Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lily_*

Hei!

Jeg har fått botox to ganger, sist gang for 1,5 uker siden, Jeg har ikke prøvd samleie enda, men regner med at det skal gå greit snart. Første gang jeg tok botox merket jeg stor forbedring. Måtte gjennom noen uker med knipeøvelser og dilatorer, men etter hvert gikk det helt fint å ha samleie. Det er vanlig ventetid på botox. ca to uker. hos ekgren altså. Det er fryktelig vondt å sette botoxen, men det varer ikke lenge, og for min del har den kortvarige smerten vert verdt det. Hvis du vil kan du få mailadressen min, så kan vi snakkes mer der! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har bestilt time hos fastlegen min pga smertene jeg har ved samleie. Har mange symptomer som kan stemme med vaginisme og kanskje vestibulitt! Tenkte det var lurt å nevne dette med en gang sånn at legen i det minste har det i baktankene!

Da dere fikk diagnosen, var dette noe dere evt misstenkte? Eller var det helt nytt? Ser mange skriver at det var mye frem og tilbake før man endelig fikk en diagnose! Det er det jeg er litt redd for! Det er jo ikke helt sikkert at det er dette, men er noe jeg kjenner meg VELDIG igjen i!

Håper noen har noen erfaringer eller råd ang dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri hørt om det da jeg fikk vite det ihvertfall. Ble sendt fram og tilbake i nesten 2 år før diagnosen endelig kom. Fortsatt ikke kurert. :(

Og ja, det kan være lurt å nevne det. Men fastleger kan ikke så mye om det, så du blir mest sannsynlig henvist videre, og da syns jeg du skal be om en gynekolog med lang erfaring, det er vanligvis de som kan litt.

Håper virkelig ikke det er det du har. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Du sa du ikke er kurert, men har du blitt noe bedre? Hvordan behandling har du hatt?

Virker rart at det skal være så vanlig som det står mange sider på nettet, men at det er så lite kjent!

Håper ikke at jeg har det! Men er greit å få en bekreftelse uansett, så jeg får behandlig for hva det evt måtte være... Alle symptomene stemmer jo helt, derfor er det litt vanskelig å tro det er noe annet! Men jeg er jo ikke eksperten på dette området! Får nesten bare vente å se hva legen og evt gynekolog sier! Men jeg håper legen får gjort noe da det er ca 2 mnd ventetid hos gynekologene her! Kanskje mer til og med!

Jeg blir helt gal av å gå rundt å tenke på dette heletiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Randi_*

Hei, fallen.

Ser du skrev dette i går: Men jeg er jo ikke eksperten på dette området! Får nesten bare vente å se hva legen og evt gynekolog sier! .

Kan bare si fra egen erfaring at det er nettopp dette som er feil, du er faktisk ekspert på din egen kropp, mer enn noen lege eller gynekolog !!!! Leger og gynekologer er også bare vanlig mennesker, og det virker som om mange ikke vet hva de skal si til oss som har disse problemene. Det betyr ikke at det er noe feil med deg.

Jeg har selv blitt mye bedre av vestibulitt, men det har tatt tid, derfor er det viktig å få behandling og ikke håpe at det går over av seg selv. Du kan lese om behandling andre steder i denne tråden, for eksempel dette som jeg fant:

Jeg fikk beskjed om det samme som de fleste her:

  • 15 min knipeøvelser hver dag, med dildo/stearinlys/gulrot (10 sek stramme, 10 sek slappe av osv)
  • 5 min massasje hver dag
  • 3 orgasmer per uke
  • Fluconazol 1 tablett pr uke (på ubsestemt tid virket det som)
  • Atropin i deubal krem appliseres i skjedeinngang 2 ganger daglig.
  • Ta kontroll over livet ditt, finn ut hva som gjør deg stressa og gjør noe med det!

I tillegg har jeg lest flere som anbefaler fysioterapeut eller akupunktur, helst noen som har jobbet med vestibulitt allerede.

Håper alt går bra med deg, og lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om det samme som de fleste her:
  • 15 min knipeøvelser hver dag, med dildo/stearinlys/gulrot (10 sek stramme, 10 sek slappe av osv)
  • 5 min massasje hver dag
  • 3 orgasmer per uke
  • Fluconazol 1 tablett pr uke (på ubsestemt tid virket det som)
  • Atropin i deubal krem appliseres i skjedeinngang 2 ganger daglig.
  • Ta kontroll over livet ditt, finn ut hva som gjør deg stressa og gjør noe med det!

Eh, jeg har ikke fått beskjed om noe av det der. Jeg fikk bare beskjed om å smøre på xylocain salve 5% om morningen og kvelden i 6 uker uten å ha samleie. Dette hjalp meg veldig, og har nå fått klarsignal til å prøve igjen. Måtte fortsette å smøre da. Blir spennende å se om det har gjort nok til et normalt sexliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg kjenner jo min egen kropp best, men jeg tenker med tanke på en diagnose. Kan jo være noe annet som de feks kan se ved GU? Derfor jeg bare må vente..

Vet ikke hvordan jeg skal greie det om jeg feks får beskjed om å ikke ha sex på så å så lenge.. Det er så utrolig viktig for meg.. Ser kjæresten min så sjeldent nå.. Skal være med han 1 uke på nyttårsaften og så ikke før i februar en eller annen gang.. Etter det kan det gå helt til sommerferien! Det er så utrolig viktig med den nærheten det gir meg..

Hvordan klarer dere det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg kjenner jo min egen kropp best, men jeg tenker med tanke på en diagnose. Kan jo være noe annet som de feks kan se ved GU? Derfor jeg bare må vente..

Vet ikke hvordan jeg skal greie det om jeg feks får beskjed om å ikke ha sex på så å så lenge.. Det er så utrolig viktig for meg.. Ser kjæresten min så sjeldent nå.. Skal være med han 1 uke på nyttårsaften og så ikke før i februar en eller annen gang.. Etter det kan det gå helt til sommerferien! Det er så utrolig viktig med den nærheten det gir meg..

Hvordan klarer dere det?!

Men kan du ikke starte da da? Når han ikke er der? Eller har du sex med andre da? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke starte da da? Når han ikke er der? Eller har du sex med andre da? :lur:

Jo jeg kan jo selfølgelig det.. Men er jo bare 3-4 uker til vi skal være sammen... Jeg har nok ikke det nei.. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallen:

Sex og nærhet går an å få uten vaginal penetrering, heldigvis. Jeg/vi hadde ikke den type sex før vi hadde vært sammen i 8-9 måneder. I hovedsak pga at en graviditet hadde vært katastrofalt, men også at jeg rett og slett ikke var klar. Etter det gikk alt som "normalt" i en periode, før jeg fikk store smerter etter sex. Jeg tror mye av grunnen var at vi av ulike årsaker kun kunne ha sex i perioder, noe som gjorde at det fort ble antydning til at vi skulle ha mest mulig sex på kortest mulig tid når vi først kunne. Merkelig nok hadde jeg skjelden eller aldri smerter under samleie. Den smerten som innimellom dukket opp under samleiet lærte jeg meg for å nyte (er submissiv og liker til en viss grad smerte). Det var det helve døgnet eller så i ettertid hvor jeg satt i stuen og gråt av smerte og forbannet meg selv for åha vært så dum som var irriterende.

Men det vi holdt på med i de periodene vi ikke kunne ha vaginal sex var egentlig like nært, og givende som det. Oralsex, onanering, og så banalt som å ligge og sove sammen. Hadde vi hatt bedre ro i forholdet sexuelt sett (og kroppslig ro hos meg, jeg blir lett ukonsentert) så skulle jeg ønske vi hadde forsøkt tantra, men det ble det ikke noe særlig av.

Og uansett, du får en pause mellom februar og sommerferien. Det er ganske lenge. Bruker du den tiden godt kan det fint være du klarer komme deg ganske godt på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Randi_*

Hei,

Den lista jeg klippet og limte fra tidligere sider i forumet om å få beskjed om det samme som de fleste andre i formuet, var de som har vært hos Josef Ekgren. Beklager at jeg ikke presiserte det.

Og til Fallen kan jeg si at det med å kjenne din egen kropp er å innse det samme som mange av oss som skriver her har opplevd, nemlig at leger og gynekologer ofte ikke har hørt om eller vet noe om vestibulitt/vaginisme. Du risikerer å ikke få noen diagnose, bare beskjed om å ta det med ro. Jeg synes bare det var så utrolig kjipt selv å bli så skuffet da jeg endelig turde å snakke med en gynekolog om problemene mine, og jeg ikke ble hørt.

Hvis du kjenner deg igjen i mange symptomer vil jeg i alle fall anbefale deg å smøre underlivet med en uparfyrmert krem for å unngå sårhet. Prøv også knipe-øvelser i skjeden med et eller annet objekt (og gjerne glidemiddel), selv noe så lite som en Q-tips om det er det største du klarer. Ikke gi opp å bli bedre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallen:

Sex og nærhet går an å få uten vaginal penetrering, heldigvis.

Men det vi holdt på med i de periodene vi ikke kunne ha vaginal sex var egentlig like nært, og givende som det. Oralsex, onanering, og så banalt som å ligge og sove sammen. Hadde vi hatt bedre ro i forholdet sexuelt sett (og kroppslig ro hos meg, jeg blir lett ukonsentert) så skulle jeg ønske vi hadde forsøkt tantra, men det ble det ikke noe særlig av.

Og uansett, du får en pause mellom februar og sommerferien. Det er ganske lenge. Bruker du den tiden godt kan det fint være du klarer komme deg ganske godt på den tiden.

Det er ganske vanskelig å få den nærheten og støtten man trenger når man "lever i et avstandsforhold"... Nå har vi vært sammen i nesten 2 år.. Og jeg merker at det blir mindre og mindre kosing når vi er sammen..

Det har vært en gang når vi var sammen at vi ikke hadde sex pga jeg hadde mensen.. Det var helt forferdelig! Selvfølgelig kunne vi gjøre andre ting, men det var IKKE det samme! Jeg utførte oralsex på han og jeg pleier å bli utrolig kåt av det! Denne gangen var intet unntak.. Det å ikke kunne få noe igjen for det var veldig sårende.. Hadde vært mye bedre å ikke gjøre noe seksuelt i det heletatt...

Jeg gruer meg veldig til å dra til legen.. Det at legene ikke vet eller vet lite om sykdommen gjør alt enda verre.

Hvorfor skulle det hjelpe å drive knipeøvelser!? Da blir jeg jo enda trangere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanskelig å få den nærheten og støtten man trenger når man "lever i et avstandsforhold"... Nå har vi vært sammen i nesten 2 år.. Og jeg merker at det blir mindre og mindre kosing når vi er sammen..

Det har vært en gang når vi var sammen at vi ikke hadde sex pga jeg hadde mensen.. Det var helt forferdelig! Selvfølgelig kunne vi gjøre andre ting, men det var IKKE det samme! Jeg utførte oralsex på han og jeg pleier å bli utrolig kåt av det! Denne gangen var intet unntak.. Det å ikke kunne få noe igjen for det var veldig sårende.. Hadde vært mye bedre å ikke gjøre noe seksuelt i det heletatt...

Jeg gruer meg veldig til å dra til legen.. Det at legene ikke vet eller vet lite om sykdommen gjør alt enda verre.

Hvorfor skulle det hjelpe å drive knipeøvelser!? Da blir jeg jo enda trangere.....

Vetsibulitt er ikke en sykdom som kommer pga bakterier eller virus, det er en muskulert sykdom, hvis man kan kalle det for en sykdom da. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt av gynekologen som fortalte meg at jeg hadde dette. Det har visst noe med spenninger i underlivet å gjøre. Du må lære deg å "slape av". Noen får vestibulitt av overgrep, andre av at de ikke klarer å slappe av under samleie av forskjellige grunner. Selv har jeg det av overdreven bruk av penecillin og soppbehandlinger av forskjellige grunner. Uheldigvis har jeg hatt sykdommer hvor jeg har vært nødt til å bruke penecillin.

Men hvor viktig det er med knipeøvelser aner jeg ikke. Jeg har bare fått beskjed om å bruke xylocain krem/salve i X-antall tid. Nå har jeg avbrutt behandling for en stund pga an operasjon som jeg skal ha om 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I første omgang bør du få gjentatte kurer med Diflucan-tabletter, f. eks. 2 tabletter pr. uke i 4 uker. Samtidig kan du få utskrevet Dermovat corticoidsalve, som du anvender morgen og kveld i én uke; deretter 3 ganger neste uke, så 2 ganger, og deretter 1 gang pr. uke i f. eks. 6 uker. Du bør dessverre avstå fra sex de første 3-4 ukene.

Leste dette på lommelegen.no

Noen som har prøvd en slik kur? Er disse tablettene etc reseptfrie?

Jeg har liksom lyst til å gjøre noe med dette! Er utrolig frustrerende å gå rundt å svi konstant.. Føler meg som en hypokonder.. VET jo ikke om jeg har denne "sykdommen" engang... Har lest masse om dette og legene omtaler det som en sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tina_*

hei:) For bare 4 uker siden var vestibulitten min helt grusom og samleie kunne jeg bare glemme. Men vi bestemte oss for å prøve intim masasje med baby olje, noe som var veldig godt. Så sist uke prøvede vi å ha samleie igjen, og Vestibulitten var så å si borte. Jeg var sikker på at jeg drømte men vi har hatt samleie flere ganger etterpå og det går helt fint. Jeg våger ikke å være for optimistisk å håpe på at den er helt borte, men noe har vertfall skjedd:) Veldig merkelig forsvant like fort som den kom, noen som har erfaring med å bli bedre?? Pleier det å bli verre igjen?? Eller kan jeg håpe på ett fint sexliv med kjæristen igjen? Lykke til alle sammen, det kan faktisk være oppturer av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Liten_*

Hei! Så mange som sliter med vestibulitt og vaginisme, det var jeg ikke klar over! Jeg har slitt med dette i flere år, og selv om jeg ikke unner noen disse smertene, er det på en måte litt fint å tenke på at man ikke er alene.

Jeg har vært på Riksen etter et år på venteliste (skulle egentlig stått et år til, men siden jeg bor i Oslo, ringte de en gang de hadde fått en avbestilling. EN avbestilling på ETT år, altså!!). Legen der var veldig grei, jeg fikk resept på xylokain, og beskjed om at jeg skulle gå på det i to måneder. I tillegg fikk jeg henvisning til mensendieck-fysioterapeut. Salven hjelper så som så, det gjør ikke like vondt å ta den på nå som i begynnelsen, men vaginismen er like ille, selv om jeg gjør knipeøvelsene mine.

Men så synes jeg at jeg merker at jeg blir verre hvis jeg spiser mye sukker, er det noen andre som har det sånn? For hvis jeg kan bli bedre av å kutte ut mesteparten av sukkeret, så gjør jeg gladelig det!

De ringte forresten fra Riksen idag, jeg har visst en resistent sopptype, og legen hadde innkalt noen infeksjonsleger som hadde diskutert "tilfellet mitt". Hehe, det er jo nesten litt komisk at de har satt seg ned for å snakke om underlivet mitt :fnise:

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei,

Jeg har hatt vestibulitt i 3 år. I begynnelsen var det helt forferdelig vondt. Kunne nesten ikke gå uten at jeg kjente svie og ubehag. Smerten kom nesten som kastet på meg over natten, jeg skjønte virkelig ikke hva som feilte meg. Det var i denne perioden jeg startet "reisen" min som kasteball fra den ene lege/spesialist til neste lege/spesialist. Jeg vet ikke hvor mange offentlige leger/spesialiseter og private leger/spesialister jeg har vært innom både på vestlandet og østlandet. Alle kom med forskjellige tips og flesteparten hadde ikke tilstrekkelig kjennskap til vestibultt/vaginisme. Jeg ble rett og slett en liten prøvekanin. Jeg har vært innom de utroligste salver,alt fra hydrokortison til xylocain, stellesalve for baby til babyolje. You name it....

Jeg er testet for sopp ca 9 ganger uten resultat. Jeg er testet for de utroligste bakterier uten reslultat. Prøvene mine er sendt inn til de utroligste labratorier uten resultat. Jeg er testet for det meste jeg kan testes for, alt fra det opplagte til bakterier jeg ikke kan uttale. Felles for alle testene og kremene, ikke noe resultat for meg !!!! Jeg ble ikke merkelig nok helt fortvilet. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre eller tro. Jeg kunne ikke skjønne årsaken til jeg hadde fått dette.

Jeg gikk nå over i neste fase, jeg begynte å lese ALT jeg kom over på nettet om tilstanden. Jeg ble min egen lille ekspert. Jeg fant mange gode sider på engelsk og svensk. Så et tips til dere jenter: Gå inn på google.se - søk på "vestibulit"....Sverige ligger foran oss på vestibulittfakta. De har egene forskere, støttegrupper etc.. samme med england. Informasjonen er bedre enn det du finner på norsk.Mange av de norske sidene gjorde meg bare urolig og jeg satt igjen med enda fler spørsmål ubesvart enn før jeg begynte å lese teksten.

Tilfeldigvis kom jeg over Kjersti Hatlebrekke (www.bekkenbunnen.no) i Bergen for litt over 1 år siden. Hun har kjennskap til tilstanden. Jeg fikk henvisning fra legen min og begynte hos henne. Hun lærte meg knipeøvelser og øvelser som skulle få meg til å slappe av. Samtidig fikk jeg beskjed om å massere med xylocain salven (som jeg allerede hadde liggende i skapet fra tidligere i prossessen, men uten hell den gangen) om kveldene. Hun forklarte meg hvordan ting hang sammen med nerver o.l. Etter en rekke behandlinger hos henne var jeg bedre. Jeg hadde også gått til inskaffelse av en vibrator etter tips fra Kjersti. Den brukte jeg direkte på der hvor jeg hadde vondt- jeg trodde jeg skulle dåne av smerte i begynnelsen...men det gikk gradvis over. Det siste jeg gjorde før jeg sluttet hos Kjersti var å slutte på p-pillene.

Jeg gikk nå over i en periode hvor jeg ikke hadde vondt hele tiden lenger. Det gikk stadig flere timer uten at jeg kjente noe til brenning/svie (før hadde jeg vondt uansett). Jeg kunne til og med gå på spinning en gang hver andre uke, jeg kunne trene normalt igjen, ha på meg de klærne jeg ville. Stooooor fremgang for min del. Jeg fortsatte med vibrator øvelsene mine samtidig som jeg kom over en svensk jente som har opprettet en vestibulit blogg:

http://vestibulit.blogspot.com/2005/10/tes...handlingar.html

Jeg brukte enkelte av hennes tips og erfaringer og det gikk sakte, men sikkert fremover. Jeg kuttet ut xylocain salven og gikk over på glidemiddel. Brukte vibratoren på områdene som gjorde vondt, gradvis var det som om områdene godtok vibrasjon/berøring (snakker om mnd. her). Samleie var fremdeles vondt, men langtfra smertefullt som det var helt på førsten. Avsto fra sex da jeg hadde svie...kjæresten min forstod det, og var med på det. (TIPS- snakk med kjæresten deres, forklar og fortell...la han delta i prosessen, del tankene dine. Det er ikke bare bare å være på den andre siden heller. Han trenger innsikt og forståelse).

Høsten 2008 hadde jeg minimalt med plager, men manglet den siste kneiken på å kunne kalle meg helt frisk. Kjente fremdeles litt svie rett før mesen og ved tampongbruk...litt svie om sexakten ble for langvarig.

Noe jeg har funnet ut er at jeg merker svie da jeg stresser, da mener jeg indre stress. Jeg kan sitte helt stille i en stol og det kan se ut som jeg ikke stresser, føler heller ikke at jeg stresser....men tankene mine jobber på høygir...alt jeg må huske og alt jeg må gjøre, og alt jeg burde ha gjort osv...Dette påvirker faktisk min vestibulitt..alle de små tankene jeg har....

Jeg har sluttet å lese alt jeg kommer over på nettet, merket jeg tok til meg så mye av det negative i det folk skrev. Tenkte hele tiden : jeg blir helt sikkert ikke frisk, hvorfor har jeg fått dette? kremen min virker jo ikke,den fungerte for andre osv... Men jeg er innom på denne siden, ikke like ofte som før, men jeg må jo følge med:) Det var her inne jeg fikk tipset om akupunktur og en artikkel basert på forskning om vestibulitt og akupuntur.

Jeg tok kontakt med akupunktør Hillebjørg Igland i Bergen og sendte henne linken med "oppskriften" på nålebehandling. Jeg har nå hatt 7 behandlinger hos henne. Jeg har blitt kvitt UVI symptomene mine med ( er testet for det, ble aldri påvist UVI hos meg) svie i området rundt urinåpningen, svie da jeg tisset og jeg er mindre rød generelt, og jeg er helt blitt kvitt svien i skjedeåpningen. Hillebjørg anbefales. Det er tydlig jeg har hatt en ubalanse i kroppen...energien har ikke gått dit jeg har trengt den mest...underlivet. Nålene har vært med på å rette opp i ubalansen - Hillebjørg er flink til å forklare. Hun kjenner til akupunktur opp mot problemer i underlivet.

Per i dag kan jeg kjenne svie da jeg har mye å tenke på og mye å gjøre. Da er det som den lille sviien er et tegn på at...nå må jeg roe ned. Jeg jobber for å få tilbake et normalt sexliv igjen. Jeg forbinder sex med å få vondt etter alle de misslykkede nedturene hvor jeg hadde håpet på at en krem skulle ha kurert meg. Jeg har ikke smerter lenger ved penetrering, men jeg kan kjenne litt ubehag av og til. Spesielt om jeg begynner å kjenne etter, det er å en uvane jeg har lagt meg til etter jeg fikk vestibulitt...men som jeg jobber med å bli kvitt.

Jeg håper noen av mine tips kan bidra til noen nye ideer dere kan teste ut. Det er faktisk belastende å gå rundt å ha vondt uten at legene helt vet hva de skal gjøre eller si. Ergo skriver de ut alt fra piller til kremer som ikke alltid bidrar til noe i det lange løp. Det virker som det er individuelt hva som hjelper for hver og en. Men ved å prøve det jeg har prøvd skader ihvertfall ikke, det er ikke noe som er basert på medikamenter , annet enn xylocain, men det kan jo brukes på insektstikk/brannsår etc. og kan kjøpes uten resept....Jeg er skeptisk til legemidler

Jeg har gått fra å ikke kunne bruke jeans eller ha beina i kryss uten å dåne av smerte til å kunne spinne en time på spinningsykkel (noe som i utgangspunktet gjør vondt for de uten vestibulitt). Før kunne kjenne svien bare jeg satt stille på stolen. Så da finnes det håp......:-)

Kort oppsummert, ikke les og ta til deg alt det negative som finnes skrevet der ute om tilstanden. Det sinker deg i prosessen mot å bli helt frisk

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint innlegg med masse info!

Jo mer jeg leser jo mer og mer usikker blir jeg.. Skal til legen om et par dager og gruer meg veldig til hva jeg egentlig skal si.. Jeg blir usikker fordi jeg føler ikke at jeg har det så ille som det dere beskriver..

Har hatt plagene i 1 og 1/2 år. De var helt forferdelig i starten, da fikk jeg kur for bakteriell vaginose som det viste seg at jeg ikke hadde.. Men jeg ble gradvis bedre.. Siden har det gått veldig opp og ned.. Men det siste halvåret har det alltid vært veldig vondt under penetrering. Jeg tvinger meg selv og biter tennene sammen.. Uansett hvor våt jeg måtte være er det trang, stramt og vondt. Av og til klarer jeg ikke svien som kommer underveis i samleie så jeg må avbryte.. (Kan beskrives som en sviende/stikkende og brennende følelse.. ) Andre ganger biter jeg tennene sammen og tvinger meg selv litt.. De siste gangene vi har hatt sex har det vært sånn hver gang. Etterpå har jeg følt meg hoven, og "stiv" og er veldig rød og sår. Området rundt skjeden blir hardt.. :S (noen som aner hva dette kan være?) Andre ganger gjør det vondt når jeg tisser etter sex. ( Har foressten også vært veldig plaget med urinveisinfeksjoner, og har en åpen resept fra legen min. Dette har bedret seg fordi jeg alltid går på do med en gang etter sex. Har også 1-2 ganger fått beskjed om å ta en sopp kur uten at dette hjelper. ) Nå er det konstant svie i underlivet.. Men det er på en måte overkommelig.. Men det gjør vondt å ta der.. Har ikke hatt sex på nesten 3 uker (som også var sist jeg var med kjæresten!) Burde kanskje legge til at han ofte spør om jeg strammer uten at jeg merker dette selv.. Nesten sånn at det blir umulig for han å støte etc hvis han feks er i den posisjonen hvis dere skjønner..

Når det gjelder tamponger som mange nevner så begynte jeg å tenke på om jeg får vondt da.. Må innrømme at jeg har hoppet mye over mensen pga mens smerter og kan nesten ikke huske siste gangen jeg hadde det.. Men tror var i august/september.. Kanskje før! Jeg må gå over til den minste tampongen for 1 år siden fordi jeg begynte å få vondt når jeg tok den inn, ikke bare når den skulle ut.. (Dette har sikkert ingen sammenheng men jeg begynte som sakt å tenke på det!)

Aner ikke hvordan jeg skal fortelle dette til legen!!

Høres det ut som om jeg kan ha vestibulitt el vaginisme eller er jeg helt på vilspor? Er det villedene for vidre oppfølging å fortelle legen om mine spekulasjoner og søk på nettet? Hvordan tester/finner de ut om man har vestibulitt? Har lest at de bruker en q-tips for å teste smerteterskelen.. Men jeg tror ikke jeg får SÅ vondt av en q-tips!!

Dette ble veldig rotete skrevet! Men håper noen orker å sette seg inn i det eller å svare på noen av spm min!

Venter utålmodig på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint innlegg med masse info!

Jo mer jeg leser jo mer og mer usikker blir jeg.. Skal til legen om et par dager og gruer meg veldig til hva jeg egentlig skal si.. Jeg blir usikker fordi jeg føler ikke at jeg har det så ille som det dere beskriver..

Har hatt plagene i 1 og 1/2 år. De var helt forferdelig i starten, da fikk jeg kur for bakteriell vaginose som det viste seg at jeg ikke hadde.. Men jeg ble gradvis bedre.. Siden har det gått veldig opp og ned.. Men det siste halvåret har det alltid vært veldig vondt under penetrering. Jeg tvinger meg selv og biter tennene sammen.. Uansett hvor våt jeg måtte være er det trang, stramt og vondt. Av og til klarer jeg ikke svien som kommer underveis i samleie så jeg må avbryte.. (Kan beskrives som en sviende/stikkende og brennende følelse.. ) Andre ganger biter jeg tennene sammen og tvinger meg selv litt.. De siste gangene vi har hatt sex har det vært sånn hver gang. Etterpå har jeg følt meg hoven, og "stiv" og er veldig rød og sår. Området rundt skjeden blir hardt.. :S (noen som aner hva dette kan være?) Andre ganger gjør det vondt når jeg tisser etter sex. ( Har foressten også vært veldig plaget med urinveisinfeksjoner, og har en åpen resept fra legen min. Dette har bedret seg fordi jeg alltid går på do med en gang etter sex. Har også 1-2 ganger fått beskjed om å ta en sopp kur uten at dette hjelper. ) Nå er det konstant svie i underlivet.. Men det er på en måte overkommelig.. Men det gjør vondt å ta der.. Har ikke hatt sex på nesten 3 uker (som også var sist jeg var med kjæresten!) Burde kanskje legge til at han ofte spør om jeg strammer uten at jeg merker dette selv.. Nesten sånn at det blir umulig for han å støte etc hvis han feks er i den posisjonen hvis dere skjønner..

Når det gjelder tamponger som mange nevner så begynte jeg å tenke på om jeg får vondt da.. Må innrømme at jeg har hoppet mye over mensen pga mens smerter og kan nesten ikke huske siste gangen jeg hadde det.. Men tror var i august/september.. Kanskje før! Jeg må gå over til den minste tampongen for 1 år siden fordi jeg begynte å få vondt når jeg tok den inn, ikke bare når den skulle ut.. (Dette har sikkert ingen sammenheng men jeg begynte som sakt å tenke på det!)

Aner ikke hvordan jeg skal fortelle dette til legen!!

Høres det ut som om jeg kan ha vestibulitt el vaginisme eller er jeg helt på vilspor? Er det villedene for vidre oppfølging å fortelle legen om mine spekulasjoner og søk på nettet? Hvordan tester/finner de ut om man har vestibulitt? Har lest at de bruker en q-tips for å teste smerteterskelen.. Men jeg tror ikke jeg får SÅ vondt av en q-tips!!

Dette ble veldig rotete skrevet! Men håper noen orker å sette seg inn i det eller å svare på noen av spm min!

Venter utålmodig på svar :)

Ut fra de symptomene du beskriver så er det, nesten, ingen tvil om at du har vestibulitt, vaginisme eller begge deler...! Selv om du ikke har såå vondt enda, så må du i allefall få det sjekket av spesialist, hvis ikke vil det bare bli verre..! Hvis du lurer på hva du skal si til legen, så syns jeg du skal si akkurat det. Selv om det ikke er så mange leger som kan noe om denne sykdommen, så har jeg inntrykk av at fler og fler helsepersonell har hørt om det nå og kan henvise deg videre.

Mitt største råd til deg er å ikke press deg til sex hvis du har smerter. Det vil bare gjøre det verre på lang sikt for kroppen lærer seg at seksualitet forbindes med smerter og fortvilelse over ike å være frisk...!

Jeg føler med deg! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...