Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

og du ble frisk av..? ekgren-besøk?:) har fått påvist vestibulitt hos gynekolog, men etter å ha prøvd xylocain gel i 7 uker uten at det ga noen forbedring, vet jeg ikke helt hvor jeg skal henvende meg for hjelp..

Jeg ble ikke frisk av selve Ekgren-besøket, nei... :ler: Men jeg gjorde meg selv frisk ved hjelp av de rådene han gav, deriblant å jobbe med min egen psyke. For meg var det det absolutt viktigste. Jeg hadde lenge gått og kjent på problemer i relasjonen til nære andre, uten å gjøre noe med det. Jeg tok tak i tingene, tok bl.a opp en del ting med kjæresten min jeg hadde gruet meg for å ta tak i...og "vips"...bedringen var i gang. Kremene, tablettene, knipeøvelsene osv bidro også, men disse tingene hadde ikke vært så mye verdt hvis jeg ikke hadde jobbet med de psykiske tingene som lå bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser over at noen mener dette i stor grad henger sammen med psyken. Det har jeg vanskelig for å tro i mitt tilfelle. Har ikke opplevd noe vondt eller blitt misbrukt. Føler heller ikke at jeg stresser noe spesielt. Min teori på mitt problem er at jeg har hatt for mye sex uten å ha hatt fysisk lyst...

Det har da i høyeste grad med psyken å gjøre, har det ikke? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere p-piller? Jeg har lest litt til og fra på nettet...virker som behandlingen i Sverige er full stopp av p-pillebruk da det er påvist vestibulitt. Her i Norge er det veldig delte meninger. Hva sier f.eks Ekgren om dette?

Ekgren sier det ikke betyr noe. Jeg har brukt pillen hele veien, og blitt bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

YO!

Har noen av dere fått veldig tjukk og klumpete utfold av programmet til ekgren?

Det har jeg nemlig og det er noe jeg har alle dager bortsett fra 1-2 dager i mnd!

Har alltid hatt mye utfold men nå er den jo umulig å ikke legge merke til under SEX, da det kommer ut hvite klumper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Hei! Det var jeg som skrev over at jeg har vanskelig for å tro at vestibulitten har direkte sammenheng med psyken...Det jeg mener er at smertene (vestibulitten) kommer av for hard påkjenning på slimhinnen i skjeden da jeg ofte har hatt sex uten å være veldig seksuelt tent..Dermed blir det kanskje for tørt og for mye friksjon på slimhinnen som igjen har ført til overfølsomme nerver!! Det tror jeg ihvertfall er årsaken i mitt tilfelle! Jeg har ikke fått vestibulitt pga psykiske problemer/stress, men pga for hard påkjenning på slimhinnen i skjeden. Men selvfølgelig virker det psykiske inn også her..Man havner jo i en ond sirkel. For meg begynte det med dårlig sexlyst..Jeg ble bekymret for dette og var redd for hvordan det ville virke inn på forholdet. Jeg hadde så lyst til å ha lyst, så derfor hadde jeg ofte sex uten å være veldig tent! Jeg skjønner jo i ettertid at det var veldig dumt, men da visste jeg ikke hvor alvorlig dette kunne bli og ville så gjerne ha et seksualliv med kjæresten min. Er det noen som har forsøkt operasjon?? Jeg lest flere steder at det er 80% sjanse for å bli helt bra eller betraktelig bedre etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forløp med vestibulitt er ganske likt Gjest_maria sitt, så i mitt tilfelle er psyken ikke en viktig del av sykdomsforløpet. Men dette arter seg vel forskjellig fra person til person, og vondt er det uansett.

Jeg har ikke prøvd operasjon, selv om jeg har hørt om det. Jeg luftet ideen for legene på Rikshospitalet, og de mente at dette ikke var nødvendig for meg. Nå skal det sies at jeg har en mildere versjon av vestibulitt enn en del andre, så sansynligheten for at det skulle bli veldig mye bedre ble kanskje ansett som veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har skrevet her før....har endelig bestillt meg time til spesialist der jeg håper å få hjelp og bekreftet at det er vestibulitt...jeg hadde vært sammen med min kjæreste i 6 år og han er min eneste sexpartner, vi har hatt det ganske tøft siste året...kranglet mye og har ikke fungert. Nå nettopp ble det slutt fordi han ikke orket å prøve noe mer for å få forholdet til å fungere. Det er veldig tøft for meg nå ettersom jeg vet jeg har vestibulitt og vaginisme og at dette ødelegger mye for hva jeg har lyst til. jeg vet vi var lenge sammen og at alle sier jeg må komme over det siden han var min første! men det er ikke så enkelt når jeg i tillegg til kjærlighetssorg vet at jeg har et problem som kommer til å ødeleggende om jeg vil ha en ny kjæreste..

måtte bare skrive inn her ettersom dere vet hvordan det psykisk sliter på kroppen å plages med dette..

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mej22.

Kanskje det hjelper deg å ikke ha en sexpartner en stund. Da slipper du å være anspent og tenke masse på hva som skjer hvis dere har lyst på sex etc. Nå har du jo masse tid til å bli kjent med hva du synes er bra. Du kan jo i tillegg begynne å øve litt med dilator eller andre metoder som spesialisten foreslår, uten at det er noe stress for å bli smertefri på en-to-tre.

Og når du møter en du har lyst til å være litt intim med, så bør du være åpen om tilstanden din. Kanskje vedkommende kan hjelpe deg litt videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Heidi_*

Jeg har tatt Membrasin kost-tilskudd en stund nå, og synes det hjelper bra på tørre slimhinner, så det kan anbefales for de som har problemer med dette. Det koster desverre litt, men er billigst på Ultra eller Meny.

Ellers bruker jeg Natracare bind eller tamponger som jeg kjøper på helsekost-butikk, mye bedre enn vanlige bind og tamponger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg lider av vestibulitt og har hatt det nå i over 1 år..kom som kastet på meg. Trodde det var sopp,men utviklet seg bare mer og mer og har nå fått diasgnosen. Det jeg lurer på er om det er fler som er sår/øm på innsiden...frå åpningen,til urinrøret og helt opp til klitoris??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vanlige leger har veldig sjelden peiling på vestibulitt. De sier at det er ofte damer har slike uspesifikke problemer nedentil. Jeg var i kontakt med mange..alt fra fastlege til "spesialiseter" på kvinnesykdom. Det som er felles for alle var at de skrev ut diverse kremer til meg og ba meg smøre..alt fra kortison til soppkremer. Dette gjorde alt bare værre...

Var jeg deg ville jeg tatt imot råd på denne siden. Vi er alle damer/jenter som har vært "kasteballer" fra lege til lege. Gå til noen du vet kan om vestibulitt...du sparer tid og penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt at jeg bor litt "utpå landet" om man kan kalle det det..... Har ikke muligheten til å dra til f.eks. Oslo hele tiden! Noen som vet om en lege i Hedmark som kan noe om dette? Hvis ikke... Hvor mange timer er det vanlig å ha hos denne Ekgren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Milla_*

Nå har jeg bestilt meg en time hos Ekgren. Aner ikke om jeg har vestibulitt, men han er vel den rette til å avgjøre det. Gledegruer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Trosterud i Elverum...hun er privat og flink, men hun er ingen spesialist på området syntes jeg.Spesielt ikke etter at jeg har fått snakket med fagfolk som kan om vestibulitt.

Jeg anbefaler deg som bor "ute på landet" å spandere på deg en tur inn til Oslo og Ekgren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Hei alle! Vet ikke hvor mange ganger jeg har anbefalt det men: Dra til Josef Ekgren hvis du er i tvil om du er syk, eller om du har lyst på effektiv behandling. Jeg er 99% sikker på at han er best i Norge på dette området, og jeg takker ham for at jeg snart er helt frisk.

Jeg har holdt på med behandlingsopplegget hans siden 6. januar (og slurvet litt:-) og det har gått opp og ned, men nå begynner ting å løsne - virkelig. Det er en helt fantastisk følelse jeg unner dere alle!!

Et tips jeg føler har hjulpet meg ekstra er å drikke masse vann. I begge de periodene av behandlingen jeg har gjort dette har jeg blitt mye bedre av Vestibulitten. Men husk å koke vannet dersom du bor i Oslo da:-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Maria_*

Til Lily!

Jeg har holdt på med det samme behandlingsopplegget som deg tror jeg...Jeg har også merket at jeg har blitt bedre på den måten at jeg er mer avslappet i skjeden og lettere å føre inn "ting" i skjeden! Men føler det er veldig vanskelig å bli kvitt sårheten i slimhinnen..Så lurte på om du gjør noe annerledes enn meg? Jeg bruker Atropinkrem og tar antihistamin tabl. (atarax). Har også tatt Diflucan 1 gang i uken frem til nå nettopp. Fant ut at det kanskje holder å bruke det i 8-9 mnd, men er usikker. Bruker du fortsatt Diflucan?? Bruker du også Chilipepper-kremen til Josef Ekgren? Den har ikke jeg prøvd, bruker bare Atropin. Og så masserer jeg hver dag. Er nok litt dårlig til å drikke nok vann, så det skal jeg forsøke på.

En annen ting jeg har lurt på er om sykdommen kan ha sammenheng med kostholdet. Jeg er nemlig vegetarianer! Kan det være noe jeg mangler som gjør at jeg ikke blir frisk??? Er noen av dere andre vegetarianere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veslegull

Med tanke på at Majorstuaklinikken slakter deg for penger, så er det engangs besøk. Ventetiden da jeg skulle dit var ca en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Hei maria!

Jeg har det samme problemet som deg, blir ikke helt kvitt sårheten. Men regner med det tar tid! Jeg gir ikke opp helt enda!:-) Jeg er ingen pille-tilhenger så jeg kuttet ut atarax etter et par tre mndr (ble enormt slapp og trøtt av den). Jeg tar heller ikke diflucan lengre. Jeg gjør øvelser (nesten) hver dag, og masserer med atropinikrem innimellom. Bruker chillipepperkrem innimellom når jeg får "kløanfall". Når begynte du behandlingsopplegget? Og hvor gammel er du?

Jeg er og vegetarianer!! Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...