Gå til innhold

Tredelt turnus og ønskeplan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Jeg er litt rådvill og skuffa over turnusen min på jobb. Skal forsøke å gjøre meg så forstått og kortfattet som mulig. 

Jeg jobber i helsevesenet og har ønsketurnus hvor jeg jobber dag, kveld og natt. Jeg startet på ny avdeling i midten av januar og da var de allerede midt i en turnusperiode og jeg tok de vaktene jeg fikk, og fikk tilrettelagt litt i forhold til når jeg har barnet mitt (kun dagvakter de ukene). Synes det var litt kjipt å ha svært få kveldsvakter og nattevakter når jeg fra tidligere avdelinger har jobbet mye kveld og natt de ukene jeg ikke har hatt barnet mitt. (Snakker da 4-5 netter på rad eller minst tre kvelder og to dagvakter) 

For meg har det funket veldig fint, jeg har fått "livet tilbake" og har i perioder med søvnproblemer unngått sykemelding fordi jeg har hatt mulighet til å hente meg inn "mellom slaga" 

Jeg har ventet på at de skulle åpne ønsketurnus fase 1 slik at jeg kunne tilrettelegge egen turnus ut ifra når jeg har barnet mitt. Får så vite på fredag at turnusen er ferdig og ligger til godkjenning. Jeg har altså ikke fått muligheten til å kunne se og endre min egen turnus denne perioden heller.. De åpnet visst fase 1 allerede 5dager etter jeg startet på avdelingen, men jeg har ikke fått den redigeringsmuligheten i turnusprogrammet vi bruker. 
Så ser jeg i turnus at jeg har fått 4 netter og 1 kveld frem til sommerferieturnusen starter. Forhørte meg om det var mulig å få flere kvelder og netter de ukene jeg ikke har barn, men fikk som svar at det ikke var mulig fordi ønskene mine var for spesifikke og at jeg heller kunne tilrettelegge neste periode (over sommeren). 

Skal også nevnes at jeg jobber hver andre helg 

Finnes det ingen andre muligheter enn å bytte vakter med kollegaer for å få igjennom noen av ønskene mine? 

Anonymkode: dbac4...840

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes veldig spesielt ut. Både at du har vært utelatt fra ønskeplanen (rent digitalt), at du ikke har vært informert om at det er tid for ønskeplan og hvilken fase den er i. I «verste fall» skulle du fått utprint av baseplan og fått lov til å komme med ønsker der, hvis det av en eller annen grunn var vanskelig å få åpnet ønskeplan for deg (noe det ikke skal være).

Du har jo blitt direkte ekskludert fra å få påvirke egen turnus (de andre har jo fått lov…), så dette tenker jeg er noe å ta med tillitsvalgt.

Dårlig praksis av leder i alle fall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo dårlig personalpolitikk å ikke inkludere deg med turnus. Fikk du ingen mailer om fase 1 og hørte heller ikke snakk om det i avdelingen? Har du kun dagvakter i helgene eller jobber du ubekvemt da?

Anonymkode: 4583d...8e1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må si meg helt enig, det der med ønsketurnus og tilrettelegging ser ut til å være en vanskelig sport for enkelte (?) leder. Jeg har samme erfaring som deg. På tross av at man er på tilbudssida, jeg velger også å jobbe annenhver helg av forskjellige grunner, så blir det ikke balansert med at de andre ønskene man da liksom bytter mot, gis like mye vekt. I mitt tilfelle var det ønske om lengre perioder med fri, tre-fire dager fri i bytte mott å jobbe annenhver helg, er blitt til jobbing tre-fire dager, en dag fri, og da bare fri annenhver helg. 

Det er som hvis man gir dem, turnusplanleggerne, fingeren, så tar de hele hånda. 

Beklager, kan ikke hjelpe deg. Jeg velger å si opp jobben i stedet når de ikke klarer bedre. 

Anonymkode: 059dc...8eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber en natt en random ukedag + en helg, så jobber jeg en kveld på en fredag. Alt annet er bare dagvakter. 

Jeg har ikke fått noen mail eller annen form for informasjon om at ønskeplan er o fase 1, 2 eller 3. 

Har heller ikke blitt lagt til i teams gruppen til avdelingen og derfor gått glipp av mye annen informasjon de helt fint kunne skrevet på mail. 

Får ta kontakt med tillitsvalgt eller fagforeningen, ser for meg at jeg blir utbrent og får vondt i rygg/skuldre/nakke når det utelukkende skal jobbes på dagvakt når det er mest omveltning av pas ifht stell, mobilisering, trening etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ser jeg i turnus at jeg har fått 4 netter og 1 kveld frem til sommerferieturnusen starter. Forhørte meg om det var mulig å få flere kvelder og netter de ukene jeg ikke har barn, men fikk som svar at det ikke var mulig fordi ønskene mine var for spesifikke og at jeg heller kunne tilrettelegge neste periode (over sommeren). 

Skal også nevnes at jeg jobber hver andre helg 

Finnes det ingen andre muligheter enn å bytte vakter med kollegaer for å få igjennom noen av ønskene mine? 

Hvorfor kan du ikke jobbe på dagen når du uansett ikke har barnet? Dårligere betalt? Flere timer for samme lønn?

Du skriver at kvelds- og nattjobbing hjelper deg å hente seg inn mtp. søvn. Er det ikke bedre med så mye som mulig jobb i løpet av dagen? Da er barnet uansett i bhg eller skole, som for alle andre. Og så har du kveldene og nettene sammen med barnet hjemme.

Endret av Ny Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke jobbe på dagen når du uansett ikke har barnet? Dårligere betalt? Flere timer for samme lønn?

Du skriver at kvelds- og nattjobbing hjelper deg å hente seg inn mtp. søvn. Er det ikke bedre med så mye som mulig jobb i løpet av dagen? Da er barnet uansett i bhg eller skole, som for alle andre. Og så har du kveldene og nettene sammen med barnet hjemme.

Jeg sier ikke at jeg ikke kan, men at jeg ønsker å jobbe kveld og natt når jeg ikke har barnet. Litt lønnsbetinget er det også da det selvfølgelig blir mer i lønningsposen når man jobber kveld og natt. 
kveld og natt får jeg ikke jobbet når jeg har barnet uansett pga barnets alder. 

Jeg har hele veien tenkt at det er mye lettere å dekke dagvakter enn kveld og natt fordi det er flere som har småbarn, og da kan jo jeg dekke de vaktene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at jeg ikke kan, men at jeg ønsker å jobbe kveld og natt når jeg ikke har barnet. Litt lønnsbetinget er det også da det selvfølgelig blir mer i lønningsposen når man jobber kveld og natt. 
kveld og natt får jeg ikke jobbet når jeg har barnet uansett pga barnets alder. 

Jeg har hele veien tenkt at det er mye lettere å dekke dagvakter enn kveld og natt fordi det er flere som har småbarn, og da kan jo jeg dekke de vaktene 

Det går jo an å snakke med tillitsvalgt om det at du ikke ble inkludert i ønsker av turnus. For når turnusen er godkjent er det nok vanskelig å få byttet med avdelingen - hvem skal ta de dagvaktene som blir ledig? Så kanskje tillitsvalgt kan hjelpe deg, men jeg er usikker på om det går. 

Anonymkode: 4583d...8e1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...