Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå har jeg endelig fått time på rikshospitalet. Er det noen som har noen erfaringer derfra? Hvordan gjorde de undersøkelsene og hvilke bahandlinger ble foreslått?

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle sammen!

Nå har jeg endelig fått time på rikshospitalet. Er det noen som har noen erfaringer derfra? Hvordan gjorde de undersøkelsene og hvilke bahandlinger ble foreslått?

Lykke til alle sammen!

Jeg var der og syntes han som undersøkte var noe brutal... Når det ikke er plass til en q-tips inni der en gang, hvorfor måtte han tvinge inn to tykke fingre? Tårene hagla hos meg, og hun andre som var til stede vrei seg i smerte av å se på.. Han spurte meg etterpå om noen har "vært slemme mot meg", og jeg holdt på å svare at det nærmeste jeg har kommet voldtekt, er det som skjedde på benken her for to min siden...

Huff...jeg høres bitter ut, det er bare det at jeg fortsatt får grøssninger når jeg tenker på hvor vondt det var... Men de er flinke, jeg fikk diagnosert det jeg trodde, fikk resept på en salve (som jeg ikke tålte) og en del info om vaginisme og vestibulitt. Men alt jeg fikk vite på riksen, visste jeg fra før via Josef Ekgren og denne tråden.. Ventet i nesten to år før jeg kom inn... Merkelig system...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Nå har jeg endelig fått time på rikshospitalet. Er det noen som har noen erfaringer derfra? Hvordan gjorde de undersøkelsene og hvilke bahandlinger ble foreslått?

Lykke til alle sammen!

Hei!

Jeg har hatt time på rikshospitalet og har bare positive ting å komme med derfra! Har sett at noen andre her i tråden ikke er fornøyd og det syns jeg er veldig dumt.

Allerede fra første stund var jeg positivt overrasket. Hadde forberedt ventetid, men siden jeg kom tidlig så fikk jeg også komme inn til legen tidlig (begynte bra!), og kom inn til en mannlig overlege og en kvinnelig hudlege. Visste på forhånd at jeg kom til å ha mannlig overlege og var litt bekymret for dette da jeg ikke er noe komfortabel med å ha mannlig lege i det hele tatt uansett hva det gjelder. Men det også var helt ok! Han var kjempegrei!

Jeg følte at jeg ble veldig tatt vare på, jeg ble hørt på og det virket som han forstod nesten mer om meg enn meg selv. Litt skummelt, men likevel veldig betryggende.

Satt ikke og pratet så lenge før undersøkelsen (gyn), og undersøkelsen varte toppen et par minutt. Han kjente enkelte plasser og ba meg si ifra hvor det gjorde vondt eller stakk o.l. og kjente på musklene (tøyde dem), og sa videre at han skulle ikke plage meg noe mer der nede nå, så det var bare å ta det med ro og kle på meg igjen. Veldig forståelsesfull og grei!

Så ble han sittende og prate og forklare hva jeg hadde og åssen det funket og behandlingsopplegg osv. Fikk veldig mye ut av praten, fikk med meg også en resept på xylocain, henvisning til fysioterapi og et behandlingsopplegg. Så sa han at jeg skulle se om dette funket og hvis ikke så skulle jeg bare komme tilbake, men han var nesten 100% sikker på at dette ville funke :) Hele timen varte kanskje .. 20 min? Noe rundt der. Føltes veldig fort iallfall.

Jeg er kjempefornøyd! Har senere fått oppfølging av min fastlege og hun har vært veldig imponert over denne overlegens kompetanse og har tydelig sagt ifra til meg at jeg kom til en av de beste på det området. Nå har jeg blitt mye bedre allerede!

Lykke til!! Håper du får samme opplevelse som jeg fikk! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har blitt frisk/bedre av vestibulitt og vaginisme!

Nå har denne tråden blitt så lang at jeg ikke finner frem i den lenger..! Kan ikke vi som har prøvd ulike behandlingsopplegg dele litt erfaringer? Det er sikkert positivt for de nye her inne å se at det finnes litt ulike behandlinger

Her er i allefall min historie:

Vestibulitt i 1 år før jeg oppsøkte Josep Ekren. Hadde en veldig fin time der og dro hjem med resept på Atarax (tabletter) og chillipepperkrem. + beandlingsopplegg. 10 min knipeøvelser hver dag + massasje

D hjalp litt, men ble fortsatt ikke bedre så jeg har forsøkt endel andre ting.

Akupunktur: Hjalp i den grad at jeg følte noe av den stramme musklaturen slapp litt, men er fortsatt veldig stram

Fotosoneterapi: Hjalp litt med å øke blodsirkulasjonen og slapper mer av i bekken

Mensendiecker terapaut: Hjalp meg med å endre tankemønster, har hjulpet på lang sikt.

Er fortsatt ikke bra altså....:( Og nå har jeg fått resept på Xylocain gele, som jeg ser noen her inne har erfaring med. Så nå prøver jeg det.. *sukk* vil bli frisk nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har blitt frisk/bedre av vestibulitt og vaginisme!

Er fortsatt ikke bra altså....:( Og nå har jeg fått resept på Xylocain gele, som jeg ser noen her inne har erfaring med. Så nå prøver jeg det.. *sukk* vil bli frisk nå!!

Den behandlingen jeg har fått av gyn er xylocain. Jeg syns den virka litt etter ett par dager. Da klarte jeg å få inn en tampong, men etter at jeg hadde brukt den i en uke begynte det å klø runst skjedeåpningen. Håper du vil prøve å legge merke til dette selv og gi meg svar om du opplever det samme med denne kremen/salven. Jeg sluttet altså å bruke den etter en uke pga kløe og tørr ikke å fortsette hvis dette ikke er normalt. I følge gyn jeg var hos skulle denne kremen funke. Men men... Det får vel bare tiden vise.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_hei_*

Jeg er 28 år og "alltid" hatt vaginisme. Ser ikke for meg at jeg blir kvitt det med det første, dessverre. Nå har jeg og samboer lyst på barn. Hvordan skal vi få det til? Mulig å sprute inn sæd med sprøyte? Eller gjøre det på en klinikk? Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tina_*

hei jeg har hatt vestibulitt i to år nå... første gang jeg fikk vite at jeg hattd det fikk jeg den gleèn som dere sankker om den som begynner på x (husker ikke navnet;). Den har jeg sluttet å bruke for lenge siden, synes ikke den hadde noe effekt, og hva er vitsen med å ha sex hvis en ikke kjenner noe??

Men så i september i fjor, begynte jeg hos en homeopat fordi jeg har en del eksem på hendene, hun spurte om jeg hadde noen andre plager, og jeg fortalte om vestibulitten. Jeg har sett en klar bedring både på eksemen på hendene og på vestibulitten Jeg er ikke frisk enda, men har fått ett nytt håp, jeg har troen på at dette kan virke:) Stå på jenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har hatt vestibulitt i to år nå... første gang jeg fikk vite at jeg hattd det fikk jeg den gleèn som dere sankker om den som begynner på x (husker ikke navnet;). Den har jeg sluttet å bruke for lenge siden, synes ikke den hadde noe effekt, og hva er vitsen med å ha sex hvis en ikke kjenner noe??

Men så i september i fjor, begynte jeg hos en homeopat fordi jeg har en del eksem på hendene, hun spurte om jeg hadde noen andre plager, og jeg fortalte om vestibulitten. Jeg har sett en klar bedring både på eksemen på hendene og på vestibulitten Jeg er ikke frisk enda, men har fått ett nytt håp, jeg har troen på at dette kan virke:) Stå på jenter:)

Hei Tina!

Så flott at du føler deg bedre, vet du hva din homeopat gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme-her
Hei

Har bare lyst til å gjøre dere oppmerksom på at det er forskjell på xylocain gel og den kremen som kjøpes reseptfritt på apotek. Jeg spurte en farmasøyt og han sa at gel og krem ikke kan sammenlignes i styrke, fordi gel og krem oppfører seg forskjellig.

Jeg tror det er lurt å få resept på gel når det skal brukes i underlivet og ikke bare kjøpe reseptfri krem på apoteket, for det er visst forskjellig virkemåte og jeg vet ikke om det er så heldig å bruke den kremen i underlivet. Er ikke sikker altså, men ville nå hørt med lege.

Ellers ser jeg at det er mange her som er fornøyd med Ekgren. Selv må jeg si at jeg reagerte kraftig på en del ting. Først å fremst var han svindyr, selv for privat lege å være. Og når han i tillegg ikke tok en eneste prøve?...

På meg konstaterte han vestibulitt uten å ta gynekologisk undersøkelse. Han bare kikket, og tok heller ingen prøver for å utelukke infeksjoner av noe slag.

Han kikket på meg og sa at "joda, her var det masse vestibulitt" og så satt han og messet i tre kvarter om at jeg hadde migrene i musa og at jeg måtte rydde opp i mitt eget liv og senke stressnivået.

Jeg reagerte også kraftig på at han ikke brukte hansker når han undersøkte meg!!! Alle leger og tannleger i dag bruker da hansker?!? Brukte han hansker på dere andre?...

Jeg lurer på om Ekgren surfer litt på en vestibulittbølge og glemmer at alle som kommer er individer med ulik forhistorie. Jeg følte i alle fall at han hadde diagnosen klar før jeg kom inn døren. Det kan jo virke som om han sier noenlunde det samme til alle sammen?....

Jeg er veldig enig med noen innlegg her der det skrives at man ikke har en entydig løsning på diagnosen, men at man selv må finne den veien som er best...

.

Noen andre med lignende erfaringer?

Hei,

Jeg vil bare si at jeg er helt enig med deg. Er en god stund siden jeg var hos ham, men jeg opplevde det som veldig ubehagelig - og reagerte også kraftig på at han ikke brukte hansker!! (Har nevnt det for andre også, og alle reagerer på samme måte - det er IKKE ok!)

Med meg viste deg seg å IKKE være vestibulitt, men en infeksjon. Ekgren fant ikke dette ut - da han ikke tok en eneste prøve. Jeg gikk dermed i mange år og trodde jeg hadde en sykdom jeg ikke hadde. Nå har jeg fått (riktig) antibiotika og er HELT frisk. Jeg ble kjempedeprimert av å tro jeg hadde vestibulitt, og ingenting han gjorde hjalp. Veldig glad jeg endelig bestemte meg for å gå til en annen gynekolog!!

Det var min historie ihvertfall. En stor, varm klem til alle dere her inne som sliter. Jeg ønsker dere alt det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den behandlingen jeg har fått av gyn er xylocain. Jeg syns den virka litt etter ett par dager. Da klarte jeg å få inn en tampong, men etter at jeg hadde brukt den i en uke begynte det å klø runst skjedeåpningen. Håper du vil prøve å legge merke til dette selv og gi meg svar om du opplever det samme med denne kremen/salven. Jeg sluttet altså å bruke den etter en uke pga kløe og tørr ikke å fortsette hvis dette ikke er normalt. I følge gyn jeg var hos skulle denne kremen funke. Men men... Det får vel bare tiden vise.

Lykke til!

Hei! Jeg har nå brukt Xylocain gel i 14 dager og føler faktisk en viss forbedring. Jeg bruker den to ganger daglig (morgen og kveld) og smører på de vonde plassene inni skjeden. merker at smertekn faktisk har minsket litt. Har ikke hatt samme opplevelse som deg med kløe rundt uvnderlivet.. Men vi reagerer kanskje forskjellig. Jeg fortsetter intill videre med denne "kuren"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tina_*
Hei Tina!

Så flott at du føler deg bedre, vet du hva din homeopat gjorde?

Hei nei jeg vet ikke akkurat hva hun gjorde, fikk litt forskjellige medesiner, men jeg beskrev hvordan det føltes brennende og sviende smerte under og etter samleie.. Tror hun da behandlet brennende og sviende smerte, de behandler ikke enkelt steder, men tar hele kroppen under en. Derfor kan en medesin virke på meg og en annen på andre, alle plager, smerter i kroppen blir behandlet på likt. Jeg vil si det er hvert ett forsøk, men ikke forvent forbedring med en gang, først blir det verre før det så begynner å li bedre igjen( slik er det med alt homeopater "fikser"). Lykke til, hvis du prøver homeopat hadde det vært gøy og visst hvordan det gikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, håper dere føler dere bedre!

Er det noen som har prøvd botoxbehandlingen hos Josef Ekgren og blitt bedre av det? Jeg prøvde det før jul, men da satte han den lenger inne enn det jeg egentlig har vont. Har i ettertid funnet ut at jeg har vont på utsiden av skjedeåpningen. Så jeg skal inn om noen uker å sette botoxen på "utsiden." Håper det virker!

Det er viss 3 forskjellige steder du kan ha vont ved vestibulitt: Langt inne i skjeden, rett innenfor i skjedeåpnigen (da er det ekstra problematisk ved samleie) og rett utenfor skjedeåpningen ( ekstra vondt å sitte, gå med trange klær og aktiviteter som sykling ol.) Som sagt så er jeg den siste og har derfor ikke veldig vont ved samleie, men sliter med for eksempel å sitte.

Jeg var forresten på riksen i sist uke. Jeg ble undersøkt av en dame som var hudpleier, husker ikke navnet. Jeg hadde ikke store forventninger til timen, ettersom jeg visste at de ikke kan gjøre noe serlig der.. Jeg ble utrolig dårlig behandlet. Damen virket generelt sur og trøtt. Hun tok meg på ingen måte alvorlig fordi jeg er så ung. Det virket som om hun mente at jeg innbilte meg det hele og hun sa gjentatte ganger at jeg skjulte noe for henne, noe jeg selvfølgelige ikke gjorde. Da jeg sa hvor vont jeg har lo hun bare og sa at jeg var en nøtt. Det er utrolig at det er den høyeste institusjonen i norge der de behandler vestibulitt..

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lillemor_*

Hei alle sammen

Jeg er ei jente på 25 år som de siste 2-3 månedene har vært plaget av noe både jeg og fastlegen min mener å ha vært soppinfeksjon i underlivet. Flere soppkurer (Canesten, Pevaryl og 2 x Diflucan) senere så er den verste kløen og utfloden borte, men nå sitter jeg igjen med røde og såre slimhinner, sårhet rundt klitoris og i bakre del av skjeden. Jeg har lest en del om vestibulitt på diverse nettsider og lurer på om det kan være det jeg har.

På grunn av problemer med sopp (?) i det siste har seksuallivet vært ganske tørrlagt og jeg har derfor ikke funnet ut om det er verre under samleie. Da jeg har en stillesittende jobb så får jeg veldig vondt i løpet av en arbeidsdag. Det blir utrolig sårt og hovent bare ved å sitte, og det føles nesten som jeg har et sår rett innenfor åpningen. Jeg kan ikke se noe der, men det er ganske rødt. Jeg har derimot ingen smerter ellers i skjeden (bortsett fra litt akkurat rundt klitoris), og derfor blir jeg også litt usikker i forhold til vestibulitt. Det er ingen direkte smerter utenom når jeg sitter, men jeg kjenner at det er litt sårt.

Håper selvfølgelig at det kun er et sår og ikke vestibulitt, men symptomene mine er jo ganske like de dere skriver om. Har derfor skrevet mail til to gynekologer for å sjekke om de har noe kunnskap om dette, før jeg eventuelt bestiller time. Noen som vet om noen gynekologer i hedmark som har peil på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lillemor_*

Tenkte jeg skulle legge til litt på det jeg skrev i går...

Har lest at vestibulitt er verst ved penetrering. Jeg prøvde med både en, to og tre fingre i går og det var ikke noe problem i det hele tatt. Ingen smerte. Jeg har derimot et veldig hovent og knudrete område på den ene siden rett ved urinrøret. I tillegg er det ømt og sårt når jeg trykker utvendig mellom skjeden og anus. Noen som har noen tips om hva det kan være? Jeg har brukt mooncup for første gang for et par uker siden og jeg lurer på om smertene er et sår jeg fikk før jeg fjernet tappen på cupen. Den gnagde litt og jeg ble sår av den. Husker dessverre ikke om det var antydning til sårhet før jeg brukte cupen.

Nå er jeg relativt lei underlivsproblemer og vil bare bli kvitt det. Har heldigvis verdens mest forståelsesfulle og støttende samboer så det er ingen problemer der i gården. Så sånn sett kunne det vært verre. Hehe.

Er veldig glad for at det finnes et forum for dette. Godt å få ut litt tanker og spørsmål til noen som faktisk forstår hva det dreier seg om. Kan prate med samboeren om alt men det er jo ikke alt han "forstår" i og med at han er mann. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Prøver å starte en tråd om hvor vi som er rammet med vestibulitt kan komme med tips for å tilfredsstille kjærstene våre som ikke får noe "vanlig" sex. Det tærer virkelig på mitt forhold at jeg ikke kan være helt intim med gutten min og jeg trenger alle tips jeg kan få!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=391741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenkte jeg skulle legge til litt på det jeg skrev i går...

Har lest at vestibulitt er verst ved penetrering. Jeg prøvde med både en, to og tre fingre i går og det var ikke noe problem i det hele tatt. Ingen smerte. Jeg har derimot et veldig hovent og knudrete område på den ene siden rett ved urinrøret. I tillegg er det ømt og sårt når jeg trykker utvendig mellom skjeden og anus. Noen som har noen tips om hva det kan være? Jeg har brukt mooncup for første gang for et par uker siden og jeg lurer på om smertene er et sår jeg fikk før jeg fjernet tappen på cupen. Den gnagde litt og jeg ble sår av den. Husker dessverre ikke om det var antydning til sårhet før jeg brukte cupen.

Nå er jeg relativt lei underlivsproblemer og vil bare bli kvitt det. Har heldigvis verdens mest forståelsesfulle og støttende samboer så det er ingen problemer der i gården. Så sånn sett kunne det vært verre. Hehe.

Er veldig glad for at det finnes et forum for dette. Godt å få ut litt tanker og spørsmål til noen som faktisk forstår hva det dreier seg om. Kan prate med samboeren om alt men det er jo ikke alt han "forstår" i og med at han er mann. ;-)

Lillemor!

Når jeg leste innlegget ditt kjennte jeg med igjen, som nevnt før har jeg ikke direkte smerter ved penetrering, men er sterkt plaget av smerter ved trange klær og ved sitting. Jeg har funnet ut at kilden til mine smerter er nerveendingene rett utenfor sjedeinngangen. Dette er en form for vestibulitt sier Ekgren. Mine tips til deg er å unngå stramme eller ubehagelige klær, sitte behagelig, puter, gummiringer ol er nyttig her. Mer trykk på området er absolutt nødvendig er ikke til å anbefale. Men siden jeg ikke kan garantere st du har samme problem som meg anbefaler jeg deg å se enn bra gynekolog.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor!

Når jeg leste innlegget ditt kjennte jeg med igjen, som nevnt før har jeg ikke direkte smerter ved penetrering, men er sterkt plaget av smerter ved trange klær og ved sitting. Jeg har funnet ut at kilden til mine smerter er nerveendingene rett utenfor sjedeinngangen. Dette er en form for vestibulitt sier Ekgren. Mine tips til deg er å unngå stramme eller ubehagelige klær, sitte behagelig, puter, gummiringer ol er nyttig her. Mer trykk på området er absolutt nødvendig er ikke til å anbefale. Men siden jeg ikke kan garantere st du har samme problem som meg anbefaler jeg deg å se enn bra gynekolog.

Lykke til videre!

Har faktisk sjekket det ut nå hos legen, og ble veldig lettet da hun sa at det ikke var noe alvorlig. Har rett og slett fått noen sprekker i ytterkant av skjeden pga bruk av soppkrem. Dette har tørket ut slimhinnene, og det har da sprukket opp litt. Ble anbefalt å bruke sinksalve. Har brukt dette i 5 dager og er nesten helt fin igjen!!! Har du prøvd dette selv? Har jo hørt rykter om at Ekgren ikke sjekker ordentlig, og at han flyter på en "vestibulitt-bølge". Er jo uansett ikke skadelig å bruke sinksalve så kan jo være verdt et forsøk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lillemor_*

Et kjapt spørsmål:

Når det gjelder vestibulitt utenfor skjedeåpningen; er det et lite punkt som gjør vondt, eller et større område? Ble det gradvis verre, eller ble det plutselig veldig smertefullt?

Ok, ble visst TO kjappe spørsmål. ;-)

Jeg synes det er veldig merkelig at det ikke finnes mer informasjon om dette problemet. Dersom det er et såpass "stort" problem at minst 1 av 10 kvinner har dette problemet så synes jeg det er innmari merkelig at det er så ukjent. Jeg er selv 25 år og hadde aldri engang tenkt på at slike sykdommer fantes. Eneste grunnen til at jeg fant informasjon om dette var på grunn av at jeg selv fikk smerter. Nå er det sannsynligvis ikke vestibulitt jeg har, men jeg blir jo litt provosert av å lese om dette som kanskje kunne vært unngått. Hvorfor er det ikke mer informasjon, f.eks i forhold til bruk av canesten o.l. Dersom det er slik at slike legemidler kan "fremkalle" vestibulitt, hvorfor anbefaler leger å forsøke dette mot sopp før man evt kan prøve noe annet? Og hvorfor er det da i det hele tatt lovlig å selge slike legemidler? Soppinfeksjoner virker jo faktisk som en filleting i forhold til vestibulitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tina_*
Et kjapt spørsmål:

Når det gjelder vestibulitt utenfor skjedeåpningen; er det et lite punkt som gjør vondt, eller et større område? Ble det gradvis verre, eller ble det plutselig veldig smertefullt?

Ok, ble visst TO kjappe spørsmål. ;-)

Jeg synes det er veldig merkelig at det ikke finnes mer informasjon om dette problemet. Dersom det er et såpass "stort" problem at minst 1 av 10 kvinner har dette problemet så synes jeg det er innmari merkelig at det er så ukjent. Jeg er selv 25 år og hadde aldri engang tenkt på at slike sykdommer fantes. Eneste grunnen til at jeg fant informasjon om dette var på grunn av at jeg selv fikk smerter. Nå er det sannsynligvis ikke vestibulitt jeg har, men jeg blir jo litt provosert av å lese om dette som kanskje kunne vært unngått. Hvorfor er det ikke mer informasjon, f.eks i forhold til bruk av canesten o.l. Dersom det er slik at slike legemidler kan "fremkalle" vestibulitt, hvorfor anbefaler leger å forsøke dette mot sopp før man evt kan prøve noe annet? Og hvorfor er det da i det hele tatt lovlig å selge slike legemidler? Soppinfeksjoner virker jo faktisk som en filleting i forhold til vestibulitt!

hei:) i mitt tilfelle kom det som lyn fra klar himmel, hadde sex og plutselig gjor d veldig vondt, og har det fortsatt 2 år etter-..... Men d har gått veldig opp og ned, noen ganger gjør det nesten ikke vondt andre ganger veldig vondt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...