Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

heisann! jeg har slitt med vestibulitt/vaginisme i 4 år. begynte hos kjertsi hatlebrekke i mars. og i går hadde jeg sex for første gang i mitt liv!

hun er fantastisk dyktig og vennlig!

jeg har vært der ca 1. gang i uken og fått "tøyet" musklene mine. brukt ovesterin krem, gått på antidepressiva, brukt xylocain gele og masse tålmodighet!

har hatt en kjærlig mann som har oppmuntret meg hele veien og endelig: i går kunne jeg gi noe tilbake!!!

jeg er lykkelig og glad! fysiodamen lovte meg at jeg skulle ha sex i ferien! og vi reiser på fredag! oh yes!!!

alle kan klare det! det er mye psykisk altså! stå på å hold ut!

stor klem fra marihøna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest =)

Hvor holder hun Kjersti til? Bor i nærheten av Oslo, men har ikke råd til å gå til Josef Ekgren. Er hun du går til billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har var til gynekolog og fikk konstantert vestubulitt rundt juletider. Fikk beskjed om å smøre med Xylocain i 6-7 uker osv... men hvordan gjør dere det med mensen, smører dere da også? har på en måte stoppet opp litt for meg da..så nå har jeg vel egentlig stoppet helt opp i behandlingen av meg selv. I tillegg svir xylocain når jeg fører det på.. gjøre det det til dere andre også?

Hva er det han Josef anbefaler og sier dere skal gjøre? Hvilket opplegg, medikanter og så videre anbefaler han? Mulig jeg må bare kaste meg på bølgen å kontakte han jeg også. Nå når det har gått så lang tid uten samleie begynner også lysten på å ha det å falle bort. Det forbindes jo bare med smerter uansett :tristbla: og hvilke priser har han?

I tillegg får jeg smerter bare av å bli opphisset.. gjør dere andre det? det er ikke akkurat så koselig å bli opphisset når det bare gjør vondt :forvirret:

Har gått ca 1 1/2 år i alle fall uten samleie nå.. ting har bare stoppet opp og ingen av oss gjør så mye for det heller.

Fint å se at det ikke bare er jeg som lider av den dritten her! Er liksom så flaut å prate med folk om det også og vanskelig for andre å forstå når de ikke har opplevd det.

Håper på svar fra noen.

Stor klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinabanina_*

Hei:)

Er ikke den som har mest kunnskap om emnet her vil jeg tro, men jeg var hos Josef i mai, og fikk diagnosen vestibulitt og vaginisme. Selv føler jeg at jeg ikke har det halvparten så ille som mange har her inne, siden jeg faktisk klarer ganske bra å ha sex, selvom jeg kanskje går litt for langt iblandt.

Uansett, det jeg fikk beskjed om å gjøre, var å smøre meg med en krem han hadde lagd selv to ganger daglig, fikk på resept, den heter Atropin eller noe sånt..Skulle også massere 5 min hver dag, og gjøre knipeøvelser minst 15 min daglig. Han anbefalte meg også å lese en bok, Emosjonell intelligens av Daniel Goleman.

Jeg er flink med kremen, men masseringa og knipeøvelsene går det dårlig med. Spesielt knipinga..Har faktisk kjøpt boka da, så har begynt på den også..Og jo, en ting til han anbefalte, minst tre orgasmer i uka! Det trur jeg er veldig smart, og det er ikke det jeg strever mest med for å klare, hehe:)

Jeg betalte 1500 kr hos Josef, ganske dyrt, men han har mye fornuftig å si syns jeg! Virker som om det ganske mange som har blitt bra av kuren hans, så jeg har masse håp om at det ikke skal gå altfor lang tid før jeg blir bra:)

Håper det var litt til hjelp, det er sikkert andre som kan føye på mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_sadie_*

Hei Currlic!

Xylocain svir hos meg også. Er nå inne i min tredje uke med salvekuren, og har hatt mensen noen av dagene. smører likevel!:) lurer på om noen her har blitt frisk kun av å bruke xylocainsalva..? jeg har det nok ikke så ille som deg, får ikke vondt bare av å bli opphisset nei..! har heller ikke vondt ved onanering, kun ved penetrasjon med kjæresten min..men det er ille nok :tristbla: ..Funker ikke xylocain nå, kommer jeg nok til å ta kontakt med Ekgren! Høres nesten ut som om det er det eneste som virker.. :) selv om han er dyr, å bor på en annen kant av landet..men det er vel verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har nettopp begynt med antropinkremen til ekgren og har begynt å svi hele dagen... Ble dere verre før dere ble bedre? Jeg holdt smertene i sjakk ved å unngå berøring og unngå sex. Nå føler jeg det blusser opp igjen og er redd jeg bare bør slutte med den antropinkremen.... Noen med gode råd? Andre som fikk svie av den kremen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har nettopp begynt med antropinkremen til ekgren og har begynt å svi hele dagen... Ble dere verre før dere ble bedre? Jeg holdt smertene i sjakk ved å unngå berøring og unngå sex. Nå føler jeg det blusser opp igjen og er redd jeg bare bør slutte med den antropinkremen.... Noen med gode råd? Andre som fikk svie av den kremen?

er det noen som kan svare meg pliiis? Skal man bli verre av denne kremen i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinabanina_*

Hos meg svir det ikke med kremen nei, så jeg veit ikke. Kanskje du burde ringe Ekgren og høre hva han har å si, selvom han kanskje er litt opptatt? Han sa jo selv at det var bare å ringe, og at han prioriterte vestibulittpasienter:) Var jeg deg ville jeg forhørt meg med han om hva du skal gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hos meg svir det ikke med kremen nei, så jeg veit ikke. Kanskje du burde ringe Ekgren og høre hva han har å si, selvom han kanskje er litt opptatt? Han sa jo selv at det var bare å ringe, og at han prioriterte vestibulittpasienter:) Var jeg deg ville jeg forhørt meg med han om hva du skal gjøre:)

Flott takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mee_*

Hvis det svir når du buker antropin kremen så kan det jo hende at du er allergisk eller noe.. Har aldri svidd på megog jeg har brukt den mange måneder nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Takknemlig gjest

:dagens-rose: Denne er til Stinemor! som startet denne tråden, og :dagens-rose::dagens-rose::dagens-rose: disse er til alle andre som har deltatt i tråden.

Jeg har lest og grått meg igjennom alle innleggene, og konkludert med at jeg sliter med det samme som dere.

På mandag ringer jeg Josef og avtaler et møte!

Min historie bekrefter også at legene ikke har peiling.. Jeg gikk til legen etter 2 år med smertefull sex. Ble testet for diverse ting, bl.a klamydia, men alt var negativtt. Fikk likevel tabletter jeg skulle ta mot klamydia(!). Resultatet var selvfølgelig heftig sopp. Jeg ble ikke advart om at det ofte kom i forbindelse med disse tablettene, legen burda ha sagt at "hvis det begynner å klø/svi, så skal du ta dette" og gi meg resept på noe mot sopp. Det som skjedde var nemlig at jeg gikk i flere dager med denne soppen, og det tok evigheter før den ble borte! Eller, rettere sagt, den er enda ikke helt borte, 3 måneder senere!

Jeg er henvist videre til rikshospitalet, men fikk brev i posten om at jeg skulle få komme inn innen april 2008. Heldigvis kom jeg tilfeldigvis over denne tråden, noe som i begynnelsen gjorde meg utrolig frustrert, det var jo ingen her som ble noe bedre! Men etter hvert som jeg nærmet meg side 14 ble ting litt lysere, ser at mange har fått hjelp :) Det gir meg håp.

Utrolig irriterende at legene har så lite peiling, og faktisk har gjort meg verre! :sur::frustrert:

Før jeg gikk til legen kunne jeg i det minste ha samleie, det kan jeg absolutt ikke nå! Sexlysten blir som flere har sagt, ikke akkurat på topp..

Tusen takk til deg Stinemor, som startet denne tråden og til alle dere andre som har fortalt deres historie! Jeg har forresten også bestilt boken EQ, kjenner meg godt igjen i det dere sier om "snill pike", stress, dårlig samvittighet og det å føle at man ikke strekker til.

:klem: til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvis det svir når du buker antropin kremen så kan det jo hende at du er allergisk eller noe.. Har aldri svidd på megog jeg har brukt den mange måneder nå..

Jeg svir ikke i det jeg tar den på, men det svir etter at jeg har massert... hvis dere skjønner. Jeg tror ikke jeg er allergisk, for jeg ser at jeg ikke har blitt rød. Jeg tror nok bare jeg føler ubehag ved at jeg rører området som jeg helst vil la være i fred.... Hvor lang tid går det før en merker bedring - egentlig? sukk :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Morn alle tjeier! :ironi:

Kom hjem fra riksen i stad fra en kontroll etter 2 mnd bruk med salve. De mest bortkastede månedene noensinne. Fikk beskjed om at det ikke hadde hjulpet noe, og det kjennes enormt tungt. Skal begynne med fysioterapi i 3 mnd så får vi se..

Har lest noen innlegg her av noen med de samme problemene. Det jeg egentlig ønsker meg er å komme i kontakt med noen slik at vi kan støtte hverandre om vi trenger noen å snakke med som vet hvordan livet er. Kan være vanskelig for andre å forstå hvordan livet er med slike plager og en kjæreste man ikke kan ha sex med, men som er verdens herligste.

Håper noen der ute ønsker kontakt!

Hei

Jeg har hatt syptomene på vestibulitt i et år nå og er ganske lei meg for dette. Jeg har vært hos gynekolog og har nesten fått bekreftet denne diagnosen. Men for meg virket ikke det som om det var mye ma kunne gjøre. Det krevde mye tålmodighet. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Jeg fikk beskjed om å aldri få noe såpe nedenttil, ikke gå med truseinnlegg, ikke intimbarbering og ikke spise noe særlig sukker. Jeg fikk også beskjed om å smøre meg nedentil etter jeg har dusjet med locobase fet repair krem. Men ingen hjelp utenom dette. Er det noen som kan hjelpe meg? Noen råd? evt. alternativ behandling? trenger det sårt!

jente22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Just Me

Hei jente 22

Jeg vet ikke hvor i landet du bor..I Oslo har du Josef Ekgren som muligens kan hjelpe deg, og i Bergen har du Kjersti Hatlebrekke. Jeg gikk lenge rundt som deg og smurte kremer i alle varianter som både leger og gynekologer tipset meg om. Dette har egentlig bare gjort det vondt værre....Ta kontakt med noen som har erfaring om tilstanden,det er mitt beste råd til deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke så altfor mye man kan gjøre som fjerner vestibulitt på 1-2-3. De fleste behandlingene tar tid, og da snakker vi flere måneder.

Det høres ut som om de rådene du har fått, går mer på å minske risiko for sopp, men er ikke spesielt rettet mot vestibulitt. Det eneste er i så fall Locobase-krem. Jeg fikk beskjed om å smøre med oljesåpe i dusjen i noen uker. Ikke helt sikker på hva som var poenget, det hjalp ikke skrekkelig. Mulig det er mest for ta på seg selv?

Det som har hjulpet noe for min del, er å tøye skjedemusklene innenfra. Har brukt Xylocain gel, smurt på en tommel, ført inn i skjeden og så tøyd på de stedene musklene har vært mest spent. Det hjalp fra dag til dag, men gikk litt tilbake når jeg hadde mensen, og ikke hadde så lyst til å gjøre det. Men det kan i hvertfall hjelpe deg med å spenne av musklene. Du trenger ikke Xylocain, legene på Vulvaklinikken på Riksen mente det gikk like fint med olje.

Ellers har det hjulpet å bruke babyolje under sex, og å prøve når man er avslappet. For min del har et glass vin noen ganger vært fint i tillegg, dvs sex har vært litt mindre smertefullt når jeg har vært litt slækk av vin. (Som ikke er noen oppfordring til å drikke før man har sex.) Synes også det har gått greiere med penetrering hvis jeg har varmet opp litt med en smal vibrator og masse olje. Virker som om det har ristet litt løs i skjedemuskler og nerveender. Har ikke fungert hver gang, men er også et tips. Ellers er det å bruke vibrator på klitoris under inntrenging greit, da blir det litt godt selv om det er vondt. Men dette er mer for de gangene du har lyst til å sex, selvfølgelig. Man er jo gjerne i denne situasjonen fordi man har presset seg til sex selv om det har gjort vondt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei jente 22

Jeg vet ikke hvor i landet du bor..I Oslo har du Josef Ekgren som muligens kan hjelpe deg, og i Bergen har du Kjersti Hatlebrekke. Jeg gikk lenge rundt som deg og smurte kremer i alle varianter som både leger og gynekologer tipset meg om. Dette har egentlig bare gjort det vondt værre....Ta kontakt med noen som har erfaring om tilstanden,det er mitt beste råd til deg!!!

Tusen takk for råd, setter stor pris på det. Jeg bor i Bergen så da skal jeg prøve å ta kontakt med Kjersti Hatlebrekke. Jeg har også vurdert homøpati hvis ikke det bedrer seg. Hvordan går det med deg nå da? Har du blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tusen takk for råd, setter stor pris på det. Jeg bor i Bergen så da skal jeg prøve å ta kontakt med Kjersti Hatlebrekke. Jeg har også vurdert homøpati hvis ikke det bedrer seg. Hvordan går det med deg nå da? Har du blitt bedre?

Men Josef er i Bergen to dager i uken. Jeg har selv gått til ham her i Bergen. Se Majorstuaklinikken.no Jeg tror det er kremen som gjør oss friske jeg... Så jeg også anbefaler å gå til ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lily_*

Til dere som er blitt friske: Hvor lang tid tar det, og er dere kvitt sykdommene helt?

En av de forrige gangene jeg skrev her var jeg kjempehappy fordi jeg endelig hadde klart å ha samleie, men i dag er jeg rett og slett pisslei (sorry uttrykket). Jeg har holdt på med behandling siden januar, og ting har jo definitivt blitt bedre (blant annet klarer jeg å bruke tampong til og fra nå), men begynner å bli utålmodig. Etter samleiET (en gang) i april (tror jeg) har det ikke skjedd noe særlig positivt. Klarte å pådra meg urinveisinfeksjon, og har vært på ferie og "glemt" å gjøre knipeøvelser (en uke) noe som resulterte i et lite helvete i går da jeg skulle gjøre øvelsen igjen. Fatter ikke at det kan gjøre så vondt etter bare en uke uten øvelser, og nå ser jeg absolutt ikke noe lys i tunnellen lenger. På mange måter har jeg bare innsett at jeg aldri kommer til å ha et normalt sexliv, samtidig som jeg innerst inne håper. Men flammen av håp blir bare mindre og mindre, og helt ærlig var det ikke mye livsgnist i meg i går, for å si det på en veldig pen måte.

Så til dere som er friske: hvor lang tid tar det? Jeg har slitt med dette i 6 år (men kun effektiv behandling i et halvt år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...