Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei, Lily og dere andre.

Tålmodighet! Å bli kvitt dette er dessverre ikke gjort i en fei. Og prosessen krever mye av deg psykisk. Jeg var syk i ca ett år før jeg fikk hjelp av Josef (altså kortere tid enn det du har vært syk...). Det tok meg i overkant av et år å bli helt bra. Prosessen gikk i rykk og napp, tok ca et halvår før jeg klarte å ha samleie uten smerter, men så kom det perioder med tilbakeslag, hvor jeg gikk rett i bakken psykisk. En ting er allskens kremer, knipeøvelser etc, men jeg er overbeivist om at nøkkelen til å bli frisk ligger mye i å arbeide med psyken, dvs både faktorer som har gjort at du er blitt syk, og negative tankemønster som hindrer deg i å slappe av og bli frisk. Dette kan du evt få hjelp av en psykolog med.

Tro meg, jeg vet hvordan du og dere har det. Jeg hadde også perioder hvor jeg tenkte at jeg aldri kom til å bli frisk og få et normalt seksualliv. Var skikkelig langt nede. Men jeg prøvde å ri på framgangen da den kom, og å tenke på den da jeg fikk tilbakeslag igjen. Til slutt ble jeg HELT BRA. :) Nå feirer jeg ett år som frisk, og jeg har også blitt gravid. :)

Hold motet oppe!

GOD SOMMER! :klem:

P.S: Har Josef nevnt botox for deg? Han sa at botoxinjeksjoner kunne hjelpe hvis ikke annen behandling hjalp.

P.P.S: Jeg fikk forresten god hjelp av fotsoneterapi til de stramme musklene. Gikk hos Astrid Håndlykken på Majorstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_lily_*

Takk for fint svar:) Det går virkelig opp og ned, og denne uken har det gått mye bedre. Jeg har også bestemt meg for å sykemelde meg en dag i uken for å stresse ned og hente krefter (mye av grunnen til at jeg har disse sykdommene er stress og press på meg selv). Neste uke skal jeg til Josef igjen. Kanskje blir det botox, vi får se... Håper på å bli frisk en gang i fremtiden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjersti hatlebrekke holder til i bergen på rosenkratz fysioterapi. det kostet 250 første gangen og 150 gangene etter det. fikk henvisning fra fastlegen min

Endret av marihøna84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Isabella

Hei jeg skrev her for en stund siden og igår var jeg hos Josef Ekgren

Vil takke alle sammen som har anbefalt å gå til han! Jeg var veldig usikker på om jeg hadde vestibulitt som dere så av forrige innlegget mitt, men jeg ble mer og mer sikker etterhvert som tiden gikk og han konstaterte det ganske så kjapt.

Jeg var veldig nervøs før jeg dro dit for jeg liker ikke GU, og aldri vært til en mann før. Men det gikk helt fint, det var fort over med GU fordi han tok bare q-tips-testen og kjente på musklene innover.

Jeg har ikke så alvorlig grad av vestibulitt som flere andre her ser jeg, for jeg har klart å pine meg gjennom samleie, men nå i det siste har det blitt bare verre så jeg har ikke klart det mer. Jeg tenker bare på hvor vondt det kommer til å gjøre og derfor får jeg jo aldri lyst til det lenger.

Jeg fikk høre at jeg har fått det av barndommens traumer og stress og press i forbindelse med det. Det var det Josef Ekgren sa. Jeg fikk antidepressiv medisin og Atropin-kremen hans. Jeg fikk beskjed om det samme som dere med de tingene og også å massere 5 min hver kveld, men jeg fikk ikke noe om knipeøvelser. Dere som har fått beskjed om det, har dere det mye verre enn meg kanskje? Lurer på om det er fordi jeg faktisk kan gjennomføre samleie.

Ihvertfall så vil jeg bare si til alle at det er verdt å dra til han hvis dere tror dere har det og har gått sånn over lang tid og ikke finner noen andre som kan det! Det blir ikke dyrt når man tenker på hvor mye man bruker på leger som ikke vet noenting om det og penger bare blir kastet bort.. Selv har jeg brukt iallefall 2500 bare ut i lufta på fastlege og gynekolog og hudlege som bare har sagt at alt er i orden...

Josef Ekgren anbefales på det sterkeste! Jeg har fått troen på at jeg blir frisk og jeg vet diagnosen! Det er en utrolig lettelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei jeg skrev her for en stund siden og igår var jeg hos Josef Ekgren

Vil takke alle sammen som har anbefalt å gå til han! Jeg var veldig usikker på om jeg hadde vestibulitt som dere så av forrige innlegget mitt, men jeg ble mer og mer sikker etterhvert som tiden gikk og han konstaterte det ganske så kjapt.

Jeg var veldig nervøs før jeg dro dit for jeg liker ikke GU, og aldri vært til en mann før. Men det gikk helt fint, det var fort over med GU fordi han tok bare q-tips-testen og kjente på musklene innover.

Jeg har ikke så alvorlig grad av vestibulitt som flere andre her ser jeg, for jeg har klart å pine meg gjennom samleie, men nå i det siste har det blitt bare verre så jeg har ikke klart det mer. Jeg tenker bare på hvor vondt det kommer til å gjøre og derfor får jeg jo aldri lyst til det lenger.

Jeg fikk høre at jeg har fått det av barndommens traumer og stress og press i forbindelse med det. Det var det Josef Ekgren sa. Jeg fikk antidepressiv medisin og Atropin-kremen hans. Jeg fikk beskjed om det samme som dere med de tingene og også å massere 5 min hver kveld, men jeg fikk ikke noe om knipeøvelser. Dere som har fått beskjed om det, har dere det mye verre enn meg kanskje? Lurer på om det er fordi jeg faktisk kan gjennomføre samleie.

Ihvertfall så vil jeg bare si til alle at det er verdt å dra til han hvis dere tror dere har det og har gått sånn over lang tid og ikke finner noen andre som kan det! Det blir ikke dyrt når man tenker på hvor mye man bruker på leger som ikke vet noenting om det og penger bare blir kastet bort.. Selv har jeg brukt iallefall 2500 bare ut i lufta på fastlege og gynekolog og hudlege som bare har sagt at alt er i orden...

Josef Ekgren anbefales på det sterkeste! Jeg har fått troen på at jeg blir frisk og jeg vet diagnosen! Det er en utrolig lettelse!

Hei! Jeg bare lurer på hvilket antidepressiv du fikk av Ekgren? Jeg har også vært til ham men gikk da på Sarotex. Fikk beskjed om at jeg kunne fortsette på dette. Er det det du og har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er glad jeg fant denne siden, men likevel ble jeg utrolig lei meg og deppa over å lese disse historiene som jeg kjente meg igjen i. Har vært sammen med samboeren min i 6 år og han er min eneste sexpartner, etter det første året med sex fikk jeg plager med svie og sårhet men trodde det var bare sopp å gikk ofte på canasten kurer. Etter en stund ble sex en sårt tema for meg, der jeg ofte ville men kroppen ikke var med. Jeg ser nå i ettertid at jeg også ble gradvis plaget med å ikke kunne gjennomføre et samleie uten at det gjorde vondt ved inntrengning. jeg ar vært til gynekologisk undersøkelse 3 ganger i mitt liv, den første hos en mannlig lege som sa jeg bare hadde en soppinfeksjon. Den neste hos min nye fastlege som henvist meg til spesialist, men fikk ikke noe utav det heller. Jeg savner å kunne ha et normalt sexliv og ser at samboeren min ofte blir skuffa og ikke skjønner helt hva som er problemet. Jeg har enda ikke fått påvist noe sykdom, men er ganske sikker på at jeg har både vestubilitt og vaginisme. :cry: Går til psykolog for depresjon og dette er med på å forverre depresjonen min. Jeg har hatt noen positive sexopplevelser siste 2 årene, men det er sjelden. Jeg sier oftest nei og stivner til om samboeren min vil ha sex med meg. Jeg blir ofte veldig lei meg og innesluttet om vi har prøvd å ha sex, og jeg ikke klarer å slappe av og vi må stoppe. Hodet har så lyst, men kroppen vil ikke. Krangler mye med samboeren og vet at mye av grunnen er at vi ikke har et intimt forhold, noe som sliter på oss begge.

Jeg lurer på om det finnes noe behandlingstilbud andre plasser enn i oslo? veldig dyrt å reise til oslo for å så betale masse til privat klinikk og reise hjem igjen. Men må vel prøve slik at jeg kan få bukt med denne forferdelige sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes offentlig tilbud også, på Rikshospitalet. Det har ikke helt de samme jubelhistoriene som Josef Ekgren, det skal sies. Men det kan i hvertfall hjelpe deg på vei, og det koster kun egenandel.

Det høres litt ut som om du bør komme deg til noen som kan gi deg en diagnose, og foreslå et behandlingsopplegg for deg. Og ikke minst: henvise til noen som kan forklare opplegget for samboeren din. Min mann har alltid vært veldig forståelsesfull når det gjelder mine plager, men innimellom virker det som om han ikke har skjønt noen ting. Kanskje det er det samme med din? Det kunne i så fall vært greit om dere fant en sexolog som vet noe om vestibulitt, og som kan forklare dere begge to (særlig ham) om hva det faktisk innebærer. Legene på Riksen foreslo det som en mulighet, så de vet kanskje om noen sexologer som faktisk kjenner til vestibulitt. (Sexolog er så vidt jeg vet ingen beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg det.)

Det er en lege i Bergen som også kan mye om vestibulitt. Navnet hennes står i tråden, Karin eller noe sånn. Det er nok kortere ventetid hos henne og Josef Ekgren i Oslo. Mulig kostnadene ved å besøke en av disse er lavere enn å gå og plages til du finner en i din ende av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei Gjest Isabella! Så godt å høre at du har fått hjelp hos Ekgren! Jeg også lurer på hvilket antidepressiv du har fått av ham!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Isabella!

Virker som om jeg har det omtrent som deg, var veldig usikker jeg og, og håpa bare at det skulle gå over. Men så var jeg inne her, og leste om folk som har vært sånn i flere år, og da fant jeg ut at dette må jeg finne ut av, så jeg dro også til Ekgren.

Jeg klarer også gjennomføre samleie, selvom det er litt vondt. Men har merka at det blei littrann verre nå, så har ikke gjort det på en stund..

Jeg har det heller ikke så ille som mange her har, men han sa til meg at jeg skulle gjøre knipeøvelser, 15 min hver dag. Er jo ingen grunn til at du ikke skal gjøre det, om det hjelper ;) Selv syns jeg det er slitsomt å holde på med i 15 minutter, og må innrømme at jeg ikke gjør det, veit ikke helt hvorfor :forvirret: Men føler at ting står litt stille nå, så får kanskje prøve..

Og angående det, så lurer jeg på om det er bra å knipe med noe i skjeden, eller om det ikke spiller noen rolle? Merker at det gjør litteranne vondt når jeg kniper med en finger inni, skal man la være å ha noe i seg om det gjør vondt? Bare lurer litt :)

Og så var det vel ei her som sa at det kunne hjelpe å tøye skjedeveggen innenfra..så det har jeg drivi litt med da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Isabella
Hei! Jeg bare lurer på hvilket antidepressiv du fikk av Ekgren? Jeg har også vært til ham men gikk da på Sarotex. Fikk beskjed om at jeg kunne fortsette på dette. Er det det du og har fått?

Hei Gjest Isabella! Så godt å høre at du har fått hjelp hos Ekgren! Jeg også lurer på hvilket antidepressiv du har fått av ham!:)

Jeg fikk Remeron. Egentlig var han på vei til å skrive ut noe annet, men han undersøkte tilstanden min psykisk og fant ut at det var Remeron jeg måtte gå på, ikke det vanlige han pleide å gi ut, hva nå enn det er :sjenert: Samme grunn at jeg ikke fikk Atropin, tilstanden min var for dårlig.

Hei Isabella!

Virker som om jeg har det omtrent som deg, var veldig usikker jeg og, og håpa bare at det skulle gå over. Men så var jeg inne her, og leste om folk som har vært sånn i flere år, og da fant jeg ut at dette må jeg finne ut av, så jeg dro også til Ekgren.

Jeg klarer også gjennomføre samleie, selvom det er litt vondt. Men har merka at det blei littrann verre nå, så har ikke gjort det på en stund..

Jeg har det heller ikke så ille som mange her har, men han sa til meg at jeg skulle gjøre knipeøvelser, 15 min hver dag. Er jo ingen grunn til at du ikke skal gjøre det, om det hjelper ;) Selv syns jeg det er slitsomt å holde på med i 15 minutter, og må innrømme at jeg ikke gjør det, veit ikke helt hvorfor :forvirret: Men føler at ting står litt stille nå, så får kanskje prøve..

Og angående det, så lurer jeg på om det er bra å knipe med noe i skjeden, eller om det ikke spiller noen rolle? Merker at det gjør litteranne vondt når jeg kniper med en finger inni, skal man la være å ha noe i seg om det gjør vondt? Bare lurer litt :)

Og så var det vel ei her som sa at det kunne hjelpe å tøye skjedeveggen innenfra..så det har jeg drivi litt med da :)

Godt å høre at det er noen andre som er i samme situasjonen og har følt det på samme måte. Da føler jeg meg ikke så rar lenger. Jeg merker at jeg har blitt bedre allerede, bare litt, men jeg har blitt bedre :) Men jeg synes av og til det kan være litt vanskelig å klare å holde på med massasjen i 5 hele minutter. Det høres jo kort ut, men når man skal gjøre det hver eneste kveld så blir det ganske lenge.

Jeg føler også det står litt stille nå. Det er jo ikke lenge siden og man kan jo ikke forvente at det skal gå fort over heller, men jeg blir litt deprimert for tiden av tanken på at det skal ta så veldig lang tid. Jeg ble veldig lettet og glad når jeg først fikk vite at jeg ble bedre en gang i tiden, men nå er det bare et strev med alt som må gjøres hele tiden og jeg klarer ikke å la tankene gå til andre ting, konsentrasjonen min er helt andre steder.

Men angående den massasjen så sa han at jeg skulle prøve å få massert de indre musklene også litt, men hvordan får dere det til? Og hvordan masserer dere egentlig? Fordi han sa at jeg skulle bruke en krem uten noe såpe, eller babyolje. Jeg har hittil brukt en slags klut og olje på den og massert, men skal man helst egentlig bruke fingrene? Det er nok lettere sikkert... men da får man jo ikke nok olje på?

Knipeøvelsene lurer jeg også på, om man skal ha noe inni eller ikke, og la være å ha no inni hvis det gjør vondt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Xylocain-gel når jeg har masert skjedeveggene. Det er litt klissete, men mindre rennete enn olje. Noen som vet om det er kommet baby olje-gel? (Synes jeg så en overskrift her om det.) Det eneste tipset jeg kan komme med, er å klippe neglene på tomlene (og file ned vonde kanter), ta olje først på hånda og gni over kjønnsleppene (lettere å få til), og så ta mer olje på en tommel og stikke inn og gni rundt. Du trenger nok ikke så mye. Du kan jo også bruke klut-og-olje-metoden din først, og så fingre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Katrine_*

Hei kjære alle dere!

Jeg har lest veldig mye om vestibulitt de siste ukene på internett etter jeg fikk konstatert ved Volvat privatklinkk at jeg har vestilbulitt. jeg har hatt dette i snart to år, jeg har ennå ikke fylt 20... Som mange av dere andre brukte jeg lang tid på å finne ut av dette, dumme leger med soppkurer og klamydiatester hjalp ikke mye... Jeg har en fantastisk kjæreste som elsker og støtter meg 100%, jeg tror ikke jeg hadde orket å begynne å prøve uten han. :rødme: Du blir jo deprimert av å ha det vondt og fælt hele tiden, så jeg er ikke akkurat en solstråle for tiden. Med oppfordring av dere, bestemte vi oss for å prøve å ikke ha "vanlig" sex på en god stund. Jeg håper snart på å få fysioterapi time fra klinikken jeg var på, og jeg har nettopp bestilt noe fra internett som jeg har store håp på vil funke. Dette er en meget infomativ og hjelpsom side, som jeg tror dere vil ha veldig mye utbytte av å sjekke ut, hvis dere ikke har funnet denne ennå da.

http://www.vaginimus.com/

Jeg har ennå ikke begynnt prosessen med å bli frisk, og jeg bestilte denne lure saken fra internett, men jeg ville gjerne dele det med dere. Sjekk ut siden, og si hva dere synes! Vær sterke, vi kan klare det, vi er jo modige kvinner, er vi ikke?

Klem fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmm.... Kan noen forklare meg hva legene mener knipeøvelsene gjør som hjelper? Altså, hvorfor skal man gjøre knipeøvelser?

Jeg trodde nemlig knipeøvelser er noe kvinner som har blitt "slappe i musa" gjør for å stramme opp, kan ikke helt skjønne at det hjelper oss?

Skal til Josef på mandag, har satt opp denne listen med ting jeg lurer på:

-Smøre med valnøttolje? Annen olje som er bedre?

-Vaske med Asan? Eller Dr Greve sitt nye såpefrie skum?

-Slutte på p-pille, kan det hjelpe?

-Mensen: Tamponger eller bind?

-Intimbarbering, er det dumt?

-Knipeøvelser?

-Massere?

Er det noen som vil tilføye noe på lista mi?

Er sikkert mye mer jeg lurer på, men kom bare på dette i farten.

Spent på å høre hva Josef har å si (har ikke fått diagnosen ennå, dette blir mitt første besøk hos noen andre enn vanlig lege/gynekolog som ikke vet noen ting..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lily_*

Hei alle!

Jeg anbefaler dere å gjøre knipeøvelser hver dag, det er virkningsfullt! Jeg har fått beskjed av ekgren å gjøre det med noe inni, og gradvis øke størrelsene. Det er ikke noe kult å gjøre det HVER kveld, det er jo ofte ubehagelig (den første tiden i allefall) og jeg avskyr rutiner, så for meg er det litt stress. Men det må gjøres! Grunnen til at jeg fikk beskjed om å gjøre disse øvelsene er at jeg må lære å slappe av i musklene, så hver gang jeg strammer og "slipper" blir musklene mer innstilt på å slappe av. I tillegg har jeg blitt vant til å ha noe inni meg (har primær vaginisme, eller hva det heter). Hver gang jeg gjør øvelsen strekker jeg musklene på alle kanter. Kjenner at det hjelper enormt. Masserer 5 minutter hver dag også, og det er virkningsfullt! Jeg bruker et dillatorsett jeg fikk på sykhuset, spør legene deres om dette! Tror vi har krav på dette gjennom hjelpemiddelsentralen, jeg fikk det i alle fall gratis! (ellers koster det ca 1000kr)

Selv om jeg har hatt en del nedturer i det siste, er jeg veldig fornøyd med behandlingsopplegget jeg holder på med. Jeg merker at jeg er mindre stram, og har så godt som ingen svie.

Mitt råd til alle er å gjøre masse knipeøvelser, massere og nyte livet! Jeg tvinger meg selv til å bekymre meg mindre, bruker mye tid på å være med meg selv og ta vare på kropp og sjel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei.

Jeg har også fått konstatert vestibulitt hos ekgren. Men jeg lurer på om det er flere som har det som jeg: selv om jeg har fått diagnosen går jeg stadig vekk og lurer på om det kan være noe mer eller annet som er galt... Noen dager svir jeg HELE TIDEN og da blir jeg nesten helt tussete. Lurer stadig på om det kan være uvi, fordi jeg svir i hele underlivet. Dette har jeg fått konstatert at det IKKE er. Så rammes jeg plutselig av en bunnløs håpløshet der jeg tenker jeg livredd for at jeg kanskje ALDI blir HELT bra igjen. I tillegg føler jeg at denne lidelsen er selvforskyldt. Har jo fått beskjed om at det er en liten ting oppi hodet som har blitt helt forstyrret.... Noen dager kjenner jeg det så vidt og da er jeg nermest lykkelig, men så har jeg dager som i dag som jeg er så utrolig trist og absolutt alt føles håpløs. Snufs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente22

er en stund siden jeg har skrevet nå, ser folk diskuterer knipeøvelser og diverse... jeg fikk diagnosen vaginisme i januar, men hadde stor framgang fram til slutten av april, mer enn både jeg og sexologen min hadde forventa. men jeg fikk sårt lære at det å gjøre øvelser hver dag er viktig, for i eksamenstida og en stund etter (5 uker til sammen ca) la jeg alt på hylla, følte jeg hadde nok å stresse med. resultatet ble et skikkelig steg tilbake, og jeg føler at jeg først nå er på samme "nivå" som i april. jeg gjør knipeøvelser hver kveld, sammen med dilator. føler det er lettere å kjenne at man faktisk kniper da. det er utrolig slitsomt innimellom, for det tar jo tid, og mange dager har man bare lyst til å gå og legge seg. men sexologen sa at minst fire ganger i uka måtte til for at hjernen skal huske det eller noe i den duren.. så det gjelder å holde koken, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sivle81

Hei alle sammen:)

Ønsker kontakt med andre som sliter med Vestibulitt - første gang jeg skriver på noe som helst forum, men har lest litt på det som er skrevet her inne og tror kanskje det kan hjelpe å prate med andre i samme situasjon.

Går vel på 5.året for meg og frustrasjonen blir ikke mindre.

Hverken for meg eller samboeren...

Føler ikke jeg får noe god oppfølging, selv etter så lang tid har det aldri vært snakk om rikshospitalet som dere her inne snakker om.

Kanskje koster det for mye for dem å sende meg helt fra Stavanger?

Har brukt Xylocain gel lenge, men virkningen er det opp å ned med. Etter å ha lest her inne skal jeg nå prøve med både Gel og Salve og håper det kan ha mer effekt.

Siste kontroll hos gyn. fikk jeg beskjed om at det "tilslutt" vil gå over, over 5 år er sjeldent og han hadde aldri hørt om noen som hadde hatt det opp til 10 år.

Bare lindring ved salver osv er eneste hjelpemiddel til det forsvinner.

Hvor lenge kan man vente uten å bli fullstendig gal???

Husker jo såvidt hvordan det er å ha et normalt sexliv!

Er jo bokstavlig talt år å dag siden!

Nervene sliter på siste rest og frustrasjonen er stor....

Håper det er noen i samme situasjon som har lyst å prate.

Ellers er jeg takknemlig for alle tips og råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bare lurer på... får dere vondt når dere kniper. Jeg har nettopp begynt med disse knipeøvelsene med dildo i... Det gjør kjempevondt å knipe! Er redd jeg bare gjør vondt værre nå... eller får dere også vondt når dere kniper? Gjør ikke noe mere vondt etter øvelsene, men det er altså selve knipeøvelsen som er smertefull. Bør jeg slutte å knipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan noen av dere som gjør knipeøvelser svare meg pliiis? Gjør det fryktelig vondt når dere også kniper??...Fortvila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Jeg har faktisk blitt friskere av vestibulitt, men som flere har vært inne på det, det kan ta tid !

Til deg som sier at knipeøvelser gjør vondt, det skal de ikke, etter min mening. Jeg bruker ikke dildo ved øvelser, synes det er bedre med en mindre og tynnere gjenstad, og bruker heller en ekstra finger eller 2 hvis det går bra. Hos sexolog sa hun at en kan begynne med bare en Q-tips hvis en er virkelig plaget.

Det viktige med øvelsene er å fortsette med dem også etter at du har hatt sex med penetrering igjen, og huske at selv om du har sex med penetrering en gang, går det kanskje ikke neste gang, men kanskje neste gang etter det igjen.

Min erfaring er også at trange bukser eller truser, såpe i underlivet, intimbarbering, sykling eller andre ting som kan føre til kløe i underlivet er det bedre å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...