Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke brukt dilator, men synes babyolje fungerer finfint til diverse ting som skal inn i skjeden. Fikk tips om det av en gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Isabella

Jeg lurer på noe... Jeg fikk plutselig vondt i fjor høst helt på slutten av en menstruasjon, alltid brukt tamponger og det var en sånn som plutselig gjorde vondt en dag. Etter det har jeg alltid slitt med ømt og vondt nedentil. Jeg har bare hatt en urinveisinfeksjon og (kanskje?) to-tre ganger soppinfeksjon. Det var legen som sa til meg at jeg hadde soppinfeksjon de gangene, men jeg hadde egentlig ingen tydelige tegn på det....

Jeg har bare hatt en seksuell partner og han er heldigvis tålmodig med meg. Jeg klarer å fullføre samleiet, men det gjør vondt i begynnelsen, også gjør det vondt etterpå i flere timer så jeg ikke klarer blant annet å sitte på noen spesielle måter eller ja...

Etter at legen ga Canesten-anbefalinger ifjor høst, og det ikke gikk bort, fikk jeg henvisning til gynekolog. Gynekologen sa at alt så normalt ut på alle måter, normalt med utflod og ingen rødhet. Det ble også tatt dyrkningstest på bakterier uten noe resultat på det.

Jeg sliter fremdeles (men føler også at det er littt bedre), og i begynnelsen visste ikke jeg selv hva det var som egentlig gjorde vondt, det gjorde bare veldig vondt. Men nå har jeg fått tid og tør mer, så jeg har funnet ut etterhvert at det er helt på yttersiden det gjør vondt. Altså i skjedeåpningen, men helt nede.

Det jeg lurer på da, tyder dette på vestibulitt eller bare rett og slett at det er litt 'slitasje'?

Burde ikke gynekologen skjønt om det var vestibulitt om det var det ifjor høst (nærmere vinter, for det var noen mnd etter det begynte)?

Er det tørre slimhinner (og lite utflod) med vestibulitt? (gynekologen sa jo det var 'normal utflod'.. kanskje vestibulitt hun søkte etter der da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke helt unormalt med gynekologer som ikke har fått med seg hva vestibulitt er. :(

Men siden det ikke var noe rødhet, så er det kanskje vanlig slitasje. Jeg vet at jeg har pleid å være ganske rød under GU. Min kjære merker det også hvis vi har sex og at hodet mitt er mer klar enn kroppen, for å si det sånn.

Hvis du bor i Oslo-området, så kan det kanskje være greit å gå til en gynekolog som kjenner til fenomenet. Her er Josef Ekgren tydeligvis en veldig bra ressurs. Jeg har ikke vært hos ham, men hos en gynekolog på Røde Kors-senteret som mente at det kunne nok være vestibulitt da jeg spurte henne spesifikt om det under en GU. Hun hadde i hvertfall hørt om det, men ikke egentlig sett noen pasienter som hadde det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille meg_*

hei hei.

jeg er en jente på 19 år som kjenner meg igjen i det meste som blir skrevet på denne siden. Helt siden jeg begynte å ha sex har jeg måttet være forsiktig pga smerte, men denne smerten har økt i det siste.Jeg har ennå ikke oppsøkt lege,men det skal jeg absolutt gjøre nå. Etter å ha lest dette ser jeg at det faktisk er et problem flere sliter med, å ikke bare meg det er noe galt med. Etter å ha lest innleggene på denne siden ser jeg at det er flere som snakker om babyolje og lignende..smøres dette i skjeden?

takker på forhånd for eventuelle svar:)

må forresten bare si at dette var en flott side som har vært veldig nyttig for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille persille_*

det er så mange leger der ute som ikke har peiling.... det er grunnen til at jeg har hatt vestibulitt i 14 år. hadde desverre brukt samme gynekologen i alle disse årene. dro ved en tilfeldighet til volvat, hos en lege som heter helena enger, hun sa at hun med 99% sikkerhet kunne stille diagnosen vestibulitt, bare ved å snakke med meg. hun ville være helt sikker og sa at hun skulle utføre "bomulls-testen" . hun tok så en q-tip og trykket den mot det vonde området og sa at dersom jeg følte intens smerte..... så hadde jeg definitivt vestibulitt. og jeg hylte..........fy faen så vondt det gjorde... trodde jeg skulle dø :grine: ble glad for å endelig bli trodd, hun ville at kjæresten min skulle komme inn på kontoret så hun kunne forklare han alvoret om hvor veldig vondt dette er for meg. det var godt......at en lege forklarte han det, for da ble det tatt på alvor. nå har jeg blitt mye bedre etter å ha brukt xzylocain salve og zaroteks tabletter i et halvt år :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker babyolje i stedet for glidemiddel når vi har sex. Smører på både meg og min kjære, evt vibrator.

En av legene på Vulvaklinikken mente at jeg også kunne bruke det i stedet for Xylocainsalve for å tøye litt på skjedeveggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vaginisme og gruer meg til å føde..noen som har født som har det? jeg er 4 måneder på vei og vurderer ta keiser snitt...

vondt med en penis i skjeden så hvordan vil det da være med noe som er 5 ganger større..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at i hvertfall vestibulitt blir bedre etter å ha født. Er ikke sikker på om det er selve det å trykke ut ungen som gjør det eller den generelle løsningen av bløtvev. Hvis man må føde naturlig for å få den effekten, så er det kanskje like greit å ta all smerten og ha det greiere etterpå. Fordelen er jo at du kan få epidural eller annen smertelindring når du føder, i motsetning til under samleie. Dessuten tror jeg at det skjer så mye med kroppen din under fødsel at vaginismen din ikke plager deg så mye akkurat da.

Men jeg ville også tatt det opp med jordmoren så raskt som mulig, slik at du kan få svar. Hvis de ikke har hørt om vaginisme eller vestibulitt, så kan du kanskje se om du finner noen jordmødre med mer kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg sliter med de samme problemene som så mange her har beskrevet og vil gjerne bidra til å ufarliggjøre det- jo mer man snakker om dette jo mindre skummelt og ensomt blir det.

Jeg fant ut som 10 åring at jeg ikke hadde et "hull", jeg tenkte at det ville ordne seg med årene og satte min lit til tiden. Jeg ble 14, fikk mensen og hadde kraftige smerter i kjedeåpningen, føltes som det presset noe enormt og ble avhengig av smertestillende i mensturasjonsperioden. Jeg prøvde å se på meg selv med speil og så en prikk av et hull. Første seier var en q-tips som jeg klarte å få inn, da var jeg 16 år. I puberteten vokste de indre kjønnsleppene mine raskere enn de ytre, kjempeubehag og selvfølgelig ingen man tør fortelle det til, dette har gradvis blitt bedre men er fremdels ubehagelig. Samtidig med dette hadde jeg i flere år hatt en voldsom utflod, i eggløsningsperioden måtte jeg bruke bind. Jeg spurte legen om råd ang utfloden når jeg var 17 og begynte på p piller. Dette hjalp men så fikk jeg plutselig vondt i leggen, det viste seg at det var livsfarlig for meg å gå på p piller siden det er mye blodpropp i familien. Nå begynte jeg med minipillen, også den fungerte og jeg mistet mensturasjonen samt utfloden.

Jeg forteller om de andre problemene fordi de tegner et bilde av alt jeg har vært gjennom knyttet til underlivet mitt som jeg forøvrig har hatet siden puberteten, det har bare vært knyttet negative tanker til det området siden puberteten.

Som 17 åring hadde jeg min første one night stand, jeg sa jeg var 24 år og trodde vi bare kunne kline men selvfølgelig ville han noe mer. Han fikk ikke inn en finger engang og var fryktelig skuffet- det var jo jeg og og dette bekreftet det jeg lenge hadde vært redd for- jeg kan ikke ha sex. Jeg er unormal.

Jeg turte ikke gå til gynokiolog før jeg ble 20 år og bodde i Sverige, av en eller annen grunn avskrekket det angsten å være utenlands. Først fant de ut at jeg hadde en veldig tykk jomfruhinne og den fikk jeg derfor operert bort, på den tiden hadde jeg min første kjæreste og jeg gledet meg til å kunne ha samleie men det hjalp ikke tross operasjonen. Hver gang vi prøvde brant det helt forferdelig i åpningen og det var bare plass til såvidt en finger. Men jeg klarte nå å bruke tampong, det var positivt. Så ble jeg sendt hit og dit som dere også har skrevet om og tilslutt endte jeg hos en veldig søt gynokiolog, vi snakket i 2 timer og jeg nærmest tvang meg opp i den skumle stolen, jeg ville fjerne problemet der og da! Det gikk jo ikke men hun roste meg for viljen og selv om hun ikke visste 100% om det var vaginisme, for hun kunne ikke nok om temaet, introduserte hun meg for knipeøvelsene mange av dere har skrevet om. Dette er 1 1/2 år siden.

I starten var jeg veldig flink til å gjøre knipeøvelsene og klarte til slutt å bruke en dildo på str med en vanlig erigrert penis- snakk om seier. Neste seier var å gjennomføre samleie selv om det gjorde vondt og jeg begynte å gråte. Etter den episoden har jeg mer eller mindre fortrengt at jeg har et problem, har ikke "rørt" en mann på et år.

Jeg har pga vestibulitt eller vaginismen fått et redselsfullt forhold til menn og penetrering og har bare hatt det 2 mnd forholdet jeg fortalte om tidligere. Når jeg nå og da tar fram dildoen jeg skal gjøre øvelsene med blir jeg kjemperedd og begynner alltid å gråte når jeg kniper, det er det verste jeg vet, det brer seg et utrolig ubehag i meg og jeg blir livredd. Har akkurat gjort det og har grått i en time mens jeg har lest innleggene deres- som er til stor trøst og hjelp.

Jeg ble mobbet på skolen og utviklet psykiske problemer da jeg var 11 år som sterke tvangstanker, angst, stress og depresjoner. Disse problemene ble mindre etter langvarig behandling men jeg sliter fremdeles med dårlig selvfølelse og angst.

Jeg prøvde å rydde opp i alt dette i år, få snakket skikkelig ut om mine psykiske plager samt vaginismen og gjøre noe med alt en gang for alle. Jeg fikk en henvisning fra studentskipsnadens psykologtjeneste og sendte brev til rundt 50 psykologer men ingen hadde tid unntatt en som var utrolig uvennlig som jeg bare hadde 1 time hos og min gamle psykolog fra barneskolen- hun sa bare at jeg måtte lære meg å slappe av.

Etter å ha lest historiene deres skal jeg ringe Ekgren og jeg skal lese mer om EQ som en av dere nevnte, jeg er nemlig utrolig følsom og er livredd for at andre skal misslike meg. Takk for at dere har gitt meg troen tilbake og masse lykke til.

Jeg er helt sikker på at alt skal bli bra til slutt :)

"Malin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lily_*

GLEDESHISTORIE!!!!!!

Jeg skrev mitt første innlegg her før jul, da var jeg så langt nede at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Heldigvis - HELDIGVIS - var det noen av dere som anbefalte Josef Ekgren, og jeg gikk til ham. Nå, etter 4 mnd med knipeøveler, piller, salver og positiv tenkning har jeg ENDELIG hatt mitt første samleie!!!!!!!!!!!!!! Det var ikke litt vondt en gang, og jeg er så lykkelig at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg!!!!! Jeg har vært så stram og hatt så mye vestibulittsvie/kløe/smerter at jeg ikke har visst om det kom til å gå bra, men det gjør det nå - regner med at ikke alt flyter på en rosa sky videre, kommer sikkert et par nedturer, men nå vet jeg i alle fall at det går an! LYKKE!

Til Malin: Jo før du kommer deg til Josef Ekgren jo bedre, han kan helt sikkert hjelpe deg!! Jeg skal til ham i morgen - med blomster!!!!

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ÅH, så glad på dine vegne, Lily! Jeg visste at Josef kunne hjelpe deg. :) . Jeg feirer i disse dager ett år som frisk- og det takker jeg Josef for. Og til siste gjest som skrev inn; stor trøsteklem. :klem: . Ble så lei meg da jeg leste historien din, men jeg tror at også du kan bli frisk. Dra til Josef, du også! Har forresten hørt om en psykolog som visstnok har litt peil på området: Hun heter Lunde (husker ikke fornavnet) og holder til på noe som heter Psykologtjenesten i Oslo. Lykke til! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hei=)

Da har jeg meldt meg inn som bruker!

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, og lurer på om noen her har noen råd:)

Er egentlig ganske sikker på at jeg har vestibulitt. Har slitt masse med bakteriell vaginose, og har putta i meg masse lokale behandlinger for dette. Blei for iallefall 4 mnd siden sår, og det var vondt å ha sex. Akkurat som om det sa stopp. Tok, beklageligvis, en del canestenkurer, i håp om at det var litt sopp, men nei, det hjalp ikke. Har nå nettopp vært hos Heggelund i Lillestrøm, og han ba meg ta tre stk dalacin stikkpiller, dermed ta melkesyrekapsler annenhver dag, så ta tre nye dalacin etter neste menstruasjon. Dalacin er jo for bakteriell vaginose, og det jeg er så engstelig for, er at om jeg har vestibulitt, at dette egentlig bare gjør vondt verre, å stappe mer lokale ting inn i meg? Han sa det ikke var farlig, men stoler egentlig ikke på det, selvom det så ut til at han egentlig skjønte litt hva som var galt, at jeg hadde forstyrra helt der nede, men hvorfor da mer behandling? :forvirret: Føler at om ting skal bli bra om man har vestibulitt, må man liksom slutte å plage skjeden med sånne lokale behandlinger, eller?

Ble jo og litt redd da jeg så innlegget en hadde skrevet om at hun la all skyld på han. Skal jeg bare droppe hele greia, og dra til Josef Ekgren istedet? Ringte og ville snakke med han, og hadde egentlig tenkt å bestille time, men så hadde han ikke tid til å snakke, og jeg fikk ikke egentlig noe inntrykk av at han var noe hyggelig, så det blei liksom aldri noe. Hva syns dere jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lily_*

Jeg kan forsikre deg om at Josef Ekgren er kjempehyggelig! Det kan ofte være litt vanskelig å få tak i ham på tlf, fordi han har så mye å gjøre, men jeg lover deg at du kommer til å få masse igjen av en time hos ham. Jeg personlig ville ikke stolt på noen andre enn eksperter når det gjelder dette temaet. Kanskje ikke alle dem en gang.. Jeg har vært kasteball i systemet og fått masse "gal" hjelp av folk som liksom skal være eksperter på dette, så jeg anbefaler Josef Ekgren eller eventuelt de andre som har blitt anbefalt her inne... Lykke til!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glajente

Morro å se litt aktivitet på siden her igjen!

I går hadde jeg super deilig sex, noe jeg ikke har hatt på ETT ÅR ELLER MER!!!! :ironi: jippi!! Var hos Ekgren for første gang for 6 uker siden og kan gi æren fullt og helt til han. Den kremen han har er et VIDUNDERMIDDEL :tommel: I går fikk jeg virkelig livsgnisten tilbake!!!

Så til alle dere som tror de har vestibulitt, vi kan ikke få sagt det mer klart, gå til Ekgren...

Gla på dine vegne Lily <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Lily: ja har brukt den antropin kremen eller hvordan det staves + at jeg har brukt den Xyclain salven litt innimellom. Ved siden av det har jeg dusjet meg nedentil med veldig varmt vann (ikke så jeg brenner meg) men Ekgren sa at dette skulle hjelpe mot betennelsen og tatt Diflucan tabletter. Har ikke giddi å gjøre så mange knipeøvelser men vi varmet opp ordentlig før vi begynnte å ha sex, tror det hjalp en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinabanina_*

Ja nå har jeg vel egentlig bestemt meg for å ringe og bestille time hos Ekgren. Fant ut at en gynekolog som gir meg preparat som kan gi sopp ikke vet helt hva han driver med. Og jeg trenger virkelig en ordentlig forklaring på hva som har skjedd med meg, og det kunne i alle fall ikke han gynekologen syns jeg. Han sa riktignok det kom til å ta tid å komme ut av denne onde sirkelen, og det var blitt sånn fordi jeg hadde forstyrra helt der nede med alt jeg har stappa inn, men da er det helt ubegripelig for meg hvorfor han ga meg dalacin.

Så da skal jeg ringe så fort jeg kan, selvom det var dyrt hos Ekgren. Men må bare få vite om jeg har det eller ikke :overrasket:

Desverre tok jeg de to første dalacinene, og syns jeg merker litt kløe nå, så det spørs nok om det blir sopp på meg. Da får jeg i alle fall få resept på sånne man kan svelge, for mer canesten skal jeg ikke ha!

Så tenker jeg dropper den siste dalacinen!

Hilsen meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...