Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Min oppskrift på å bli helt bra ved hjelp av Josef Ekgren ved Majorstuaklinikken:

(Josef kaller forøvrig vestibulitt for "migrene i musa". Det er nemlig det samme som migrene, bare at det ikke sitter i hodet, men i musa...)

1. Daglige knipeøvelser.

2. Daglig massasje av vulva og vagina med xylocain gel, olivenolje, ACO krem fra Apoteket el.

3. Diflucan 1-2 ggr. i uka over minst et halvt år.

4. Josef Ekgrens Atropinkrem 1-2 ggr. daglig.

5. Josef Ekgrens chilipepperkrem 1-2 ggr. daglig. (Begge disse kremene hindrer nervene fra å produsere ulike betennelsesstoffer som opprettholder vestibulitten).

6. Antihistaminer daglig. (Atarax eller Zyrtec)

7. Forsiktighet med sex. Jeg var avholdene mht samleie de første 2-3 mnd av behandling, hadde deretter gradvis mer samleie. Sats på mye oralsex hvis samleie gjør vondt!

8. Tenk positivt! Denne sykdommen gjør deg deppa, og innimellom må man få lov til å synes synd på seg selv. Men prøv å ikke "bli" der. Tenkt at du kommer til å bli bra til slutt. Ikke la hele livet ditt kretse rundt vestibulitten og fokuser på den hele tiden. Tren, gå på fest og gjør andre ting som er gøy! Forsøk å "glemme" vestibulitten og KOS deg.

9. VIKTIGST AV ALT: Har du det bra? Er du stressa eller deppa? Hva er det i så fall som er problemet? Har du problemer med partner, på jobben el? Vedkjenner du deg at du har et problem? Går du og undertrykker masse negative følelser? Dette må du være modig og ordne opp i!! Ikke alt av slike problemer lar seg lett løse. Men kan du gjøre noe for at det skal bli bedre, f. eks snakke ut med partner, redusere ansvar og arbeidsmengde på jobben, få hjelp av psykolog til å håndtere angst eller depresjon el?

Disse 8 punktene gjorde meg HELT frisk! Jeg hadde hatt vestibulitt av og på i mange år, men først skikkelig ille og kronisk det siste året før jeg fikk behandling av Josef. Det tok meg i overkant av et år å bli helt frisk.

Hvis ikke disse punktene er nok for deg, tilbyr også Josef Ekgren botoxbehandling og antodepressiva. Men det klarte jeg meg uten. Nå har jeg samleie så ofte jeg vil! :)

Lykke til jenter!!

Hei jeg tror jeg har vestibulitt. lurer om man må ha en henvendelse fra en lege for å komme inn hos Josef? jeg skal til legen om en liten uke og synes dette er forferdelig vanskelig. :gråte: så bra at du har blitt så bra :roser::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Veslegull

Denne Chilipepper kremen..

Hva heter den? Hva står det på tuben til dere som har den så jeg kan gå til legen å be om resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan henvende deg direkte til Josef uten henvisning fra annen lege. Ring Majorstuaklinikken.

Chilipepperkremen fåes bare hos Josef. Den heter "capsaicinkrem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan henvende deg direkte til Josef uten henvisning fra annen lege. Ring Majorstuaklinikken.

Chilipepperkremen fåes bare hos Josef. Den heter "capsaicinkrem".

Er det noen som synes chilipepperkremen har hjulpet mye?? Jeg har bare forsøkt Atropinkremen. Synes den har hjulpet litt, men bare til en viss grad. Lurer nå på om jeg burde prøve chilipepperkremen...Jeg plages ikke av kløe, bare svie/sårhet. Noen som kan gi meg et godt råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballong

Jeg har et spørsmål til alle dere med vestilbulitt eller vaginisme, og også til dere som er friske.

Jeg har begynt å legge merke til at jeg ubevisst holder musklene "der nede" stramme stort sett hele tiden. Er det normalt?

Det slo meg at det kan være der spenningene ligger...?

Jeg fikk denne sykdommen etter en vond UVI, og da hadde jeg nok gått og "holdt meg" konstant i flere dager, siden man ofte føler seg tissetrengt under UVI, og man ikke alltid har tid til å gå på toalettet. Nå, nesten fire år senere har jeg lagt merke til at "holder jeg meg" hele tiden selv om jeg ikke må på do. Men jeg husker ikke hva jeg gjorde før denne urinvveisinnfeksjonen.

Nå prøver jeg å slappe av der nede, men så fort jeg konsentrerer meg om noe annet, glemmer jeg meg bort, og strammer musklene igjen. Håper at hvis jeg slapper av nok blir det til slutt mer naturlig å slappe av enn å stramme, men det er jo ingen vits hvis det er helt normalt å gå rundt og stramme musklene?

Så spørsmålet er: Strammer dere musklene til vanlig, eller er det bare når dere må tisse? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veslegull

jeg føler jeg går å strammer nedre del av magen hele tiden, så jeg puster aldri med magen. Som deg, prøver jeg å slappe av, men som du sa, det går ikke lange tiden før jeg strammer igjen..

Og til den Chilipepper kremen igjen. Man får vel ikke den kremen på kontoret til josef.. man går vel til apoteket å får den!

Har ikke lyst til å dra helt tilbake dit for å få kremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest_rv

Jeg har nettopp kommet hjem fra gynekologen hvor jeg fikk påvist vestibulitt.. Har hatt mistanke en stund men har hele tiden håpet at det skulle være noe annet, så då gynekologen sa hva det var begynte jeg å gråte :gråte:

Syns dette er helt forferdelig..Jeg er forlovet med verdens beste gutt og det er ingenting jeg heller vil enn å ha sex med ham..Nå skjønner jeg av denne tråden at det kanskje aldri blir mulig igjen :tristbla:

Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å gå til innkjøp av de salvene jeg fikk anbefalt å sette igang med "behandling". Fikk også anbefalt å kontakte sexolog Wenche Haaland i Kr.sand. Noen som har erfaringer med henne??

Uff..dette var triste greier altså.. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg har fått påvist vestibulitt for ikke lenge siden. Fikk beskjed av legen om å bruke Locobase Repair og Xylocain å se om det hjelper. Jeg har nå gått til innkjøp av disse kremene, men vet ikke helt om jeg skjønte hvordan kremen skal påføres :klø:

Skal den skikkelig "inni" eller bare utenpå, rett ved åpningen? Synes å huske at gynekologen sa at jeg skulle smøre det ca. 1-2 cm. innenfor.. Kan dette stemme?? Synes det virker veldig rart å smøre seg med krem inni der, skal jo ikke bruke såpe der engang men krem er helt ok?! :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veslegull

Klart det^^

det føles litt rart å smøre med krem der, men det må til. smør både 1-3 cm inni og utenpå, siden vestibulitt hovedsakelig er i kjedeåpningen ved vulva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med å smøre seg på innsiden, er ofte for å massere de litt overaktive nervene som finnes der. En mensendieck-terapeut jeg var hos, viste meg også hvordan man kan tøye skjedeveggene. Det har hjulpet noe, men tar litt tid, og jeg har ikke vært så flink.

Til dere som spenner dere hele tiden: Klarer dere å slappe av når dere blir bevisste på spenningen deres? Ofte kan det være greit å spenne seg enda mer, for så å slappe av. Tror musklene har godt av å bli spent og slappe av, spent og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballong
Øh...

Jeg blir litt skremt av og lese den tråden..

Hvor mange får egentlig vestibullit? :O

....Skremt??? Hva mener du?

Det antas at 1 av 10 kvinner rammes av vestibulitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Hei dere!

Jeg strammer også skjeden, men er blitt veldig bevisst på det, og hver gang jeg legger merke til det gjør jeg knipeøvelser - strammer og slapper av, strammer og slapper av. Dette tror jeg hjelper mye.

Jeg har nå holdt på med knipeøvelser med dilatorsett i 11 mndr. I november hadde jeg et lite sammenbrudd som førte til 3 uker uten øvelsen. Jeg tenkte at det ville ta laang tid før jeg ble bedre igjen etter dette, men i går hadde jeg bra sex med kjæresten min!! :-)

Jeg tror mye skyldes min nye øvelse, som jeg fant ut av meg selv: Istedenfor å massere skjeden med fingrene, bruker jeg en liten vibrator med påsmørt atropinkrem. Denne er superkraftig og gir press på nervene (vitsen er jo at nervene skal bli vant til at ting kommer i kontakt med dem). Ikke gjør det særlig vondt heller for det er akkurat som vibreringen "lammer" litt om dere skjønner. Dette har jeg gjort nesten hver kveld i en uke, og forbedringen er drastisk! Vet sef ikke om det er bare den som har gjort det, men jeg synes det er overveldende forskjell etter dette.

Har også begynt på antidepressive piller, kan anbefales. Selv tar jeg Cipramil, da alle andre jeg har prøvd får meg til å kaste opp+ big time hodepine.

Håper dette kan hjelpe dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også brukt vibratortrikset. Funker bra. :)

Kan også være greit å prøve før samleie, har opplevd at det blir litt mindre ømt da. Forutsetter jo at partner ikke får helt angst av at du bruker vibrator, men tror en del vestibulitt-partnere er glade så lenge damene deres er klar for sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvor kan jeg få tak i en slik vibrator?? Kan det bestilles over nettet? Hva heter i så fall produktet? Jeg synes jeg får liten effekt av vanlig massering, så kanskje dette vil funke bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lily_*

Jeg fikk min av kjæresten min til 5årsjubileumet vårt, hihi. Tror du får tak i den på kondomeriet etc. Kan sikkert bestilles på nett også. Den jeg har er en slags sommerfugl som skal festes på rundt hoftene ved hjelp av stropper (skikkelig teit, funker ikke helt:-) Men altså god til å massere med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen flere som har følelsen av å ha urinveisinfeksjon? Jeg er hele tiden redd for at jeg har det. Jeg svir hele tiden i underlivet. Har tatt utallige tester, men ingen gir utslag på at det er uvi. Jeg bare lurer om dere innimellom er redd det er "noe annet i tillegg" hvis dere skjønner...?? Vær så snill å svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjenner igjen følelsen av å ha urinveisinfeksjon. Tror kanskje det er en sammenheng, Josef Ekgren kaller jo vestibulitt for 'migrene i underlivet', tror jeg det var.

Kan anbefale både kjerringrokk-te som du får kjøpt på helsekost + akupunktur mot følelse av urinveisinfeksjon. Det kan også være lurt å ikke drikke iskalde drikker, men heller varme drikker og ikke vann med isbiter osv. Nå om vinteren er det faktisk kanskje ikke nødvendig å drikke fullt så mye heller ?

Håper du blir bedre, jeg har i alle fall blitt bedre av disse problemene, som nok også kan skyldes en del angst & stress som de fleste av oss med vestibulitt / vaginisme opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg drikker masse iskald drikke (mest pepsi max). Tror mest jeg drikker så masse fordi jeg vil forhindre uvi, men i steden springer jeg på do i ett sett. Jeg har ikke prøvd kjerringrokk-te, men det skal jeg prøve! Jeg er veldig glad for at du svarte meg. Har du også vært hos Ekgren? Føler du deg bedre av det?

Hei,

Kjenner igjen følelsen av å ha urinveisinfeksjon. Tror kanskje det er en sammenheng, Josef Ekgren kaller jo vestibulitt for 'migrene i underlivet', tror jeg det var.

Kan anbefale både kjerringrokk-te som du får kjøpt på helsekost + akupunktur mot følelse av urinveisinfeksjon. Det kan også være lurt å ikke drikke iskalde drikker, men heller varme drikker og ikke vann med isbiter osv. Nå om vinteren er det faktisk kanskje ikke nødvendig å drikke fullt så mye heller ?

Håper du blir bedre, jeg har i alle fall blitt bedre av disse problemene, som nok også kan skyldes en del angst & stress som de fleste av oss med vestibulitt / vaginisme opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...