Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Stinemor!

Anbefalte innlegg

Hos meg er det akkurat i og innenfor inngangen. Aller mest og aller vondest mot bakveggen, eller på skjedeinngangen som er nærmest rumpa..

Anonymous poster hash: d4e6d...040

Akkurat samme her! Liksom huden nederst svir når den blir strukket. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg fått vestibulitt, også :(

Eksen min var voldelig og var utro mot meg to ganger. Stress i tre år i strekk uten pause. Gråting i dagevis, måneder, så ble det år...

Så kom smertene under samleie med han (som nå er eksen min). Har aldri hatt et problem med nærhet og sex, så det er veldig merkelig. Kan ikke helt beskrive den følelsen. Har så lyst til å bli kvitt det.

Skal begynne å trene yoga, meldte meg inn på treningsstudioet samme dagen jeg fikk beskjeden.

Søren altså... :roll::forvirret::sad:

Anonymous poster hash: defdd...664
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Noen som vet om en flink gynekolog i Oslo som har GOD peiling på smerter under og etter sex?

Vært hos sex og samfunn, sexolog og gynekolog men føler jeg ikke får hjelpen jeg trenger, desverre.

Anonymous poster hash: 56f71...973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt en del symptomer på vestibulitt/vaginisme, men ikke orket å dra til legen. Har skrevet i tråden her før. Men i det siste har jeg blitt mye bedre, og jeg kjenner svie/smerte ved samleie (eller etter) bare av og til nå. Har sluttet på p-piller og begynt å bruke kondom, så jeg lurer på om det har noe med saken å gjøre. Men det kan være helt tilfeldig og.

Anonymous poster hash: 59bf4...c19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondom gjør det bare enda verre for min del, (vestibulitt).
Vestibulitten ble mye mindre å legge merke til da jeg "byttet" ut eksen med en ny en hah.
før var det helt grusomt å ha sex.

Anonymous poster hash: 299fe...311
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut for noen måneder siden at jeg hadde fått vaginisme. Og jeg vet også hva det kom av: en usympatisk kjæreste. En som fikk ned selvfølelsen min, "presset " til sex, altså han ble sur og kald om jeg ikke orket.. Hadde aldri noen som helst plager før jeg møtte han og husk at alt i kroppen henger sammen. Jeg kan gi noen tips: tenk på hvordan du puster, pust med magen så kroppen slapper av (dette gjelder hele tiden, ikke bare under samleie) bli vandt til å ha noe i kjeden, bruk xylocain om det er vondt. Ta gjerne å tøy litt.. Dette er musklene som står i spenn og trekker seg sammen, så gjør kroppen vandt til at det er "noe" der. Stå på jenter ( og tenk på hvordan har dere det? Stresset? Deprimert? Dårlig forhold? Alt henger sammen... Klem 😊

Anonymous poster hash: dc18a...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondom gjør det bare enda verre for min del, (vestibulitt).Vestibulitten ble mye mindre å legge merke til da jeg "byttet" ut eksen med en ny en hah. før var det helt grusomt å ha sex. Anonymous poster hash: 299fe...311

Jeg tenker mer at det er at jeg ikke går på p-pillene og at kjæresten min aldri kommer inni meg lengre som kam være grunnen til at jeg har blitt bedre. Ikke kondomene alene.

Anonymous poster hash: 59bf4...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei til begge dere som har fått vestibulitt / vaginisme uten å ha blitt utsatt for overgrep eller noe. Dette er helt vanlig, men det betyr likevel at dere trenger hjelp. Selv om du har lite penger, kom deg avgårde til gynekolog eller sexolog. IKKE ha sex med penetrering hvis det gjør von. Ikke gjør ting som er vondt, faktisk, enten det er trange bukser, tampong, sykling eller hva det er.

Det står masse i denne tråden om å få hjelp, men snakk med minst 1 profesjonell, jeg opplevde i alle fall at alt føltes mindre farlig etter besøk hos sexolog.

Det finnes masse tips om velser der du starter forsiktig med kanskje bare en Q-tip i skjeden for å bli vant til å ha noe der og etterhvert kan utvide. Prøv å få orgasme jevnlig ved å stimulere klitoris, sex er mye mer enn bare penetrering. Gjerne alene, eller sammen med kjæresten. Uansett, IKKE GI OPP, les mer i denne tråden om alle oss andre som har hatt dette og blitt bra.

Tenker på dere alle :jolie:

Anonymous poster hash: 2fdd4...47a

Hei!

Jeg klarte endelig å komme meg til gynekolog for vel to uker siden, og det var mildt sagt et mareritt. Jeg fylte akkurat 35 noen dager i forveien, og målet var at jeg måtte få det unnagjort nå. Årsaken til at jeg ikke har klart det tidligere skyldes penetreringsangst. Jeg har aldri klart å gjennomføre et samleie før pga angst for smerten, og for ubehaget som har medført ved å forsøke. Det er som en refleks slås på i det penis skal lenger inn med hodet, og det bare går ikke.

Jeg visste jo at en gynekologisk undersøkelse ville oppleves tilsvarende på et vis, men det var dessverre enda verre enn jeg hadde forestilt meg, noe som har utløst en slags depresjon. Hvordan skal det da gå med meg, barn osv? Gynekologen(e) klarte såvidt å gjennomføre undersøkelsen, og jeg vred meg i smerte og skrek tidvis under celleprøven. Det var grusomt:-(

Kan det finnes noen andre her med tilsvarende opplevelser? Jeg har jo nå trålet nettet i forkant og etterkant av undersøkelsen, og jeg er redd for hva celleprøven skal vise ettersom jeg aldri har tatt det før. Jeg har ingen symptomer, men dro jo til legen for å få bekreftet at plagene mine var psykiske, og selvsagt for å få gjennomført celleprøven., men jeg har jo aldri hatt et skikkelig samleie, så jeg er vel ikke i den største faresonen?

Jeg har verdens beste kjæreste som alltid har vært tålmodig, men jeg håper jo at en dag kan jeg få det til også. Det er kanskje verdt å legge til at jeg ikke har problemer med å oppnå orgasme, og det er ikke vondt å stryke utenpå klitoris, hverken for meg eller når kjæresten min gjør det. Problemet er penis/dildoer o.l.

Gynekologen kunne ikke se noe galt med meg, men hun anbefalte kanskje sexolog. Foreløpig har jeg mer enn nok med å tenke og fordøye alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg klarte endelig å komme meg til gynekolog for vel to uker siden, og det var mildt sagt et mareritt. Jeg fylte akkurat 35 noen dager i forveien, og målet var at jeg måtte få det unnagjort nå. Årsaken til at jeg ikke har klart det tidligere skyldes penetreringsangst. Jeg har aldri klart å gjennomføre et samleie før pga angst for smerten, og for ubehaget som har medført ved å forsøke. Det er som en refleks slås på i det penis skal lenger inn med hodet, og det bare går ikke.

Jeg visste jo at en gynekologisk undersøkelse ville oppleves tilsvarende på et vis, men det var dessverre enda verre enn jeg hadde forestilt meg, noe som har utløst en slags depresjon. Hvordan skal det da gå med meg, barn osv? Gynekologen(e) klarte såvidt å gjennomføre undersøkelsen, og jeg vred meg i smerte og skrek tidvis under celleprøven. Det var grusomt:-(

Kan det finnes noen andre her med tilsvarende opplevelser? Jeg har jo nå trålet nettet i forkant og etterkant av undersøkelsen, og jeg er redd for hva celleprøven skal vise ettersom jeg aldri har tatt det før. Jeg har ingen symptomer, men dro jo til legen for å få bekreftet at plagene mine var psykiske, og selvsagt for å få gjennomført celleprøven., men jeg har jo aldri hatt et skikkelig samleie, så jeg er vel ikke i den største faresonen?

Jeg har verdens beste kjæreste som alltid har vært tålmodig, men jeg håper jo at en dag kan jeg få det til også. Det er kanskje verdt å legge til at jeg ikke har problemer med å oppnå orgasme, og det er ikke vondt å stryke utenpå klitoris, hverken for meg eller når kjæresten min gjør det. Problemet er penis/dildoer o.l.

Gynekologen kunne ikke se noe galt med meg, men hun anbefalte kanskje sexolog. Foreløpig har jeg mer enn nok med å tenke og fordøye alt sammen.

Gå til sexolog!!!!! Ingen grunn til å gjøre penetrasjonsangst verre ved å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse uten at du går til noen som kan noe om vaginisme. Jeg var dum nok til å bruke vagitorier i skjeden mot soppinfeksjon, noe som gjorde vestibulitten min mye verre. Men jeg er helt bra nå i dag :danse:

Det er også vktig at du ikke skammer deg over dette, og at du tør å snakke med noen som har kunnskap om emnet, og ikke bare tilfeldige leger.

Det er ingen grunn til å være redd for celleprøven, du får svar hvis de finner noe.

Det er fullt mulig å få behandling mot vaginisme / vestibulitt, start med sexolog, og også gjerne gynekolog som kan noe om vaginisme / vestibulit, feks. på Majorstuaklinikken hvis du bor nære Oslo.

Tenker på deg, klem og og lykke til.

Anonymous poster hash: 2fdd4...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar:)

Ja, jeg har lest litt om vaginisme på nettet. Det viser seg at det er en ganske sjelden "lidelse", eller tilstand, og det har jeg jo fått erfare, ettersom ingen av venninnene mine har det. De trodde også bare at jeg var "normalt" redd i forkant av undersøkelsen, og mente at "dette er ikke noe å være redd for, dette går så bra". Men det er ikke så lett å forklare slike ting når en ikke opplever det selv. Jeg er uansett glad for at samboeren min forstår det, og at han ser lyst på saken.

Vi vurderer å kontakte en sexolog, ja, men det må være i Bergen i så fall....jeg kan sikkert bedrive litt googling å finne noen, håper jeg:) Gynekologen brukte ikke noe navn på problemet, hun sa bare at det var psykisk, og hun hadde jobbet som gynekolog i en årrekke. Men hun var veldig flink og rolig, og jeg var sikkert ikke den "enkleste" pasienten.. håper sexologen har noen tips, men jeg vet jo at når alt kommer til alt er det kun jeg som kan gjøre noe med det. Jeg har jo hatt dette så lenge jeg kan huske, fra jeg ville prøve tampong da jeg var 12 år gammel....det kommer vel til å ta sin tid...:-/

Celleprøven kom forresten tilbake normal, for en lettelse i det minste:) Takk for fine innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei! Jeg har nylig fått påvist mild vestibulitt og skal smøre meg med xylocain. Jeg fikk ikke noe resept fra legen, er det da salven på 5 % jeg skal bruke? Damen på apoteket viste meg også en beholder med helt flytende konsistens som var 2 %. Jeg hadde 5% salven fra før og har smurt meg med denne, merker god effekt og syns ikke det svir så veldig. Skal jeg fortsette med denne eller bør jeg bruke en annen?

Anonymous poster hash: 28cd1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Herlighet! Tenk at det er så mange som sliter med det samme som meg!

Jeg har fra tid til annen forsøkt å poste spørsmål om vaginisme på ulike forum, uten å få napp. Men så var det noen som tipset meg om Josef Ekgren, og jeg fant denne siden når jeg søkte på ham. Halleluja!

Jeg har hatt smerter ved penetrering så lenge jeg kan huske - jeg trodde det bare var sånn det skulle være. Det har ført til at jeg i en alder av 36 fortsatt ikke har klart å gjennomføre en GU og dermed ikke har tatt celleprøve. Jeg har også et veldig begrenset sexliv fordi jeg ikke blir tent av tanken på samleie. Jeg må på en måte overtales - noe som ikke er direkte sexy, regner jeg med. Har en mann som må elske meg veldig høyt, for han har blitt hos meg i 10 år. Sexlivet var ok i begynnelsen, for da ble jeg virkelig tent bare fordi jeg var så forelsket. Når den første forelskelsen går over, slutter sexlivet mitt og funke.

Jeg fikk "hjelp" hos en såkalt spesialist, men han la all fokus på hvor fryktelig denne tilstanden måtte være for min mann, så det ble bare en helt absurd konsultasjon. Jeg turte ikke etter dette å søke spesialisthjelp igjen. Tenkte at det bare var min feil og at det ikke kan gjøres noe med - og at jeg aldri igje vil befinne meg i en så ydmykende situasjon.

Men jeg vil jo leve som alle andre"normale" å ha et blomstrende sexliv som også kan fungere i perioder hvor spenningen ikke er tilstede i foroldet. Da er det jo ofte at man kan "reparere" forholdet ved å ha god sex. For meg lukker det seg helt der nede - rene Berlinmuren. Jeg må ha enorm tenning for å klare det. Resultatet er også at jeg konstant drømmer om sex med andre, fordi jeg jo har et seksuelt behov - men ikke fr det til med min mann. Har ikke vært utro, men må tenke på andre for å få tenning. Jeg merker at jeg også drømmer om jentesex - mest fordi det ikke involverer penetrering..

Jeg ser tydelig ut fra denne tråden at Ekgren er den riktige å gå til for å få hjelp. Problemet mitt er at jeg ikke klarer tanken engang på at en mann skal gi meg slike råd og snakke om sex og underliv og ikke mist ta på meg der nede. Får helt panikk av tanken. Finnes det en dame med tilsvarende kompetanse?

Anonymous poster hash: fe867...39e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Herlighet! Tenk at det er så mange som sliter med det samme som meg!

Jeg har fra tid til annen forsøkt å poste spørsmål om vaginisme på ulike forum, uten å få napp. Men så var det noen som tipset meg om Josef Ekgren, og jeg fant denne siden når jeg søkte på ham. Halleluja!

Jeg har hatt smerter ved penetrering så lenge jeg kan huske - jeg trodde det bare var sånn det skulle være. Det har ført til at jeg i en alder av 36 fortsatt ikke har klart å gjennomføre en GU og dermed ikke har tatt celleprøve. Jeg har også et veldig begrenset sexliv fordi jeg ikke blir tent av tanken på samleie. Jeg må på en måte overtales - noe som ikke er direkte sexy, regner jeg med. Har en mann som må elske meg veldig høyt, for han har blitt hos meg i 10 år. Sexlivet var ok i begynnelsen, for da ble jeg virkelig tent bare fordi jeg var så forelsket. Når den første forelskelsen går over, slutter sexlivet mitt og funke.

Jeg fikk "hjelp" hos en såkalt spesialist, men han la all fokus på hvor fryktelig denne tilstanden måtte være for min mann, så det ble bare en helt absurd konsultasjon. Jeg turte ikke etter dette å søke spesialisthjelp igjen. Tenkte at det bare var min feil og at det ikke kan gjøres noe med - og at jeg aldri igje vil befinne meg i en så ydmykende situasjon.

Men jeg vil jo leve som alle andre"normale" å ha et blomstrende sexliv som også kan fungere i perioder hvor spenningen ikke er tilstede i foroldet. Da er det jo ofte at man kan "reparere" forholdet ved å ha god sex. For meg lukker det seg helt der nede - rene Berlinmuren. Jeg må ha enorm tenning for å klare det. Resultatet er også at jeg konstant drømmer om sex med andre, fordi jeg jo har et seksuelt behov - men ikke fr det til med min mann. Har ikke vært utro, men må tenke på andre for å få tenning. Jeg merker at jeg også drømmer om jentesex - mest fordi det ikke involverer penetrering..

Jeg ser tydelig ut fra denne tråden at Ekgren er den riktige å gå til for å få hjelp. Problemet mitt er at jeg ikke klarer tanken engang på at en mann skal gi meg slike råd og snakke om sex og underliv og ikke mist ta på meg der nede. Får helt panikk av tanken. Finnes det en dame med tilsvarende kompetanse?

Anonymous poster hash: fe867...39e

Hei!

Hvis du vil ha en undersøkelse kan du dra til Jenny Toftner på mensendieck-fysioterapi. Hun kan lære deg å gjøre knipeøvelsene riktig og gi deg masse tips. Hvis du er sikker på at du har vestibulitt/vaginisme og føler du ikke trenger å bli undersøkt kan du dra til sexolog Gro Isachsen. Jeg går til henne og hun er kjempe lett å snakke med og er ikke skummel i det hele tatt! Jeg likte heller ikke tanken på at en mann skulle fortelle meg hvordan jeg skulle gjøre ting og ikke minst undersøke meg. Gro Isachsen har skikkelig peiling på det hun driver med så du får nok masse hjelp i det!

Jeg har laget en blogg om vestibulitt og vaginisme, kanskje du finner litt hjelp der. Det er veldig deilig å lese om andre i samme situasjon, for da føler jeg meg ikke så alene.

www.vestibulittogvaginisme.blogg.no

Legg gjerne igjen en kommentar om noen vil holde kontakten, så kan vi "hjelp" hverandre gjennom dette med gode råd og tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har egentlig alltid hatt vondt når jeg har hatt sex, men tenkte som mange andre at det sikkert var helt normalt. Jeg har nå hatt samme kjæreste i fem år ca. For to år siden ble det derimot umulig å ha sex. Etter en tid, søk på nett etc, fikk jeg time hos Josef Ekgren.

Før jeg dro dit, hadde jeg vel egentlig drevet med selvdiagnoseting og skjønte hva det var (hvorfor ellers dra til Ekgren). Var hos han som kjapt sa at jeg hadde vestibulitt. Fikk også en del andre råd, og med to resepter. En på tabletter som jeg skulle ta en-to ganger i uken, og en til en krem som måtte bestilles på Ullevål og kostet 1000,- pr boks som skulle smøres morgen og kveld. Han mente at jeg sammen med noen øvelser ville bli bra på 4-6 måneder. Jeg levde hele tiden i håpet, men ble ikke bedre. Ikke i det hele tatt. Nesten litt verre...

Ganske oppgitt og nesten uten håp, gikk jeg derfor til fastlegen min og fortalte om problemene. Hun mente da at jeg definitivt skulle gå til Rolf Kirchner. Han driver eller har drevet kvinneklinikken på Ullevål og har masse erfaring. Jeg hadde også lest litt om han på nett på forhånd og var forsåvidt positiv, men ikke særlig optimistisk. Heldigvis fikk jeg time hos han ganske raskt da han holder til i samme bygg som fastlegen min.

Uten mye håp, gikk jeg derfor til Rolf og fortalte om problemene mine. Han snakket en stund med meg, kjente i underlivet og snakket litt mer. Han sa at bekkenmusklaturen ikke virket som den skulle og at det var grunnen. Jeg var ikke det verste tilfelle han hadde sett og hadde i motsetning til meg, troen på at dette skulle bli bra. Jeg fikk beskjed om å smøre Xylocain i to måneder, men kun på natten (en annen enn fra Ekgren). Denne var reseptfri og kostet kun 100 kroner. Jeg fikk også en henvisning til Mensendieck-klinikken.

Jeg tenkte fysioterapi for underlivet og ble mer og mer skeptisk. Etter en måned fikk jeg time der, og møtte opp svært skeptisk. Kom da til en hyggelig dame som forklarte litt og spurte meg om en del ting som kanskje var relevant - hvor lenge har det vært sånn, har det alltid vært sånn, når hadde du sex sist, er du anspent etc. Jeg svarte på spørsmålene, men var veldig skeptisk til hele opplegget mens jeg satt der og tenkte at dette selvfølgelig ikke ville hjelpe.

Hun tok også en titt i underlivet mitt og spurte om jeg kunne knipe og slappe av, og det kunne jeg. Hun viste meg deretter et dilatorsett som hun mente jeg skulle bestille og bruke. I tillegg sa hun at jeg skulle gjøre knipeøvelser - bare knipe og slippe opp, og forsøke å merke når du anspenner bekkenmusklaturen. Jeg skjønte ikke bæret av det siste da jeg var der, men sa ikke noe... Jeg skulle gjøre øvelsene flere ganger om dagen, og bruke dilatorsettet noen ganger i uken. Et slikt sett består av flere str. som man forsøker å føre inn og ha i skjeden. På den måten skal skjeden utvide seg.

Dro hjem og bestilte noe skeptisk dilatorsettet og begynte med knipeøvelser. Jeg var veldig veldig flink med knipeøvelsene, og fant egentlig ut at jeg konstant anspenner meg i bekkenmusklaturen - så ikke spesielt rart at det har gjort vondt. Jeg har også brukt dialtorsettet en del, men ikke fullt så mye som hun anbefalte. Jeg begynte med den minste og hadde den inni, bevegde den inn og ut, opp og ned og egentlig alt mulig. Når det ikke gjorde vondt, byttet jeg ut med en større og sånn fortsatte jeg til det var ok med alle. Når det var ok, tenkte at jeg skulle forsøke med en vanlig dildo, for den er jo større. Det var DRITvondt, men gikk etterhvert greit, men inn og ut var fortsatt helt sinnsykt vondt, fordi muskelen min ikke var "elastisk nok". Jeg merket likevel en stor bedring, og det ble bedre og bedre. På fredag skal jeg tilbake til Mensendieck, og da er det litt over en måned siden jeg var der første gangen.

Gjett hva: I helgen hadde jeg sex for første gang i hele mitt liv uten en eneste smerte!!! Det funket på alle mulig måter, stillinger som aldri har gått, funket, det ble aldri trangt og tørt som det før har blitt. Det var helt fantastisk og jeg er så lykkelig. De siste dagene har jeg blitt minst 10 kg lettere til sinns :)

Anbefaler alle, uansett hvor skeptiske de er, til å forsøke Xylocain om natten i to mnd (ikke ha sex i perioden), og en tur til Mensendieck-klinikken (evt. gjøre en hel haug med knipeøvelser og dilatorsettet). Bare vent og se, så kommer det til å hjelpe deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dette spørsmålet går først og fremst til dere som har blitt friske eller bedre av vestibulitten:

Hvilken prevensjon kan dere bruke nå? Jeg ble påvist mild vestibulitt for noen mnd siden og sluttet da på P-pillen (mikrogynon) samt begynte å smøre med xylocain og fuktighetskrem. Har nå blitt mye bedre og ønsker å bruke annen prevensjon enn kondomer. Noen som vet hva som er best for oss litt mer utsatte? Vurderer P-stav men har lite kjennskap til det ifb med vestibulitt. Gynekologen jeg var hos sa jeg kun trengte pause på P-pillene, men kjenner jeg samtidig er litt redd for å begynne på de igjen.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kondom eller hopper av i svingen. Er ikke megakrise om jeg skulle bli gravid, så vi hopper for det meste av i svingen. Jeg ønsker ikke å starte på hormonprevensjon igjen etter å ha hatt så mange trasige bivirkninger de 10 årene jeg gikk på det. I tillegg er det ikke så lenge til vi skal starte å lage barn, og da er det ok å være hormonfri.

Ellers var jeg veldig fornøyd med p-ringen, brukte den en god stund etter at jeg var frisk fra vestibulitten og hadde ikke andre undervlisrelaterte bivirkninger enn økt utflod.

Anonymous poster hash: aaba8...2de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har egentlig alltid hatt vondt når jeg har hatt sex, men tenkte som mange andre at det sikkert var helt normalt. Jeg har nå hatt samme kjæreste i fem år ca. For to år siden ble det derimot umulig å ha sex. Etter en tid, søk på nett etc, fikk jeg time hos Josef Ekgren.

Før jeg dro dit, hadde jeg vel egentlig drevet med selvdiagnoseting og skjønte hva det var (hvorfor ellers dra til Ekgren). Var hos han som kjapt sa at jeg hadde vestibulitt. Fikk også en del andre råd, og med to resepter. En på tabletter som jeg skulle ta en-to ganger i uken, og en til en krem som måtte bestilles på Ullevål og kostet 1000,- pr boks som skulle smøres morgen og kveld. Han mente at jeg sammen med noen øvelser ville bli bra på 4-6 måneder. Jeg levde hele tiden i håpet, men ble ikke bedre. Ikke i det hele tatt. Nesten litt verre...

Ganske oppgitt og nesten uten håp, gikk jeg derfor til fastlegen min og fortalte om problemene. Hun mente da at jeg definitivt skulle gå til Rolf Kirchner. Han driver eller har drevet kvinneklinikken på Ullevål og har masse erfaring. Jeg hadde også lest litt om han på nett på forhånd og var forsåvidt positiv, men ikke særlig optimistisk. Heldigvis fikk jeg time hos han ganske raskt da han holder til i samme bygg som fastlegen min.

Uten mye håp, gikk jeg derfor til Rolf og fortalte om problemene mine. Han snakket en stund med meg, kjente i underlivet og snakket litt mer. Han sa at bekkenmusklaturen ikke virket som den skulle og at det var grunnen. Jeg var ikke det verste tilfelle han hadde sett og hadde i motsetning til meg, troen på at dette skulle bli bra. Jeg fikk beskjed om å smøre Xylocain i to måneder, men kun på natten (en annen enn fra Ekgren). Denne var reseptfri og kostet kun 100 kroner. Jeg fikk også en henvisning til Mensendieck-klinikken.

Jeg tenkte fysioterapi for underlivet og ble mer og mer skeptisk. Etter en måned fikk jeg time der, og møtte opp svært skeptisk. Kom da til en hyggelig dame som forklarte litt og spurte meg om en del ting som kanskje var relevant - hvor lenge har det vært sånn, har det alltid vært sånn, når hadde du sex sist, er du anspent etc. Jeg svarte på spørsmålene, men var veldig skeptisk til hele opplegget mens jeg satt der og tenkte at dette selvfølgelig ikke ville hjelpe.

Hun tok også en titt i underlivet mitt og spurte om jeg kunne knipe og slappe av, og det kunne jeg. Hun viste meg deretter et dilatorsett som hun mente jeg skulle bestille og bruke. I tillegg sa hun at jeg skulle gjøre knipeøvelser - bare knipe og slippe opp, og forsøke å merke når du anspenner bekkenmusklaturen. Jeg skjønte ikke bæret av det siste da jeg var der, men sa ikke noe... Jeg skulle gjøre øvelsene flere ganger om dagen, og bruke dilatorsettet noen ganger i uken. Et slikt sett består av flere str. som man forsøker å føre inn og ha i skjeden. På den måten skal skjeden utvide seg.

Dro hjem og bestilte noe skeptisk dilatorsettet og begynte med knipeøvelser. Jeg var veldig veldig flink med knipeøvelsene, og fant egentlig ut at jeg konstant anspenner meg i bekkenmusklaturen - så ikke spesielt rart at det har gjort vondt. Jeg har også brukt dialtorsettet en del, men ikke fullt så mye som hun anbefalte. Jeg begynte med den minste og hadde den inni, bevegde den inn og ut, opp og ned og egentlig alt mulig. Når det ikke gjorde vondt, byttet jeg ut med en større og sånn fortsatte jeg til det var ok med alle. Når det var ok, tenkte at jeg skulle forsøke med en vanlig dildo, for den er jo større. Det var DRITvondt, men gikk etterhvert greit, men inn og ut var fortsatt helt sinnsykt vondt, fordi muskelen min ikke var "elastisk nok". Jeg merket likevel en stor bedring, og det ble bedre og bedre. På fredag skal jeg tilbake til Mensendieck, og da er det litt over en måned siden jeg var der første gangen.

Gjett hva: I helgen hadde jeg sex for første gang i hele mitt liv uten en eneste smerte!!! Det funket på alle mulig måter, stillinger som aldri har gått, funket, det ble aldri trangt og tørt som det før har blitt. Det var helt fantastisk og jeg er så lykkelig. De siste dagene har jeg blitt minst 10 kg lettere til sinns :)

Anbefaler alle, uansett hvor skeptiske de er, til å forsøke Xylocain om natten i to mnd (ikke ha sex i perioden), og en tur til Mensendieck-klinikken (evt. gjøre en hel haug med knipeøvelser og dilatorsettet). Bare vent og se, så kommer det til å hjelpe deg også :)

Tusen takk for inspirasjon! jeg skal starte opp med xylocain i kveld, og jeg har bestilt dilatorsett fra internett. Jeg har tidligere brukt xylocain, men da kun i forbindelse med penetrering, ikke på fast basis. Jeg fikk beskjed fra gynekologen min at det ikke hadde noen effekt (men så var hun ikke ekspert på dette heller da), så har derfor ikke prøvd det før.

Bare noen spørsmål i forbindelse med dilatorene: brukte du disse samtidig som du kniper, og hvor lenge holdt du på? Gjorde du det daglig, før du smurte deg med xylocain i løpet av disse to månedene? Vil gjerne ha flest mulig detaljer, så jeg kan oppnå samme resultat :)

Anonymous poster hash: 3f782...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som kan anbefale en god gynekolog/sexolog i bergen? Har også hørt at botox kan fungere, noen som har erfaring med det?

Anonymous poster hash: 3f782...b93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vaginisme i 1,5 år uten å ha fått passende behandling. Fastlege, gynekolog,fysioterapaut.. Merker at ting ville ha vært bedre om ting ikke skjedde såå seeeint.Tar ofte flere måneder til jeg kan få time en plass.

Jeg har brukt xylocain sammen med knipe og tøyeøvelser, men merker ingenting til denne kremen. Hva hjelper den for? Har dere merket framgang? Er det ok å smøre på, uten å gjøre noe mer? Altså bare ligge med den på natten?

Hvilket dilatorsett har dere prøvd? Ser det finnes flere på nett, til ulike priser.

Har virkelig lyst til å bli frisk nå! Skal stå på og få det til - selv om jeg føler meg veldig hjelpesløs i denne situasjonen.. Ingenting jeg har prøvd hjelper..

Anonymous poster hash: 905bd...695
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...