Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Solla

Nei, på han hørtes det ut som om jeg kunne gå på hvilket som helst apotek. Men nå har jeg sikret meg et eksemplar! :)

Nå gjelder det bare å orke å gjøre knipeøvelsene mine hver kveld...håper det går lettere etter hvert!

Hvor smører dere belladonna kremen, både utenpå og på innsiden? Hvor lang tid har det gått for dere andre til dere merket forbedring? Jeg har kraftig vaginisme i tillegg til vestilbulitt... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og takk for alle delte erfaringer!

Har vært til gynekolog i dag, ble henvist dit av fastlegen min. Gynekologen skjønte med en gang av jeg hadde vestibulitt. Nå er jeg kjempeglad bare ved å vite at jeg har en diagnose=D trodde ikke noen kom til å finne ut hva som feilte meg, noen gang. fikk vestibulitt etter gjentatte soppinfeksjoner og behandling med canesten, og urinveisinfeksjon med antibiotikakur i fjor høst utløste selve vestibulitten..

Har nå fått i xylocain salve 5 % på apoteket.. Men må si jeg ble nedbrutt av alle triste historiene jeg har lest her..! Har aldri hørt om vestibulitt før i dag, og etter gyn-besøket trodde jeg virkelig at - endelig - skulle disse plagene forsvinne, nå når vi visste hva det var! Men tydeligvis, den gang ei.. Klarer å gjennomføre samleie. Det første minuttet er vondt, men så går det seg til. De neste 6-7 ukene blir det salvesmøring..

Men jeg lurer på om det lønner seg å bestille et dilatorsett med en gang? eller skal jeg bare vente og se om salva alene hjelper meg? Lurer også på om dere vil anbefale å bestille time hos Josef (ser alle kommer med varme anbefalinger!) med en gang, eller vente og se om salva virker? Er ikke barebare å bestille hos Josef heller, ettersom jeg bor i Trondheim..

Ellers noen tips til meg som nytt medlem i klubben?=) Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt dette fortest mulig?? Oppi alt dette, synes jeg nesten mest synd på kjæresten min..Frisk som en fisk, men får virkelig "lide" på grunn av min sykdom :forvirret: Føler at vi nå kommer til å gå glipp av de "beste" årene seksuelt..=( Får nesten angst når jeg tenker på at jeg kanskje aldri mer får ha sex uten smerter..! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuborg

Hei!

Jeg ville absolutt ha bestilt time hos Josef med en gang. Ikke noe å vente på. Jeg var hos utallige gynekologer før de fant ut av hva som feilte meg, var ho sJosef forrige uke..har hatt vestibulitt i over 3 år. Og det har utviklet seg til vaginisme.

Xylocain har ikke hjulpet meg, Josef har en alternativ behandlingsmåte som ingen andre bruker.

Til og med kvinneavdelingen på Rikshospitalet er en vits i forhold til opplegget hans! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kongo

Jeg syns IKKE du skal ta deg bryet med å gå til Ekgren! Siden legen din har konstatert vestibulitt, ville jeg bestil ny time og bedt om sarotex tabletter, eller atarax tabletter. Si du har lest om folk som får hjelp av dette. Dersom legen følger litt med skal han/hun være lydhør for slike ønsker. Jeg har vært til utallige gynekologer og fikk til slutt hjelp av en skjønn gynekolog som tok meg på alvor og fant ut at jeg hadde vestibulitt. Hun forskrev Sarotex og jeg har blitt vesentlig bedre av det!

Likevel gikk jeg til Ekgren fordi jeg har lest så mye bra om han her! Måtte betale 1500 kr på forhånd! Var der i to hele klokketimer og fikk knapt sagt ett ord selv, fordi han var så opptatt av å fortelle om seg selv. Han anbefalte meg samme behandlingsopplegg som dere andre beskriver, og når jeg leser hva han har fortalt dere kunne han like godt satt på en kassett på repetisjon. Å fortelle en pasient at hun har "migrene i musa" syns jeg er på grensen til uetisk! Selv fikk jeg vesibulitt etter fødsel. Så ikke få barn i håp om at det skal kurere dere. Noen kan faktisk pådra seg lidelsen av fødsel altså.

Har tro på at hans behandlingsopplegg kan ha en bedrende effekt. Knipeøvelser og avslapping samt det å ta hensyn til seg selv, kan i seg selv bedre mange lidelser, men som sagt ville jeg ikke tatt meg bryet med å dra helt til Oslo for en time. Medikamentene han foreskriver kan du få av annen lege og det er ikke når jeg går til lege forventer jeg å bli hørt, ikke å sitte i to timer og få lektyre på hvordan legen har kommet frem til at alle kvinner han møter lider av samme diagnose....

Lykke til! Ønsker deg masse lykke til:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tydeligvis delte meninger om Josef: For min del må jeg si at han er den beste gynekologen jeg noensinne har møtt. Visstnok er han litt talatrengt, men jeg synes det er interessant å høre på ham. Smak og behag med andre ord. Sikkert er i hvertfall at jeg er blitt fullstendig kurert. Og det takker jeg HAN for. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kongo

OBS! OBS! OBS! Det var meg som skrev litt negativt om Ekgren over. Jeg angrer på at jeg gjorde det, for det er synd hvis debatten skal dreie fra det vi alle lider av og fra å støtte hverandre til hva man mener om bestemte behandlingsopplegg.

Takk til deg som la inn innlegget om at vi har delte meninger om ham. Jeg ville egentlig bare trøste henne som bodde i Trondheim med at hun sikkert kan få hjelp der oppe hos en lege som er lydhør og hjelpsom. Kniping og avslapping tror jeg vil hjelpe oss alle.

Jeg syns det er FLOTT at vi nå er så mange og kan diskutere så mangt. Er det noen av dere som går på Atarax i tilllegg til antidepressiva? Jeg har som jeg skrev selv gått en stund på Sarotex nå. Jeg syns ikke det hjelper mot selve vestibulitten, men det får meg til å ikke tenke så mye på den... Jeg gruer meg til å kutte den ut og gå over på Atarax, men hvis den hjelper bedre mot vestibulitten får jeg vel forsøke... Noen som vet om feks Cipralex kan hjelpe?

Er det noen som vet om det går an å opprette en side bare for oss med denne lidelsen? Hadde ikke det vært herlig?? Kanskje vi skal opprette en mailgruppe? Ikke vet jeg, men en føler seg så ensom med denne lidelsen. Ikke noe en snakker rundt om i alle fall...

Kos dere i solen :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Jeg har også erfaring med at Josef Ekgren var bra å gå til, selv om han snakka mest selv. Vil egentlig anbefale sexolog også, det er faktisk ikke så dyrt, og jeg følte at jeg fikk mer mulighet til å selv fortelle hvordan jeg føler det er å ha vestibulitt. Kan anbefale Gro Isachsen. Det hjalp meg å snakke med noen som har erfaring med å snakke med mange som har samme problem.

Ellers synes jeg det er ganske ødeleggende med den veldige fokuseringen på at at sex=penetrering i hetero-livet. Kansje det ville vært sunt for manges sex-liv om en tenkte at sex også kan være annet enn penetrering ? Tror at jeg har lest at flere lesbiske kvinner er mer fornøyd med sex-livet enn hetero kvinner, og at de i større grad får orgasme. (Har desverre ingen link for å bevise dette). Jeg mener ikke at alle burde prøve lesbe-sex, det er bare en tanke om hvordan vi tenker i forhold til penetrering :)

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var hos Ekgren sist uke og fikk resept på kremen han lager selv, Belladonna. Hvor får man kjøpt denne?? Var på apotek i oslo i dag, de hadde den ikke....

Hei!

prøv på svanen apotek eller vitus apotek.De må bestille den for deg:)Var forresten et apotek som låg ikke så langt fra han som hadde den.Du kan jo ringe josef og spørre også.

Jeg var forresten hos J.E. i oktober i fjor,og jeg er blitt helt bra igjen!Har sluttet helt med kremen nå.Ver nøye med å gjøre det han har sagt,så ordner det seg nok skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og takk for alle delte erfaringer!

Har vært til gynekolog i dag, ble henvist dit av fastlegen min. Gynekologen skjønte med en gang av jeg hadde vestibulitt. Nå er jeg kjempeglad bare ved å vite at jeg har en diagnose=D trodde ikke noen kom til å finne ut hva som feilte meg, noen gang. fikk vestibulitt etter gjentatte soppinfeksjoner og behandling med canesten, og urinveisinfeksjon med antibiotikakur i fjor høst utløste selve vestibulitten..

Har nå fått i xylocain salve 5 % på apoteket.. Men må si jeg ble nedbrutt av alle triste historiene jeg har lest her..! Har aldri hørt om vestibulitt før i dag, og etter gyn-besøket trodde jeg virkelig at - endelig - skulle disse plagene forsvinne, nå når vi visste hva det var! Men tydeligvis, den gang ei.. Klarer å gjennomføre samleie. Det første minuttet er vondt, men så går det seg til. De neste 6-7 ukene blir det salvesmøring..

Men jeg lurer på om det lønner seg å bestille et dilatorsett med en gang? eller skal jeg bare vente og se om salva alene hjelper meg? Lurer også på om dere vil anbefale å bestille time hos Josef (ser alle kommer med varme anbefalinger!) med en gang, eller vente og se om salva virker? Er ikke barebare å bestille hos Josef heller, ettersom jeg bor i Trondheim..

Ellers noen tips til meg som nytt medlem i klubben?=) Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt dette fortest mulig?? Oppi alt dette, synes jeg nesten mest synd på kjæresten min..Frisk som en fisk, men får virkelig "lide" på grunn av min sykdom :forvirret: Føler at vi nå kommer til å gå glipp av de "beste" årene seksuelt..=( Får nesten angst når jeg tenker på at jeg kanskje aldri mer får ha sex uten smerter..! :tristbla:

Hei!jeg har hatt vestibulitt i ca 1,5 år nå.Jeg var ikke i stand til å ha sex på lenge,gjorde alt for vondt...Så gikk jeg til Josef Ekgren,han kunne mye om vestibulitt,og gav meg behandling som virkelig funka.Jeg reiste fra Stavanger til Oslo for en time.Var dyrt men var absolutt verdt det...Det er veldig viktig å massere HVER dag,selv om det gjør kjempe vondt.Det blir bedre etter hvert.Hvis du dropper det en periode blir du verre igjen,det ble i hvertfall jeg....men nå,7 mnd etter,er jeg blitt helt frisk! kan ha sex uten å kjenne ubehag i det hele tatt!Så ikke tenk alt for negativt fremover.Det er stor mulighet for at du blir helt bra igjen du også:)Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!jeg har hatt vestibulitt i ca 1,5 år nå.Jeg var ikke i stand til å ha sex på lenge,gjorde alt for vondt...Så gikk jeg til Josef Ekgren,han kunne mye om vestibulitt,og gav meg behandling som virkelig funka.Jeg reiste fra Stavanger til Oslo for en time.Var dyrt men var absolutt verdt det...Det er veldig viktig å massere HVER dag,selv om det gjør kjempe vondt.Det blir bedre etter hvert.Hvis du dropper det en periode blir du verre igjen,det ble i hvertfall jeg....men nå,7 mnd etter,er jeg blitt helt frisk! kan ha sex uten å kjenne ubehag i det hele tatt!Så ikke tenk alt for negativt fremover.Det er stor mulighet for at du blir helt bra igjen du også:)Lykke til.

PS:glemte å si at du bare må fortsette å prøve å ha sex,ikke avstå slik som mange andre gynekologer sier.Fikk beskjed av en annen gyn.at jeg ikke måtte ha sex på 3 mnd...Noe Josef.E. ikke var enig i og som jeg har erfart selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

er det noen av dere som vet om man bør slutte å svømme i klorbasseng? jeg er så glad i å svømme... glemte å spørre ekgren om dette:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solla

Hei!

Til deg som er blitt frisk etter 7 mnd:

Du sier det er viktig å massere hver dag. Mener du da knipeøvelser?

Jeg fikk beskjed av josef om å ta diflucan 1 gang i uken, smøre med olje hver kveld, knipeøvelser i 15 min daglig og smøre to ganger for dag med belladonna kremen. Er det noe mer enn dette han har sagt til dere?

Disse knipeøvelsene... bruker dere dildo når dere kniper? Eller begynte dere uten? Jeg har ikke brukt noe den første uken, i går prøvde jeg med et lys..gjorde helt forferdelig vondt, så jeg droppa hele greia...

vil bare forsikre meg om at jeg gjør ting riktig og at jeg har fått med meg alt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest =)

Til dere som skriver her at dere har utviklet vestibulit av soppkremer! Jeg har lenge slitt med å gjennomføre samleie og tror at jeg kan ha vaginisme! Jeg har aldri hatt sopp, men har slitt med bakteriell vaginose, og er nå veldig sikker på at jeg har fått en soppinfeksjon pga behandlingen for dette. Siden jeg allerede er ganske "følsom" der nede, vil jeg ikke gjøre noe som kan forverre det.

Har noen noe anbefalinger på hva jeg bør bruke for å stoppe soppinfeksjonen, men ikke risikere vesibuliten?

Skrev også inn tidligere et spørsmål om disse dilatorsettene, hadde vært kjempefint å få høre noen erfaring rundt dette, hvis noen har! Vurderer å bestille et sånt sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så har en kur med en eller flere Diflucan-piller fjernet soppinfeksjoner mye mer effektivt enn kremer.

Først ville jeg gått til en gynekolog og fått sjekket at det er sopp. Og bedt om resept på Diflucan. Bruk så mange som legen skriver ut. (De er ganske dyre, men veldig effektive på meg.)

Og så er det om å gjøre å ikke få sopp igjen. Gå med litt løsere bukser, ikke bruke syntettruser hver dag, være forsiktig med såpe i underlivet, vurdere andre midler som kan gjenopprette bakteriebalanse i skjeden. Spør gynekolog om det siste. Det de selger på apotek er ikke alltid det rette virkemiddelet, slik f.eks. soppkremer har påvirket flere av oss i tråden her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinabanina_*

Nei, de hadde den ikke der jeg var heller, den måtte visst lages i Lørenskog, så de måtte bestille den derfra. Tok ca en uke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Er det noen av dere som har erfaring både med bruk av sarotex og atarax? :fisk:

Og hva sier ekgren om :humpe: skal man forsøke å gjøre det eller vente?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han sier man ikke skal ha samleie hvis det gjør veldig vondt. Han anbefaler glidemiddel og bruk av Xylocain for å gjøre det lettere. Prøv litt innmellom. Han anbefaler uansett minst tre orgasmer i uka, med eller uten samleie! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp har jeg fått riktig krem? Det står Atropinsulfat 0,5 % i Decubal krem utenpå tuben....

Det står det på min og, det er nok riktig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...