Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, var hos gynekologen idag og fikk påvist vestibulitt, er ganske knekt og vet ikke helt hvor jeg skal starte. Fikk xylocain som skal smøres på hver kveld i 8 uker. noen som har noen erfaringer?

Leser også at det er mange her som ikke blir bedre før etter mange mange år. Jeg har en fantastisk kjæreste, som selv sier han kan gå uten sex for alltid om det er sånn, men kommer aldri til å la han 'lide' for noe jeg har fått. Vi har snakket en del om det siden vi ikke har klart å fullføre et samleie de siste 4mnd.

Jeg er hos en gynekolog i privat sektor nå, men ser noen snakker om riksen, noen anbefalinger eller noe?

Alt tas imot med glede, om man kan bruke det ordet i denne sammenhengen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, var hos gynekologen idag og fikk påvist vestibulitt, er ganske knekt og vet ikke helt hvor jeg skal starte. Fikk xylocain som skal smøres på hver kveld i 8 uker. noen som har noen erfaringer?

Leser også at det er mange her som ikke blir bedre før etter mange mange år. Jeg har en fantastisk kjæreste, som selv sier han kan gå uten sex for alltid om det er sånn, men kommer aldri til å la han 'lide' for noe jeg har fått. Vi har snakket en del om det siden vi ikke har klart å fullføre et samleie de siste 4mnd.

Jeg er hos en gynekolog i privat sektor nå, men ser noen snakker om riksen, noen anbefalinger eller noe?

Alt tas imot med glede, om man kan bruke det ordet i denne sammenhengen

Jeg kunne ikke bruke Xylocain fordi det gjorde alt verre. Fikk Sarotex istedenfor. Brukte omtrent et halvt år på å bli bra. Vet ikke hvor ille det er for deg, men jeg kunne bruke både menskopp og p-ring uten problemer, så jeg var ikke blant de som har det verst. I dag (et halvt år etter at jeg følte meg bra) kan jeg fortsatt føle meg sår i perioder hvor jeg sykler mye og vi har sex uten tilstrekkelig oppvarming.

Dersom du har mulighet for det vil jeg anbefale deg å kjøpe en god olje ( jeg bruker en økologisk jojoba-olje) og smøre og tøye deg nedentil med. I perioder hvor jeg ikke husker å smøre og tøye meg kan det være sårt etter samleie.

Når det kommer til sexlivet er det jo mye annet enn vaginalt samleie man kan gjøre. Jeg og kjæresten har hatt mye oralsex og analsex, i tillegg til å ha brukt hendene på hverandre. Anal forutsetter at man liker det, selvfølgelig. Det er ikke noe poeng i å ha det bare for å gjøre han glad.

Som du kanskje skjønner er jeg ikke 100 % frisk, men det kommer seg. I fjor på denne tiden kunne jeg ikke ha samleie uten glidemiddel og etter samleie hovnet skjedeåpningen min så mye opp at det var umulig å få inn en lillefinger. Du må ta tiden til hjelp og være tålmodig. Bare det at du har startet på behandlingen er et steg på veien, og før eller siden kommer du til å bli bra igjen.

Anonym poster: aaba8a80954783b51ecd5864541442de

Skrevet

Hei, Emilie.

Jeg kan også anbefale at du smører underlivet hver dag med fuktighetskrem uten parfyme, jeg bruker Cosmica Body solsikkelotion uten parfyme. Det hjelper i alle fall meg til å bli mykere og mindre sår.

Husk at sex ikke bare er samleie, og prøve gjerne å få en time hos sexolog for å snakke med noen som vet noe om vestibulitt. Min erfaring er at dette er så skamfullt for de fleste kvinner, og det å snakke med noen som har kunnskap om det, gjør det mye enklere. Selv om det kan koste litt å gå til sexolog, trenger du ikke henvisning, og jeg var i alle fall der bare 2 ganger. En sexolog vil også se litt anderledes på vestibulitt enn en gynekolog, er min erfaring.

Det er absolutt mulig å bli frisk, jeg hadde vestibulitt i et par år, og har nå vært helt frisk i mange år, og har veldig bra sex ! Bare ikke gjør noe som gjør vondt.

Skrevet

Jeg kunne ikke bruke Xylocain fordi det gjorde alt verre. Fikk Sarotex istedenfor. Brukte omtrent et halvt år på å bli bra. Vet ikke hvor ille det er for deg, men jeg kunne bruke både menskopp og p-ring uten problemer, så jeg var ikke blant de som har det verst. I dag (et halvt år etter at jeg følte meg bra) kan jeg fortsatt føle meg sår i perioder hvor jeg sykler mye og vi har sex uten tilstrekkelig oppvarming.

Dersom du har mulighet for det vil jeg anbefale deg å kjøpe en god olje ( jeg bruker en økologisk jojoba-olje) og smøre og tøye deg nedentil med. I perioder hvor jeg ikke husker å smøre og tøye meg kan det være sårt etter samleie.

Når det kommer til sexlivet er det jo mye annet enn vaginalt samleie man kan gjøre. Jeg og kjæresten har hatt mye oralsex og analsex, i tillegg til å ha brukt hendene på hverandre. Anal forutsetter at man liker det, selvfølgelig. Det er ikke noe poeng i å ha det bare for å gjøre han glad.

Som du kanskje skjønner er jeg ikke 100 % frisk, men det kommer seg. I fjor på denne tiden kunne jeg ikke ha samleie uten glidemiddel og etter samleie hovnet skjedeåpningen min så mye opp at det var umulig å få inn en lillefinger. Du må ta tiden til hjelp og være tålmodig. Bare det at du har startet på behandlingen er et steg på veien, og før eller siden kommer du til å bli bra igjen.

Brukte du xylocain i 2mnd og så var det vondt under samleie eller merket du at det gjorde vondt da du brukte det?

Jeg fikk beskjed av legen min å bruke xylocain i 6-8 uker, og etter to uker skulle jeg massere med en olje. Selvfølgelig ikke noe samleie av noe slag under denne perioden. Jeg har visst en soppinfeksjon i tillegg, så blir behandlet for det samtidig, vi har hatt mye oralsex tidligere og oralsex er jo en faktor som gjør det lettere å få soppinfeksjoner.

Gikk du til en lege, og sa deg 'fornøyd' med diagnosen eller dro du til en annen en for en second opinion? Jeg er som sagt i privat sektor atm, men lurte på å få en time på kvinneklinikken på rikshospitalet.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Hei, Emilie.

Jeg kan også anbefale at du smører underlivet hver dag med fuktighetskrem uten parfyme, jeg bruker Cosmica Body solsikkelotion uten parfyme. Det hjelper i alle fall meg til å bli mykere og mindre sår.

Husk at sex ikke bare er samleie, og prøve gjerne å få en time hos sexolog for å snakke med noen som vet noe om vestibulitt. Min erfaring er at dette er så skamfullt for de fleste kvinner, og det å snakke med noen som har kunnskap om det, gjør det mye enklere. Selv om det kan koste litt å gå til sexolog, trenger du ikke henvisning, og jeg var i alle fall der bare 2 ganger. En sexolog vil også se litt anderledes på vestibulitt enn en gynekolog, er min erfaring.

Det er absolutt mulig å bli frisk, jeg hadde vestibulitt i et par år, og har nå vært helt frisk i mange år, og har veldig bra sex ! Bare ikke gjør noe som gjør vondt.

Takk for tips!

Kan jeg spørre om hvilken såpe du bruker, når du vasker deg osv. Jeg fikk beskjed av legen å bruke xyolocain i 6-8 uker, der jeg hver kveld skal smøre rundt og litt inn i skjedeåpningen, og deretter ta litt på en bomullsdott som skal ligge i trusen, inntil skjeden hele natten. Man føler seg jo grusomt 'skitten' og ekkel når man står opp, men har lest noen steder at man ikke skal bruke intimsåper osv. så er veldig usikker på what to do.

Du sier du hadde det i et par år, var der ingen forbedring fra første 'behandling' (min er xylocain i 6-8 uker og etter 2 uker begynne å massere med en uparfymert olje) . For er jo veldig nervøs på hva som skjer etter denne runden er ferdig, dette er jo induviduelt selvfølgelig. men noen erfaringer?

Skrevet

Brukte du xylocain i 2mnd og så var det vondt under samleie eller merket du at det gjorde vondt da du brukte det?

Jeg fikk beskjed av legen min å bruke xylocain i 6-8 uker, og etter to uker skulle jeg massere med en olje. Selvfølgelig ikke noe samleie av noe slag under denne perioden. Jeg har visst en soppinfeksjon i tillegg, så blir behandlet for det samtidig, vi har hatt mye oralsex tidligere og oralsex er jo en faktor som gjør det lettere å få soppinfeksjoner.

Gikk du til en lege, og sa deg 'fornøyd' med diagnosen eller dro du til en annen en for en second opinion? Jeg er som sagt i privat sektor atm, men lurte på å få en time på kvinneklinikken på rikshospitalet.

Her er hele min historie: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=182817&st=1000#entry11623930

Den svarer på alle spørsmålene.

Skrevet

Takk for tips!

Kan jeg spørre om hvilken såpe du bruker, når du vasker deg osv. Jeg fikk beskjed av legen å bruke xyolocain i 6-8 uker, der jeg hver kveld skal smøre rundt og litt inn i skjedeåpningen, og deretter ta litt på en bomullsdott som skal ligge i trusen, inntil skjeden hele natten. Man føler seg jo grusomt 'skitten' og ekkel når man står opp, men har lest noen steder at man ikke skal bruke intimsåper osv. så er veldig usikker på what to do.

Du sier du hadde det i et par år, var der ingen forbedring fra første 'behandling' (min er xylocain i 6-8 uker og etter 2 uker begynne å massere med en uparfymert olje) . For er jo veldig nervøs på hva som skjer etter denne runden er ferdig, dette er jo induviduelt selvfølgelig. men noen erfaringer?

Jeg bruker ikke såpe for å vaske meg i underlivet i det hele tatt, og har ikke problemer med lukt.

Det er nok veldig individuelt hvor fort en blir bedre, det avhenger av masse ulikt, men hvis du leser på denne tråden, skjønner du nok at de færreste blir helt friske og kan ha sex med penetrering etter behandling i 6-8 uker, dessverre. Ofte handler det vel også om det psykologiske rundt det å ikke assosiere samleie med smerte osv, det er derfor jeg anbefaler alle som har vestibulitt / vaginisme eller opplever smerter ved samleie å snakke med en sexolog. Det er verdt et forsøk !

Synes å huske at jeg først ble bedre av vestibulitt, men så verre igjen fordi jeg veldig gjerne ville være i stand til å ha samleie igjen for kjapt, så det er i alle fall noe du må passe deg for. Lykke til uansett, jeg er sikker på at du vil bli frisk :danse:

Skrevet

hei, damen min har vestibulitt, hun har vell hatt det hele forholdet,

å så føler hun skam av sexuelle ting, så vanskelig for hun og skall gjøre noe.

Jeg vet hun VIL gjøre sexuelle ting med meg.

Jeg vet hun er forelsket i meg.

jeg er forelsket i hun.

Jeg forstår vi ikke kan ha samleie.

men på tunge dager som nå er det vanskelig og forstå,

hvorfor hun synes det er så vanskelig og gjøre noe sexuelt,

vi kan jo gjøre alt annet sexuellt unntatt samleie.

hun presser seg opp selv til det, og da blir det vanskeligere.

Det hjelper ikke i det hele tatt vis jeg skulle tatt dette opp med hun,

hun er jo redd for og miste meg,

og vil da føle sexuelt press, som hjelper ingen ting.

Det verste er, å føle mangelen på nærhet, man får gjennom sexuele ting.

Det vanskelig er å ikke tenke på dette..

Jeg vil ikke stoppe disse tankene heller, da er det jo ingen grunn til og være sammen. vis man ikke VIL ha nærhet og gjøre sexuele ting.

Jeg kommer til og gjøre ALT for at vi skall klare dette!

Noen tips til en forelsket mann?

Skrevet

Jeg har brukt Xylocain i 2 uker, synes ofte jeg får en prikking/sviende følelse når jeg smører på. Er dt vanlig? Sarotex hvordan virker dette?

Anonym poster: c970fe276877b7a9168962cda34afab3

Skrevet

Jeg har brukt Xylocain i 2 uker, synes ofte jeg får en prikking/sviende følelse når jeg smører på. Er dt vanlig? Sarotex hvordan virker dette?

Anonym poster: c970fe276877b7a9168962cda34afab3

Ja, det er vanlig :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Gjest_Heia. Vet ikke om du fortsatt venter på svar? Flott at du er tålmodig :) jeg tror det er kjempeviktig at dere kan prate om dette. Ikke som press fra din side, men som støtte. For min del var det nok helt avgjørende for at både mannen og jeg holdt ut de tre årene jeg slet ned vestibulitt.

Går kjæresten din til en flink lege? For min del viste det seg at jeg hadde en soppinfeksjon som krevde lang behandling. Siden hadde smertene satt seg så i systemet at jeg trengte hjelp med de også. Redningen der var bedøvelseskrem for å bedøve nervene over lang tid og siden alkohol når vi skulle ha sex. Ikke nok til å bli full, bare litt gladbrisen ;) da slappet jeg av og grudde meg ikke. Pluss selvfølgelig masse tålmodighet fra mannen, og glidemiddel. Men alt dette forutsetter at hun vil ta tak i problemet og tør å snakke om det. Jeg var flere ganger drittlei og klar for å gi opp, men etter tre år er jeg nå frisk :)!!!

Håper at det ordner seg for dere!

• Liker 1
Gjest Flirt.no
Skrevet

Hei,

På bloggen til Flirt møter du nå "Stine" som har slitt med kraftige smerter i nesten 10 år. For litt over 3mnd siden fikk hun diagnosen Vestibulitt og hun er i dag fri for smerter. Hun deler hele sin erfaring og forteller trinn for trinn hvordan hun fikk hjelp. Av hvem og hvor.

Så det finnes hjelp.

Les bloggen til Flirt om Vestibulitt her

Hilsen Flirt og "Stine".

Gjest Line på Flirt
Skrevet

Hei, Vi håper denne linken vil få innpass her fordi nå har "Stine" skrevet om sine 10 år med smerter. Hvordan og hvor hun fikk diagnosen Vestibulitt og hvordan hun nå er frisk - på bare 3mnd.

Det er et langt innlegg, men vi håper flere vil ha glede av det.

Ett nytt liv etter 10 år med Vestibulitt

Hilsen teamet på Flirt

Gjest Mirabel
Skrevet

Da prøver jeg meg her, kanskje noen med litt erfaring/peiling kan hjelpe/komme med tips og råd..

Har vært plaget med underlivsplager nå i 3 1/2 år, med litt skiftende problemstillinger. Hovedsaken er at jeg klør, det var første symptomet og det har vedvart. Var hos legen og fikk resept på canesten, syns ikke dette hjalp og fikk diflucan som hjalp litt mer. Den verste kløen forsvant, men ikke helt. Har vært flere ganger hos lege, noen ganger ble det påvist sopp men de fleste gangene gjorde det ikke det. Har prøvd eksem-salver og kombinert eksem- og sopp-salve. Ingenting fjerner kløen. Jeg vet ikke om det er eksem eller sopp jeg er plaget av, eller om det er noe annet. Men kløen sitter hovedsaklig ovenfor klitoris. Utfloden har hele tiden vært normal og ingen lukt. I perioder klør det litt ekstra, litt mer intens, og da har jeg ofte fått diflucan som har roet det. Smører også innimellom naturell yoghurt og sover med og dette lindrer også.

Det siste året har jeg i tillegg blitt ekstra sår i underlivet. Ikke egentlig så mye rundt skjeden, men i området mellom klitoris og skjedeinngangen. Har aldri vært vondt ved urinering, aldri hatt UVI. Hvis jeg trykker på det nevnte området så er det en brennende smerte. Altså innsiden av indre kjønnslepper. Sex er i utgangspunktet ikke smertefullt, men hvis vi gjør det i en stilling der det blir press på nevnte området kjenner jeg det litt. Rett før jul hadde jeg en (sannsynligvis) soppinnfeksjon og da ble sex veldig smertefullt, det var sårt ved skjedeinngangen og innenfor. Jeg tok da en diflucan og et par dager seinere var det ikke sånn vondt lenger. Jeg blir alltid litt sår etter sex, men det forsvinner da fort.

Fikk sopp igjen i julen og tok ny diflucan pille over 4 uker nå nylig. men er usikker på om jeg syns det hjelper like godt nå som før. Det er bedre enn det var, men fortsatt litt verre enn det ellers er. Hadde sex for et par dager siden og det kjentes bittelitt sårt helt først men forsvant fort og var da bare godt.

Fikk forresten også påvist celleforandringer og ble konisert noen mnd etterpå, i fjor, vet ikke om dette har noen betydning/innvirkning. Har ikke vært på kontroll i forbindelse med dette enda, men det så bra ut ifølge sykehuset.

Så ja, har som sagt vært mange ganger hos både lege og gynekologer og ingen finner noen konkret grunn for plagene mine. Får alltid bare høre at jeg skal unngå g-streng, bruke kun bomull, ikke vaske med såpe, ikke gå med trange bukser osv. Er ikke så flink til å unngå dette da..

Er det kanskje noen av dere som har noe erfaring rundt noe av denne problematikken og har noen tips eller råd? Vestibulitt og vaginisme skremmer meg litt, spesielt siden jeg jo har litt smerter nedentil og kan kjenne det under sex. Hvis jeg skulle tatt kontakt igjen med fagfolk, er Olafiaklinikken et bra sted å starte? eller andre? Bor i nærheten av Oslo.

Takk til de som eventuelt kan bidra :)

Skrevet

Er det kanskje noen av dere som har noe erfaring rundt noe av denne problematikken og har noen tips eller råd? Vestibulitt og vaginisme skremmer meg litt, spesielt siden jeg jo har litt smerter nedentil og kan kjenne det under sex. Hvis jeg skulle tatt kontakt igjen med fagfolk, er Olafiaklinikken et bra sted å starte? eller andre? Bor i nærheten av Oslo.

Takk til de som eventuelt kan bidra :)

Jeg ville prøvd Majorstuaklinikken først, selv om det koster litt pr gang, men du må nok ikke gå mange ganger. Kjempesmart hvis du får litt BRA hjelp før du blir verre, du kan nok klare å unngå langvarig vestibulitt. Mitt råd er å ta dette på alvor før det blir verre, ikke bare for deg, men for alle andre jenter der ute.

• 2 uker senere...
Gjest Samboeren
Skrevet

Hei!

Samboeren min har vestibulitt og vaginisme i relativt liten grad, men jeg kunne gjerne tenke meg litt tilbakemeldinger fra dere på forumet.

Vi ble sammen for snart 4 år siden, og har vært lite seksuelt aktive siden da. Jeg har nokså mye erfaring, samt veldig stor seksualdrift, og hun har vært mer tilbakeholden. Først i september 2011 var hun såpass åpen mot meg, at jeg sa hun hadde vondt under hele sameleie (ikke bare ved penetrering), så vi bestilte dialatorer, slik at hun kunne bli "frisk". Disse brukte hun litt av og på frem til sommeren i fjor, da hun endelig dro til en gynokolog, som sa hun hadde sopp. Det hadde hun så klart ikke, men hun fullførte to kurer Canesten. I november dro vi til Dr. Joseph Ekgren, og fikk påvist vestibulitt og vaginisme. Hun fikk kun beskjed om å knipe, samt smøre seg morgen og kveld med Atropin.

Hun er dessverre ikke noe flink til å knipe. I starten var det morgen og kveld, men nå er det bare på kvelden (si 5 av 7 kvelder i uka). Hun smører seg fast hver kveld, men kanskje halvparten av morgenene. Jeg har prøvd å minne henne på det, da hun ofte skylder på at hun glemmer det. Dette setter hun ikke alltid like stor pris på, og driter gjerne i å gjøre det, "bare fordi jeg minner henne på det". Hvis det går en periode der jeg ikke minner henne på det, blir det hvert fall lite kniping og smøring.

Jeg skjønner at hun er lei, sliten og deprimert pga. hele situasjonen, men saken blir ikke bedre om hun ikke følger legens råd. Hun har heller ikke lyst til å dra til legen med det første, og hun avfeier det hver gang jeg nevner at det kanskje er på tide å bestille time igjen. Hun vil gjerne prøve å ha sex før vi drar til ham, for å se hvordan situasjonen ligger an, men samtidig vil hun ikke prøve å ha sex heller.

Vi stoppet helt opp å ha sex i september 2011, med unntak av to ganger (sist gang i mai 2012). Hun ønsker ikke å ha oralsex eller noen andre typer "kos", og vil heller ikke kline eller rote. Jeg mottar oralsex et sted mellom hver og annenhver måned, men det er alt. Vi har det fantastisk på alle andre måter, men siden vi mangler det fysiske, begynner jeg å bli ganske frustrert. Det oppleves stadig mer som om vi er gode venner i stedet for kjærester. Jeg har prøvd å ta det opp med henne, men det blir avfeid med en gang.

Det ville ha vært veldig motiverende og prøvd samleie én gang, slik at vi kan se om hun har blitt litt bedre, verre eller er på stedet hvil. Jeg bryr meg ikke så ille om hun har blitt bedre eller verre, bare så lenge jeg vet hvordan vi ligger an. Jeg vet at hun ønsker å bli frisk, men det føler som at hun gir opp tanken på å bli bra, og da føler det som at hun gir opp oss også. Jeg har lovet henne at vi alltid skal være sammen, selv hvis hun aldri kommer til bli frisk, men jeg vil ikke at hun skal gi opp av den grunn. Da føles det som at hun gir opp oss også.

Det hadde vært veldig fint om dere som er plaget av denne irriterende sykdommen kommer med litt tilbakemelding om hva dere føler og tenker om deres situasjon og min. Jeg leser denne tråden ivrig, men det er ikke alltid like lett for en mann og forstå hvordan dere har det. Siden madammen min ikke vil dele hvordan hun har det, er det kanskje nyttig for meg å vite hvordan dere har det.

Mvh.

Samboeren til en med vestibulitt

• 3 uker senere...
Skrevet

TIPS MOT VESTIBULITT

Hei! Jeg har slitt med vestibulitt i mange år, og har endelig funnet en behandling (billig og uten bivirkninger) som raskt kan lindre den værste brenningen i underlivet. (Den virker i alle fall av og til.):

AVENE (Eau Thermale) THERMAL SPRING WATER! (KILDEVANN)

En sprayflaske med 150 mL koster 109 kr på apoteket, se f. eks. https://www.boots.no...0662&ref=search

Dette vannet BEROLIGER huden (bl.a. pga at det inneholder mye silikater), og det fins mange studier som beviser dets gunstige effekt på huden. Jeg testet om vannet kan hjelpe mot vestibulittem jeg har, og kjente da stor bedring med en gang!

Gjør slik: Legg deg på rygg med en hånduk el.l. under deg, og spray mot underlivet i "vestibulitt-sonen". La vannet virke/tørke i f. eks. 1-2 min, og gjenta gjerne 1-2 runder til, før du reiser deg. Vannet kjøler og beroliger umiddelbart. (Og sprayflasken kan evt legges i kjøleskapet før bruk, for en enda større avkjølende effekt.)

Jeg håper at dette vannet også kan hjelpe andre med brennende vestibulittsmerter!

Hvis noen tester det, skriv gjerne en tilbakemelding!

NOEN ANDRE TIPS (som jeg også synes virker i alle fall av og til):

1. Smør underlivet/vestibulitt-sonen med PEANØTTOLJE (den selges f. eks på Meny).

2. Dusj underlivet (vestibulitt-sonen) KORTVARIG med så VARMT VANN som du klarer når du dusjer. (Ifølge Josef Ekgren vil varmtvannet gi en smerte som gjør at nerveendene kvitter seg med "smertesignaler", og dermed trigger mindre vestibulittsmerter etterpå. Jeg tror varmtvannet virker omtrent på samme måte som den chilipepper-kremen Ekgren bruker å skrive ut.)

- NB! Ikke dusj undelivet for lenge, fordi jeg tror at det i seg selv kan forværre vestibulitten!

3. VAGIFEM østrogen stikkpiller (10 mikrogram østradiol per pille). (Fås på resept. Ta 1 stk hver kveld i 2 uker, og deretter 2 stk per uke som vedlikeholdende behandling.) Vagifem kan hjelpe til med å "smøre" underlivet og styrke slimhinnene.

Lykke til og god bedring til alle!

Mvh AN

Skrevet

NOEN ANDRE TIPS ER:

4. Bytt ut vanlige BIND, TAMPONGER OG TRUSEINNLEGG (fra Libresse, Always etc, som kan gi kontaktallergier og hudirritasjoner) med bind etc fra NATRACARE. Disse inneholder mer naturlige materialer og kan bestilles fra http://www.helseogko...hText=natracare.

5. SLUTT MED P_PILLER OG MINIPILLER (og evt kondomer)! Det var både med på å utløse og forværre min vestibulitt veldig! (P-pillene var værst.)

(En alternativ prevensjonsmetode kan være å bruke "naturmetoden". Da avstår man fra samleie ca 1 uke før eggløsningen, og til 3 dager etter at man VET at den har funnet sted. Eggløsningen påvises f. eks. ved å måle (ca 0,2-0,5 graders) økning i kroppstemperatur vha febermål. (NB! Mål til ca samme tid hver dag, på morgenen rett etter at du vokner. Det skal være minst 0,2 graders temperaturøknig i minst 3 påfølgende dager). Og /eller man kan tisse på stix som viser økning i hormonet LH rett før eggløsningen (fås kjøpt på apoteket, ca 50 kr per stix).

6. Ta MELKESYREBAKTERIE-KAPSLER etter hver mensen (f. eks. hver morgen og kveld i 3 dager) og evt litt ellers også. ECO-VAG er det beste alterantivet (da disse bakteriene er hentet fra kvinners underliv, og lettere bosetter seg i skjeden, enn de melkesyrebakteriene som fins i f. eks. Vivag.)

Kaplsene forebygger (og kan av og til fjerne) underlivsinfeksjoner med bakterier og sopp.

Hensikt: Da kan man unngå antibiotikakurer og soppmidler, som i seg selv både kan bidra til å utløse og forværre vestibulitt.

Ved soppinfeksjon: Bruk Diflucan-kapsler (ikke salver etc som irriterer huden i underlivet).

Ved bakteriell vaginose (som Gardnerella): Prøv å behandle med en Ecovag-kur, før du evt tar antibiotika. Det kan være tilstrekkelig behandling! (Men bruk selvfølgelitg antibiotika mot Chlamydia!)

7. SAROTEX (et anti-depressiva) er et av de aller sikreste midlene mot vestibulitt. Dette skyldes at saotex (i tillegg til anti-depressiv virkning) HEMMERT NERVESMERTE (som vestibulitten jo er).

(Man skal trappe opp dosen gradvis fra ca 10-20 mg/kveld til ca 50-70 mg/kveld. Deretter kan man evt trapp litt ned igjen. Men mange ønsker ikke å bruke Sarotex pga mulige bivirkninger som f.eks. vektoppgang og sløvhet.)

Mvh AN

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...