Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

HJELP! Skal det ikke gjøre vondt når en kniper? Jeg kjenner en brennende vond følelse for hver knip! Jeg er alvorlig redd for at det er noe galt med meg nå! Men jeg synes å huske at flere sa at det var vondt når de knep jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

... det er meg som hadde så vondt når jeg knep igjen...

Har nå forsøkt å knipe med bare en finger inni. Og da gjør det ikke vondt. Da er det kanskje ikke noe galt med underlivet mitt likevel da... borsett fra partiell vaginisme og vestibulitt...? Får vel fortsette å knipe da :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen:)

Ønsker kontakt med andre som sliter med Vestibulitt - første gang jeg skriver på noe som helst forum, men har lest litt på det som er skrevet her inne og tror kanskje det kan hjelpe å prate med andre i samme situasjon.

Går vel på 5.året for meg og frustrasjonen blir ikke mindre.

Hverken for meg eller samboeren...

Føler ikke jeg får noe god oppfølging, selv etter så lang tid har det aldri vært snakk om rikshospitalet som dere her inne snakker om.

Kanskje koster det for mye for dem å sende meg helt fra Stavanger?

Har brukt Xylocain gel lenge, men virkningen er det opp å ned med. Etter å ha lest her inne skal jeg nå prøve med både Gel og Salve og håper det kan ha mer effekt.

Siste kontroll hos gyn. fikk jeg beskjed om at det "tilslutt" vil gå over, over 5 år er sjeldent og han hadde aldri hørt om noen som hadde hatt det opp til 10 år.

Bare lindring ved salver osv er eneste hjelpemiddel til det forsvinner.

Hvor lenge kan man vente uten å bli fullstendig gal???

Husker jo såvidt hvordan det er å ha et normalt sexliv!

Er jo bokstavlig talt år å dag siden!

Nervene sliter på siste rest og frustrasjonen er stor....

Håper det er noen i samme situasjon som har lyst å prate.

Ellers er jeg takknemlig for alle tips og råd...

Hei på deg!

Ønsker deg velkommen til forumet, her er i allefall noen som har det som deg! Jeg har selv lest igjennom hele tråden, og vil anbefale deg å gjøre det samme, selvom det kanskje er litt deprimerende :smile:

Det virker som om rikshospitalet ikke har så mange pasienter som har blitt friske, som Josef Ekgren har. Du har kanskje sett at han er nevnt en del ganger? Han er i alle fall anbefalt av de fleste, og han har sitt eget behandlingsopplegg. Har selv vært hos ham, og han har mye fornuftig å si! Om du leser litt her, vil du se at det er mange som har vært sånn i over fem år!

Men, det Ekren anbefaler er å gjøre knipeøvelser hver dag i 15 minutter, og da gjerne med en tynn dildo eller noe sånt, en finger eller noe. Selv er jeg veldig dårlig på akkurat det, men skal prøve å forbedre meg, siden det visstnok skal hjelpe veldig :smile: Han anbefaler også å massere hele underlivet minst 5 minutter hver dag, det er ikke så slitsomt som knipinga syns jeg :smile:

Minst tre orgasmer i uka er visst bare bra også :smile:

Og så får de som har vært hos ham en krem som han har laget som man skal smøre på to ganger daglig.

Ellers må man bare unngå trange bukser og såpe og sånne ting. Ikke bekymre seg så mye, og tenke mer på seg selv og om man faktisk har det bra. Ikke stresse så fælt :smile:

Håper dette hjalp deg litt, du må bare spørre om det er noe du lurer på, sikkert noen som kan svare deg her inne! :smile:

Endret av Dinabanina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_09
Ellers må man bare unngå trange bukser og såpe og sånne ting. Ikke bekymre seg så mye, og tenke mer på seg selv og om man faktisk har det bra. Ikke stresse så fælt :smile:

Jeg var hos Ekgren på mandag, og da sa han at det ikke spilte noen rolle om man vasket med såpe, eller hva slags såpe man bruker. (Men i neste setning anbefalte han å bruke bare varmt vann, så jeg vet ikke)

Intimbarbering hadde heller ikke noe å si, mente han.

Jeg fikk beskjed om det samme som de fleste her:

  • 15 min knipeøvelser hver dag, med dildo/stearinlys/gulrot (10 sek stramme, 10 sek slappe av osv)
  • 5 min massasje hver dag
  • 3 orgasmer per uke
  • Fluconazol 1 tablett pr uke (på ubsestemt tid virket det som)
  • Atropin i deubal krem appliseres i skjedeinngang 2 ganger daglig.
  • Ta kontroll over livet ditt, finn ut hva som gjør deg stressa og gjør noe med det!

Jeg må innrømme at det med knipeøvelser begynner allerede å skli ut hos meg, etter bare to dager :fnise: Jeg mister konsentrasjonen og kommer helt ut av det, 15 min er lenge!

Jeg skal prøve fotsoneterapi og gjøre et forsøk på å stresse mindre, håper det hjelper. Jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre knipeøvelser 15 min hver dag resten av livet.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veit, for meg virka knipeøvelsene så slitsomt at jeg faktisk ikke begynte med det før nå i det siste, mens jeg begynte på behandlinga i mai. Heh, slapt ja.

Men siden jeg føler alt står stille nå, og egentlig at det har blitt litterann verre, så bestemte jeg meg for at jeg skal begynne å knipe. Jeg syntes 15 min virket ulidelig lenge jeg og, men det er faktisk ikke så ille om man bare av avslappa og innstilt på akkurat det å knipe. Også syns jeg det er lettere med noe inni, ellers mister jeg helt fokus og plutselig kniper jeg ikke lenger, hehe.

Kommer nok ikke til å klare hver dag, resten av livet jeg heller, men skal prøve så godt jeg kan!

Og det føles jo ganske bra etterpå syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Til deg som synes det gjør vondt å knipe: Det gjorde det hos meg også lenge! Det var den samme brennende følelsen du beskriver. Men etter måneder med øvelser har det gått mer og mer bort, og nå er det ikke vondt lenger! Siden jeg startet behandlingsopplegget i januar har jeg klart å starte med tamponger under mensen (umulig før) og hatt samleie 2 ganger (HELT umulig før). Sist jeg var hos ekgren kunne jeg ta normal underlivsundersøkelse og jeg tok celleprøve for kreft også (umulig før). Ting går sakte men sikkert fremover!

Til alle dere som sliter med knipeøvelsen vil jeg bare si - hold motet oppe! Ting blir lettere etter hvert, og dere vil merke at det kjedelige "arbeidet" vil resultere i noe veldig positivt!! For bare ett år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle være så bra på denne tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Vaginisme er en irriterende og vond selvoppfyllende profeti. Med det mener jeg at siden man vet det vil gjøre vondt, gjør det i alle fall det. Man klarer ikke (ufrivillig) å slappe av i musklene rundt sjeden og det blir umulig eller veldig vondt å gjennnomføre samleie. Hadde dette selv en periode (første samleie og de ca tyve neste) og det kom tilbake når jeg hadde ambivalente tanker i hodet om å ha sex akkurat da (men i mindre grad). Etter krangel for eksempel. Make up sex - ikke noe for meg. Den første gangen jeg hadde det, klarte jeg kun å få til samleie om jeg kunne kontrollere penetrasjonene selv eller han kunne trenge inn litt etter litt (jeg ba ham vente litt, prøvde å slappe av og sa når det var ok å trenge inn mer). Dette tok ikke vekk smertene, som var meget meget høye, men gjorde det mulig å ha samleie. (Jeg visste ikke om vaginisme da og trodde dette var normalt under første samleie) Smertene sluttet brått da vi en dag (kanskje tyvende samleie) midt i "akten" skiftet stilling og han skulle trenge inn på nytt - da var jeg så åpen at det ikke gjorde noe vondt. Neste gang vi skulle ha samleie gjorde det heller ikke vondt - selvoppfyllende profeti mao. Jeg forbandt ikke lenger penetrasjon med smerte - og da gikk alt greit igjen. Det jeg altså skulle ha gjort var å fingre før samleie noen ganger - så hadde jeg kanskje ikke hatt så store problemer. Men men, visste ikke at det ikke var normalt da. Når vaginismen en kort periode kommer tilbake, er den aldri like sterk og går alltid vekk igjen raskt.

Kan anbefale siden http://www.vaginismus.com/. Denne skulle jeg visst om før, da det sto på. Søk ellers på vaginisme på lommelegen eller andre liknende forum. Les deg litt opp på temaet - det burde jeg ha gjort. Visste ikke hva det var på den tiden. Trodde det var normalt. Mitt råd er å bruke tid. Bruke tid på å slappe av i seksuelle situasjoner (uten penetrasjon). Introduser finger osv, slik at du sakte åpner deg. Etter en god stund med slike øvelser for deg selv og sammen med partner, kan dere prøve igjen. Og slapp av - dette går over!!

Ellers ser jeg av lommelegen at den kremen de har gitt deg er ubrukelig til dette. Fyseoterapi høres også litt rart ut? Det som trengs er at du finner ut hvorfor du spenner deg. Og å bruke tid på å reintrodusere sex. Slik har jeg forstått det, etter å ha lest meg mye opp på emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med fysioterapi er å hindre fysiske spenninger, og å tøye på muskler som er anspent. Alt går ikke bare på stress og mentale issues, det kan også være at spenningene har satt seg i kroppen også. Mange veier til Rom, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten så kan det sikkert stemme at det ikke egentlig har noe å si om man bruker såpe eller ikke og det der..

Er bare jeg som har enda et problem i tillegg til dette, og er mest der jeg må ta hensyn til det med såpe og trangt undertøy. Men det er sikkert smart å unngå det uansett mener jeg. :)

Endret av Silhouette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om noen kan anbefale en lege/gynekolog i trondheim der jeg kan få stilt en diagnose å satt i gang behandlig. Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente22
lurer på om noen kan anbefale en lege/gynekolog i trondheim der jeg kan få stilt en diagnose å satt i gang behandlig. Håper noen kan hjelpe!

hei! jeg oppsøkte gynekolog da jeg kom opp hit til trondheim i fjor høst... da gikk jeg til vanky eszter, men jeg vet ikke om hun er ekspert på vaginisme/vestibulitt akkurat.. at jeg dro dit var ganske tilfeldig, hadde ikke fått meg fastlege enda, så valgte å finne noe privat. ganske dyrt og litt ventetid, siden hun kun er på kontoret en dag i uka. men hu fikk meg hvertfall overvist til sjukehuset for undersøkelse i narkose, og det var først da jeg fikk diagnosen vaginisme (var usikker på om det var jomfruhinne eller andre ting som skapte problemene, og hun fikk ikke undersøkt meg no særlig for hun kom ikke til..) på sykehuset fikk jeg timer hos sexolog olaug gimse storrø. vet ikke om det går an å kontakte hu direkte. hu vet sikkert hvordan man lettest kommer inn i systemet hvertfall.. (nå vet ikke jeg om det er vaginisme eller vestibulitt det er snakk om for deg).. mailadressen er xxxxxxxx. tror du kan bli henvist til hu fra både fastleger og gynekologer..

Epost-adresse fjernet, se Kvinneguidens regler.

vimse-mod

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_katrine_*
heisann! jeg har slitt med vestibulitt/vaginisme i 4 år. begynte hos kjertsi hatlebrekke i mars. og i går hadde jeg sex for første gang i mitt liv!

hun er fantastisk dyktig og vennlig!

jeg har vært der ca 1. gang i uken og fått "tøyet" musklene mine. brukt ovesterin krem, gått på antidepressiva, brukt xylocain gele og masse tålmodighet!

har hatt en kjærlig mann som har oppmuntret meg hele veien og endelig: i går kunne jeg gi noe tilbake!!!

jeg er lykkelig og glad! fysiodamen lovte meg at jeg skulle ha sex i ferien! og vi reiser på fredag! oh yes!!!

alle kan klare det! det er mye psykisk altså! stå på å hold ut!

stor klem fra marihøna!

Nå ble jeg så ufattelig glad! Det er så ufattelig trist men samtidig styrkende å lese alle disse innleggene! Jeg har fått time hos henne jeg også nå den 30 august, så nå er jeg spent! Jeg kjøpte et vaginismus sett på vaginismus.com, og selv om jeg mest sannsynligvis har mer utbredt vestibulitt enn vaginisme, setter det settet meg på positive tanker, og jeg har fått et dilator sett og knipe øvelser jeg skal gjøre. Lykke til alle dere her og alle andre der ute, jeg er kjempe kjempestolt av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _sadie_
Og forresten så kan det sikkert stemme at det ikke egentlig har noe å si om man bruker såpe eller ikke og det der..

Er bare jeg som har enda et problem i tillegg til dette, og er mest der jeg må ta hensyn til det med såpe og trangt undertøy. Men det er sikkert smart å unngå det uansett mener jeg. :)

Slik jeg har forstått det (ut i fra hvordan min gynekolog forklarte det til meg) så skal man la være å bruke såpe og trangt undertøy samt intimbarbering for å unngå soppinfeksjoner! Første steg mot å bli frisk, er å unngå mulige soppinf. - som hos svært mange er grunnen til at vi har fått denne sykdommen! + behandling for sopp selvfølgelig, disse hersens canestenkremene som har satt oss i denne situasjonen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, alle medsøstre!

Lenge siden det har vært noe særlig "liv" i tråden nå. Jeg lurer fælt på hvordan det går med dere. Ser det er mye snakk om kremer, knipeøvelser, såpe-ikke såpe osv i tråden nå, og må bare si at jeg tror disse tingene er av underordnet betydning så lenge dere ikke jobber med psyken også. Denne biten er det som er det aller vanskeligste å jobbe med, dvs finne ut hvorfor har jeg fått dette, hva er som ikke er bra, tolke egne symptomer og finne mulige løsninger og veier ut osv... Min erfaring er at hvis man finner "nøkkelen" på dette området, blir man bedre relativt raskt og kan både vaske seg med såpe og gå med truser av kunsmaterialer.. :jepp: Alt det "fysiske" er ting som bare påvirker i liten grad/lindrer, vil jeg påstå. Men jeg må selvfølgelig være ydmyk mht det kan være individuelle forskjeller her.

Nå feirer jeg ett og et halvt år som "frisk" og er gravid i fjerde mnd. :) Håper det kan inspirere og gi håp. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sadie_*
Hei, alle medsøstre!

Lenge siden det har vært noe særlig "liv" i tråden nå. Jeg lurer fælt på hvordan det går med dere. Ser det er mye snakk om kremer, knipeøvelser, såpe-ikke såpe osv i tråden nå, og må bare si at jeg tror disse tingene er av underordnet betydning så lenge dere ikke jobber med psyken også. Denne biten er det som er det aller vanskeligste å jobbe med, dvs finne ut hvorfor har jeg fått dette, hva er som ikke er bra, tolke egne symptomer og finne mulige løsninger og veier ut osv... Min erfaring er at hvis man finner "nøkkelen" på dette området, blir man bedre relativt raskt og kan både vaske seg med såpe og gå med truser av kunsmaterialer.. :jepp: Alt det "fysiske" er ting som bare påvirker i liten grad/lindrer, vil jeg påstå. Men jeg må selvfølgelig være ydmyk mht det kan være individuelle forskjeller her.

Nå feirer jeg ett og et halvt år som "frisk" og er gravid i fjerde mnd. :) Håper det kan inspirere og gi håp. :klemmer:

og du ble frisk av..? ekgren-besøk?:) har fått påvist vestibulitt hos gynekolog, men etter å ha prøvd xylocain gel i 7 uker uten at det ga noen forbedring, vet jeg ikke helt hvor jeg skal henvende meg for hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Veslegull

Jeg kan iallefall fortelle om mine timer med Josef, og fortelle hva jeg ble rådet til sånn at ikke alle dere som sliter med dette må betale 1500 for noen råd likesågodt jeg kan gi dere:

-Atropinsulfat 0,5% i decubal krem (krem dere smører på i kjedeområdet morgen og kveld)

-Knipeøvelser i 10-15 min hver dag, knip 10 sek, slapp av i 10 sek.

-Masser ytre, indre kjønnslepper og rundt åpningen i 5 min med babyolje hver dag

-Diflucan kapsler en gang per uke i 6 uker, eller mer...

-les boken EQ - emosjonell intelligens av Daniel Goleman

-Få 3 orgasmer eller mer hver uke! Du kan ha sex med penetrering om du klarer, men du bør ta en pause på 3-4 uker... (om partner kan få utløsning et annet sted enn inni deg, er dette også et pluss)

-Ikke stress, tenk på deg selv, gled deg:)

-tamponger er positivt om du klarer å bruke det

Andre råd jeg har hørt:

-Sarotex, antidepressivt medikament

-ta en 3 måneders pause fra p-pillene

-østrogen i form av stikkpiller

-tranebærkapsler

-Dilatorsett

-Unngå røff sex!

-Ikke vask deg med såpe; men med olje, ikke bruk trange bukser, ikke stringtruser, sov naken...

Jeg har selv hatt dette i snart 2 år, da altså fra jeg var 16 år gammel.

Men for all del, selv om disse knipeøvelsene er til å bli sprø av, så ikke stopp med dem! se på tv eller noe imens. Dette er nemlig viktig :o

Ha troen på deg selv at dette er noe du skal klare å komme igjennom:)

Lykke til alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lily_*

Kan bare slutte meg til at knipeøvelser er viktig. De er dritkjedelige, og noe herk å gjøre det hver dag, men det MÅ til! Jeg er inne i min 9´de måned med behandling og ting går saakte, men det går fremover. Gjennom knipeøvelser har jeg lært at det ikke er skummelt og vondt å ha noe i skjeden (vaginisme = borte), og smertene pga vestibulitt blir mindre og mindre. Har litt sex med kjæresten innimellom, og selv om det ikke er veldig godt er det heller ikke vondt, og jeg ser lyset i tunnelen!

Lykke til alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har holdt på med behandlingsopplegget til Josef Ekgren siden februar i år..Jeg har blitt bedre, men føler ting har stoppet opp litt. Jeg føler jeg har blitt mer avslappet i skjeden og kan lettere føre inn fingre/dilator. Men selve smertene (vestibulitten) er der fremdeles og det er vanskelig å si om det har blitt bedre! Leser over at noen mener dette i stor grad henger sammen med psyken. Det har jeg vanskelig for å tro i mitt tilfelle. Har ikke opplevd noe vondt eller blitt misbrukt. Føler heller ikke at jeg stresser noe spesielt. Min teori på mitt problem er at jeg har hatt for mye sex uten å ha hatt fysisk lyst...Jeg har hatt problemer med sexlyst uten at jeg vet hvorfor, men likevel hatt lyst "inni meg". Derfor har jeg hatt sex uten å være så veldig våt...Dette må ha irritert slimhinnen såpass, at den er blitt overfølsom! Men nå har jeg latt være å ha samleie i 2 år, så hvorfor forsvinner det ikke?? Nei, det er ikke lett å forstå seg på..Jeg gir ihvertfall ikke opp og tror jeg blir bra til slutt, selv om det kan ta lang tid enda! Er det noen som mener Atropinkremen har hjulpet veldig mye?? Jeg bruker den bare én gang om dagen, de første månedene brukte jeg den 2 ganger daglig. Burde jeg gå tilbake til å bruke den 2 ganger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Undrende_*

Bruker dere p-piller? Jeg har lest litt til og fra på nettet...virker som behandlingen i Sverige er full stopp av p-pillebruk da det er påvist vestibulitt. Her i Norge er det veldig delte meninger. Hva sier f.eks Ekgren om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...