AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars Blodprøven vil svare på det. Anonymkode: 56ad2...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Lurte på om noen andre må utelate melkeprodukter og hva dere eventuelt gjør? Anonymkode: b97d4...bce
AnonymBruker Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars Har du prøvd å drikke beinkraft? Masse kalsium i det. Anonymkode: 13d44...87b
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Det kommer jo an på hva annet du spiser. Finnes flere matvarer med kalsium. Selv drikker jeg også lite melk, men spiser mat med melk i, slik som ost, sauser og bakverk. For en tid siden tok jeg en benskjørhetstest hos legen og fikk påvist "litt på grensen"-verdier for det. Med meg ut fikk jeg en resept på kalsium- og D-vitamintilskudd. Anonymkode: f6b59...bfc 3
Million Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Jeg drikker ikke melk, og blodprøver har vist at jeg skal ta kalsiumtilskudd. Legen ga meg resept på Calcigran Forte. Det var et lite helvete å ta. De smaker kritt, og de ga meg forstoppelse for første gang i mitt liv. Aldri hatt det før. Har prøvd å slutte og starte igjen om hverandre, men hver gang jeg tar de, blir jeg forstoppet i dagesvis etterpå. Så jeg har kuttet dem ut. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men å fortsette med de kan jeg ikke. Så vær obs på det, at tilskudd av kalsium kan gi forstoppelse! (vet ikke om alle kropper reagerer likt som min på det) 1
NatNat Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars (endret) Million skrev (3 minutter siden): Jeg drikker ikke melk, og blodprøver har vist at jeg skal ta kalsiumtilskudd. Legen ga meg resept på Calcigran Forte. Det var et lite helvete å ta. De smaker kritt, og de ga meg forstoppelse for første gang i mitt liv. Aldri hatt det før. Har prøvd å slutte og starte igjen om hverandre, men hver gang jeg tar de, blir jeg forstoppet i dagesvis etterpå. Så jeg har kuttet dem ut. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men å fortsette med de kan jeg ikke. Så vær obs på det, at tilskudd av kalsium kan gi forstoppelse! (vet ikke om alle kropper reagerer likt som min på det) det var rart.. tar Calcigran Forte også hverdag og har aldri merket noe... Prøv å ta magnesium om kvelden, det virker avslappende og har litt motsatte effekt Endret 4. mars av NatNat
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har du prøvd å drikke beinkraft? Masse kalsium i det. Anonymkode: 13d44...87b Nei, det er det ikke. Anonymkode: 5b111...cc1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars Kommer helt an på hva annet du spiser, og om du har optimale nivåer av d vitamin. Dvs 90-100 og opp. Vær obs på at blodprøver ofte ikke avdekker mangel på mineraler som kalsium, så ikke ta for god fisk at normale prøver betyr at kroppen din har nok for å bruke. Jeg spiser litt melkeprodukter, har d vitamin på rundt 90, og har kalsiumnivå i nedre del av referanseområdet. Jeg tar kalsium. Vær obs på at du nok også trenger k2 hvis du ikke spiser noe meieri. Viktig for at kalsium blir fraktet dit kroppen trenger det. Tilskuddet her er både med k2, d vitamin (i veldig lav dose dog) og kalsium. https://sunkost.no/bio-life-kalsium-med-vitamin-c-d3-og-k2-1 Ta en blodprøve først før du tar tilskudd. Anonymkode: ed7cf...71c
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, det er det ikke. Anonymkode: 5b111...cc1 Eh Jo, beinkraft er en god kilde til kalsium. Jo lengre du koker, jo høyere innhold av kalsium. Og tilsett litt eddik i kokevannet. Når jeg er ferdig med beina etter 24-48 timer i trykk-koker, så er de så myke at jeg de nesten går i oppløsning og jeg må håndtere dem forsiktig når jeg siler av kraften. De er så myke at jeg kan spise dem. Noe jeg har gjort for å demonstrere at de er myke. Jeg sendte en snap til venner der jeg spurte om noen ville ha myke bein til hund. Litt eddik i vannet ga 361 mg kalsium per kg bein etter kun 12-timers koking. De fleste som koker beinkraft for næringsstoffer koker i 3 dager. Du kan koke kortere hvis det kokes i trykk-koker. Anonymkode: 13d44...87b 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars Million skrev (58 minutter siden): Jeg drikker ikke melk, og blodprøver har vist at jeg skal ta kalsiumtilskudd. Legen ga meg resept på Calcigran Forte. Det var et lite helvete å ta. De smaker kritt, og de ga meg forstoppelse for første gang i mitt liv. Aldri hatt det før. Har prøvd å slutte og starte igjen om hverandre, men hver gang jeg tar de, blir jeg forstoppet i dagesvis etterpå. Så jeg har kuttet dem ut. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men å fortsette med de kan jeg ikke. Så vær obs på det, at tilskudd av kalsium kan gi forstoppelse! (vet ikke om alle kropper reagerer likt som min på det) Bruker og calcigran forte, bruker faktisk 2 om dagen. Og ikke merket noe på magen. Brukt siden 2009. Anonymkode: 6a764...d37 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars Million skrev (1 time siden): Jeg drikker ikke melk, og blodprøver har vist at jeg skal ta kalsiumtilskudd. Legen ga meg resept på Calcigran Forte. Det var et lite helvete å ta. De smaker kritt, og de ga meg forstoppelse for første gang i mitt liv. Aldri hatt det før. Har prøvd å slutte og starte igjen om hverandre, men hver gang jeg tar de, blir jeg forstoppet i dagesvis etterpå. Så jeg har kuttet dem ut. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men å fortsette med de kan jeg ikke. Så vær obs på det, at tilskudd av kalsium kan gi forstoppelse! (vet ikke om alle kropper reagerer likt som min på det) Mest sannsynlig har du forstoppelse fordi du har for lite d vitamin og magnesium. Det er lite effektivt å ta tilskudd av kalsium hvis d vitaminnivået ditt er optimalt (90-100), og du må ha nok magnesium for å ta opp d vitamin godt. Kroppen er helt avhengig av nok d vitamin for godt opptak av kalsium. Har ikke legen sjekket dette? Anonymkode: ed7cf...71c
Million Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mest sannsynlig har du forstoppelse fordi du har for lite d vitamin og magnesium. Det er lite effektivt å ta tilskudd av kalsium hvis d vitaminnivået ditt er optimalt (90-100), og du må ha nok magnesium for å ta opp d vitamin godt. Kroppen er helt avhengig av nok d vitamin for godt opptak av kalsium. Har ikke legen sjekket dette? Anonymkode: ed7cf...71c Jo, og jeg fikk beskjed om at alle nivåer var bra. Inkl D vitamin, som jeg for noen år siden hadde lite av, og det ble derfor spesielt sjekket på nytt. Jeg tar forøvrig Omega-3 Multi, som er omega 3 med tilskudd av alle vitaminene man trenger. Tar det daglig. Skulle tro jeg fikk nok D-vitamin da.(begynte med det en stund etter at jeg fikk fastslått D-vitamin mangel, og ETTER at jeg da i en periode tok et spesielt D-vitamin tilskudd som var reseptbelagt) Endret 4. mars av Million
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars Million skrev (9 minutter siden): Jo, og jeg fikk beskjed om at alle nivåer var bra. Inkl D vitamin, som jeg for noen år siden hadde lite av, og det ble derfor spesielt sjekket på nytt. Jeg tar forøvrig Omega-3 Multi, som er omega 3 med tilskudd av alle vitaminene man trenger. Tar det daglig. Skulle tro jeg fikk nok D-vitamin da.(begynte med det en stund etter at jeg fikk fastslått D-vitamin mangel, og ETTER at jeg da i en periode tok et spesielt D-vitamin tilskudd som var reseptbelagt) Bra, eller optimalt? Noen leger henger fortsatt igjen i gammelt referanseområde mtp d vitamin, og sier at alt over 50 er "ok". Nyere info sier at det skal ligge over 75 som et minimum. Når på året du sjekker er veldig viktig. D vitamin lageret er på det høyeste sommer/like etter sommer, og på det laveste vinter. Det er når det er på det laveste du bør sjekke. Magnesium er håpløst å sjekke på blodprøve på en nøyaktiv måte, for nesten alt magnesium er i kroppens bein og ikke i blodet. Jeg har normale nivåer her, men i lavere del. Tar tilskudd (etter beskjed fra spesialist). Omega 3 multi har 10 mcg d vitamin, og 100 mg magnesium. Altså veldig lite. Så kommer det an på hvor mye du har tatt av calcigran forte. Kanskje dosen har vært for mye? Så kommer det også an på om det er noen ingredienser/virkestoffer i akkurat dette produktet du reagerer på. Maltodekstrin, isomalt, flere ting som typisk kan gi fordøyelsesbesvær. Jeg ville tatt et magnesiumtilskudd separat, f.eks fra Solaray (helsekosten). De har gode lettopptakelige produkter. Så ville jeg tatt et kalsiumtilskudd fra samme merke, men ikke samtidig med magnesium. Kalsium tidligere på dagen, magnesium senere på kvelden. Bedre å ta litt lavere dose av kalsium over tid, enn å få veldig vondt av høyere doser. Anonymkode: ed7cf...71c
Million Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så kommer det an på hvor mye du har tatt av calcigran forte. Kanskje dosen har vært for mye? Anonymkode: ed7cf...71c Jeg tok kun en tablett pr dag. De har ikke delestrek heller, de tablettene. Og den ene første tabletten jeg tok, ga meg mitt livs første forstoppelse neste dag. Det andre du spør om vet jeg ikke, da det er et par år siden. Husker ikke. Legen min er forøvrig ikke gammel (tipper slutten av tredveårene), og driver med spesialisering i allmennmedisin for tiden, så jeg tror hun ikke er blant de mest uopplyste legene.
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars Million skrev (26 minutter siden): Jeg tok kun en tablett pr dag. De har ikke delestrek heller, de tablettene. Og den ene første tabletten jeg tok, ga meg mitt livs første forstoppelse neste dag. Det andre du spør om vet jeg ikke, da det er et par år siden. Husker ikke. Legen min er forøvrig ikke gammel (tipper slutten av tredveårene), og driver med spesialisering i allmennmedisin for tiden, så jeg tror hun ikke er blant de mest uopplyste legene. Poenget er at 1 tablett kan være alt fra 500 mg til 1000 mg. Så det kommer an på hvilken dose preparatet du har tatt inneholder per tablett. Hvis det er et par år siden du har testet, bør du ta nye tester. Nå er utmerket tid å teste på. Uopplyste leger kommer i alle aldre, min tidligere fastlege var ung og spesialist i allmennmedisin. Uopplyst. Anonymkode: ed7cf...71c 1
Sofiei Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars Million skrev (2 timer siden): Jeg drikker ikke melk, og blodprøver har vist at jeg skal ta kalsiumtilskudd. Legen ga meg resept på Calcigran Forte. Det var et lite helvete å ta. De smaker kritt, og de ga meg forstoppelse for første gang i mitt liv. Aldri hatt det før. Har prøvd å slutte og starte igjen om hverandre, men hver gang jeg tar de, blir jeg forstoppet i dagesvis etterpå. Så jeg har kuttet dem ut. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men å fortsette med de kan jeg ikke. Så vær obs på det, at tilskudd av kalsium kan gi forstoppelse! (vet ikke om alle kropper reagerer likt som min på det) Har du prøvd den med smak av sitrus? Fikk en stor jævel av en tablett for noen år siden som smakte kritt. Men nå bruker jeg tyggetabletter som smaker sitrus. Helt ok. Har dog ingen plager med hard mage som du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå