Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Jeg er hun som på forrige side spurte om erfaringersiden jeg ble henvist til gynekologisk fysioterapi og sexolog av gynekologen min. Jeg hadde da fått diagnose etter 5 år med vondt nedentil og det var ikke alltid like kjekt å sitte. Men da jeg fikk diagnosen så forsvant mye av stresset knyttet til vondten fordi jeg endelig fikk vite hvorfor...

Jeg visste det ville bli helt feil behandling for meg å utlevere meg på et så intimt og dypt plan så droppet å bruke henvisningen. Jeg valgte å lytte til hva som er rett for meg og jeg kan leve med. Så jeg leste meg heller opp på temaet og behandlet meg selv hjemme i ro og fred. Begynte behandling daglig og etter noen uker var jeg ganske bra. Nå er det kun vedlikehold. :danse:



Anonymous poster hash: c1b41...4e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To sider siden ble det...Side 54...rett skal være rett... :biggrin:



Anonymous poster hash: c1b41...4e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legene sagt noen grunn til at dere fikk vestibulitt?

Med meg var det overdreven bruk av antibiotika for urinveisinfeksjon og diverse sopp-kremer som canesten og pevaryl.

Anbelfaler alle jenter å spise diflucan ved sopp!!

Hva er diflucan ?

Anonymous poster hash: 9be8a...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fungerer for meg mot vestibulitt er en krem som heter locobase repair. I begynnelsen tok jeg på hver kveld i noen uker, og der forsvant smertene. Nå bruker jeg den bare av og til når jeg kjenner symptomene kommer tilbake. Virkelig å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det eneste som fungerer for meg mot vestibulitt er en krem som heter locobase repair. I begynnelsen tok jeg på hver kveld i noen uker, og der forsvant smertene. Nå bruker jeg den bare av og til når jeg kjenner symptomene kommer tilbake. Virkelig å anbefale :)

Er dette noe du har blitt anbefalt?

Anonymous poster hash: a9431...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter, jeg sitter å lurer på om jeg har vestibullit.

Det startet med at jeg begynte på en antibiotika kur i 3mnd (tetracycliner)
Etter den kuren fikk jeg en rekke soppinfeksjoner som jeg behandlet med canesten.

Og etter det begynte det å svi under samleie, verst var det etter samleie da jeg skulle tisse, er det ekstra ille må jeg tisse i dusjen med vannet mot sjeden...

Likevel så har jeg samleie, som jeg vet kanskje ikke er det lureste?
Men jeg tror jeg har en ganske mild type ennå, men det kan da bli verre.
Så lurer på om jeg bør dra til fastlegen fort som mulig, å bare få oppklart litt?

Og er det tips en kan bruke nå, før jeg evt. får noen diagnose eller behandling?

Noe som lindrer :( ?

Blir så sliten av dette, oppriktig lei meg.

:blomst:



Anonymous poster hash: 299fe...311
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, jeg sitter å lurer på om jeg har vestibullit.

Det startet med at jeg begynte på en antibiotika kur i 3mnd (tetracycliner)

Etter den kuren fikk jeg en rekke soppinfeksjoner som jeg behandlet med canesten.

Og etter det begynte det å svi under samleie, verst var det etter samleie da jeg skulle tisse, er det ekstra ille må jeg tisse i dusjen med vannet mot sjeden...

Likevel så har jeg samleie, som jeg vet kanskje ikke er det lureste?

Men jeg tror jeg har en ganske mild type ennå, men det kan da bli verre.

Så lurer på om jeg bør dra til fastlegen fort som mulig, å bare få oppklart litt?

Og er det tips en kan bruke nå, før jeg evt. får noen diagnose eller behandling?

Noe som lindrer :( ?

Blir så sliten av dette, oppriktig lei meg.

:blomst:

Anonymous poster hash: 299fe...311

Du burde iallfall slutte å ha samleie så lenge det er vondt. Sex er mer enn penetrering, så dere kan fortsette å ha det godt sammen uten å slutte å ha intimitet (noe som for mange er vanskelig å få til). Vær åpen med kjæresten din om at du har det vondt så han faktisk forstår at det er noe galt.

Bestill time hos legen din. Si at du har underlivsplager og at du vil ha time fortest mulig. Hvis du er heldig kan legen din mye om det og kan stille diagnosen og starte behandlingen, hvis du er uheldig kan han/hun ikke så mye om det og du får henvisning til gynekolog. Kan hende du selv må be om henvisning. Hvis legen forsøker å avspise deg med at du har sopp så be om at det skal tas en prøve og sendes til dyrkning.

I mellomtiden kan du smøre deg med en mild olje, f.eks. jojobaolje og forsiktig kjenne etter i skjedeåpningen hvor det er vondt og prøve deg fram med å tøye forsiktig og finne ut hvor smerten sitter.

Behandlingen er som regel Xylocain smurt i skjedeåpningen hver kveld over en lengre periode, men ikke alle (deriblant jeg) tåler dette og får Sarotex. Xylocain er ikke reseptbelagt, men om du skulle få beskjed om å bruke det, så be om en resept på stor tube, da dette er mye billigere enn en liten tube.

Fra min gynekolog fikk jeg en utskrift av denne siden.

Anonymous poster hash: aaba8...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, jeg sitter å lurer på om jeg har vestibullit. Det startet med at jeg begynte på en antibiotika kur i 3mnd (tetracycliner) Etter den kuren fikk jeg en rekke soppinfeksjoner som jeg behandlet med canesten. Og etter det begynte det å svi under samleie, verst var det etter samleie da jeg skulle tisse, er det ekstra ille må jeg tisse i dusjen med vannet mot sjeden... Likevel så har jeg samleie, som jeg vet kanskje ikke er det lureste? Men jeg tror jeg har en ganske mild type ennå, men det kan da bli verre.Så lurer på om jeg bør dra til fastlegen fort som mulig, å bare få oppklart litt? Og er det tips en kan bruke nå, før jeg evt. får noen diagnose eller behandling? Noe som lindrer :( ? Blir så sliten av dette, oppriktig lei meg. :blomst:Anonymous poster hash: 299fe...311

Det kan høres ut som du fremdeles har sopp og / eller urinveisinfeksjon (om det gjør vondt å tisse). Du tre ger da en legeundersøkelse. Det er ikke alltid Canesten knekker aoppinfekajoner etter lange antibiotikakurer. Men Diflucan tabletter pleier å hjelpe. Det hjalp på min vestibulitt - den var forårsaket av kronisk soppinfeksjn kombinert med psykisk sykdom.

Anonymous poster hash: 0bb48...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) er så glad for at jeg fant denne siden, lagde en bruker med en gang. Håper noen kan hjelpe meg?? Tips, råd eller om noen opplever det samme. Har nettopp begynt å mistenke at jeg har vaginisme/vestibulitt etter at jeg tilfeldigvis fant noe om det på internett. Har ikke vært til lege enda, siden jeg får inntrykk av at det er vanskelig å få stilt riktig diagnose. Vel, problemene mine er:

- merker at jeg har veldig vondt under sex, helst i begynnelsen, men noen ganger også etterpå. Enkelte ganger er det så vondt etterpå at jeg vrir meg. Noen ganger har jeg ikke så vondt, men de fleste gangene er problematiske og slett ikke slik det skal være. Det svir og brenner, smerten kan i verste fall bre seg litt utover i kroppen. Jeg får ikke orgasme, hvis det er relevant. Er veldig anstrengt under sex, merker at jeg kan ha ukontrollerbare sammentrekninger i underlivet osv. Får ikke puste ordentlig. Kan godt være kåt osv, men problemene er de samme. Jeg og kjæresten har nå bestemt oss for å ikke ha sex før jeg finner ut av dette.

- Har hatt noen soppinfeksjoner og urinveisinfeksjoner, vet ikke om det er relevant. Men har behandlet med canesten og medikamenter foreskrevet av legen. Er veldig sensitiv nedentil, føler at huden der er tynn og kanskje i rødeste laget. Har ikke noe sopplignende utflod på dette tidspunktet.

- Får ofte ikke sove om natten fordi jeg har en anstrengt følelse i underlivet. Ikke smerter, men ett eller annet som er vanskelig å beskrive. Nesten som en slags krampe, som at jeg må presse, holde imot osv. Utrolig ubehagelig, får pusteproblemer av dette fordi ubehaget sprer seg til hele kroppen. Har problemet akkurat nå, derfor er jeg våken. Føler også at jeg må knipe sammen beina når dette skjer. Er ikke bare på natten jeg har dette.

Har aldri blitt voldtatt eller vært utsatt for seksuelle overgrep. Har blitt mobbet fysisk når jeg var liten, ble holdt fast osv. Var veldig traumatisk for meg, spesielt siden jeg hadde problemer med fysisk kontakt da jeg var mindre av ukjente grunner. Vet ikke om dette har noe å si, og det trenger jo ikke å være overgrep i bildet. Men jeg føler at enkelte av mine problem virker litt tvangsmessig.

Håper noen orket å lese dette og kan hjelpe meg?? Dette tærer utrolig på meg nå, sliter med andre psykiske ting også. Kvier meg for å søke hjelp, mest fordi jeg har andre utgifter for tiden. Har ikke noe fast inntekt, bor ikke på en plass som åpner for de beste behandlingstilbudene, langt fra Oslo, så jeg ser jo at dette kan bli dyrt for meg?? Bare det å betale egenandel kan bli litt i mestelaget for meg.

Hilsen jente på 20 år. Blir utrolig glad hvis noen har tid å svare på dette, bare spør hvis det er noe.

Anonymous poster hash: be2ee...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) er så glad for at jeg fant denne siden, lagde en bruker med en gang. Håper noen kan hjelpe meg?? Tips, råd eller om noen opplever det samme. Har nettopp begynt å mistenke at jeg har vaginisme/vestibulitt etter at jeg tilfeldigvis fant noe om det på internett. Har ikke vært til lege enda, siden jeg får inntrykk av at det er vanskelig å få stilt riktig diagnose. Vel, problemene mine er:

- merker at jeg har veldig vondt under sex, helst i begynnelsen, men noen ganger også etterpå. Enkelte ganger er det så vondt etterpå at jeg vrir meg. Noen ganger har jeg ikke så vondt, men de fleste gangene er problematiske og slett ikke slik det skal være. Det svir og brenner, smerten kan i verste fall bre seg litt utover i kroppen. Jeg får ikke orgasme, hvis det er relevant. Er veldig anstrengt under sex, merker at jeg kan ha ukontrollerbare sammentrekninger i underlivet osv. Får ikke puste ordentlig. Kan godt være kåt osv, men problemene er de samme. Jeg og kjæresten har nå bestemt oss for å ikke ha sex før jeg finner ut av dette.

- Har hatt noen soppinfeksjoner og urinveisinfeksjoner, vet ikke om det er relevant. Men har behandlet med canesten og medikamenter foreskrevet av legen. Er veldig sensitiv nedentil, føler at huden der er tynn og kanskje i rødeste laget. Har ikke noe sopplignende utflod på dette tidspunktet.

- Får ofte ikke sove om natten fordi jeg har en anstrengt følelse i underlivet. Ikke smerter, men ett eller annet som er vanskelig å beskrive. Nesten som en slags krampe, som at jeg må presse, holde imot osv. Utrolig ubehagelig, får pusteproblemer av dette fordi ubehaget sprer seg til hele kroppen. Har problemet akkurat nå, derfor er jeg våken. Føler også at jeg må knipe sammen beina når dette skjer. Er ikke bare på natten jeg har dette.

Har aldri blitt voldtatt eller vært utsatt for seksuelle overgrep. Har blitt mobbet fysisk når jeg var liten, ble holdt fast osv. Var veldig traumatisk for meg, spesielt siden jeg hadde problemer med fysisk kontakt da jeg var mindre av ukjente grunner. Vet ikke om dette har noe å si, og det trenger jo ikke å være overgrep i bildet. Men jeg føler at enkelte av mine problem virker litt tvangsmessig.

Håper noen orket å lese dette og kan hjelpe meg?? Dette tærer utrolig på meg nå, sliter med andre psykiske ting også. Kvier meg for å søke hjelp, mest fordi jeg har andre utgifter for tiden. Har ikke noe fast inntekt, bor ikke på en plass som åpner for de beste behandlingstilbudene, langt fra Oslo, så jeg ser jo at dette kan bli dyrt for meg?? Bare det å betale egenandel kan bli litt i mestelaget for meg.

Hilsen jente på 20 år. Blir utrolig glad hvis noen har tid å svare på dette, bare spør hvis det er noe.

Anonymous poster hash: be2ee...8d5

Det trenger ikke bli så fryktelig dyrt. Jeg ville dratt til en gynekolog med det første, og høre hva hun har å si om du har vestibulitt/vaginisme. Xylocain er heller ikke så dyrt på resept.

Du er på lik alder som meg, så om du trenger å snakke med ei som har vært gjennom det, så er det bare å sende en PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til deg som "helbreder" deg selv; Hvordan gjør du det?

Jeg var 19 år da jeg fikk det påvist, men hadde hatt sviende smerter nedentil siden en kjinkig tampongsituasjon da jeg var 13. Jeg gikk hele ungsomstiden og var livredd for å få noe i nærheten av underlivet fordi det hadde gjort så vondt da jeg var 13. Da jeg omsider fikk vite at det var vestibulitt det dreide seg om, og etter å ha saumfart nettet for deprimerende vestibulittblogger, bestemte jeg meg for at jeg ikke godtok å ha denne dritten. På dette tidspunktet var jeg veldig aktiv med yoga og pusteteknikker, så det jeg gjorde var rett og slett å ta på meg selv på utpust. Å gjøre det vonde på utpust gjorde at kroppen min slappet av og toleransen økte. Dette gjorde jeg hver kveld til det ikke var forbundet med noe vondt og ubehagelig lenger. Det tok litt tid, men plutselig en dag turte jeg å prøve en tampong igjen, noe jeg hadde kjempeskrekk for tidligere fordi svien var helt uutholdelig og vedvarte lenge etterpå. Det var en gledens dag da jeg enedelig fikk det til! Sex har også gått fint etterpå. Det hender jeg kjenner den samme smerten av og til hvis jeg har på meg en veldig stram bukse f.eks, men det hender veldig sjelden.

Lykke til til alle dere som har vestibulitt for øyeblikket. Det er en vondt og vanskelig sykdom, men jeg har troen på at det går over. Det kommer til å gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere.

Jeg er så glad fordi jeg fant denne tråden. Jeg er bruker her, men velger å være anonym fordi dette temaet er litt for nært for meg til at jeg kan være åpen om det her på KG.

Jeg begynte å få smerter under sex for rundt 6 mnd siden. Smertene var under penetrering, og etter at penis var helt inne ble smertene mye mindre, altså var det mest smerter ved inngangen på vagina og litt lenger inn. Jeg skjønte ikke hvor disse smertene kom fra og gikk til legen. Jeg tok tester for kjønnssykdommer men ingenting var galt der. Jeg lot det ligge, og kjæresten min og jeg hadde mindre og mindre pentreringssex, og gjorde mer andre typer sex, men sex ble mye mindre hyppig - jeg var forvirret over hva som skjedde og hvorfor jeg hadde smerter plutselig.

Kjæresten min har vært kjempe forståelsesfull gjennom hele perioden og jeg har vært åpen om smertene og at det er grunnen til at vi ikke hadde sex så ofte. Jeg ble etterhvert sint/fortvilet over smertene og bestemte meg for å bare gjøre det uansett - jeg hadde da sex med kjæresten selv om det gjorde vondt først. Jeg tvang penisen hans inn selv om det gjorde vondt, og det ble da bedre når den var helt inne, og da klarte jeg til og med å få orgasme, selv om det fortsatt var smertefullt. Jeg gjorde dette mange ganger, og skjulte hvor smertefullt det var fra kjæresten min fordi jeg ikke ville bekymre ham. Etterhvert ble det mer og mer smertefullt, fram til jeg overhodet ikke var i stand til å presse den inn lenger - det føles som om en kniv blir presset inn i meg istedet for kjæresten min sin penis og det er uutholdelig. Da dette begynte å skje forsto jeg at jeg måtte ta dette på alvor og tok en prat med kjæresten min om dette. Vi bestilte time ved seksuell helse klinikk med en gang.

Hos helseklinikken ble jeg undersøkt og et redskap ble puttet inn i underlivet mitt og det var utrolig smertefullt - jeg har til vanlig høy smerteterskel, men her presset tårer seg ut uten at jeg hadde kontroll over det i det hele tatt. Jeg tok også kjønnssykdomtester igjen, og at kom tilbake negativt. Til slutt kom de på klinikken fram til at jeg hadde vaginisme. Jeg hadde aldri hørt om dette og var kjempeoverrasket. Og nå sitter jeg bare her i sjokk.

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan dette har skjedd og hvorfor. Jeg har alltid hatt et kjempefint, smertefritt sexliv. Har aldri hatt noe form for overgrep, bare gode, respektfulle partnere. Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne å fikse dette, hva jeg kan gjøre. Er redd for at jeg aldri vil kunne ha et normalt sexliv igjen. Jeg hadde satt så utrolig pris på det hvis noen kunne gi meg råd, tips, erfaringer osv - føler meg så forvirret og alene.



Anonymous poster hash: f10db...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til begge dere som har fått vestibulitt / vaginisme uten å ha blitt utsatt for overgrep eller noe. Dette er helt vanlig, men det betyr likevel at dere trenger hjelp. Selv om du har lite penger, kom deg avgårde til gynekolog eller sexolog. IKKE ha sex med penetrering hvis det gjør von. Ikke gjør ting som er vondt, faktisk, enten det er trange bukser, tampong, sykling eller hva det er.

Det står masse i denne tråden om å få hjelp, men snakk med minst 1 profesjonell, jeg opplevde i alle fall at alt føltes mindre farlig etter besøk hos sexolog.

Det finnes masse tips om velser der du starter forsiktig med kanskje bare en Q-tip i skjeden for å bli vant til å ha noe der og etterhvert kan utvide. Prøv å få orgasme jevnlig ved å stimulere klitoris, sex er mye mer enn bare penetrering. Gjerne alene, eller sammen med kjæresten. Uansett, IKKE GI OPP, les mer i denne tråden om alle oss andre som har hatt dette og blitt bra.

Tenker på dere alle :jolie:



Anonymous poster hash: 2fdd4...47a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fungerer for meg mot vestibulitt er en krem som heter locobase repair. I begynnelsen tok jeg på hver kveld i noen uker, og der forsvant smertene. Nå bruker jeg den bare av og til når jeg kjenner symptomene kommer tilbake. Virkelig å anbefale :)

Kan du fortelle mer om hvordan du gjorde det? Smurte du bare litt rundt ved skjeddinngangen? Brukte du xylokain også, eller gjorde noe annet?

Ble det gradvis mindre vondt eller klarte du plutselig å ha smertefritt samleie plutselig?

Anonymous poster hash: 3f782...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...

Hadde vestibulitt - er nå frisk :)

Min historie om Vestibulitt aka flink pike syndromet:

Etter 6 år sammen med min fantastiske kjæreste begynte jeg å merke noe smerte under samleie. Vi kunne kún ha sex i korte perioder av gangen da jeg ble veldig sår fort. Etter hvert ble sex et fryktelig ork. Jeg var ofte sliten på ettermiddag og kveld og sexen ble fort ned prioritet. Dessuten visste jeg at det mest sannsynlig kom til å gjøre vondt. Derfor fristet det ikke. Tilslutt ble det så vondt og åpningen til skjeden ble så trang at kjæresten min ikke fikk penisen sin inn i det heletatt. Det ble bare verre, tilslutt kunne jeg så vidt få en finger inn. Selv dette var ubehagelig. Dette var forferdelig kjedelig. Ikke minst fordi jeg følte meg som en udugelig kjæreste som ikke en gang kunne tilfredsstille mannen min. Dette pågikk en godt stund helt til jeg bestemte meg for at nå skulle vi søke hjelp!

Vi endte opp med å kontakte sexolog Gro Isacksen. Nå var vi kommet til et punkt hvor jeg hadde mistet all lyst på sex og all form for intimitet var blitt en klein affære. Vi som pleide å ha så fantastisk sex!

Isacksen sa med en gang at vi skulle stoppe å ha sex for nå. Dette var en stor lettelse for meg. Endelig kunne jeg slippe det presset jeg la på meg selv om å ”måtte” ha sex. Fra dette punktet begynte vi helt på nytt. Jeg fikk først en time hos Josef Ekgren på Majorsuaklinikken for en undersøkelse. Det var han som konstanterte at jeg hadde vestibulitt. Mange leger vet ikke en gang hva dette er så det lønner seg å gå til en person som vet hva han snakker om.

Etter dette begynte vi å jobbe aktivt for å få tilbake intimiteten i forholdet. Mannen min lærte om hva vestibulitt var og hvordan det påvirket skjeden min. Dette hjalp mannen min å forstå hva det var jeg gikk gjennom. Vi lærte å kjenne hverandre på nytt. Vi satte av en fast dag i uka hvor vi kun koste med hverandre (massasje, kiling, stryking osv). Deretter gikk vi over til litt mer intime ting som for eksempel oralsex. Samtidig med alt dette var jeg veldig flink til å gjøre knipeøvelser med skjedemuskulaturen og jeg jobbet med utviding av skjedemuskulaturen. Dette gjorde jeg med forskjellige vibratorer + fingre. Jeg skulle jobbe sammen med mannen min, men også mye alene. Isacksen veiledet oss gjennom alt og vi gikk til henne i 1 år før det plutselig ble en drastisk endring. Etter et år med intens jobbing hadde vi blitt flinkere til å sette av til tid å være seksuelle med hverandre. Gradvis kom lysten tilbake. En dag etter et laangt forspill bestemte jeg meg for at vi skulle prøve med samleie. Og plutselig gled hele hans penis inn. Det ble kun med det den gangen, men etter noen gjentatte forsøk (fortsatt etter lange forspill) så gikk det bedre og bedre.

Kort fortalt; I dag er sexlivet vårt veldig bra!! Vi kommuniserer bedre, vi gir utrykk for hva vi vil ha, vi setter av god tid til forspill, selv om vi ikke alltid trenger det lenger heller. Det skal sies at min bedre halvdel har vært fantastisk støttende gjennom det hele, og jeg har også lært mye om hvordan gutter ser på sex som en måte å vise- og å oppleve kjærlighet på. Det er viktig at vi jenter forstår.

Jeg forteller dette for å vise at det er mennesker som kommer seg gjennom vestibulitt og blir helt friske. Jeg skulle ønske det sto en historie på nettet som denne da jeg var midt opp i alt og søkte rundt på nettet etter informasjon.

Jeg anbefaler alle som er plaget med dette problemet og søke hjelp hos en sexolog som kan guide dere gjennom stegene. Samtidig er det viktig å huske på at mye av jobben må man gjøre selv. Lykke til og hold ut! Det kan bli bedre! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvor er det smerten sitter hos dere? Rundt hele åpningen, eller mer mot enten anus eller urinrør?

Anonymous poster hash: 28cd1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det smerten sitter hos dere? Rundt hele åpningen, eller mer mot enten anus eller urinrør?

Anonymous poster hash: 28cd1...071

Hos meg er det akkurat i og innenfor inngangen. Aller mest og aller vondest mot bakveggen, eller på skjedeinngangen som er nærmest rumpa..

Anonymous poster hash: d4e6d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...