Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maria_*

Hei igjen, Lily!

Takk for svar! Det var jo interessant å høre at du også er vegetarianer...Det kan jo være verdt å sjekke om det er noe vi mangler og evt. ta noe kosttilskudd! Jeg er forresten 25 år og har hatt denne sykdommen i over 2 år..Men har nok egentlig hatt den lenger (kanskje i 4-5 år), men det var først for litt over 2 år siden det ble virkelig ille, slik at det ble veldig vanskelig med samleie..:( Av og til føles det som om ting står på stedet hvil, men hvis jeg tenker meg om er jeg jo faktisk en del bedre enn for 2 år siden. Jeg kjenner sjeldent noe til vestibulitten i hverdagen, men kun ved trykk/friksjon! Før kunne jeg svi ellers også...Har du forresten prøvd Østrogen krem eller alternativ medisin?? Jeg har prøvd akupunktur, men merket ikke så mye bedring av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Maria_*

Glemte å svare på det andre spørsmålet ditt. Jeg begynte behandlinsopplegget i februar, så har holdt på en stund. Nesten like lenge som deg! Vi får bare fortsette og ikke gi opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Hei igjen Maria!

Jeg har ikke prøvd alternative medisiner eller behandling. Heller ikke østrogenkrem. Ekgren sa jeg var for ung til det (jeg er 28).

Går du til fysio? Jeg har ikke gjort det.

Min største skrekk er at sviingen aldri skal gå over.. Men holder motet oppe litt til:-)

Vet du hvorfor du har blitt syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Hei!

Jeg er usikker på hvorfor jeg har fått dette, men tror det har sammenheng med nedsatt sexlyst..Tror det har blitt for stor påkjenning for slimhinnen fordi jeg hadde ofte samleie uten å være nok tent...Så kommer man inn i en ond sirkel med smerter som igjen fører til enda mer nedsatt sexlyst! Men det er vanskelig å vite...Hva tror du er grunnen til at du har fått det??

Jeg går ikke til fysioterapeut, men gjør knipeøvelser og tøyer meg selv...(Er forresten fysioterapeut selv, men ingen ekspert i bekkenbunnen og underlivet). Men det kan nok være nyttig å gå til en fysioterapeut som er ekspert på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veslegull

Gikk til legen forrige måned for å få antidepressive, siden jeg har lest mange bruker dette til fordel for sykdommen.

Legen sa at hun visste for lite om vestbulitt til at hun ville starte noen som helst form for behandlig på meg, så hun sendte henvisning til Rikshospitalet.

Fikk et oppløftende brev i dag fra dem i dag, en måned senere, at tilstanden ikke var ille nok for at jeg skulle bli prioritert, så jeg kunne regne med å få en time hos dem i løpet av 1-2 år.

Alle de på sykehuset skulle fått vestibulitt, så skulle man sett hvordan vi blir prioritert etterpå!

også lurer jeg på en ting: hvor kan jeg få tak i denne chillipepper kremen dere snakker om? hva heter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Til veslegull.

Det er for tragisk å bli behandlet slik, du må bare se å komme deg til en annen gynekolog, gjerne Josef Ekgren. Han vil i alle fall ta deg mer på alvor enn dette. Det er bare helt utrolig at helsevesenet er så slappe, og bryr seg så lite. :kjefte:

Uff, kjenner at jeg blir litt matt, er selv blitt en del bedre i alle fall, selv om jeg ikke er 100 %. Tror jeg er litt enig med Maria i at det er en ond sirkel med tørre slimhinner, problemer med at en har sex med penetrering uten nok lyst, og at en ikke skjønner før det er litt for sent at det er en veldig dårlig ide. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Sigrid_*

Hei! Eg begynte akkurat å lure på om dette kan vere noko eg kanskje er plaga med? Sjølv om eg har fått ei diagnose som verkar sannsynleg, og skal prøve ei behandling. Men kanskje dette innlegget vil hjelpe andre som ikkje veit kva som er galt.

Hos meg så begynte eg å leggje merke til det etter å hatt sex med kjæresten min i 3 månadar. Eg var jomfru, og eg visste at det kunne vere sårt og ømt ei stund framover. Men det var då voldsomt til kor long tid det gjekk! Etter utallige turar til og frå gynekolog, klarte eg endeleg å krangle meg til ei henvisning til profesjonell gynekolog på næraste sjukehus. Legen eg til å hadde vore med, påstod at vi "hadde sex på feil måte". Hadde det vore ei bruksanvisning hadde no me visst om det...

På sjukehuset fekk eg vite at bakre skjedeåpning var femskutt, og dermed vart åpninga for lita, og dette hadde då (hald dokke fast!) ført til eit STORT gnagsår på innsida! Der var altså ei hudbru over heile bakre del av åpninga... Og eg som trudde det var normalt å ikkje vere heilt lik desse tegningane dei viste oss i seksual undervisninga...Det kunne då også forklare alle urinvegsinfeksjonane og soppinfeksjonane mine...

No ventar eg i spenning på brevet om når eg skal behandlast, kan nesten ikkje vente til å sex med kjæresten min utan å måtte avbryte! :D det dei skal gjere, er å skjære denne hudbrua med ein laserkniv, og dette er gjort på 5 minutt! Minusen er at eg ikkje kan ha sex på 2-4 veker, men eg skal vel overleve. Det er verdt det :)

Kanskje dette kan hjelpe andre som er usikre på om dei har vestibulitt eller ikkje! :)

Eg og kjæresten min gler oss no slik, endeleg kan eg ha sex på normalt vis... Han er mannen i mitt liv! :D <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lola_*

heisann alle sammen! jeg har slitt med vestibulitt i et år nå.. jeg har vært til flere leger, men alle har sagt ting som "bruk mer glidemiddel" og lignende..:S dette har ikke hjulpet nevneverdig! men etter å ha lest innleggene her er jeg altså sikker på at jeg har vestibulitt.

Så lurer jeg på: mange sier at man kan gjøre knipeøvelser, og at man skal massere skjedeåpningen med babyolje. Er det farlig å få sånn olje inni skjeden? :S føler ikke at det er helt bra.. er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurte på det med sviingen: Den går over! :) Dere kommer til å merke det på den måten at den gradvis avtar, i den forstand at den noen ganger er der, og andre ganger ikke, for så å bli helt borte.....

Hold tålmodigheten oppe! Det tar tid!

Hilsen "frisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å få babyolje inn i skjeden. Gynekologen som påviste vestibulitt hos meg (ikke på Riksen, før det), mente at babyolje var bedre å bruke ved samleie enn glidemiddel. Har brukt babyolje på både meg og partner siden den gang, null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Takk "frisk" for at du beroliger oss med at sviingen går bort!!!! Det var akkurat det jeg trengte å høre i dag, etter en dårlig uke..! TUSEN TAKK! :-) Har du gått til Josef Ekgren?

Maria: Jeg har hatt primær (eller hva det heter) vaginisme siden jeg var 21 (og sikkert før det og). Og disse stramme musklene har igjen ført til vestibulitt. Etter behandling hos Josef er vaginismen nesten borte, er ikke redd for å få noe inn i skjeden lengre! En seier etter mange år! Men det er vestibulitten som er verst å bli kvitt! Men den skal bort:-)

Hold motet oppe alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk "frisk" for at du beroliger oss med at sviingen går bort!!!! Det var akkurat det jeg trengte å høre i dag, etter en dårlig uke..! TUSEN TAKK! :-) Har du gått til Josef Ekgren?

Maria: Jeg har hatt primær (eller hva det heter) vaginisme siden jeg var 21 (og sikkert før det og). Og disse stramme musklene har igjen ført til vestibulitt. Etter behandling hos Josef er vaginismen nesten borte, er ikke redd for å få noe inn i skjeden lengre! En seier etter mange år! Men det er vestibulitten som er verst å bli kvitt! Men den skal bort:-)

Hold motet oppe alle sammen:-)

Har gått til Josef, ja;-)

"Frisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Frisk"

Hva mener du er viktigst for å bli kvitt svien?? Er det masseringen og knipeøvelser, eller er smøring med Atropinsalve vel så viktig?? Jeg er så usikker på hvor lenge jeg skal smøre meg med den og hvor viktig det er....Bør jeg smøre med den så lenge svien er der?? Jeg har brukt den nå i over et halvt år..Hvor lenge holdt du på med det og brukte du også andre medisiner/kremer?? Jeg har også tatt Diflucan og Atarax..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lily_*

Jeg har holdt på med øvelser siden januar, og i går var det så vondt som det ikke har gjort på mange måneder! Jeg trodde virkelig jeg var kommet lenger enn at det noen gang skulle gjøre så vondt igjen! Det sviir! Jeg er på siste tålmodighetsprøve og vet ikke hvor lenge jeg orker mer! Men hva er alternativet..? Hvor lenge holdt du på "frisk"?

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Frisk"

Hva mener du er viktigst for å bli kvitt svien?? Er det masseringen og knipeøvelser, eller er smøring med Atropinsalve vel så viktig?? Jeg er så usikker på hvor lenge jeg skal smøre meg med den og hvor viktig det er....Bør jeg smøre med den så lenge svien er der?? Jeg har brukt den nå i over et halvt år..Hvor lenge holdt du på med det og brukte du også andre medisiner/kremer?? Jeg har også tatt Diflucan og Atarax..

Jeg mener at alle monner drar. Jeg smurte både med Atropin, olivenolje, Chilikrem og spiste Diflucan og Atarax. Tror jeg holdt på nærmere ett år, i hvertfall med Diflucan og Atropin. Det som imidlertid hjalp meg mest var å jobbe med de årsakene til at jeg var lei meg og stresset- altså grunnene til vestibulitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med øvelser siden januar, og i går var det så vondt som det ikke har gjort på mange måneder! Jeg trodde virkelig jeg var kommet lenger enn at det noen gang skulle gjøre så vondt igjen! Det sviir! Jeg er på siste tålmodighetsprøve og vet ikke hvor lenge jeg orker mer! Men hva er alternativet..? Hvor lenge holdt du på "frisk"?

Klem

Jeg begynte Ekgrens behandling i august 2005. I januar kom det første store gjennombruddet, det var som å gå opp et stort trappetrinn. Så gikk det opp og ned hele våren. Perioder hvor jeg kunne ha sex uten at det gjorde vondt, men med dårlige perioder innimellom. I forbindelse med sommeren gikk jeg opp et "trappetrinn" til; periodene hvor jeg hadde vondt ble da til unntak. utover neste høst/vinter stabiliserte jeg med som "frisk", men med noen få tilbakeslag innimellom, i forbindelse med samleie. Nå kan jeg ikke huske når jeg hadde vondt sist. Kan hende jeg får et tilbakeslag, men jeg føler meg nå trygg på at det går over igjen. Det har vært en lang og tøff prosess. Innimellom var jeg virkelig langt nede, det tror jeg hører med, og tvilte på a det noen gang skulle gå over. Men det gjorde det. Nå er jeg gravid og lykkelig :)

Hold ut!!!

Trøsteklem. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vildeee

Hei!

Jeg har hatt vestibulitt siden jeg hadde mitt første samleie. Har hatt ulike behandlinger, har gått på antideprissiva (sarotex), xyloicain gele (bedøvelse krem som ein kan bruke under samleie), Østrogen salve, prøvd å slutta på p-pillen. Ingen av desse behandlingene hjalp aleine. Det var fryktelig frustrerande!!!

Så tilslutt fikk jeg tilbud om fysioterapi, og det hjalp fra første dag. Det er absolutt å anbefalle, men desverre så tror jeg ikkje det er så mange fysioterapauter i landet som jobber med denne problemstillingen.

Jeg bruker fremdeles sarotex, xyloicain gele, østrogen salve, men har begynt på p-pillen igjen. Den hadde ingen betydning for vestibulitten.

Vil så gjerne at alle andre også skal få tilbud om fysioterapi, for det funket veldig bra, og har troen på teorien til fysioterapauten ang vestibulitt. For meg så handlet det om å lære meg å kontrollere muskelen i skjedeinngangen, lære å slappe av. Det kan også være lurt å starte med yoga!:)

Og hugs det er KJEMPEviktig med glidemiddel!!! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg sliter også med vedtibulitt...Du som sier at det hjelper å gå til fysioterapeut, er det Ovesterin 0,1 % du smører med når du sier du bruker østrogenkrem?? Og hva slags behandling gir fysioterapeuten deg? Er det knipeøvelser og tøyning av skjeden??

Lurte også på det er noen plagsomme bivirkninger av Sarotex. Mener jeg har hørt at noen legger på seg, får mer vann i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg sliter også med vedtibulitt...Du som sier at det hjelper å gå til fysioterapeut, er det Ovesterin 0,1 % du smører med når du sier du bruker østrogenkrem?? Og hva slags behandling gir fysioterapeuten deg? Er det knipeøvelser og tøyning av skjeden??

Lurte også på det er noen plagsomme bivirkninger av Sarotex. Mener jeg har hørt at noen legger på seg, får mer vann i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er oversterin 0,1 % jeg bruker ja. Får det på apoteket uten resept.

Jeg har ikke lært knipeøvelser, det kan vel ikke hjelpe for vestibulitt og partiell vaginisme tenker jeg. For for meg så handler det om å slappe av i muskalturen i skjeden. For når jeg har hatt samleie så har jeg strammet muskelene fordi jeg forventet at det gjør vondt, og dermed blir det enda vondere. Det blir som en ond sirkel. Fysioterapauten hjelper meg også med å gi slipp på tanken om at hver gang noe skal inn i skjeden så forventer jeg at det er vondt, for da strammer man automatisk, og da blir det vondt.

Av fysioterapauten har jeg også lært avslappingsmetoder. Hun har lært meg noen øvelser som jeg gjør hver kveld, desse øvelsene gjør jeg for å øke blodtilførsel til skjeden. I tillegg er det viktig med pusteøvelser, puste helt nede i magen, slik blir en mer avslappet i skjedemuskelen. I tillegg så strekker hun og tøyer i skjedeinngangen, slik at jeg blir mer tøybar, og at jeg etterhvert merker at det ikke gjør vondt og klarer å slappe av.

Du kan gå inn på bekkenbunnen.no

Det er nok noen bivirkninger med sarotex, sikkert veldig individuelt. Jeg har ikke merket at jeg har lagt på meg, men jeg blir veldig trøtt, og særleg i starten.

Håper du får den hjelpen du trenger!!! For det er så frykteleg frustrerende når man ikke får hjelp som hjelper. Men går du til noe behandling nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...