Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lily_*

Hei alle!

Jeg tok botox for vestibulitt hos josef ekgren 14. mai. En måned senere, hvor jeg ikke har vært så flink med knipeøvelser føler jeg meg bedre enn noensinne! All sviing er borte.. jeg gjør knipeøvelsen nå hver kveld, og før "brant" det når jeg hadde dilatoren inni meg, det gjør det ikke lenger. Jeg vet ikke om det har kun med botoxen å gjøre, jeg har lagt om livet mitt også litt og gjort en del endringer.

Her er det jeg gjør dersom noen er interessert:

hver morgen tar jeg 2x tranebærtabletter, 2x nattlysoljetabletter og 1 atarax, samt 2 sinktabletter (egentlig for håret, men men:-)

hver kveld tar jeg 2x tranebærtabletter, 2x nattlysoljetabletter og 2 atarax. I tillegg drikker jeg en kopp kjerringrokk-te.

jeg gjør knipeøvelser i 15 min og masserer ca 5+ minutter. Dersom jeg har smerter i urinrøret etter dette tar jeg en paracet (på resept - sterkere).

Gjennom hele dagen drikker jeg minst 1,5 liter vann. I tillegg spiser jeg så mye frukt som mulig. Prøver å unngå sukker, men klarer ikke det helt:-)

De dagene det er mulig går jeg uten truse. Kanskje litt rart å høre, men det hjelper!! Jeg begynner alltid å svi dersom jeg har stoff stramt inntil meg.

Ellers trener jeg ca 2-3 ganger i uka, og har begynt å si nei til folk. Før hastet jeg rundt og forsøkte å gjøre alle happy, det gidder jeg ikke lengre!

Det jeg sliter mest med nå er urinveiene. Det virker som om de ikke liker at jeg gjør knipeøvelser... er det noen som har noen andre råd ang. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Veslegull

Her må du fortelle mer!

Hvordan fikk du time til botox, kostet det mye, hvordan var det dagene etterpå, f.eks hevelse++ kunne du ha sex?

Fortell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*
Her må du fortelle mer!

Hvordan fikk du time til botox, kostet det mye, hvordan var det dagene etterpå, f.eks hevelse++ kunne du ha sex?

Fortell! :)

Jeg bestilte time hos josef ekgren og spesifiserte at jeg ville ha botox. Det er visst noe han gjør dersom ikke annen behandling virker. Det koster 3500 kroner. Han satt da ti sprøyter i underlivet. Var gruusomt vondt, og var øm en uke etterpå ca. Men da jeg begynte med knipeøvelser igjen merket jeg at det var mindre sviing enn normalt. Så tror virkelig det har hjulpet! Har ikke prøvd å ha sex enda, har lyst til å føle meg helt klar før jeg prøver igjen. Men ikke lenge til jeg prøver:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*

Gjest_sadie_* Har du funnet en homeopat som har greie på vestibulitt? Det høres interessant ut! Hvilken medisin fikk du? Høres fantastisk ut dette med at Ekgren behandler med Botox. Det vil jeg også prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Leste en del i dette forumet for 1-2 års tid sida, da jeg sleit med vestibulitt. Jeg har siden blitt så godt som frisk (redd for å jinxe dette, så tør ikke enda si at jeg er helt frisk, selv om jeg har hatt et velfungerende underliv i snart et år nå :) ).

Det er lett å glemme og fortelle omverdenen (dvs dere jenter her i forumet) om dette! Jeg glemte det hvert fall, for jeg har bare vært glad og fornøyd og har ikke hatt lyst til å tenke på disse tingene mer... men jeg synes også jeg "skylder" alle dere der ute som er i en lignende situasjon å fortelle dere om hva jeg opplevde, og at jeg er blitt bedre! For man trenger å få høre at folk som opplever dette kan bli helt fine igjen! :)

Jeg har alltid vært litt ømfintlig nedentil, men det har alltid gått fint å ha sex så lenge kjæresten min og jeg lar meg få tid til å bli våt - da er det bare deilig og ikke vondt (det skal nevnes at både min nåværende kjæreste og eksen min, som er de eneste to jeg har hatt sex med i nevneverdig grad, har temmelig store peniser, samt at jeg er temmelig trang nedentil).

Under en ferietur for to og et halvt år siden fikk jeg bronkitt og urinveisinfeksjon (urinveisinfeksjon har jeg for øvrig aldri hatt før eller siden) og fikk utskrevet en hestekur med antibiotika, med påfølgende kraftig soppinfeksjon nedentil og deretter soppkur for å bøte på dette. Da startet vestibulitt-helvetet for min del.

Legen min hjemme i Norge var rådvill og henviste meg videre til en gynekolog som heller ikke hadde satt seg noe særlig inn i dette problemet, selv om hun i følge legen min var riktig vedkommede i denne byen (som er en av Norges største!) til å ta seg av slike problemer. Dette i seg selv er et stort problem! Disse menneskene burde virkelig lese forum som dette hvis de skal prøve å behandle, eller i det minste ta imot og evt henvise videre, jenter med disse problemene!

Takker guden jeg ikke tror på for at jeg lever i det 21. århundre slik at internett og google kunne hjelpe meg til å forstå hva dette dreide seg om! Kjæresten min har heldigvis søkt informasjon sammen med meg og vært kjempesnill og støttende hele veien.

Vi prøvde litt forskjellige taktikker på egen hånd, litt massasje, skifte av p-piller, bare dusje med vann nedentil, bare gå med løse klær og bomullstruser, osv. Jeg liker å gå løs på ting på en litt systematisk måte, og prøvde gjerne en ting av gangen for å se om det alene hjalp... Uten nevneverdig hell for de ovennevnte tingene.

Ved to anledninger det siste halvannet året har jeg sluttet på p-piller. Første gangen sluttet jeg fordi jeg bodde borte fra kjæresten min et halvt år, og tenkte at det var en passende anledning til å prøve om å slutte på p-piller ville hjelpe. Det hjalp, men jeg var usikker på om å slutte på p-pillen alene var årsaken. Da jeg flyttet tilbake til kjæresten min begynte jeg på et nytt og "mildere" p-pille-merke enn det jeg hadde brukt da jeg bodde med ham tidligere. Igjen ble jeg dårlig nedentil... Jeg fortsatt på den pillen i noen måneder, så prøvde jeg et annet og enda "mildere" merke, som heller ikke så ut til å hjelpe på situasjonen nedentil. Basert på de gode erfaringene mine fra det halvåret jeg ikke gikk på p-pillen bestemte vi oss for at jeg skulle slutte helt, og jeg lurer på om det er det smarteste jeg har gjort :) For nok en gang ble jeg fin-fin nedentil!!

Jeg vet at leger/helsesøstre/gynekologer er skeptiske til å råde folk til å slutte på p-pillen. Det kan virke som om mange helsearbeidere anser uønskede graviditeter som verre enn smerter nedentil og et totalt føkka sexliv... og kanskje de har rett i de antagelsene? Jeg for min del ønsker ikke å bli gravid nå, men jeg har vært i et godt parforhold i 3 år, med gutten jeg ønsker å dele livet mitt med, og jeg synes ikke p-pillen er verdt problemene den (antageligvis) forårsaket for oss!

Jeg har forstått at det å slutte på p-pillen ikke er noe som fungerer for alle, så jeg prøver ikke å framstille det som en mirakelkur, men jeg ville bare fortelle om mine erfaringer med vestibulitt. Forskjellige ting ser ut til å fungere for forskjellige folk, og jeg har hørt om mange flere som har blitt mye bedre etter at de sluttet på p-pillen. Jeg synes at folk som blir friske skal fortelle om det de har opplevd, og gjerne synse om hvordan/hvorfor de ble friske, for det kan være veldig nyttig lesning for andre, og det gir uansett håp. For min del kunne det virke som om kombinasjonen hestekur med antibiotika + påfølgende soppkur "trigga" vestibulitt-problemene mine, og jeg har lest om mange lignende tilfeller på internett, så det kan virke som dette er verdt å merke seg... hvorfor akkurat det å slutte på p-pillen skulle hjelpe etter at problemene startet aner jeg ikke, men jeg har tro på at kroppen har det best når man gjør ting så naturlig som mulig for den... særlig i situasjoner der den tydelig ikke er frisk! P-pillen er jo ikke no kroppen i utgangspunktet ønsker seg, og sånn sett kan det være at den trives bedre uten, når den først har blitt syk?!

Lykke til til alle der ute som sliter med vestibulitt... jeg håper virkelig, inderlig, at dere alle opplever å bli friske igjen!! En varm hilsen går også til alle snille og omtenksomme kjærester som passer på jentene sine og viser forståelse og tålmodighet i vanskelige situasjoner som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sadie_*

Gjest_sol_* ¨: Homeopaten hadde ikke hørt om vestibulitt nei, men homeopater behandler generelt ikke ut fra diagnoser - men symptomer. Hun ga meg tre typer sukkerkuler: Man-ons-fre tar jeg Pulsatilla x2, tirs-tors-lør tar jeg Mucosa Vaginalis x2, og hver kveld tar jeg Candida Albicans. Disse tre fant hun fram ut fra min beskrivelse av plagene. Nå skal det sies at det er vanskelig å følge opp, det er lett å glemme innimellom=/ Den første måneden har kanskje vært litt sløv..Har ennå ikke merket noen forbedring, har gått på kuren i 1 mnd (av 3). Men det er lov å håpe:) SKAL skjerpe meg - og prøve å huske kniping, tøying og massasje i tillegg...:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_jente*

Første gang jeg fant denne siden ble jeg overlykkelig. Da hadde jeg gått i 4 år uten å vite at jeg hadde vestibulitt. Jeg søkte på nettet; svie, kløe, brennende følelse i underlivet. Smerte ved sex. Jeg fant aldri ut av hva det kunne være. Jeg gikk til flere gynokologer, helsestasjoner og leger, men ingen kunne gi meg svar på hva som feilte meg. Fikk kurer for sopp, bakteriell vagnose, og fikk beskkjed om at jeg måtte finne g.punktene mine. Det var en venninne av meg som leste om vestibulitt og fant disse sidene. jeg fikk time på rikshospitalet. Nå er dette to år siden. Jeg er i dg 24 år og har hatt vestibulitt i over 6 år. Jeg har ti vært på to timer på rikshospitalet og har begynt å få behandling på fyioterapi på riksen. Jeg er stadig innom disse sidene for å lese om andre som sliter med det samme som meg og det gir meg mange gode råd og mye støtte. Tenkte det var påtide at jeg skrev noen ord selv. Jeg har også smerter i urinveine, noe som ble beskrev over.Jeg har hatt mye urinveisinfeksjon, og tatt mange antibiotika kurer for dette. Nå er det mer men jevn svie i urinveiene, som ikke er uriveisinfeksjon. Samleie er umulig! Det har bare blitt verre og verre. Foreløpig har ikke behandlingen fra rikshospitalet gjort meg noe bedre men har ikke gitt opp enda. Blir mer og mer gira på botox som noen skriver om her..kan ikke tenke meg noe mer fantastisk enn å ha t normalt sexliv med kjæresten min os jeg har vært sammen i 3 år. Kunne ønske det fantes en interesseorganisasjon for jenter med vestibulitt og paritell vaginisme. Det kunne kjempet for vår sak og gjort at det ble mer forskning rund dette. det er jo alt for vagt og for lite kunnskap rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her var det mye nyttig informasjon og hjelp til "selvhjelp". :idesmil: Flott tråd! :klappe:

Har et spørsmål. Noen av dere anbefaler (etter råd fra Ekgren) atihistaminer. Hva er det antihistaminene gjør som hjelper? Anbefales det først og fremst når man har vestibulitt eller når man har "bare" vaginisme?

Ser også at det anbefales å massere skjedeåpning og kjønnslepper med babyolje, olivenolje, Aco intimkrem eller liknende. Vil bare si at kremer (eller glidemidler) med olje i ikke bør brukes nedentil sammen med ting med latex (som kondomer eller hansker) fordi olje løser opp latexen i produktene.

(Om noen bruker glidemidler, unngå også typer som inneholder (mye) glycerin da dette kan gi soppinfeksjoner. Glidemidler med silicon kan gi allergiske reaksjoner hos noen og løser opp siliconprodukter.) :fy_fy:

Selv har jeg "alltid" hatt vaginisme, så vidt jeg vet, og har aldri klart å sette inn en liten tampong en gang :grine: (jeg er i midten av tredveårene) for ikke å snakke om en penis! :murvegg: Har tatt tid å få skikkelig diagnose. Står nå på venteliste på Rikshospitalet men det er opptil 2 års ventetid (Grrrr!), så jeg har besluttet å gjøre noe med saken på egenhånd, og rådene i denne tråden er uvurderlige! Har hatt en GU (underlivsundersøkelse) i narkose og vet at det ikke er noe "fysisk" i veien for penetrasjon.

Anbefaler ikke GU i narkose med mindre det er helt nødvendig og man er helt inneforstått med legen om hva som skal gjøres og ikke gjøres.

Jeg fikk vite at jeg gjorde motstand i bevisstløs tilstand så de måtte dope meg mye mer ned enn de hadde tenkt og legen foretok også en utskrapning som vi ikke hadde avtalt fordi det var litt tykk hud i livmoren (noe som var helt normalt i forhold til hvor jeg var i menssyklusen) og han syntes det var best å fjerne det "for sikkerhets skyld". Prøvene av utskrapet viste etterpå at alt var helt normalt, og at utskrapningen var unødvendig.

Jeg fikk en voldsom psykisk reaksjon etterpå med panikkangstanfall (som jeg ellers ikke har hatt før eller siden, selv om jeg har hatt andre former for angst), men jeg fikk også bearbeidet en del av egne reaksjoner og følelser, og på lang sikt - fordi jeg klarte å bearbeide det - var det positive ting som kom ut av det. Jeg fikk en mye større forståelse av de følelsene som ligger bak problemet.

Og for å peke på det positive: Det går heldigvis an å ha god sex som ikke innebærer penetrering. :danse: Kanskje "tvinges" vi til å bli mer oppfinnsomme og mer sensuelle i også i andre deler av kroppen. Og jeg ser ikke på meg som "jomfru" lenger, selv om jeg ikke har gjennomført et samleie. Det ville være like urimelig som å påstå at mange lesbiske ikke har sex eller i hvert fall ikke har god sex. :Hehe:

Og det finnes faktisk menn som er fornøyde med å gjøre "andre ting" enn akkurat samleie.

(Den unge kvinnlige legen som anbefalte meg å søke meg til vulvaklinikken på Riksen, sa: "Ingen menn vil ha deg når du er slik! Ingen er så tålmodige!" men det er bare tull. Han jeg er sammen med synes ikke det er noe stort problem (vi har vært sammen ett år), men selv vil jeg gjerne få gjort noe med det: For min egen skyld. Og for å ha muligheten til å få barn...)

Forøvrig passer jeg inn i betegnelsen "flink pike", som en av dere skrev om, men jeg øver meg på å si: NEI! (til det jeg ikke vil) og JA (til det jeg vil). Og han jeg er sammen med er en veldig snill mann, slik som flere av dere andre beskriver deres kjærester også. (Kanskje snill kjæreste" er en positiv bi-effekt av vaginisme/vestibulitt? He, he! :danse:)

Lykke til til alle flotte mennesker i denne tråden!

Endret av Ika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg må bare spørre.. har leitet litt rundt på nettet.. men finner ikke helt ut av det..... jeg omtrent alltid hatt problemer med at den tynne huden, innforbi kjønnsleppene sprekker opp og blir sår... omtrent som tørr hud rett og slett.. bare på en veldig upraktisk plass.... er dette bare soppproblemer eller kan det være det samme dere snakker om her?

er ikke noe problemer i selve skjeden, mer området som bare er tynn hud lengre frem... om dere skjønner hva jeg mener.. mellom ytre og indre kjønnslepper... jeg har ikke problemer med samleie, men må være KLAR for at det skal være noe som helst godt.... har ofte lurt på når folk snakker om at sex er så vannvittig deilig, om det er noe galt med meg som ikke alltid syns dette.. men det er kanskje fordi det ofte svir litt... og da mister jeg litt konsentrasjonen....for å si det sånn..

men hva gjør jeg da? soppbehandling eller ikke? virker jo som det kan gjøre det verre på sikt?

er ikke nærheten av noen av tingene dere snakker om, for det er ikke såå ille.. men det er plagsomt nok.. og nå ble jeg litt redd for at jeg kanskje gjør det verre på sikt.. hjelp!

har i grunn alltid hatt det sånn, og kan kanskje nevne at jeg har hatt mye pencilinkurer opp igjennom.. som blant annet har ødelagt tarmene mine (tåler veldig lite matvarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sadie_*
Hei, jeg må bare spørre.. har leitet litt rundt på nettet.. men finner ikke helt ut av det..... jeg omtrent alltid hatt problemer med at den tynne huden, innforbi kjønnsleppene sprekker opp og blir sår... omtrent som tørr hud rett og slett.. bare på en veldig upraktisk plass.... er dette bare soppproblemer eller kan det være det samme dere snakker om her?

er ikke noe problemer i selve skjeden, mer området som bare er tynn hud lengre frem... om dere skjønner hva jeg mener.. mellom ytre og indre kjønnslepper... jeg har ikke problemer med samleie, men må være KLAR for at det skal være noe som helst godt.... har ofte lurt på når folk snakker om at sex er så vannvittig deilig, om det er noe galt med meg som ikke alltid syns dette.. men det er kanskje fordi det ofte svir litt... og da mister jeg litt konsentrasjonen....for å si det sånn..

men hva gjør jeg da? soppbehandling eller ikke? virker jo som det kan gjøre det verre på sikt?

er ikke nærheten av noen av tingene dere snakker om, for det er ikke såå ille.. men det er plagsomt nok.. og nå ble jeg litt redd for at jeg kanskje gjør det verre på sikt.. hjelp!

har i grunn alltid hatt det sånn, og kan kanskje nevne at jeg har hatt mye pencilinkurer opp igjennom.. som blant annet har ødelagt tarmene mine (tåler veldig lite matvarer)

Jeg tror det du beskriver er en følge av sopp. Har hatt det slik i perioder selv (de første gangene var jeg sår fordi jeg vasket meg nedentil for ofte!). Nylig ble jeg igjen sår og fikk smårifter, men etter å ha tatt en Diflucantablett forsvant dette etter et par dager :) Det som er viktig ved soppinfeksjon er å få tak i resept på Diflucan (som tas oralt), IKKE bruk kremer og vagitorier som Canesten og Pevaryl.

Btw, noen som så Private Practice på tv2 tirsdag?? =D synes det var litt artig å se et tilfelle av vestibulitt i amerikansk dramaserie! Lurer på om behandlingen de ga i serien er noe som kan virke?? 5 injeksjoner i underlivet med lidokain (Xylocain) og stereoider! Dette skulle helbrede vestibulitten.. Vurderer å ringe Ekgren og spørre hva han mener =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, noen som så Private Practice på tv2 tirsdag?? =D synes det var litt artig å se et tilfelle av vestibulitt i amerikansk dramaserie! Lurer på om behandlingen de ga i serien er noe som kan virke?? 5 injeksjoner i underlivet med lidokain (Xylocain) og stereoider! Dette skulle helbrede vestibulitten.. Vurderer å ringe Ekgren og spørre hva han mener =p

Så den. :)

Men var ikke poenget i serien at behandlingen hennes nettopp ikke virket? Og at de måtte få hjelp av han andre legen/psykologen (?) som het Pete eller noe?

Og typisk nok fikk vi ikke se hva han egentlig gjorde med saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Det går an å få barn under å ha samleie, se f.eks. denne lenken her: http://www.pinelandpress.com/faq/homeinsem.html

Jeg har ikke prøvd dette selv, men er blitt utrolig mye bedre av vestibulitt med øvelser osv. Har sex med penetrering uten at det gjør vondt nå. Tror absolutt det er mulig å trene opp muskler nok til å bruke en 'manuell metode' for å bli gravid.

Jeg er helt enig med Ika, sex er ikke bare penetrering, og det er sååååå ille at helsepersonell kan være så ufølsomme. Jeg vil anbefale alle å ikke vente i åresvis for time på Riksen, men å gå til Josef Ekgren eller andre gynekologer som har jobbet med vaginisme/vestibulitt. Dessuten er det å gå til sexolog, terapeut eller noen å snakke med, veldig bra, rett og slett fordi de fleste av oss ikke har lyst til å snakke med venner eller familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest007

Ville bare innom denne tråden kjapt for å informere om at jeg trolig har blitt feildiagnostisert med vestibulitt. Jeg har skrevet her tidligere og slet veldig med følelse av urinveisinfeksjon i tillegg til smerter ved samleie. har nå fått vite at jeg var angrepet av gule stafylokokker. Fikk det trolig mens jeg var på Ullevål i forbindelse med et keisersnitt. Syns det er helt tragisk at ikke legene kan teste for absoultt ALT av bakterier på et tidlig stadie!! Jeg måtte selv ta initiativ til å foreslå at jeg kunne ha gule stafylokokker -etter møysommelig research på internett. Stafylokokker påvises ikke i de ordinære urinprøvene, og det virker som de bare tester etter klamydia hvis det tas prøver fra urinrøret. Nå etter noen dagers Diclocil kur føler jeg meg som før igjen, og sex er null problem.....kløen forsvant også, så jeg har vel feilbehandlet meg i snart ett år nå med kremer og Diflucan.....

Så et tips: Gå til lege og be om en skikkelig bakterietest, for å være helt sikker på at det er vestibulitt....Lykke til alle dere som sliter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å få barn under å ha samleie, se f.eks. denne lenken her: http://www.pinelandpress.com/faq/homeinsem.html

Jeg har ikke prøvd dette selv, men er blitt utrolig mye bedre av vestibulitt med øvelser osv. Har sex med penetrering uten at det gjør vondt nå. Tror absolutt det er mulig å trene opp muskler nok til å bruke en 'manuell metode' for å bli gravid.

Jeg er helt enig med Ika, sex er ikke bare penetrering, og det er sååååå ille at helsepersonell kan være så ufølsomme. Jeg vil anbefale alle å ikke vente i åresvis for time på Riksen, men å gå til Josef Ekgren eller andre gynekologer som har jobbet med vaginisme/vestibulitt. Dessuten er det å gå til sexolog, terapeut eller noen å snakke med, veldig bra, rett og slett fordi de fleste av oss ikke har lyst til å snakke med venner eller familie.

Godt å høre at det finnes folk som blir mye bedre ved behandling! Det er jo veldig oppmuntrende for oss andre. :danser: Takk for linken også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mimmi_*
Ville bare innom denne tråden kjapt for å informere om at jeg trolig har blitt feildiagnostisert med vestibulitt. Jeg har skrevet her tidligere og slet veldig med følelse av urinveisinfeksjon i tillegg til smerter ved samleie. har nå fått vite at jeg var angrepet av gule stafylokokker.

Uhhhh! :sjokk: Godt det omsider ble oppdaga og behandlet!

Litt typisk at man må finne ut alt sjæl. Takk og pris for internet :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sadie_*
Så den. :)

Men var ikke poenget i serien at behandlingen hennes nettopp ikke virket? Og at de måtte få hjelp av han andre legen/psykologen (?) som het Pete eller noe?

Og typisk nok fikk vi ikke se hva han egentlig gjorde med saken...

Skulle gitt mye for å ha blitt med inn på kontoret og se hva han sa om saken ja:) sikkert noe type sexolog-prat. men kan tenke meg at alle oss med vestibulitt/vaginisme egentlig har godt av et besøk til sexolog - som kan komme med gode tips til alternativ sex, pluss å lære oss å gi f**n og slappe 100% av under sex! For min del er det vanskelig/umulig å slippe meg helt løs, nettopp fordi jeg forbinder sex med noe som er smertefullt og spenner dermed kroppen under forspill og berøring nedentil. Blir rett og slett redd når jeg ser hvor veien går, klarer ikke å ta sex på impuls. Skal vi ha sex, må jeg planlegge det og innstille meg psykisk på det en stund på forhånd før jeg "legger an" på typen. Jeg må bestemme, han blir nok avvist hver gang han prøver seg! stakkars..Skulle gitt mye for å ha et normalfungerende underliv/sexliv.. At det skal være så vanskelig å slappe av, hadde jeg aldri trodd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest007
Uhhhh! :sjokk: Godt det omsider ble oppdaga og behandlet!

Litt typisk at man må finne ut alt sjæl. Takk og pris for internet :juhu:

Hei igjen -det var jeg som skrev om stafylokokker ovenfor. Helt utrolig at man skal bli kasteball i systemet og må servere legene løsningen på et gullfat så sant man ikke har en mainstream diagnose som f.eks ordinær urinveisinfeksjon. Det er slik jeg føler det. Jeg har sendt inn klage til Norsk Pasientskadeerstatning om mangelfull utredning hos samtlige av leger/spesialister jeg har vært hos. Fastleger tar kun urinprøver og evt sender de til dyrkning, men slik jeg forsto det etter diverse søk på internett så får man kun positivt svar dersom man har bakterier som skiller ut nitritt .Noe stafylokokker ikke gjør. Og i tillegg: Alle leger sjekker for Klamydia, men en sykdom som er minst like utbredt er Ureaplasma eller Mycoplasma. Disse bakteriene kan kun påvises ved genteknologi, og svært få fastleger ser ut til å kjenne til disse (har selv snakket med flere som ikke aner hva dette er) Og mange av symptomene disse bakteriene gir stemmer overens med Vestibulitt. Så jeg anbefaler dere alle om å sjekke dere for slike bakterier! Olafiaklinikken i Oslo er spesialister på ureaplasma og mycoplasma påstår de selv. Jeg har vært der og jeg, og fikk ikke påvist noenting -selvom de burde ha gitt meg diagnosen uspesifisert uretritt når jeg hadde stafylokokker! Jeg sier ikke at dere har kjønnssykdom alle sammen, men selv om Olafiaklinikken er en klinikk for kjønnssykdommer så har de også tilbud om å finne ut av en "uspesifisert uretritt diagnose" Jeg har mistet fullstendig respekten for legestanden, og forstår ikke hvordan leger kan være så uvitende! Ta for eksempel vestibulitt som diagnose - svært få fastleger vet hva det er virker det som, og desto mindre vet de om behandlingen. Alle bare henviser videre til Rikshospitalet, som ikke klarer å ta i mot strømmen av henvisninger. Er diagnosen reell, så burde fastlegene bruke behandlingen som Josef Ekgren bruker i det minste -til de får nærmere konklusjoner om hva som faktisk er årsaken! (Og vil du være med å finne ut en mulig årsak så delta i undersøkelsen på vestibulit.com) Det tok meg en søndag å lære meg alt om vestibulitt og behandling som var mest effektiv (lokalbedøvelse i form av xylocain eller atropinkrem, diflucan 150 mg ukentlig og Atarax 10 mg tre ganger daglig i kombinasjon med knipeøvelser) Hvorfor kan ikke legene bare ta til seg denne informasjonen?????? Min fastlege for eksempel satte seg helt på bakbeina i forhold til Diflucan. Hun foreslo Molkosan fra helsekost sprøytet inn i skjeden i stedet. Jeg ble så sår og det svidde infernalsk! Har man ikke fått påvist NOEN bakterier så bør de med Vestibulitt behandles med større respekt hos fastlegen!!! Jeg fikk den endelige hjelpen hos private leger. Først hos ett privat legesenter ved at jeg ba om Azitromax dobbeltkur (kr 390) Deretter ved at jeg ba om Diclocil to ukers kur (750 kr) Det burde være mulig å få hjelp uten å få så store økonomiske belastninger i tillegg. Har grovt regnet ut hva jeg har brukt på alt dette styret i leger og medisiner tilsammen -og kommet frem til ca 20.000 på ti måneder......Sånn går det når man er desperat. Og jeg skriver dette så andre kan få hjelp til hva man bør se etter først! Bakterier, bakterier, bakterier.

Det som er mest kritikkverdig ved dagens legepraksis er at de tester kun for spesifikke bakterier. Gynekologer sender inn prøver for klamydia, olafia tester for klamydia -og i tillegg ureaplasma og mycoplasma, mens fastleger ser ut til å være mest glad i å teste for UVI-bakterier (e.coli fra tarm!) Og med disse testmetodene er det jo en drøss av bakterier man kanskje ikke finner! Jeg er så lei av den nedlatende holdningen man blir møtt med av legepersonell: "Nei, prøven din er negativ, så det må nok være psykisk"

Jeg tror at vestibulitt ikke er psykosomatisk. Det viste seg å stemme i mitt tilfelle. Og greit, jeg kan gå med på at vaginisme kanskje kan være psykosomatisk -men hvordan i all verden kan man stresse seg frem til en tørr og sår skjede som føles smertefull!? Det rimer bare ikke.....Håper ikke jeg provoserer mange her, men jeg tør vedde på at det ikke er tatt omfattende bakterielle tester fra skjede og urinrørsåpningen deres? Hvis det er det så legger jeg meg flatt ned og ber om unnskyldning for mine utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest007

Vil bare legge til en annen ting jeg er svært sint for: Diflucan og Atropinkrem som skrives ut ved Vestibulitt er svært kostbart! Og NAV har ingen refusjonskriterier for dette lenger. Det er svært kritikkverdig, da dette er en sykdom som jeg fikk vite er kronisk. Og da skal man jo få medisiner på blå resept! Jeg skulle hente ut atropinkremen min som var spesialblandet ved ullevål sykehus. Ble forespeilet en pris på 360 kroner da jeg leverte resepten min, men fikk servert en krem med prislapp 570 kr da jeg kom for å hente den! Og jeg vet tilfeldigvis at atropinsulfat egentlig er øyedråper (fordi min samboer hadde disse liggende), og en pakke med 20 endosebeholdere koster under hundrelappen. Jeg fant frem til litt farmasøytregning og regnet meg frem til at det kreves to-tre endosebeholdere til en tube decubalkrem! Blir jo ikke mer enn rundt hundrelappen det da! Så de tjener GROVT med penger på gjerne unge, desperate mennesker! ER SÅ PROVOSERT OVER DET! Jeg har også brukt Diflucan sikkert for 500 kr i måneden det siste året, og da har jeg bare dempet symptomene. Ikke rart det bare har dempet plagene, når det har vært hissige gule stafylokokker som har regjert! Uten at noen har tatt seg bryet med å sjekke for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vil bare legge til en annen ting jeg er svært sint for: Diflucan og Atropinkrem som skrives ut ved Vestibulitt er svært kostbart! Og NAV har ingen refusjonskriterier for dette lenger. Det er svært kritikkverdig, da dette er en sykdom som jeg fikk vite er kronisk. Og da skal man jo få medisiner på blå resept! Jeg skulle hente ut atropinkremen min som var spesialblandet ved ullevål sykehus. Ble forespeilet en pris på 360 kroner da jeg leverte resepten min, men fikk servert en krem med prislapp 570 kr da jeg kom for å hente den! Og jeg vet tilfeldigvis at atropinsulfat egentlig er øyedråper (fordi min samboer hadde disse liggende), og en pakke med 20 endosebeholdere koster under hundrelappen. Jeg fant frem til litt farmasøytregning og regnet meg frem til at det kreves to-tre endosebeholdere til en tube decubalkrem! Blir jo ikke mer enn rundt hundrelappen det da! Så de tjener GROVT med penger på gjerne unge, desperate mennesker! ER SÅ PROVOSERT OVER DET! Jeg har også brukt Diflucan sikkert for 500 kr i måneden det siste året, og da har jeg bare dempet symptomene. Ikke rart det bare har dempet plagene, når det har vært hissige gule stafylokokker som har regjert! Uten at noen har tatt seg bryet med å sjekke for det!

Ja det er ille! jobber selv på NAV faktisk, men bestemmer dessverre ikke reglene... Og er ikke sikker på hvem som betemmer det dem heller. Kan spørre kolleger om hvem man skal kontakte om man ønsker at reglene skal forandres.

Kanskje folk med vestibulitt burde danne en interesseforening? Men jeg ser det ikke helt skje...

Diflucan: Spør når du går på apoteket med resepten om de ikke har et billigere kopi-middel i steden for Diflucan. Da skal du i så fall kunne få det uten å forandre resepten. (Jeg mener Flukanasol kan være et slikt, men er ikke helt sikker, ei heller på hvordan det staves)

Kunne det du sier om atropinkremen være en sak for forbrukerombudet? Det kan da ikke være riktig at apotekene skal kunne flå kundene sine slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja det er ille! jobber selv på NAV faktisk, men bestemmer dessverre ikke reglene... Og er ikke sikker på hvem som betemmer det dem heller. Kan spørre kolleger om hvem man skal kontakte om man ønsker at reglene skal forandres.

Kanskje folk med vestibulitt burde danne en interesseforening? Men jeg ser det ikke helt skje...

Diflucan: Spør når du går på apoteket med resepten om de ikke har et billigere kopi-middel i steden for Diflucan. Da skal du i så fall kunne få det uten å forandre resepten. (Jeg mener Flukanasol kan være et slikt, men er ikke helt sikker, ei heller på hvordan det staves)

Kunne det du sier om atropinkremen være en sak for forbrukerombudet? Det kan da ikke være riktig at apotekene skal kunne flå kundene sine slik?

Å sorry. Jeg leste litt for fort. Det var deg med stafylokokkene. Da trenger du jo ikke mer Diflucan - faktisk skulle legen din tatt deg av den når den ikke virket skikkelig den første måneden. Min sa i alle fall at om den ikke hadde noen klar effekt etter et par uker, var det ikke noen vits i å fortsette behandlingen.

Forhåpentlig blir du helt frisk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...