodukter, og kuttet ned på sukker, (jeg har aldri vært overvektig, men et godt kosthold er alltid lurt) pluss at jeg prøvde noe utrolig enkelt, nemlig multigyn på apoteket, en gel man får kjøpt uten resept! Glem vivag, og det andre tullet, dette var tingen. Etter en måned var jeg frisk, og har ikke hatt problemet senere :)

Dette var det som gjorde at jeg ble frisk, nå har jeg delt det til dere, så håper jeg kanskje noen andre får glede av denne erfaringen :)


Anonymous poster hash: e2c6e...065



Anonymous poster hash: e2c6e...065
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann dere!

Har lenge tenkt på å legge inn et svar på denne tråden.. Jeg leste den for en god stund tilbake, kjempelei meg over å se hvor mange med dette problemet, og hvor vanskelig det var å bli kvitt problemet..

Herregud så mye penger og år jeg har brukt på denne lidelsen!

Det startet med at de tok sikkert 6 år å få diagnosen. Og da begynte problemet å finne en såkalt kur. Jeg var innom alt.. kanskje var jeg psykisk syk? feil kosthold? for tynn, for tykk? var det for mye eller for lite sex?

Etter veldig mange år gjorde jeg to ting:

Den ene er foreslått i denne tråden, membrasin. Jeg kjørte på, to om morgenen og to om kvelden. Jeg kuttet ut melkeprodukter, og kuttet ned på sukker, (jeg har aldri vært overvektig, men et godt kosthold er alltid lurt) pluss at jeg prøvde noe utrolig enkelt, nemlig multigyn på apoteket, en gel man får kjøpt uten resept! Glem vivag, og det andre tullet, dette var tingen. Etter en måned var jeg frisk, og har ikke hatt problemet senere :)

Dette var det som gjorde at jeg ble frisk, nå har jeg delt det til dere, så håper jeg kanskje noen andre får glede av denne erfaringen :)

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Jeg har brukt membrasin i to uker nå, så venter spent på om dette vil fungrere for meg.

Skal dra å kjøpe multigyn på apoteket nå ;) Takk for tips!

Vil bli kvitt denne dritten nå! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere!

Har lenge tenkt på å legge inn et svar på denne tråden.. Jeg leste den for en god stund tilbake, kjempelei meg over å se hvor mange med dette problemet, og hvor vanskelig det var å bli kvitt problemet..

Herregud så mye penger og år jeg har brukt på denne lidelsen!

Det startet med at de tok sikkert 6 år å få diagnosen. Og da begynte problemet å finne en såkalt kur. Jeg var innom alt.. kanskje var jeg psykisk syk? feil kosthold? for tynn, for tykk? var det for mye eller for lite sex?

Etter veldig mange år gjorde jeg to ting:

Den ene er foreslått i denne tråden, membrasin. Jeg kjørte på, to om morgenen og to om kvelden. Jeg kuttet ut melkeprodukter, og kuttet ned på sukker, (jeg har aldri vært overvektig, men et godt kosthold er alltid lurt) pluss at jeg prøvde noe utrolig enkelt, nemlig multigyn på apoteket, en gel man får kjøpt uten resept! Glem vivag, og det andre tullet, dette var tingen. Etter en måned var jeg frisk, og har ikke hatt problemet senere :)

Dette var det som gjorde at jeg ble frisk, nå har jeg delt det til dere, så håper jeg kanskje noen andre får glede av denne erfaringen :)

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Hei, så fint at du poster og deler dine erfaringer med oss andre som også sliter med dette! :)

Utrolig bra at du har blitt frisk igjen:-)

Bare et par spørsmål for sammenligningsgrunnlag:

- Hvor hardt rammet var du? Var det vondt uansett, både med samleie/finger/tampong osv?

- Gikk du på p-piller da du hadde smerter og gjør du fortsatt det? Altså ble du frisk uavhengig av ppille-/hormonbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så fint at du poster og deler dine erfaringer med oss andre som også sliter med dette! :)

Utrolig bra at du har blitt frisk igjen:-)

Bare et par spørsmål for sammenligningsgrunnlag:

- Hvor hardt rammet var du? Var det vondt uansett, både med samleie/finger/tampong osv?

- Gikk du på p-piller da du hadde smerter og gjør du fortsatt det? Altså ble du frisk uavhengig av ppille-/hormonbruk?

Skulle bare mangle! Har som sagt tenkt på å fortelle om det lenge, men bedre sent enn aldri!

-Jeg føler vel selv at jeg var ganske hardt rammet. Samleie var uaktuelt, jeg var forlovet med en mann der det gikk 3 år uten sex. Det føltes som knivstikk under sex. fingre, tamponger, alt gjorde vondt. Jeg tror problemet var der i 11 år!

- ja. i perioden gikk jeg på både p- piller og minipillen. jeg går på minipillen i dag. Jeg kjente ingen forskjell i perioden jeg skiftet, så jeg tviler veldig på at det har noe med at jeg ble frisk igjen å gjøre.

Det var veldig merkelig, for etter noen år, begynte jeg å småblø mens jeg gikk på miniillen. Jeg prøvde membrasin etter tips i denne tråden faktisk! og sluttet å blø. men vestilbulitten forsvann ikke. først etter noen ganger til så jeg sammen hengen. småblødningene stoppet da jeg begynte på membrasin. etter en stund prøvde jeg multigyn. multigyn er en blank gele, og den svir litt når man påfører den. tro meg, alt var prøvd før denne tid. det tok vel en måned, både med mebrasin og multigyn, før jeg for alvor begynte å kjenne forskjellen.

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte jeg skulle komme med min historie om vestibulitt her, som vel egentlig er en solskinnshistorie og kanskje kan være litt oppløftende mellom all denne deprimerende lesningen.

I mars i fjor fikk jeg en infeksjon i halsen og måtte gå på antibiotika, noe som førte til at jeg for første gang i mitt liv fikk sopp i underlivet. Jeg kjørte på med Vivag-kapsler, surmelk, utallige Canestenkurer og kuttet ut syntetiske truser, såpe og sex i perioder. Ingenting hjalp det spøtt. Infeksjonen i halsen viste seg å være hardnakket, så jeg måtte gjennom to antibiotikakurer, og dette gjorde jo ikke min soppsituasjon bedre. Sex var et helvete; jeg var tørr og sprakk og det sved og klødde. Det førte til at vi nesten ikke hadde sex, noe som igjen ble et stressmoment for meg.

Etter gynekologisk undersøkelse hos min fastlege fikk jeg resept på en èngangsdose Diflucan som faktisk hjalp en del, men det gikk ikke lang tid før soppen kom tilbake. Etter ca. en måned med frustrasjon og alle disse ulike "kurene" for sopp begynte jeg å mistenke at det kunne være noe annet enn sopp som forårsaket plagene mine, spesielt siden jeg ikke lenger hadde den typiske klumpete utfloden som sopp fører med seg. Jeg leste meg opp på underlivssmerter på nettet, og konkluderte selv med at jeg hadde vestibulitt. Det var som å få et slag i trynet av å lese om det her inne; så mange kvinner som ikke har hatt smertefri sex eller sex i det hele tatt på mange år, og nå var jeg en av dem.

Jeg bestemte meg for å bestille en time hos Josef Ekgren på Majorstueklinikken. Det er dyrt, men jeg var lettere desperat og ville prøve alt. Jeg var heldig og fikk time ganske fort. På dette tidspunktet, kanskje 2 måneder etter at jeg først fikk sopp, var selvbildet mitt på bunn på grunn av dette. Jeg følte meg som en elendig kjæreste og at jeg ødela hele forholdet vårt, uavhengig av hva kjæresten min sa. Hos Josef hadde vi en grundig gjennomgang av hele min livssituasjon, egentlig, i tillegg til en grundig underlivssjekk. Han var veldig forsiktig og hyggelig, forklarte nøye alt han gjorde og kunne bekrefte at jeg hadde vestibulitt, dog en mild grad.

Jeg var inne hos Josef i nesten to timer, og mesteparten var prat om sykdommen og hva man kan gjøre for å bli kvitt den. Han ga meg en langtidsresept på Diflucan, slik at jeg skulle fortsette å ta Diflucan 3 ganger i uka i åtte uker til. I tillegg anbefalte han å tøye muskulaturen i underlivet ved hjelp av massasje og dildo eller lignende, da jeg hadde mild vaginisme som følge av smertene fra vestibulitten. Jeg skulle også smøre underlivet med en mild olje to ganger daglig, ikke bruke såpe samt være nøye med å holde meg ren. Det var et hav med andre alternativer jeg kunne prøve for å bli kvitt styggedommen, både meditasjon, yoga og hans egen spesialkrem hadde hjulpet andre. Til syvende og sist forklarte han meg viktigheten av å kunne slappe av og ikke stresse så mye, og tillate meg å gjøre feil. Jeg forsto det sånn at nettopp stress ofte er hovedårsaken til vestibulitt.

Ettersom jeg bare hadde en mild grad og var i stand til å gjennomføre samleie en gang i blant, bestemte jeg meg for å ikke gå så hardt ut med en gang, men heller prøve ut noen av de litt enklere metodene. Josef sa også at å ha sex, ikke nødvendigvis ved samleie, kunne hjelpe på tilstanden fordi man da slapper av. Det var likevel veldig viktig at det skulle være en positiv opplevelse; da kunne man ha sex så ofte man ville. Jeg benyttet meg av dette, og jeg og kjæresten hadde mye oralsex og brukte hendene i stedet for å stresse med samleie. Samtidig fulgte jeg nøye rådene hans om hygiene, smurte med olje og tøyet, og praktiserte knipeøvelser to ganger daglig. Etter kort tid med dette begynte vi å prøve med samleie igjen, da med omfattende oppvarming og mye glidemiddel. I løpet av sommeren 2014 sluttet jeg på Diflucan og var helt frisk. Jeg har ikke hatt ett eneste tilbakeslag, selv om jeg har kuttet ut alle øvelser, smøring og Diflucan.

Samtidig som jeg er helt sikker på at de rådene jeg fikk av Josef har ført til at jeg ble frisk må jeg legge til at jeg nok utviklet vestibulitt på grunn av en veldig stressende periode i livet mitt. Ikke lenge etter jeg hadde vært hos Josef var denne perioden slutt, og det har nok også gjort sitt utslag i hvor fort sykdommen gikk over hos meg.

Dette ble veldig langt, men jeg håper noen kan glede seg over at ikke alle har vestibulitt i flere år, og at kuren behøver ikke nødvendigvis være så komplisert. Jeg kan varmt anbefale Josef på alle måter, han har ekstremt mye kunnskap innenfor dette emnet. Ellers mener jeg at om du mistenker vestibulitt bør du starte behandling så fort som mulig, det var helt sikkert en viktig faktor for at min befatning med sykdommen ble så kortvarig. Spør gjerne hvis det er noe dere lurer på :)



Anonymous poster hash: 59e29...21b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med dette i 20 år. Var hos Josef Ekgren i går, har tidligere vært hos han for 20 år siden og 12 år siden. Jeg er et spesielt tilfelle, har ikke vondt under samleie. Kan plutselig får vondt i inngangen av skjeden, og ha vondt i et par dager eller uker. Ofte vondt når jeg tisser.

I går satte Josef Ekgren Botox injeksjoner, 15 små injeksjoner. Han regner med at jeg må ha dette 1-2 ganger til og så er jeg forhåpentligvis kvitt smerter.

Så kjære medsøstre, ikke gå for lenge med dette. Prøv Josef, det koster penger, men det er så vert det!



Anonymous poster hash: c970f...ab3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med dette i 20 år. Var hos Josef Ekgren i går, har tidligere vært hos han for 20 år siden og 12 år siden. Jeg er et spesielt tilfelle, har ikke vondt under samleie. Kan plutselig får vondt i inngangen av skjeden, og ha vondt i et par dager eller uker. Ofte vondt når jeg tisser.

I går satte Josef Ekgren Botox injeksjoner, 15 små injeksjoner. Han regner med at jeg må ha dette 1-2 ganger til og så er jeg forhåpentligvis kvitt smerter.

Så kjære medsøstre, ikke gå for lenge med dette. Prøv Josef, det koster penger, men det er så vert det!

Anonymous poster hash: c970f...ab3

Hva var det han satte infeksjoner med? Og hvorfor? Botox for å få nerver avslappet?

Er det vondt rundt hele hullet eller bare ved enkelte punkter?

Anonymous poster hash: d4e6d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først satte han bedøvelse, det var vondt..... deretter botox. Botox for å stoppe nerveimpulser. Jeg har vondt i skjedeinngangen, ikke inni skjeden. Han satte 15 injeksjoner, så det ble rundt hele inngangen.

Veldig rart å se sin egen skjedeinngang, Ekgren har kamra sån at du selv ser det han ser. Bildet er forstørret. Så tydelig at huden var irritert og rød, ikke utenfor inngangen og ikke lengre inn.



Anonymous poster hash: c970f...ab3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skriver igjen. Meg over hvor jeg er kjempe lykkelig etter å ha vært hos Josef Ekgren. Fikk botox. Var kjempe optimistisk. Er ikke det lengre, en uke etter behandlingen har jeg like vondt. Skal ringe han til uka, vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Er så sliten av smerter, og sexlivet er ødelagt.

Anonymous poster hash: c970f...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har smertene mine avtatt litt! :)

Kjøpte Ovesterin-krem forrige uke, og tror kanskje det er den som har gjort det. Men trodde ikke kunne fungere så fort?!

Uansett, hvis dere ikke har prøvd det så burde dere gjøre det ;)

(Bruker Membrasin og Xylocain ved siden av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havanaa, on 22 Feb 2015 - 12:02, said:

Den siste uken har smertene mine avtatt litt! :)

Kjøpte Ovesterin-krem forrige uke, og tror kanskje det er den som har gjort det. Men trodde ikke kunne fungere så fort?!

Uansett, hvis dere ikke har prøvd det så burde dere gjøre det ;)

(Bruker Membrasin og Xylocain ved siden av)

Kan jeg spørre deg om hvem som tipset om Ovesterin? Anonymous poster hash: c970f...ab3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre deg om hvem som tipset om Ovesterin? Anonymous poster hash: c970f...ab3

Jeg leste her inne at noen hadde prøvd det :) Virker nesten for godt til å være sant at det skal fungere så fort egentlig. Men jeg merker stor forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste her inne at noen hadde prøvd det :) Virker nesten for godt til å være sant at det skal fungere så fort egentlig. Men jeg merker stor forskjell!

Da kjøper jeg det i morgen, hvordan bruker du det? Ser du også bruker membrasin og xylocain også.

Meg over som fikk botox injensert hos Ekgren. (ingen effekt9

Endret av Trude.lutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kjøper jeg det i morgen, hvordan bruker du det? Ser du også bruker membrasin og xylocain også.

Meg over som fikk botox injensert hos Ekgren. (ingen effekt9

Det følger med en sånn slags "sprøyte" (uten spiss selvfølgelig). Skru kremen fast på denne og fyll opp til streken. Når du har gjort det fører du den inn i skjeden så langt den kommer, deretter sprøyter du inn kremen.

Jeg har gjort dette hver kveld nå.

Si ifra om det fungerer for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann dere!

Har lenge tenkt på å legge inn et svar på denne tråden.. Jeg leste den for en god stund tilbake, kjempelei meg over å se hvor mange med dette problemet, og hvor vanskelig det var å bli kvitt problemet..

Herregud så mye penger og år jeg har brukt på denne lidelsen!

Det startet med at de tok sikkert 6 år å få diagnosen. Og da begynte problemet å finne en såkalt kur. Jeg var innom alt.. kanskje var jeg psykisk syk? feil kosthold? for tynn, for tykk? var det for mye eller for lite sex?

Etter veldig mange år gjorde jeg to ting:

Den ene er foreslått i denne tråden, membrasin. Jeg kjørte på, to om morgenen og to om kvelden. Jeg kuttet ut melkeprodukter, og kuttet ned på sukker, (jeg har aldri vært overvektig, men et godt kosthold er alltid lurt) pluss at jeg prøvde noe utrolig enkelt, nemlig multigyn på apoteket, en gel man får kjøpt uten resept! Glem vivag, og det andre tullet, dette var tingen. Etter en måned var jeg frisk, og har ikke hatt problemet senere :)

Dette var det som gjorde at jeg ble frisk, nå har jeg delt det til dere, så håper jeg kanskje noen andre får glede av denne erfaringen :)

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Anonymous poster hash: e2c6e...065

Hvordan brukte du multigyn? smurte du på daglig, flere ganger om dagen?

Anonymous poster hash: 3f782...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan går det, jenter?

Jeg har fortsatt vondt, men det er rart for jeg føler smertene har "flyttet seg".

Sex er fortsatt uaktuelt, uansett hvor lyst jeg har.... :(



Anonymous poster hash: 31fce...39c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan brukte du multigyn? smurte du på daglig, flere ganger om dagen?

Anonymous poster hash: 3f782...b93

Jeg bruker multigyn hver kveld før jeg legge r meg

Anonymous poster hash: 31fce...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,
 
Jeg har lenge tenkt på å skrive et innlegg her inne. Da jeg selv fikk symptomer på dette, var jeg så redd og forvirret, og jeg skal være ærlig – å lese innleggene her gjorde det på ingen måte bedre. Jeg anerkjenner selvfølgelig at alles historier er ulike og at vi nok har forskjellig behov for behandling, så jeg sier på ingen måte at min måte ut av dette er den eneste riktige. Jeg håper heller ikke jeg tråkker noen på føttene med å komme med de tipsene jeg gjør, det er på ingen måte meningen. Men hvis dette innlegget er til hjelp for én eneste jente som sitter alene med plager og frykt, så er det verdt det.

 

Høsten 2014 begynte jeg på et nytt studium, og jeg fikk meg ny kjæreste. Jeg var (og er!) så forelsket som jeg aldri hadde vært før. Vi hadde ligget sammen med jevne mellomrom i godt over et år før vi ble sammen, så jeg visste godt hva jeg gikk til seksuelt. Derfor forstod jeg ingenting da jeg begynte å få problemer med å ha sex. Jeg er liten i kroppen og trang nedentil, så i begynnelsen tenkte jeg at kroppen min sikkert bare trengte å venne seg til å ha mer sex. Så ble det verre. Det gikk fra å være litt ekstra trangt til å bli umulig. Jeg blødde selv om jeg var våt, og måtte mange ganger avbryte samleiet fordi det var så vondt at jeg skalv. 

 

Jeg oppsøkte poliklinikken for seksuelt overførbare sykdommer ved sykehuset, og håpet på at jeg hadde klamydia eller soppinfeksjon – noe som kunne helbredes med en kur. Legen var veldig medfølsom da jeg følte ekstrem smerte ved den gynekologiske undersøkelsen, og jeg fikk en behandling mot soppinfeksjon tross eksepsjonelt lavt utslag på prøvene. Jeg gikk håpefull hjem, gjennomførte kuren, ingenting skjedde. Jeg sank lavere ned.

 

På dette tidspunktet visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg ble usikker og redd, følte meg utrolig lite tiltrekkende og gråt daglig. Jeg prøvde å skjule det fra kjæresten, men det er utrolig vanskelig å skille sex fra kjærlighet i en så prekær situasjon. Jeg prøvde å gjøre selve samleiet til en mindre del av hele seksualakten, men det var vanskelig å skjule hvor redd og skuffet og stressa jeg var på samme tid. Det ga ingen mening; jeg var jo våt! På et tidspunkt var jeg så langt nede at jeg vurderte å gjøre det slutt for å gjøre både ham og med en tjeneste, for jeg taklet ikke tanken på å måtte håndtere noe så vanskelig hver eneste dag. Jeg blir fortsatt så lei meg når jeg tenker på denne perioden at jeg prøver å glemme den, og jeg skulle gjort alt i verden for å gjøre om på livsvalgene mine som førte til at jeg utsatte meg for en slik lidelse. 

 

Det var på dette tidspunktet jeg begynte å google symptomer: "problemer med å ha sex", "trang skjede", "vondt under samleie". Slik fant jeg denne siden, og slik kom jeg på rett spor av hva dette kunne være. Jeg oppsøkte flere gynekologer (både private og offentlige, alle menn) og spurte dem alle: kan jeg lide av vaginisme eller vestibulitt? Blant de som hadde hørt om det, ble det avfeid som noe spekulativt og vanskelig å påvise. De var alle enige om at jeg var ekstra rød i underlivet, men alle insisterte likevel kun på å sjekke for ørtende gang om jeg hadde fått klamydia eller soppinfeksjon siden sist. Det hadde jeg selvfølgelig ikke. Jeg spurte om flere av kremene som nevnes her, men ble frarådet å bruke noe som helst siden det ikke var en ordentlig sykdom i deres øyemed.

 

Så kom gjennombruddet, også kjent som gynekolog Josef Ekgren. Da sekretæren hans spurte hva det gjaldt og jeg fortalte at jeg var redd jeg hadde vestibulitt, fikk jeg en dobbeltime samme uke. Jeg var nervøs og anspent da jeg kom, og ble litt satt ut av hvor avslappa han tok det hele. Han ba meg forklare hvilke smerter jeg hadde, og hva jeg drev med – både av studier, jobb og fritid. Da jeg opplyste om mitt prestisjestudie, tunge frivillige verv og krevende jobb, lo han av meg og sa at det ikke var rart jeg hadde hatt symptomer tidligere. Han brukte over en halvtime på å snakke om kroppens naturlige måte å sende ut stress på. Stress er en helt naturlig reaksjon, men det er noe som skal inntreffe kun når det gjelder som verst, for eksempel i en jaktsituasjon. Når et menneske stresser jevnt over lengre tid, kan det slå ut på mange måter: depresjon, hodepine, noen hevder av ME kan ha noe med dette å gjøre, og ikke minst: underlivet kan streike.

 

"Jeg trenger ikke undersøke deg engang for å fastslå at det er vestibulitt og eventuelt vaginisme du lider av," sa Ekgren, som selvfølgelig hadde rett da han likevel gjennomførte GUen. Dette høres kanskje helt vilt ut, men han har et kamera koblet opp mot en skjerm som gjør at du selv kan se alt som foregår i underlivet ditt mens du undersøkes. Slik lærte han meg både hvor det treffer, og hvordan å se etter fysiske tegn selv om det skulle blusse opp igjen. Han prøvde også å føre én finger med glidemiddel opp i skjeden min uten hell, og dermed var vaginismen et faktum. 

 

Det viktigste jeg lærte av den timen, var ikke hvor plagene sitter eller hvilke kremer som demper smertene. Det finnes selvfølgelig kremer som bedøver underlivet og det kan være en umiddelbar lettelse i en smertefull hverdag, men det kurerer symptomene fremfor årsaken. Det aller viktigste jeg lærte, var at jeg måtte gjøre om på holdningene mine og livsstilen min for å bli frisk. 

 

Å innse at så fysisk smertefulle plager kommer fra noe psykisk, det var vanskelig. Jeg fikk imidlertid en liste med tiltak som i kombinasjon kunne gi effekt. Jeg sørget for å prioritere søvn, jeg oppsøkte en psykolog ved samskipnaden (som viste seg å være verdens mest omtenksomme mann og virkelig en redning for meg), jeg tok yogaen mer på alvor som noe meditativt, jeg masserte underlivet rolig med babyolje hver dag, jeg hoppet over mensen for å unngå smerten som tamponger påførte meg, jeg prøvde å få så mange orgasmer i uka som jeg kunne (både alene og med min kjære), jeg gjorde pusteøvelser hver morgen og kveld, og aller aller viktigst: jeg gjorde så mange knipeøvelser som jeg overhodet kunne hver dag.

 

Disse tiltakene er ikke løsningen i seg selv, men øvelser som tvinger deg til å fokusere på å bevare roen og å sørge for eget velvære. Selv om det var et slag i trynet å få høre at det kan ta måneder før jeg kunne forvente å se resultater og at jeg måtte endre livsanskuelsen for å bli frisk, visste jeg likevel at det var en løsning og at den lå rett foran meg, fri for medisiner, leger og alt annet som dreper sexlysten. Jeg snakket faktisk aldri med psykologen min om disse plagene; jeg snakket om stresset som lå bak. Han lærte meg at det ikke kommer noen til gode å være en så jævlig flink pike, og at det er viktig å gi litt faen. Jeg har alltid vært naturlig flink og pliktoppfyllende, og først i en alder av 25 lærte jeg at det ikke er mitt ansvar å få alt til å gli smooth (no pun intended), enten det er faglig eller sosialt. 

 

 

Jeg var åpen med kjæresten min om hva jeg trengte, og jeg var tydelig på at jeg trengte å ta det med ro og å ha det hyggelig. Jeg tror virkelig at han fikk det bedre i forholdet ved at jeg lærte å chill the fuck out i større grad også, og etter hvert ble sex mindre og mindre til et pliktløp jeg følte jeg måtte gjennom fordi jeg ikke kunne gi opp. Litt etter litt, kanskje fire måneder etter Ekgren ikke hadde klart å få én finger inn i meg engang, klarte jeg å nyte et samleie med en godt over middels stor penis. Den lettelsen ga meg så mye håp at veien videre derfra føles som den enkleste gjennom hele prosessen, selv om det tok ukesvis fra da av å bli helt symptomfri. Hvis jeg er stresset eller nervøs en dag, hender det at jeg kjenner lettere symptomer komme tilbake. Men da vet jeg hva plagene kommer av, og jeg vet at jeg må ta meg tid til å roe ned stressnivået.

 

Jeg glemmer aldri Ekgrens råd, som jeg har ledd godt av i etterkant: "Du må huske på, [navnet mitt], fortsett med å runke, pule, suge". Men det er helt sant. Ikke trekk deg unna fordi det alt ikke er som det er. Klarer du ikke fysisk å ha samleie, så skal selvfølgelig verken du eller noen andre tvinge deg til det. Jeg vet hvor vond den klumpen er i magen, den frykten for å møte seksuelt nederlag gang på gang. Men jeg vil råde deg til ikke å gi opp alle seksuelle opplevelser; det gjør bare presset for å prestere de få gangene du prøver desto verre. Det hjalp meg å se på det som et symptom av noe helt annet som ikke har noe med mitt forhold eller min seksualitet å gjøre, og det viste seg å stemme. Jeg ble 50% sykemeldt fra studiene og fikk mitt livs dårligste karakterer et helt år, men jeg kom meg også ut av mitt livs krise uten å være kasteball i helsenorge. 

 

Gå en tur. Nyt livet. Les en bok du alltid har hatt lyst til å lese. Ta deg en skikkelig fest hvis du liker det, sov til klokka to på en søndag hvis du vil det. Søk utover, lær deg noe du er interessert i. Hvis fokuset ditt er på at du har vondt og ønsket ditt om ikke å ha vondt (noe som er helt naturlig), kan det være at du begynner i feil ende. Prøv heller etter beste evne å gjøre noe som du setter så pris på, slik at du glemmer smertene for en kort stund. Og sørg for å være mye i fysisk aktivitet. Ta deg tid til å slappe av. Hvis du har en kjæreste, vær snill mot ham eller henne og ikke glem at dette er vanskelig for andre enn deg selv også. Snakk om det med en du stoler på som du ikke er i et forhold med.

 

Til sist vil jeg komme med et stalltips som jeg er overbevist om at hjalp meg: cannabis. Dersom du av politiske, moralske eller andre årsaker er imot dette, så håper jeg likevel ikke du avskriver resten av innlegget på grunn av dette. Jeg oppfordrer ingen til å bryte loven: ved å få resept på medisinsk cannabis kan du lovlig gjennom EØS-avtalen importere laboratoriedyrket, medisinsk cannabis til Norge

 

Jeg hadde aldri prøvd det før, men jeg var villig til å prøve alt jeg trodde kunne fungere. Jeg skaffet meg en billig vaporizer slik at jeg kunne få i meg cannabis ved hjelp av damp og ikke med nikotin og all mulig annen drit du ville fått via en joint, som både er mindre virkningsfullt, dyrere og mer usunt. I tillegg til at sigg er skikkelig udigg, selvsagt. Å bestille, kjøpe og eie en vaporizer er fullstendig lovlig i Norge.

 

Cannabis har bevist anti-inflammatorisk effekt (gjør et kjapt søk på Google Scholar hvis du mistenker at jeg bedriver gjøn eller pseudovitenskap nå), og underlivet er jo nettopp betent ved vestibulitt. Cannabis setter deg altså i en vinn/vinn-situasjon: det mildner betennelsen, og det får deg til å slappe av – nettopp det du trenger for å la betennelsen gi seg. 

 

Jeg har i etterkant funnet ut at det finnes glidemiddel med cannabis i, noe jeg helt klart ville prøvd da om jeg visste om det (fordi det rapporteres om sterkere seksuelle opplevelser, og fordi det samtidig letter smerter). Obs! Skal du "vappe" weed (altså innta cannabis vha en vaporizer), sørg for å få weed som er indika - den gjør først og fremst kroppen avslappet, mens sativa setter hodet mer i høygir.

 

Lykke til, jenter. Jeg heier på dere alle og enhver. Jeg håper smertene gir seg for dere etter hvert, uansett hvordan dere velger å angripe situasjonen. Ingen fortjener å ha det slik. 

 

Hilsen en symptomfri 26-åring som håper det ordner seg for dere <3



Anonymous poster hash: 2e213...005
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg trodde aldri jeg skulle skrive dette, men jeg har altså hatt smertefri sex - helt uten hjelpemidler!

 

Det jeg har gjort er å bruke xydokain før samleie, men etter en stund klarte jeg også å ha samleie uten xydokain. Det vesentlige var at jeg var veldig våt (glidemiddel teller ikke!) og førte penis rolig og forsiktig inn. Jeg foretrekker å bestemme rytmen i begynnelsen, til jeg kjenner at det går greit. Det er ofte bittelitt vondt helt i starten, men det går fort over til å bli deilig :D

 

Det som også hjalp er at min kjære ikke har for stor penis. Mindre enn de andre jeg har vært med, men absolutt ikke for liten. Så finn dere en mann med tynn penis ;)

 

Jeg har forøvrig brukt flytende xydokain, ikke gele/krem, følte at den var mye mer effektiv. Litt vanskeligere å påføre, siden det er som vann, men må bare fukte finger/dildo med væsken noen ganger, så blir det bra. Det svir ganske mye i begynnelsen, men det går fort over.

 

Lykke til alle sammen, det føles helt fantastisk å ha et normalt sexliv igjen etter sååå mange år!



Anonymous poster hash: 3f782...b93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal også prøve multi-gyn og membrasin! Håper det funker. Skal også slutte med sukker helt. Har ikke fått noe diagnose enda, men regner med at det tar flere år siden jeg har brukt snart et år på svada, og jeg har ikke penger nok til gyno, leger og dyre behandlinger. Så får bare gi opp det.

 

Håper jeg er like heldig som dere med positivt resultat. Har også bedøvelse jeg kan bruke, men har ikke prøvd den enda da jeg ikke har sex.

 



Anonymous poster hash: c9876...7f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...