Gå til innhold

Midjemål, epleform

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det skrives mye om den sunne midjeformen som skal helst være under 80 cm i omkrets for kvinner. 
For meg som har epleform av kroppsbygning er det helt umulig å få smal midje. Jeg har syltynne ben som ett par stylter, også er det som alt nærmest er like bredt på overkroppen. Brystvidde er 99 og 102 over hoften, midjen er 96. 2 cm under navlen er jeg 102. Bmi er 24,5.

Hva kan jeg gjøre? Flere med epleform som har det likt?

Anonymkode: a9b4e...d32

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor måler man midjen? Er det på det smaleste man skal være under 80cm? 

Anonymkode: d66a7...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant denne som illustrer godt: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser jeg skrev feil i hi, jeg måler over midjen, ikke under. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må ha en bmi på 19-20 for å ha et midjemål lavere på 80 cm eller mindre.  Da er armer og bein omtrent skrapet for fett, kragebein, skuldre og brystbein stikker ut, mens magen fremdeles er rund.

Anonymkode: 92e14...359

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg et pæreformet og det er umulig for meg å få slanke bein uten at jeg ser undervektig ut på overkroppen. Midjemålet ditt er veldig høyt, så det kan nok være bedre for helsen om du går ned noen kilo, BMI under 25 er ikke noe magisk som fjerner all risiko for livsstilsykdommer.

Anonymkode: 44973...371

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det skrives mye om den sunne midjeformen som skal helst være under 80 cm i omkrets for kvinner. 
For meg som har epleform av kroppsbygning er det helt umulig å få smal midje. Jeg har syltynne ben som ett par stylter, også er det som alt nærmest er like bredt på overkroppen. Brystvidde er 99 og 102 over hoften, midjen er 96. 2 cm under navlen er jeg 102. Bmi er 24,5.

Jeg er som deg. Nå har jeg blitt eldre og større, men da jeg trente mye og alle sa at jeg var slank så hadde jeg BMI på 24,5 og holdt konstant inn magen. Jeg fikk komplimenter for 6-pack. Likevel, hvis jeg slappet av i magen sto den rett ut og midjemålet var over 90cm. Mulig nærmere 95 enn 90, husker ikke. Det var ingenting galt med muskulaturen, den var sterk. 

Det er dessverre ikke alle som bærer vekten slik man "skal". Og det er dritkjipt. Har lest at det kan hjelpe å kutte alt av sukker, hvetemel og det meste av karbohydrater. Men har ikke sett forskning som støtter dette, man er bygget ulikt.

Og eldre damer som gjennomgår og har gjennomgått overgangsalderen legger også mer på seg rundt midjen selv om de har likt kosthold som tidligere (mange må spise veldig mye mindre). Så noe må det jo være, annet enn at man bare gjør alt feil kostholdsmessig.

Da jeg hadde anoreksia og var heeelt skrapet for fett så var midjemålet mitt rundt 80 dersom jeg slappet av...

Anonymkode: 2e7c4...1a8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg gikk i mange år og trodde jeg hadde farlig midjefett pga epleform og midjemålet.

Jeg hr eplefasong OG endometriose.

Trente mye osv, men proporsjonene var de samme uansett vekt.

Så tok jeg en test - som sjokkerende nok for meg viste:

LAVERE fettprosent enn snittet for min høyde/vekt

MINDRE visceralt fett - altså det farlige - enn snittet. Scoret veldig bra. 

Så etter det slappet jeg helt fint av og målte aldri midjen igjen. 

Anonymkode: 2c31a...584

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kan gå ned i vekt. Jeg har og eple fasong, og det vil jeg nok alltid ha. Men det har definitiv blitt mye bedre med å gå ned fra 90kg til 60kg. Jeg ligger enda litt høyt på midjemål, så satser på å ta av 5 kg til. BMI 22 blank nå.

Anonymkode: 3c2db...186

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan gå ned i vekt. Jeg har og eple fasong, og det vil jeg nok alltid ha. Men det har definitiv blitt mye bedre med å gå ned fra 90kg til 60kg. Jeg ligger enda litt høyt på midjemål, så satser på å ta av 5 kg til. BMI 22 blank nå.

Anonymkode: 3c2db...186

Jeg er på vei ned i vekt nå, fra litt over 25. Har gått opp fra 22, så må under der en plass. Men midjemålet var aldri under «lovlig» da heller. Men jeg skal selvfølgelig prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et lite tips, styrking av kjernemuskulaturen.  Når det indre korsettet er stramt kan det også hjelpe på midjemålet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre om at du kan gå ned i vekt for lavere midjemål. 

Jeg er 56 kg, må opp i 72 kg for å få din bmi. Midjemålet mitt er på 67 cm, og har heller ikke noe utpreget anlegg for slank midje, men er godt trent. Med 16 kg til på kroppen  regner jeg med at det ville blitt mye høyere. 

Tror du ikke at armer og bein vil harmonere mer med midjen om den blir slankere? At de ser veldig tynne ut pga midjen er stor? Få på litt muskler så bedrer det seg.

Anonymkode: 247a1...3de

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og eldre damer som gjennomgår og har gjennomgått overgangsalderen legger også mer på seg rundt midjen selv om de har likt kosthold som tidligere (mange må spise veldig mye mindre). Så noe må det jo være, annet enn at man bare gjør alt feil kostholdsmessig.

Anonymkode: 2e7c4...1a8

Handler vel litt om hormoner. Kvinner generelt legger på seg fett hovedsaklig i bena, hofter og rumpe. Menn legger heller på seg fett rundt mageregionen. Når man kommer i overgangsalder så får man mindre av de kvinnelige hormonene, så det er ikke så rart at hvor man legger på seg fett endrer seg. 

Anonymkode: f36af...8ac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er 56 kg, må opp i 72 kg for å få din bmi. Midjemålet mitt er på 67 cm, og har heller ikke noe utpreget anlegg for slank midje, men er godt trent. Med 16 kg til på kroppen  regner jeg med at det ville blitt mye høyere. 

Tror du ikke at armer og bein vil harmonere mer med midjen om den blir slankere? At de ser veldig tynne ut pga midjen er stor? Få på litt muskler så bedrer det seg.

Jo, jeg tror det. Men har hatt bmi over 22-25 stort sett mitt voksne liv. Så å komme ned mot 18,6 som jeg må med din vekt, tror jeg blir vanskelig i praksis, mest mentalt og ja, tror kroppen vil stritte i mot.

jeg er på vei ned, så vi får se hva resultatet blir. Spør meg gjerne igjen i juni-juli;) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I min familie er det flere med denne eplefasongen. De har alle til felles at nei, det harmonerer ikke. De ser gravide ut nesten når de ikke orker konstant slanking, også blir de altfor tynne i ansikt, armer og ben når de gjør en innsats. Ikke alle kan få drømmefiguren så jeg ville heller fulgt med på den innvendige helsen enn hvor stort belte man må ha, innen en grense selvfølgelig. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Handler vel litt om hormoner. Kvinner generelt legger på seg fett hovedsaklig i bena, hofter og rumpe. Menn legger heller på seg fett rundt mageregionen. Når man kommer i overgangsalder så får man mindre av de kvinnelige hormonene, så det er ikke så rart at hvor man legger på seg fett endrer seg. 

Anonymkode: f36af...8ac

Man mister også muskelmasse og det gjør dessverre at man lettere "siger litt ut på midten" enn før dersom man ikke trener. 

Anonymkode: 6c49f...cf0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har dere det sånn at fett setter seg øverst over magen og hoftekammen og ryggen?

Det irriterer meg sånn at det aldri blir midje, bare litt mindre av alt det som samler seg der.

Slikt sett er det litt vanskelig med klær, føle seg vel i noe tettsittende. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener du da?

Anonymkode: c500e...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et lite tips, styrking av kjernemuskulaturen.  Når det indre korsettet er stramt kan det også hjelpe på midjemålet.

☝️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trener du da?

Kan ikke trene pga helsetilstand dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...