AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg er kvinne 27 år, og går på dps hos psykolog. Mest pga ting som har skjedd i barndommen som har preget meg i voksen alder mtp mentaliseringsvikt etc. Jeg er kjempe dårlig til å snakke om ting jeg føler er vanskelig med hverdagen, fordi om jeg har det bra den dagen jeg er til psykologen "glemmer" jeg hvordan det føles ut når jeg har det tungt, og hjernen min tror at jeg har det bra hele tiden. Om det gir mening... Uansett, jeg sliter, og har alltid slitt med at jeg har gode perioder, det kan være alt fra noen dager, til uker, og til at jeg får det skikkelig tungt. Type at jeg ikke orker å gjøre noe, klarer ikke å få meg på trening, vil bare sove og jeg får dystre tanker. Dette er veldig slitsomt, og gjør at jeg verken klarer å studere eller å ta vare på meg selv mens jeg jobber. Når jeg var sykemeldt var dette litt enklere å takle, da hadde jeg ikke jobben å tenke på midt oppi alt dette, men kjenner at det er skikkelig tungt når jeg jobber samtidig. La meg gi dere et eksempel. Forrige uke, fra mandag til onsdag hadde jeg det skikkelig bra. Jeg leste (skole) og trente og tenkte lyst om fremtiden. Elsker alle, og liker å være rundt mennesker. Plutselig fra torsdag frem til nå har jeg vært skikkelig nedfor, jeg tenker dystert om fremtiden, jeg gir opp alt jeg har jobbet med og tenker at ting er kjørt for meg. Jeg syns det er tungt å stå opp, og er angstfull om fremtiden og føler meg deprimert. Misliker alle, og alle går meg skikkelig på nervene og kan gråte lett. Og slik går sirkelen. Tidligere psykologer sier at jeg ikke har bipolar, så tror ikke det er det. Fins det medisiner mot dette? Hva er det som er galt med meg? det er SÅ SLITSOMT Anonymkode: 6bc61...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Hva tenker dere? Anonymkode: 6bc61...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Er det noen som helst mulighet at du gjør mer enn du egentlig har kapasitet til i de gode dagene, for så å bli utslitt? Eks hadde det der vært meg, som introvert og der det å være med mye folk feks tar veldig mye energi, så kunne jo ikke jeg heller kjørt fullt på meg ting som tar masse energi over flere dager, uten å forvente å trenge noen dager på å komme meg igjen. Derfor er jeg veldig bevisst på å porsjonere ut og ikke gjøre FOR mye, heller ha litt roligere dager, men da slipper jeg jo nedturene. Helt til sjefen sender meg på seminar over et par dager f.eks. Da vet jeg jo at jeg må ha veldig lite på agendaen resten av en uka, for der blir jeg helt oppbrukt. Er litt slik med trening også noen ganger, å trene FOR mye for meg, ender bare med en periode med FOR sliten til å orke å trene. Så der også porsjonerer jeg det ut og tenker nøye over å fordele overskuddet riktig. Evt om du også sover for lite når du først har gode dager? Så du har søvnmangel etter noen dager? Det kan jo påvirke kraftig. Ville vurdert om det gikk å jevne ut litt dersom du på gode dager går "all in" fordi du føler deg bra. og, medisiner... du har jo ingen diagnose. Men det KAN være syklusrelatert/hormonelt? Hvis du ikke bruker hormonprevensjon er det noe du kan vurdere å teste. Det har andre bivirkninger igjen... men ER problemet hormoner som svinger, så kan det å jevne de ut ha noe for seg. Anonymkode: 47554...c58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Henger det (i alle fall litt?) sammen med din syklus? Jeg får flere nedturer i løpet av en måned pga. hormonsvingninger. Bruk en app og se om du ser noe sammenheng mellom før/etter mens, eggløsning osv. Anonymkode: d3281...ad2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er kvinne 27 år, og går på dps hos psykolog. Mest pga ting som har skjedd i barndommen som har preget meg i voksen alder mtp mentaliseringsvikt etc. Jeg er kjempe dårlig til å snakke om ting jeg føler er vanskelig med hverdagen, fordi om jeg har det bra den dagen jeg er til psykologen "glemmer" jeg hvordan det føles ut når jeg har det tungt, og hjernen min tror at jeg har det bra hele tiden. Om det gir mening... Uansett, jeg sliter, og har alltid slitt med at jeg har gode perioder, det kan være alt fra noen dager, til uker, og til at jeg får det skikkelig tungt. Type at jeg ikke orker å gjøre noe, klarer ikke å få meg på trening, vil bare sove og jeg får dystre tanker. Dette er veldig slitsomt, og gjør at jeg verken klarer å studere eller å ta vare på meg selv mens jeg jobber. Når jeg var sykemeldt var dette litt enklere å takle, da hadde jeg ikke jobben å tenke på midt oppi alt dette, men kjenner at det er skikkelig tungt når jeg jobber samtidig. La meg gi dere et eksempel. Forrige uke, fra mandag til onsdag hadde jeg det skikkelig bra. Jeg leste (skole) og trente og tenkte lyst om fremtiden. Elsker alle, og liker å være rundt mennesker. Plutselig fra torsdag frem til nå har jeg vært skikkelig nedfor, jeg tenker dystert om fremtiden, jeg gir opp alt jeg har jobbet med og tenker at ting er kjørt for meg. Jeg syns det er tungt å stå opp, og er angstfull om fremtiden og føler meg deprimert. Misliker alle, og alle går meg skikkelig på nervene og kan gråte lett. Og slik går sirkelen. Tidligere psykologer sier at jeg ikke har bipolar, så tror ikke det er det. Fins det medisiner mot dette? Hva er det som er galt med meg? det er SÅ SLITSOMT Anonymkode: 6bc61...439 Har du forsøkt å se dette i sammenheng med syklusen din? Vil ikke si det er så uvanlig at humør og stemning svinger, og ei heller at du ikke orker å dra på trening. For mange er jobb og familieliv mer enn nok, Anonymkode: 9fd9d...81f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Henger det (i alle fall litt?) sammen med din syklus? Jeg får flere nedturer i løpet av en måned pga. hormonsvingninger. Bruk en app og se om du ser noe sammenheng mellom før/etter mens, eggløsning osv. Anonymkode: d3281...ad2 Tenkte akkurat det samme. Jeg har store utfordringer i lutealfasen, tiden mellom eggløsning og mensen. Det oppleves akkurat sånn ts beskriver det. Anonymkode: ff590...529 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden https://www.maja.no/seksualhelse/premenstruell-dysforisk-lidelse-pmdd?srsltid=AfmBOorvC0dJRIsBLw6ummcfpR2IlyMMApsqqJzQ8Lxy1B96NaX63kbc Anonymkode: ff590...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenkte akkurat det samme. Jeg har store utfordringer i lutealfasen, tiden mellom eggløsning og mensen. Det oppleves akkurat sånn ts beskriver det. Anonymkode: ff590...529 Samme her. Og det påvirkes også av søvn og stress - logisk nok. Anonymkode: 9fd9d...81f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Helt enig med de som skriver om syklus. Lag en loggbok og hold oversikt. Jeg har i årevis slitt med at jeg er i super humør 27-30 dager i måneden. Så kommer det en dag eller 2 med tristhet, tunge katastrofetanker og til og med selvmordstanker på det verste. Tok overraskende mange år før jeg innså at de tankene kommer samme dag eller dagen før mensen melder sin ankomst.. Så nå vet jeg at de tankene skyldes utelukkende hormoner og jeg kan trygt ignorere dem. Dagen etter er alt like fint igjen (jeg har ingen som helst grunner til å i det hele tatt tenke slike ting). Rundt eggløsning derimot, da føler jeg meg som en gudinne med ubegrenset energi 😆. Hormoner er rare greier.. Anonymkode: 3ba24...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenkte akkurat det samme. Jeg har store utfordringer i lutealfasen, tiden mellom eggløsning og mensen. Det oppleves akkurat sånn ts beskriver det. Anonymkode: ff590...529 Er det normalt å bli sånn feks 10 dager før man skal ha mensen? Jeg går på diane p piller Anonymkode: 6bc61...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå