AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Sies at klær skal vaskes på vrangen..mn når det kommer til overdelene til 6 åringen min som har matflekker her og der så syns ikke de blir helt rene hvis jeg vasker genseren hans på vrangen. Og gensere vasker man egentlig sjeldent mens klærne hans kan kun brukes 2 ganger og så må det vaskes. Vet at klærne + lommeboka mi blir veldig slitt pga å vaske for ofte 🥲 men har ingen valg. Til og buksene hans har matflekker. Jeg tror han tørker hendene med klærne mens han spiser 😆 Hvordan er det hos dere med barn som har matflekker hele tida?? Slenge dere klærne i maskinen etter en gangs bruk? Eller får de brukt flere ganger? Anonymkode: 714d7...445
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars Her får begge ungene en våt klut ved fatet sitt til hvert måltid, i håp om at de tørker seg på den. Problemet er at dette har de ikke på skolen/bhg, så der lærer de uvanen å tørke seg på klærene.. Her prøver vi å tørke av så godt det lar seg gjøre, og går det ikke, legges klærene til vask. Selv om de bare er brukt i en dag. Å gå rundt med skitne matflekkete klær er jo ikke noe særlig. Vi vasker på 40 grader, og tromler aldri. Synes ikke det sliter så fryktelig på klærene, men om man tromler sliter det forferdelig. Vi vasker ikke på vrangen annet enn om ungen selv har vrengt av seg plagget Anonymkode: 8b9eb...28f
Anonym6789 Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Vi vasker mye på 30 grader og skånsomt, og syns det meste blir rent, bortsett fra tomatsaus o.l. som setter veldig flekker. Spørs sikkert veldig på både plaggene og vaskemaskinen. Har god erfaring med sitronsåpe på flekker, kanskje det hjelper? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars Vi vasket barnas klær etter en gangs bruk i den alderen, ja. De var jo kontinuerlig skitne, og flekker er mye lettere å få av om man vasker med en gang, enn om de får sette seg. Dvs. vi vasket klær som var utsatt for skitt og søl. Som gensere, bukser, sokker og undertøy. Pysj, ull, mellomlagstøy og sånt vasket vi nesten aldri. Og uteklær børstet vi mest av, side de uansett skulle ut i gjørma igjen. Eneste grunn jeg har hørt for å vaske på vrangen, er å spare trykte motiver. Så klær med slike motiver har vi vrengt. Resten har nok gått like mye i maskinen på "retta" som på "vrangen". Anonymkode: 55aa8...efe 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Vi vasket klærne til ungen så og si hver dag etter bruk da de gikk i bhg og første år på barneskolen. Det handlet litt om at jeg følte det luktet litt sånn institusjonslukt og at de lå og krøp på gulvene. Nå når de er eldre, skiftes sokker, undertøy og t-skjorter hver dag, men ikke resten. Barneklær blir derfor slitt etter en sesongs bruk, mens klærne de har nå som eldre både arves nedover, eller kan brukes i flere år for de som er utvokst. De passer jo på klærne sine på en annen måte. Anonymkode: a8e6f...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Vasker bukse og genser hver dag om det er flekker eller ikke. Synes det blir ekkelt å bruke det flere dager når de ligger/sitter på gulvet, går på grisete skole/bhgdoer med urinsøl etc. Klær som kun er brukt hjemme, kan godt brukes i to dager hvis det ikke blir for mye flekker og vi kun er hjemme. Anonymkode: 09b5c...d33
AnonymBruker Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars Brukte aldri klær flere ganger i den alderen der. Pass på å forbehandle flekkene, så går det nok enklere av. Anonymkode: 0edc5...63e
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Her får begge ungene en våt klut ved fatet sitt til hvert måltid, i håp om at de tørker seg på den. Problemet er at dette har de ikke på skolen/bhg, så der lærer de uvanen å tørke seg på klærene.. Her prøver vi å tørke av så godt det lar seg gjøre, og går det ikke, legges klærene til vask. Selv om de bare er brukt i en dag. Å gå rundt med skitne matflekkete klær er jo ikke noe særlig. Vi vasker på 40 grader, og tromler aldri. Synes ikke det sliter så fryktelig på klærene, men om man tromler sliter det forferdelig. Vi vasker ikke på vrangen annet enn om ungen selv har vrengt av seg plagget Anonymkode: 8b9eb...28f Ja sammer her...hjemme er de veldig flinke til å ha tørkepapir ved siden av mens de spiser. De har til og med papir i hånda mens de spiser potetgull 🤣 så ingen ting blir tørka med klærne. Men slikt passer de ikke på når de spiser på skolen /sfo Ts Anonymkode: 714d7...445
AnonymBruker Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sies at klær skal vaskes på vrangen..mn når det kommer til overdelene til 6 åringen min som har matflekker her og der så syns ikke de blir helt rene hvis jeg vasker genseren hans på vrangen. Og gensere vasker man egentlig sjeldent mens klærne hans kan kun brukes 2 ganger og så må det vaskes. Vet at klærne + lommeboka mi blir veldig slitt pga å vaske for ofte 🥲 men har ingen valg. Til og buksene hans har matflekker. Jeg tror han tørker hendene med klærne mens han spiser 😆 Hvordan er det hos dere med barn som har matflekker hele tida?? Slenge dere klærne i maskinen etter en gangs bruk? Eller får de brukt flere ganger? Anonymkode: 714d7...445 Barna her bruker klærna én gang, så vask. Men har ikke slike flekk problem etter de ble over 5år. Uansett, finnes det virkelig folk som vasker på vranga? DET kan du slutte med. Helt unødvendig på klær til barn som uansett skal vokse ut av dem. En 6-åring sliter ut klærna så de mest sannsynlig ikke kan/bør arves bort uansett. Med mindre du også er en av dem som har 100 plagg minst da. Anonymkode: 7091e...73f 3
Jajakvinne12 Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja sammer her...hjemme er de veldig flinke til å ha tørkepapir ved siden av mens de spiser. De har til og med papir i hånda mens de spiser potetgull 🤣 så ingen ting blir tørka med klærne. Men slikt passer de ikke på når de spiser på skolen /sfo Ts Anonymkode: 714d7...445 Sender du med papir da? Du må tilrettelegge for at de skal opprettholde vanen på skole/sfo også Vi legger våtservietter i matboksen. Har slik med mange rom. 1
Arkana Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars (endret) Det blir mye vask i den mest grisete alderen, men det går over. Kan tipse om sitronsåpe. Gni det godt inn i flekken før du vasker, det fjerner det utroligste. Ellers finnes det jo sånne smekker som ser ut som langermede skjorter, det kan du kanskje bruke ved spising eller sende med i barnehagen? Også fint å bruke når de skal male og andre grisete aktiviteter. Endret 4. mars av Arkana
Jajakvinne12 Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vasker bukse og genser hver dag om det er flekker eller ikke. Synes det blir ekkelt å bruke det flere dager når de ligger/sitter på gulvet, går på grisete skole/bhgdoer med urinsøl etc. Klær som kun er brukt hjemme, kan godt brukes i to dager hvis det ikke blir for mye flekker og vi kun er hjemme. Anonymkode: 09b5c...d33 Signerer denne! Av med alle barnehage/skole/sfo klær så snart vi kommer hjem. De som jobber der og skifter asap de kommer hjem. Fordi det er grisete skittne steder. Ting du ikke vil ha i møblene..
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars Gnir inn flekker med sitronsåpe og vasker på 40 grader, ikke på vranga. Bruker klærne kun en dag, blir fort skitten med lek i barnehage og skole. Opplever lite slitasje, kun på enkelte trykk dersom det er klær av billigere kvalitet. Kunne ikke klart meg uten sitronsåpe😅 Anonymkode: 69f1a...d7c
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars Ikke overtenk det, TS. Skitne klær legges til vask. Klær med matflekker (eller annen synlig skitt) er skitne. Anonymkode: f9ea5...4a8
AnonymBruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars Klær som har flekker vaskes. Og barn oppmuntres til å leke og herje og bruke opp sine klær. Klær er der for å beskytte det viktige - hud og kropp - mot elementene. Klær er ikke verdifulle - barn er. Aktivitet er. Sart barnehud er. Å lære finmotorikk og selvstendighet er. Ideen om at «klær blir slitt i vask» handler uansett om hundrevis på hundrevis av vask. Ingen barn bruker klærne sine så lenge t de blir slitt i vask. De blir slitt av å krabbe, av å klatre, å rulle og falle og snuble og herje. Jeg som voksen har klær som blir slitt ut i vask. Det tar meg, på et plagg av god kvalitet som jeg bruker ca ukentlig, 10-20 år med vask og bruk. Det er ikke et problem for barneklær. Har du ikke råd til å hele tiden kjøpe nye forsyninger klær fra Finn, bruktbutikk eller Tise? Lag en samling familier med barn i passe alder og roter klærne gratis mellom dere. Anonymkode: 18b2b...340 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barna her bruker klærna én gang, så vask. Men har ikke slike flekk problem etter de ble over 5år. Uansett, finnes det virkelig folk som vasker på vranga? DET kan du slutte med. Helt unødvendig på klær til barn som uansett skal vokse ut av dem. En 6-åring sliter ut klærna så de mest sannsynlig ikke kan/bør arves bort uansett. Med mindre du også er en av dem som har 100 plagg minst da. Anonymkode: 7091e...73f Gjør du det samme med ullgenserne også til barna? Vaske etter engangs bruk? Ts Anonymkode: 714d7...445
AnonymBruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars - Vask klær på retta med mindre det har ting som kan henge seg fast eller skjørt pynt. - Flekker behandles på forhånd. Matflekker forsvinner ofte ved å fukte flekken, gni inn Zalo, la virke i 30 min og skyll av før vask. Ellers er Vanish veldig bra før plagget går i maskinen. Plagg varer lenger ved å vaske de skikkelig framfor å være forsiktig og vaske fast flekkene. Anonymkode: 79bc5...e34 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå