Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt positive erfaringer med akupukntur men det har først og fremst vært med tanke på uvi-symptomer. dette har imidlertid ikke særlig effekt lengre... Har gått på Røa Alternativmedisin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve akupunktur hos Gaute Mehl på Kilden Helse i Oslo.

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Hei.

Jeg legger ut spm her jeg, for det ser ut som om det er mange som kan mye om dette.

Jeg har lurt på om jeg har vestibulitt eller vaginisme (vet ikke helt hva forskjellen er?), eller noe lignende. Sex kan være ganske ubehagelig til tider, andre ganger er det greit. Men nesten hver gang han penetrerer meg er det ubehagelig - føles mest som det er et stykke inni skjeden (beklager detaljene...). Ikke ordentlig vondt heller, men en merkelig "ubehag"-følelse.

Det er ofte hvis jeg ikke er våt nok at det føles sånn, og ofte med en gang han kommer inn i meg. Eller etter at jeg selv kommer (tror jeg "tørker opp" ganske fort etter det, jeg mister ihvertfall interessen fort).

Synes ikke dette er noe særlig, jeg vet jo at sex kan være veldig fint og godt også. Egentlig har jeg lurt veldig lenge på om ikke alle synes det er ubehagelig til tider...? Det er jo ikke noe man snakker så mye om, litt tabu det her. Har ikke turt å si det til min nåværende kjæreste heller, er så redd for at han skal tro det er ham det er noe galt med...

Hva tror dere som er så uheldige å ha det, hørest det ut som vestibulitt/vaginisme? Takker for alle svar.

Skrevet

Hmm... når man har vestibullit så er det direkte vondt. Det har gått langt forbi ubehagelig, så vidt jeg vet. Det er ikke godt noen ganger og ubehagelig andre. Det er vondt hele tiden. Og hadde du hatt vaginisme så hadde han vel slitt med å komme seg inn i deg, for det er vel da man spenner seg sammen?

Det er vel fakta inni hodet mitt, men de andre jentene må komme og bekrefte.

Håper du verken har det ene eller det andre!

Skrevet

^^^^

Det kan jo være at hun er tidlig i prosessen av å utvikle vaginisme eller vestibulitt.

I så fall er du heldig, Gjest_redd, vil tro det er lettere å bli kvitt det når det ikke er så håpløst tilfelle som hos de fleste av oss andre.

Ikke ha sex uten at du har lyst, hvis du synes det er det minste ubehagelig må du "få den ut" og fullføre akten på andre måter.

Synes du skal fortelle kjæresten din om dette, sånn at han er forberedt på at han kan bli bedt om å slutte.

Men selvfølgelig kan det være noe helt annet du har, uansett er det ikke særlig lurt å "tvinge" seg igjennom et samleie som ikke er godt... Lykke til :)

Skrevet
Hva tror dere som er så uheldige å ha det, hørest det ut som vestibulitt/vaginisme? Takker for alle svar.

Svaret er enkelt; Gå til legen og snakk om det, det er kun de som faktisk er utdannet som kan spesifikt svare deg, og eventuelt hjelpe deg med problemet. :)

Skrevet
Svaret er enkelt; Gå til legen og snakk om det, det er kun de som faktisk er utdannet som kan spesifikt svare deg, og eventuelt hjelpe deg med problemet. :)

Ingen av de fire legene jeg var hos visste noe om vestibulitt eller vaginisme. Så det er nok ikke så enkelt, dessverre. Man må gå til en spesialist. Anbefaler Josef Ekgren, da slipper man den lange ventelisten som er i det offentlige. Det koster litt, men da får man ihvertfall et skikkelig svar.

Skrevet

Selv erfarer jeg at det private alltid er å foretrekke over det offentlige om man er villig til å ta seg råd, mer kunnskap og kjappere behandling da som regel. ;)

Skrevet
Selv erfarer jeg at det private alltid er å foretrekke over det offentlige om man er villig til å ta seg råd, mer kunnskap og kjappere behandling da som regel. ;)

Og har mulighet. Nå er det ikke alle det står på viljen til når det gjelder helsehjelp, spesielt ikke nåt det gjelder slike saker.

Skrevet

Hei

Etter mye leting på diverse nettsider om helse, fant jeg i går endelig en sykdomsbeskrivelse som traff perfekt på det jeg har slitt med i årevis, nemlig vestibulitt. Og etter å ha googlet det, fant jeg frem til dette forumet, og ble sittende til langt på natt og lese meg gjennom tråden. Selv om det ikke akkurat var veldig oppløftende lesing, var det en veldig deilig følese å få en "diagnose" på problemet.

Så, hva nå? Jeg er fattig student, men vurderer sterkt å ta meg råd til en time hos Ekgren, for det virket ikke på meg som det var noen av brukerne som hadde noe positiv erfaring annetsteds fra. Hovedpoenget er jo å gå til noen som faktisk kan stille en sikker diagnose. Jeg har kun gått til gynekolog en gang før og fortalt om problemene, og fikk da, som mange andre en canestenkur mot sopp. Jeg tok den, selv om jeg egentlig visste at det ikke kunne være årsaken. Heldigvis gadd jeg ikke gå tilbake for sikkert bare å få beskjed om å ta enda en kur. Så det jeg lurer litt på, er om det går an å bare ta en time med Ekgren for å stille diagnose og eventuelt sette i gang med behandlig, eller om jeg blir nødt til å gå til ham mange ganger. Det har jeg egentlig ikke råd til. Og det virker jo som han skriver ut mange piller og kremer som også er ganske kostbare. Hvor mye koster alle disse forskjellige medisinene?

Og så er jeg litt skeptisk også av en annen grunn, nemlig dette med hans fokusering, nesten preking virker det som, om det psykologiske. Dette er helt sikkert relevant for mange, men ikke for meg. Er han villig til å høre på det øret? Dette han sier om "flink pike" og stress og disse tingene passet veldig godt på meg for noen år siden, men jeg har lagt dette veldig bak meg og tror ikke dette er en faktor som kan ha betydning lenger. I så fall burde jeg ha blitt vesentlig bedre.

En annen ting jeg lurer på om noen kan svare meg på, er disse antidepressiva pillene. Det virker som flere her inne har prøvd mange forskjellige varianter, noen som har noen tips og råd om hvilken som er best å gå på?

Jeg har nok tenkt å bestille time, men føler jeg må forberede meg og ha alt det jeg lurer på klart, sånn det meste blir avklart på den timen.

Andre generelle tips og råd tas imot med takk.

Jeg tillater meg, til tross for alle de triste historiene her, å ha et lite håp om hvertfall å bli bedre...

Gjest Gjest_lily_*
Skrevet

Kan skrive under på at vestibulitt er vondt! Dersom du har vage symptomer på ubehag må du komme deg til lege umiddelbart! Jeg tenker at dersom jeg hadde fått behandling tidligere, ville veien til friskmelding vært kortere, enklere og billigere. Ta det nå før det eventuelt blir verre! Ikke gå til vanlig lege, det er som å stange hodet i veggen og kaste penger ut vinduet - de fleste aner ingenting om disse sykdommene dessverre. Gå til Ekgren, eventuelt til hun på volvat som har blitt anbefalt tidligere i tråden. Eventuelt til Rikshospitalet dersom du orker å vente.

Jeg har nylig vært hos ekgren og tatt botox-runde nr to. googlet litt nå og fant følgende link:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3851595.stm

Interessant lesning. Kan i hvert fall skrive under på at det funker! Sammen med knipeøvelser, piller, salver og avslapping. Det beste med denne sykdommen er at man kan unne seg å slappe av og skjemme seg selv bort med god samvittighet:-) Stress gjør alt verre.

Til deg som ville ha generelle tips: Styr unna canesten, mange mener det er overbehandling med dette som har utløst vestibulitten. Samme gjelder antibiotika.

Skrevet

Til "lettet".

Jeg fikk jo min diagnose hos gynekolog Thorbjørn etellerannet på Ullevål sykehus. Så kan godt være billigere det, da må du bare til fastlegen din så få han/hun til å sende deg videre og be spesielt om den legen. Han brukte type 2 min på å finne ut av at det var vestibullit.

Ble faktisk litt sint på at han fant ut av det så fort. Skjønner ikke at andre ikke kan dette. Hvorfor har jeg gått med dette i flere år når det kunne blitt funnet ut av så fort som det? Gah..

*sint*

Gjest Gjest_jente18
Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med smerter under samleie helt siden jeg og kjæresten ble sammen (ca 2 år). Før det hadde jeg ikke hatt så mye sex. Smertene har vært frem og tilbake. Men de er mest rundt skjedeåpningen, og det svir/klør omtrent heletiden (utenom samleie). Det gjør utrolig vondt under penetrering. Har måttet avslutte noen ganger fordi jeg ikke klarer mer. Må man ha vondt hver gang for å ha noen av disse sykdommene? De har vært mye frem og tilbake. Men i det siste har jeg hatt vondt hver gang, samtidig som jeg er blitt mindre våt, uansett hvor lyst jeg har eller hvor tent jeg er! Bruker alltid glidemiddel etter anbefaling av lege/helsesøster og det hjelper.

Har vært mye plaget med urinveisinfeksjon og brukt mange kurer mot det. Har kun vært hos GU på helsestasjonen, og fått diverse piller og salver for sopp og bakteriell vaginose etc uten at noe hjelper. Har vært på kvinneklinikken på Ahus før pga overgrep, det var helt forferdelig, vil ikke til sånne steder. Er også redd for å gå til fastlegen! Det eneste alternativet er helsestasjon, men de finner jo ikke ut av det. Har blitt henvist til Gynekolog osv tidligere men jeg orket ikke dra, pga lang ventetid og jeg følte meg bedre.

Kom over Vestibulitt da jeg søkte litt på nettet. Hadde aldri hørt om det før og tenkte det kanskje kunne være problemet.

Men etter å lese her ser jeg at de fleste ikke klarer å gjennomføre samleie i det heletatt og det gjør jo jeg! Mulig jeg har høy smerteterskel...

Er det noe annet dette kan være?

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Til deg som skrev inn i går: Selv om du klarer å gjennomføre samleie, høres det absolutt ut til at du i alle fall har begynnende symptomer på vestibulitt.

Du bør IKKE ha samleie hvis det gjør vondt. Jeg hadde også bare 'litt' vondt i starten, men det ble gradvis verre, og jeg ble veldig mye verre av soppmidler.

Ta en tur til sexolog, prøv for eksempel Gro Isachsen, husk at helsepersonell tross alt har taushetsplikt. Der kan du snakke alene med henne uten at andre trenger å vite at du går dit. Bestill gjerne time hos Josef Ekgren på Majourstua-klinikken, han har behandlet mange. Mitt råd er å finne en sexolog, gynekolog eller lege som allerede har behandlet noen for dette, det er helt nytteløst å gå til gynekolog / lege som ikke vet noe om vestibulitt.

Gjest Gjest_Jente 18_*
Skrevet

Jeg lurer på en ting. jeg var på volvat klinikken i Fredrikstad i går og fikk høre at jeg hadde vestibulit. Dette har jeg nå hatt i 1 år. Jeg fikk Xylocain salve og Pevisone krem. Fikk også beskjed om å ta smertestillende hver dag.

Er det noe andre som har fått den samme behandlingen?

Funker det?

Hvor effektiv er den?

Hvordan bruker man kremene?

Skal de brukes samtidig eller til hvert sitt tidspunkt?

Skal det smøres bare utenpå eller også inn i skjeden?

Har noen av dere vært på volvat i Fredrikstad pga vestibulitt? Fikk dere noe hjelp?

Jeg har nå blitt litt nervøs nå i dag pga dette fordi jeg er redd å ikke bli frisk eller for å vente flere år med å bli frisk. Har lenge trodd at det er vestbulitt jeg har men det jeg først nå jeg virkelig leser hva det er. Ville vært veldig fint med litt svar fra noen som enten er/har vært i gjennom dette eller en som bare kan mye om det.

Skrevet
Jeg har fått påvist vestibulitt og står på venteliste på rikshospitalet nå (min 2 år har jeg fått beskjed om...) Nå fikk jeg imidlertid et brev fra gynekologen min i dag som sier at hun vil prøve å behandle meg med pencillin (Apocillin)

Er det noen somhar erfaring på akkurat dette???

Jeg er ganske engstelig for å ta i meg medikamenter da jeg er redd det skal tørke ut slimhinnene og gjøre vondt verre..

Håper noen kan dele litt erfaringer :/

Ja, det har noe erfaring med det. Når man har vestibulitt skal man IKKE bli behandlet med pencillin. Det er mye av grunnen til at jeg har vestibulitt i dag - pga pencillin(apocillin faktisk) og sopp(fikk sopp av pencillin). Gynekologen jeg var hos i går sa at vestibulitt er ikke en sykdom slik som halsbetennelse som kan behandles med antibeotika. Hadde jeg vært deg ville jeg ha holdt meg langt unna pencillin og antibeoitika.

Gjest Veslegull
Skrevet

Jeg har nå hatt vestibulitt i snart 3 år, og jeg har sex ca hver dag. Det er vondt kun når den skal helt inn første, andre og tredje gang, så blir det vel så vondt at jeg ikke merker det lenger. Så blir det veldig godt, jeg kommer, så må vi stoppe, for etter orgasme blir det ekstremt vondt igjen.

Så jeg tror vestibulitten er VELDIG individuell fra person til person.

Noen har vondt hele tiden, når de sitte og står. Andre kan ha det på et så moderat stadie at man kan ha sex, sånn som meg... Det kan ha noe med smerteterskelen å gjøre ja, som det ble nevnt over her..

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

Hei Damer!

Jeg har lest gjennom tråden her og tenkte jeg skulle prøve å skrive et innlegg selv!

Jeg har verdens nydeligste samboer og vi venter nå vårt første barn!

Jeg er 11uker på vei, og fra utsiden ser vel forholdet vårt ganske så idyllisk ut!

Når jeg var hos legen for første kontroll i svangerskapet prøvde vi selvsagt å finne ut når jeg skal ha termin!

Jeg sa at jeg ikke var sikker på når jeg hadde sist mens, men jeg at jeg var sikker på når befruktelsen skjedde.

Legen lo godt og sa at det er jo veldig vanskelig å vite, men problemet mitt er at det ikke er noe vanskelig.

Fordi sist vi hadde sex skjedde befruktelsen, og gangen før det var nok helt sikkert 2mnd tidligere! (vi traff ganske bra ja)

Jeg synes dette er fryktelig flaut og ler det bort med at jeg vet hvilken dager vi ikke brukte prevansjon!

Jeg kjenner meg igjen i mye av det dere skriver om vaginisme.

Vårt sexliv består av intens masing fra sambos side, han vet jo verken frem eller tilbake stakars, og jeg har heller ikke forklart ham helt hva problemet er for jeg har ikke vist hva jeg skulle si, føler meg så grusom når jeg sier at det å ha sex med mannen jeg elsker er vondt.

De få gangene vi har samleie er det noen ganger godt, andre ganger ikke! Uansett klarer jeg sjeldent mer enn 15min, og av de 15min må vi bruke 5min på å penetreringen så er det kanskje godt i 5min så blir det vondt igjen.

Jeg må ha kontroll ved penetrering, og ting må taes veldig rolig!

Ofte må jeg gå og "varme opp" psykisk i flere dager i forveien!

Jeg sleit veldig med min første kjæreste, vi var ikke spesielt samkjørte og han kunne noen ganger være veldig kald under samleie. Det har aldri vært noe snakk om overgrep, men jeg stolte aldri helt på ham og sexlivet var veldig lite givende. Så fikk jeg min nåværende kjæreste og det første halve året var alt kjempe fint, og jeg fikk ett helt nytt syn på sex! Vi hadde sex flere ganger om dagen og da var det ofte jeg som tok initiativ til det. Så plutselig sa det stopp igjen, uten noen grunn, bare helt ut av det blå!

Nå har vi sex kanskje 5-6ganger iløpet av året, og gjerne når vi er på ferie!

Vet ikke om det har noe med stress å gjøre!

Jeg har bestemt meg nå for å dra til en spesialist, også med tanke på fødselen som bekymrer meg mye hvis jeg har vaginisme!

Det er jo også viktig nå, kanskje mer enn før pga barnet som kommer, at jeg og sambo har ett godt samliv!

Må nok bare ta tak i dette her nå!

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

Legger til :

Det høres vel også med at vi har vært samboere i 5år nå!

Og problemet har vart i 4 og 1/2år

Gjest Gjest_ella_*
Skrevet
Kan skrive under på at vestibulitt er vondt! Dersom du har vage symptomer på ubehag må du komme deg til lege umiddelbart! Jeg tenker at dersom jeg hadde fått behandling tidligere, ville veien til friskmelding vært kortere, enklere og billigere. Ta det nå før det eventuelt blir verre! Ikke gå til vanlig lege, det er som å stange hodet i veggen og kaste penger ut vinduet - de fleste aner ingenting om disse sykdommene dessverre. Gå til Ekgren, eventuelt til hun på volvat som har blitt anbefalt tidligere i tråden. Eventuelt til Rikshospitalet dersom du orker å vente.

Jeg har nylig vært hos ekgren og tatt botox-runde nr to. googlet litt nå og fant følgende link:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3851595.stm

Interessant lesning. Kan i hvert fall skrive under på at det funker! Sammen med knipeøvelser, piller, salver og avslapping. Det beste med denne sykdommen er at man kan unne seg å slappe av og skjemme seg selv bort med god samvittighet:-) Stress gjør alt verre.

Til deg som ville ha generelle tips: Styr unna canesten, mange mener det er overbehandling med dette som har utløst vestibulitten. Samme gjelder antibiotika.

Hei Liliy!

Jeg ser at du har fått Botox behandling. Er veldig interessert i å vite mer om dette - får du behandling hos Ekgren?

Og hvor lenge måtte du vente på å få dette? Hvordan opplever du det etter behandlingen, er det noe bedring?

Ble mange spm her, men jeg bengynder å bli noe desperat... :)

Er det andre som har erfaring med Chilipepperkremen og føler at dere bare blir dårligere av å ta den? Jeg svir hele dagene i etterkant og føler jeg får sopp med en gang...andre som opplever det slik?

Blir veldig takknemlig om du kan si noe om Botox behandling Liliy! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...