Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Jeg har også vært hos Ekgren, og som du sikkert ser av det de andre har skrevet, har de fleste posistive opplevelser av å gå til ham, ikke minst fordi han vet mye om vestilbulitt, i motsetning til mange andre i helsevesenet. Jeg har også vært et par ganger hos sexologen Gro Isachsen, det er ikke så lang ventetid hos henne, tror jeg, og det var også til hjelp.

Må bare innrømme at jeg har en del andre problemer fra barndom osv som jeg også må ta tak i, så jeg er ikke helt frisk ennå.

Tror kanskje det viktigste med vestibulitt / vaginisme er å ikke bare håpe på at det går over av seg selv, men å oppsøke hjelp fra noen som kan noe om problemet. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Er det andre som ikke kjenner seg igjen i det bildet Josef Ekgren tegner av vestibulitt pasienter?? Altså at det skyldes først og fremst angst/stress. Jeg har ingen spesielle problemer (bortsett fra vestibulitt da og alt det fører med seg:() og har hatt en god barndom. Jeg har en god samboer og en grei jobb. Føler ikke jeg stresser noe spesielt. Jeg tror vestibulitten min skyldes rett og slett for mye "tørr" sex pga dårlig sexlyst. Det har igjen ført til for mye friksjon på slimhinnen og gjort nervene overfølsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det andre som ikke kjenner seg igjen i det bildet Josef Ekgren tegner av vestibulitt pasienter?? Altså at det skyldes først og fremst angst/stress. Jeg har ingen spesielle problemer (bortsett fra vestibulitt da og alt det fører med seg:() og har hatt en god barndom. Jeg har en god samboer og en grei jobb. Føler ikke jeg stresser noe spesielt. Jeg tror vestibulitten min skyldes rett og slett for mye "tørr" sex pga dårlig sexlyst. Det har igjen ført til for mye friksjon på slimhinnen og gjort nervene overfølsomme.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen, og følte egentlig det var ganske ubehagelig å bli "dyttet inn i en form" hvor jeg absolutt ikke kjenner meg hjemme. Jeg tror absolutt han er flink på temaet, men en del utenlandsk litteratur nevner også andre grunner til vestibulitt, og de, derimot, stemmer godt på meg, selv om Ekgren egentlig ikke ville høre på det øret...

Jeg har nemlig en hudsykdom i underlivet med alt det medfører av smerter, tørrhet, sår, sårhet, kløe, salver, kremer, oljer, utblokkinger... I tillegg har jeg et overaktivt nervesystem pga. nevrologisk sykdom. Begge disse faktorene nevnes altså i en del litteratur, og jeg synes da det blir feil å skulle hevde at jeg har fått dette av angst og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det andre som ikke kjenner seg igjen i det bildet Josef Ekgren tegner av vestibulitt pasienter?? Altså at det skyldes først og fremst angst/stress.

Jeg har ikke vært hos Josef Ekgren, men jeg kjenner meg heller ikke helt igjen av "hans" vestibulitt. Det skal sies at jeg har hatt en del stress på jobb, men ellers har jeg det bra, sånn mentalt sett. For min del tror jeg årsaken er mest det å ha sex selv om kroppen ikke har vært like gira som hodet, i tillegg til div. soppkurer. Men samtidig tror jeg at angst og stress kan være utslagsgivende for en del jenter der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest igjennom samtlige sider av denne tråden etter at jeg søkte litt rundt på nettet etter de symptomene jeg hadde, og fant denne fantastiske siden. Fikk registrert meg og greier :)

Har hatt problemet i fire mnd. Det svir når typen skal inn i meg og det er som å ha et fremmedlegeme inni seg(ja, dere skjønner..) , og vi må avbryte etter et minutt for da klarer jeg ikke mer. Bruker lang tid på å varme opp og glidemiddel. Er ikke mye stress generelt i livet mitt og vi har det fint sammen. Dette har kommet helt plutselig og nå har jeg ENDELIG funnet ut at jeg ikke er alene.

Er ikke sikker på at det er vestibulitt jeg har da, derfor har jeg et spørsmål. Jeg har noen ganger utflod, lukter vondt, gjør vondt når jeg tisser etter "samleie", det svir flere dager etter og gjør vondt nederst i magen. Kjenner at slimhinnene er ganske tørre.. Men disse sopp-symptomene har først kommet de siste mnd, var først to mnd. med vond svie.

Skal prøve å få bestilt time hos gynekolog(evt. Josef som alle nevner), men hvis det bare er sopp, er vel ikke det noe vits i? Men kan man svi så voldsomt i mange mnd. med bare sopp da? HJELP! Er et stort problem for typen og meg, siden jeg blir så deppa... Takk for all hjelp :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg aldri har brukt middel mot sopp-infeksjon(har ikke hatt det eller ikke visst hva det var), antibiotika eller andre midler som kan framkalle vestibulitt.. Men går på p-piller da. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Anne_*

Hei, Carina87.

Hvis du har de problemene du beskriver, er det nok ikke bare sopp, og du bør gå til gynekolog. Min erfaring, og også andre som har skrevet her, er at vi trodde det var sopp, og brukte canesten eller vagitorier mot sopp. Særlig vagitorier gjorde alt VELDIG mye verre for meg. IKKE bruk reseptfrie medisiner mot sopp.

Josef anbefaler Diflucan hvis du har problemer med sopp. Diflucan er en pille du tar, og jeg har i alle fall erfaring mot at den hjelper mot tørre slimhinner, som du skriver at du har.

Hvis du allerede har hatt problemer i fire mnd, er i alle fall mitt råd å gå til en gynekolog som vet noe om dette så fort som mulig, og ikke vente.

Lykke til !

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har bestilt time på fredag hos en flink gynekolog på volvat som noen her anbefalte, så håper hun finner ut hva det er. Det er hvertfall forferdelig å ikke kunne ha et sexliv med kjæresten :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har vært hos Ekgren i dag, men i farten glemte jeg og spørre om p-pille. han sa ikke noe om at jeg ikke burde bruke det. Noe som vet hva han mener om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har vært hos Ekgren i dag, men i farten glemte jeg og spørre om p-pille. han sa ikke noe om at jeg ikke burde bruke det. Noe som vet hva han mener om dette?

han mener ikke det har noen betydning for vestibulitten om du spiser pillen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veslegull

Dere som bruker Sarotex; tar dere en pille hver dag eller? hvordan er doseringen deres?

Vurderer å begynne på det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da jeg var hos gynekologen sa jeg at jeg trodde jeg hadde vestibulitt....Hun prøvde å undersøke meg, men det ble for vondt. Ble satt på Flagyl 400mg(kur i 4 dager). Deretter skulle jeg begynne på Diflucan i en uke. Jeg er nå ferdig med kurene og står på litt bar bakke... Det har ikke hjulpet noen ting, og bare jeg setter meg kjenner jeg at det svir.. Kjæresten prøvde også veldig forsiktig å stikke inn en finger, men det gjorde veldig vondt.

Er frustrert og rådløs :sukk: Denne legen kostet over tusen kr, så skal litt til før jeg får råd til en ny time... Hva skal jeg gjøre? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Hei, Carina.

Høres ut som om du gikk til en dårlig gynekolog, sa hun ikke noe om hva du burde gjøre hvis du ikke ble bedre etter Flagyl og Diflucan ? Hvis du hadde så vondt at hun ikke kunne udersøke deg, og det er vondt bare kjæresten din prøver med en finger, høres det ikke bra ut.

Mitt forslag er fortsatt at du prøver å skrape sammen nok penger til å gå til Josef. Det er noen som har skrevet lister her tidligere med det han foreslår at du gjør, med øvelser med penetrering, om så bare med en Q-tip i starten + en del andre ting.

Det å gå til en sexolog, kanskje sammen med kjæresten, kan også hjelpe. Jeg opplevde at min kjæreste forstod mer etter at han fant ut at dette er noe som ganske mange jenter har problemer med, og at det ikke hadde noe med ham å gjøre.

Hold motet oppe og ikke gi opp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Elin_*
P.P.S: Jeg fikk forresten god hjelp av fotsoneterapi til de stramme musklene. Gikk hos Astrid Håndlykken på Majorstua.

Hei, hvordan kan jeg komme i kontakt med hun fotsoneterapeauten? Jeg finner ikke noe på henne når jeg søker på henne på nettet? Noen andre som har fotsoneterapeauter i Oslo som de anbefaler, som faktisk har hjulpet på vaginisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Hei!

Husker noen nevnte noe om en følelse av urinveisinfeksjon etter øvelsene med dilator...

Jeg har gjort øvelsene i ett år, men nå er jeg snart i ferd med å gi opp. Hver gang jeg gjør øvelsene nå i det siste får jeg urinveisinfeksjonsymptomer (jeg har vært hos legen og sjekket - det er ingen infeksjon). Må på do hele tiden og det svir og alt det der. Jeg får ikke time hos Josef før jeg drar på 5ukers ferie, så lurer på om noen har opplevd dette og harnoen tips!! Jeg er desperat!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest_Lily: Har dessverre ikke egen erfaring, men hvordan rengjør du den dilatoren? Kan det være at du bruker rengjøringsmiddel som er sterkt nok til å irritere slimhinnene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HAr hentet chilipepperkremen i dag. står den skal apliseres i skjeden. HVordan gjør man dette? er jo ikke med noen "redskaper"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veslegull

Ta den på med fingerne.

Prøvde den for første gang i går selv, og det SVEI!

Er det meninga at det skal svi så fælt at man begynner å grine?

Er klar over at det er sånn chiligreier altså, men come on! :<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes. svir noe inni granskauen. klarte ikke ta på i dag jeg. han sa det var med bedøvende, men merket ikke noe til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he :fnise: Ja, det svir HELT FOR JÆVLIG. Men det blir mindre smertefullt etterhvert som man bruker den. I begynnelsen sved det i et kvarter, etterhvert bare noen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...