Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Uff, når jeg leser denne tråden, blir jeg helt på gråten. Ikke noe lett diagnose å få, selv om det må sies å være bedre å ha en. Tok meg 7 år og få diagnosen på riksen, etter uttalige legebesøk og soppkremer. 1 og et halvt år senere merker jeg at musklene ikke er fult så stramme lengre, men kan fortsatt ikke ha samleie. :grine: Fikk sarotex (som jeg fortsatt går på) og xylocaine. Har også prøvd sexolog, noe legen på riksen insisterte på at jeg skulle fortsette med, selv om jeg ikke ville. Sexologen gjorde meg bare kjempe optimistisk de to første gangene, men hun fokuserte for mye på sex og var altfor teknisk. Ikke noe for meg som faktisk har opplevd overgrep som jeg ønsker å få bearbeidet først. Sitter her å ser på en liste av uttalige psykologer/psykiatere i Oslo.. Hvem skal jeg velge? Er det noen av dere som har gått i samtaleterapi og kan anbefale noen som kjenner til vestibulitt? Orker ikke å prøve mange forskjellige... Det er for tungt å starte på nytt og fortelle..... :sjenert: Tenker også å ta kontakt med Ekgren som alle anbefaler, må bare vente til jeg får råd.

Etter dette deprimerende avsnittet, vil jeg føye til at knipeøvelser og bekkenbunnsøvelser føles bra, det er godt mulig det hjelper. :trene: Er bare redd for å håpe på for mye...

Lykke til jenter! Dere fortjener medalje alle sammen, ikke lett dette her :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_maria_*

Hei! Jeg er ei 24 år gammel jente som har vestibulitt. Har hatt det i ca. 2 år, men hadde problemer med smerte ifm samleie i flere år før det ble virkelig ille. Jeg har vært hos Josef Ekgren i slutten av januar. Har smørt meg med atropin krem, tatt Diflucan, gjort knipeøvelser og massert. Følte at det hjalp den første måneden. Ble mer trygg på å berøre det smertefulle området og smertene ble mer avgrenset til de typiske punktene i skjedeinngangen...Men så har jeg egentlig følt at forbedringen har stoppet opp. Har ikke kjent så mye forbedring de siste 2 månedene! I tillegg har jeg fått utslett somjeg lurer på om er en bivirkning av Diflucan...Leser jo om flere som har blitt ganske så bra etter denne behandlingen og lurer på om jeg har gjort noe feil! Eller tar det bare mer tid med meg og at jeg bare må være tålmodig? Vet jo ikke åssen tilstanden deres var i utgangspunktet, men jeg har ikke hatt sex på nesten 2 år...Fordi så lenge jeg kjenner det er vondt når jeg berører med fingrene, så må det ihvertfall gjøre vondt med samleie! Så jeg har holdt opp fordi jeg vil vente til smertene er borte så jeg ikke blir verre...Har heldigvis en veldig snill og tålmodig samboer:)

Har snakket med Josef Ekgren på telefon nå (jeg bor nemlig langt unna, så jeg skulle ringe istedenfor å komme på kontroll). Han anbefaler at jeg begynner med Atarax og slutter med Diflucan..Har noen andre erfaringer med Atatax?? Jeg begynner å bli veldig lei av denne situasjonen...Men får jo håp når jeg leser om flere som har blitt bra! Håper bare det hender meg også etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fikk også litt utslett av Diflucan, men fortsatte med dem likevel. De hjalp så godt. Tok også Atarax. Ble litt trøtt av dem, og synes ikke de var like viktige. Ellers så gikk det litt opp og ned i min forbedringsprosess også. Gikk i kjelleren da jeg fikk tilbakeslag etter lange perioder hvor det hadde gått bedre. Men til slutt gikk det helt bort. Viktig å holde spiriten oppe. Og like vktig som allskens kremer fra Josef, var hans råd om å jobbe med psyken. Jeg måtte nemlig snakke med kjæresten min om noe jeg egentlig ikke ville snakke om, fordi jeg syntes det ble vanskelig, flaut, var redd han ville gå fra meg osv. Men ting du fortrenger, kommer gjerne fram andre steder- hos meg gjennom kroppslige symptomer på vestibulitt. Og da jeg endelig tok mot til meg og pratet med ham om det som var vanskelig, og samarbeidet med ham om å løse problemet, forsvant gradvis vestibulitten. Jeg hadde tydeligvis vært aldri så stressa, og nå kunne jeg endelig slappe av. Så mitt råd er å jobbe med psyken din. Er det noe du sliter med? Vi er ikke alltid like bevisst slike ting, vil liksom ikke innrømme det. Trenger ikke være slik i ditt tilfelle, men det hjalp i hvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille persille_*

kjære dinabanina!!!!!!!! ikke gå til dr heggelund på lillestrøm!!!!!!! vær så snill å lære av mine feil. det er en grunn til at jeg har hatt denne skrekkelige sykdommen så lenge, og den grunnen heter HEGGELUND. han har i alle disse årene proppet i meg canesten og dalacin...... gå heller til denne ekgren som de andre jentene anbefaler, eller helena enger på volvat som jeg var hos. ønsker deg lykke til :klem: lille persille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Devserre var jeg der, og han virka jo hyggelig nok liksom, men jeg var veldig skeptisk. Dum som jeg var så tok jeg også to stk av dalacinene, men droppa den siste. Fant ut at det var null logikk i å ta de. Så nå har jeg fått time hos Ekgren den 16 mai, også får vi se hvordan det står til med meg. Prøver å være litt optimistisk og håper det ikke er såå ille siden jeg i alle fall ikke har vært sånn i flere år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo: Det er kanskje litt søkt, men du kunne kanskje tatt kontakt med Dixi og spurt om de kunne anbefale en psykolog for å bearbeide overgrepene du nevnte? De burde jo ha erfaring på sånt, dessverre. Du er kanskje ikke helt i deres målgruppe, men de kan kanskje hjelpe deg med å finne noen like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lily_*

Maria:

Jeg begynte med behandlingen til Josef i begynnelsen av Januar, så vi er nok på ganske like stadier i prossessen. Jeg klarte, som jeg skrev tidligere i tråden, å ha samleie for første gang i mitt liv for to og en halv uke siden - da hadde jeg holdt på med øvelsene nesten fire mnd. Men, etter det har det gått nedover igjen.. Nå svir det veldig ved øvelser, og jeg føler jeg har tatt noen skritt tilbake. Men jeg regner med at det er normalt at det går opp og ned - ihvertfall i begynnelsen. UANSETT: Hvis JEG klarer å ha samleie kan ALLE klare det!! Jeg har vært "lukket" i syv år, og har hatt stor angst og store smerter omtrent bare ved tanken på samleie.

Jeg tror det viktigste vi gjør i denne behandlingen er å holde motet oppe! Dette tar TID! Og med max innsats fysisk og max avspenning psykisk blir vi friske!

Når det gjelder Atarax ble jeg veeeldiiig trøtt av dem, og byttet dem med antidepressiva. Jeg fikk Efexor-piller men ble så kvalm av dem at jeg bare stoppet. Nå tar jeg ingenting.. Er nok kanskje ikke så lurt, men men..

Si ifra hvis du vil ha mailadressen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille persille_*

hei dinabanina og alle dere andre som svir og klør. et godt tips, selv om det er litt klinete, er å sprøyte inn yoghurt naturell i skjeden når du legger deg. jeg har i tillegg til vestibulitt slitt mye med baktriell vaginose, og sliter med bakteriefloraen i underlivet, særlig etter mensen. yoghurt naturell tilfører melkesyre bakterier fort og er veldig lindrende for irritert hud. prøv dette!!!!!!!!!! dere har ingen ting å tape. klem :klem: fra lille persille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei!

Jeg har verken vestibulit eller vaginisme, men en annen underlivssykdom som egentlig ligner litt. Så da våger jeg meg inn på tråden her med et lite spørsmål, jeg... Noen av dere skriver om dilatorer og dilatorsett. Hvor får dere tak i disse? Jeg har lett og lett, men aner ikke hvor jeg kan få tak i det.

Og hvor mye omtrent koster et dilatorsett? :sjenert:

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg skal til Ekgren nå til onsdag, gruer meg litt:s Dere som har vært der, hva skjer første gang man er der?:)

Og så må jeg bare skrive at jeg klarte å ha samleie idag! :overrasket: Jeg har nemlig et håp om at det skal gå hver gang jeg har lyst, så prøver litt ibant. Og idag så gikk det ganske bra, han kom helt inn uten at det gjorde forferdelig vondt. Det var bare litt vondt, og jeg ble faktisk skikkelig sjokkert, for jeg hadde ikke trodd det skulle gå. Det lysnet litt på tilværelsen, og ga meg et håp om at jeg kanskje kan bli bra om ikke så altfor lang tid:)

Og er jo ennå ikke sikker på om det er Vestibulitt jeg har, så det blir spennende å se hva Ekgren har å si!

Og du gjest som hadde noe lignende vestibulitt/vaginisme, hva er det for en sykdom? Blei litt nysjerrig:)

Hilsen Dinabanina:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, takk for rådet Lillepersille! Denna bakterielle vaginosen er til å bli gal av, og har vurdert å prøve youghurt før. Men det har kommet litt ut av fokus siden jeg ikke er så seksuelt aktiv som før. Er egentlig deilig å ikke tenke så mye på det, jeg var jo helt besatt før, alltid den bekymringen for om jeg lukta vondt, noe jeg som regel gjorde :tristbla:

Nå vil jeg helst bare kunne ha sex med kjæresten min igjen uten at det gjør vondt, men vil jo selvfølgelig ikke at det skal lukte heller, så kommer nok til å prøve det engang ja.

I hvor stor grad sliter du med bakteriell vaginose egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

Jeg har verken vestibulit eller vaginisme, men en annen underlivssykdom som egentlig ligner litt. Så da våger jeg meg inn på tråden her med et lite spørsmål, jeg... Noen av dere skriver om dilatorer og dilatorsett. Hvor får dere tak i disse? Jeg har lett og lett, men aner ikke hvor jeg kan få tak i det.

Og hvor mye omtrent koster et dilatorsett?  :sjenert:

På forhånd takk for svar.

http://www.vaginismus.com/products/dilator_set/ kanskje?

Men skulle tro de har på apoteket. For med porto, toll osv kommer den over på litt i overkant av 500 om jeg ikke regner helt feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest =)

Er det noen som har prøvd disse dilatorsettene? Ser man kan bestille et sånt fullt sett med videoer og bøker og sånn for ca 1000 kroner! Men hjelper det, er det jo helt klart verdt det! Jeg er en fattig student, og har ikke råd til mange timer hos Josef Ekgren :( Og det står at man kan greie det på egenhånd, selv uten lege! Anbefaler egentlig alle å lese på denne siden, det var utrolig godt forklart der om hva vaginisme egentlig er, og mange hyggelig suksesshistorier og lese om! Jeg har planer om å vise dette til gynekologen min, som aldri hadde hørt om tilstanden! Vurderer hvertfall å bestille de, men hadde vært flott å høre om noen her har erfaring med de! Kan jeg greie det på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
http://www.vaginismus.com/products/dilator_set/ kanskje?

Men skulle tro de har på apoteket. For med porto, toll osv kommer den over på litt i overkant av 500 om jeg ikke regner helt feil her.

Mulig noen apotek har det, men ikke de jeg har ringt til. Men det er jo ikke noe problem når jeg kan bestille fra den sida du linket til.

Tusen takk for bra tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Maria_*

Hei! Er det noen som har prøvd Dermovat corticoidsalve?? Har lest flere ganger om leger som anbefaler dette mot vestibulitt...Jeg har ikke forsøkt det. Men er jo villig til å prøve det meste så lenge det ikke gjør vondt verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Dinabanina_*

Jah. da følte jeg for å legge inn et innlegg her igjen.

Var jo som nevnt hos Josef den 16 mai. Hm, når jeg tenker over det er det en stund siden! :forvirret: Men uansett, jeg har både vestibulitt og vaginisme sa han. :tristbla: Men det kan ikke være så ille, for klarer å ha sex, om det så bare er med meg på toppen:)

Sliter med er å klare å huske å gjøre alt jeg skal. Smøre med krem, massere, knipe, ta tabletter. Puh:| Bestemte meg vel sånn først for igår at, fra idag skal jeg gjøre det hver dag. Men det blei jo aldri noen massering eller kniping. Knipinga er verst, hele 15 minutter! Flere som synes det er vanskelig?:) Vel vel, har bestilt EQ boka også, som han ba meg lese, så skal ta meg sammen nå:) Vil bli bra fort:)

Håper det går bra med dere der ute! Snart sommer! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solla

Hei!

Var hos Ekgren sist uke og fikk resept på kremen han lager selv, Belladonna. Hvor får man kjøpt denne?? Var på apotek i oslo i dag, de hadde den ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...