Gå til innhold

BMI ligger litt over grensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye har BMI si for deg? Jeg er slank men jeg har store hofter og litt tjukke bein. Som gjør at jeg veier mye. Midjemålen min ligger på 79/80 cm. Sjekket BMI ligger litt over grensen

Screenshot_20250304_084351_Chrome.jpg

Screenshot_20250304_084357_Chrome.jpg

Anonymkode: 431d8...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KMI er en fryktelig dårlig indikator på individnivå, så du har antagelig ingen helserisiko forbundet med nåværende vekt. Men du har litt høyt midjemål, det er akkurat på grensen til det som er maksimalt anbefalt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lizard skrev (3 minutter siden):

KMI er en fryktelig dårlig indikator på individnivå, så du har antagelig ingen helserisiko forbundet med nåværende vekt. Men du har litt høyt midjemål, det er akkurat på grensen til det som er maksimalt anbefalt. 

Er ikke 80 cm normalt for kvinner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Midjemålet burde være under halvparten av høyden. TS er akkurat på grensen på både vekt og midjemål hvor risikoen for en del sykdommer er forhøyet. 

Jeg har hatt BMI på 27, men da var midjemålet 76 (jeg er 173cm). Jeg tror at jeg hadde lav risiko for å utvikle sykdommer pga. av heldig fettfordeling. Jeg føler meg bedre, lettere og mer atletisk nå med en BMI på 22.

Anonymkode: 2b260...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er ikke 80 cm normalt for kvinner?

Tror man vel helst skal holde seg under? 

Anonymkode: 4b0a1...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lizard skrev (37 minutter siden):

Midjemålet er litt høyt ja, og bmi bittelitt høy. Det henger gjerne sammen. Ikke alltid riktignok. Om hun går ned i vekt vil antakelig midjemålet gå ned og bmi ned som følge av vektnedgang. Så at BMI er så dårlig er den vel kanskje ikke, for den gir jo en viss indikator på hvilken retning man beveger seg. 

Anonymkode: a1abe...74d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser jeg ligger på 79 cm, men jeg er 178 høy og har BMI på akkurat under 25. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På eller under, 80 er ikke forbundet med forhøyet helserisiko. 

Anonymkode: afd9a...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Midjemålet burde være under halvparten av høyden. TS er akkurat på grensen på både vekt og midjemål hvor risikoen for en del sykdommer er forhøyet. 

Jeg har hatt BMI på 27, men da var midjemålet 76 (jeg er 173cm). Jeg tror at jeg hadde lav risiko for å utvikle sykdommer pga. av heldig fettfordeling. Jeg føler meg bedre, lettere og mer atletisk nå med en BMI på 22.

Er dette sant? Eller er det den type sannhet som man hørte på 90-tallet, at menn skulle veie det samme som høyden minus en meter, og kvinner skulle veie 63 kg hvis de var 173 cm?

Anonymkode: 405b9...6a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er 163 og veier mellom 52 og 54 kilo, bruker str 34/36 (xs/s) og trives med meg selv selv om BMI er ca 20 og i den lavere delen av normen, jeg er trent og føler meg vel, det er viktigere for meg enn tallet på den kalkulaoren.. 

Anonymkode: 4ca13...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er anbefalt under 88 cm

Anonymkode: 75112...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette sant? Eller er det den type sannhet som man hørte på 90-tallet, at menn skulle veie det samme som høyden minus en meter, og kvinner skulle veie 63 kg hvis de var 173 cm?

Du kan lese kildene som er linket til https://en.wikipedia.org/wiki/Waist-to-height_ratio hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og jeg er 169, har six pack og livvidde på 78 cm. Veier 60 kg. 

Så mitt "problem" er at jeg ikke har et liv ;)  (les midje). 

Anonymkode: 29500...9ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og jeg er 169, har six pack og livvidde på 78 cm. Veier 60 kg. 

Så mitt "problem" er at jeg ikke har et liv ;)  (les midje). 

Anonymkode: 29500...9ec

78 er mindre enn 84,5. Du er også ikke på grensen til overvektig i følge BMI. Skrev du dette bare for å skryte av at du har six pack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes den formelen er fin og vekten pleier å passe folk da synes jeg 🤣 Enkelte kraftig bygde menn veier mer uten å være overvektige, men for damer flest synes jeg +/- 2 kg fra høyde, minus en meter er passe. Har sånn vekt selv. Kan gå ned 3 kg til nå, men etter det ser jeg ikke bra ut i overkroppen, blir for senete og tynn. Har ikke overvekt på bmi og midjemål sist jeg sjekket var 77 tror jeg. 

Anonymkode: d2825...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Midjemål er en dårlig indikator, er ikke alle som har timeglass-figur. Jeg er 165 høy, 51 kg og har midjemål på 87 cm.

Hilsen ho som ikke har smal midje 😉

Anonymkode: 9f17b...69f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Midjemål er en dårlig indikator, er ikke alle som har timeglass-figur. Jeg er 165 høy, 51 kg og har midjemål på 87 cm.

Hilsen ho som ikke har smal midje 😉

Anonymkode: 9f17b...69f

Da har du lav BMI og antageligvis fettprosent også. Da er det nok ikke bra for deg å gå ned i vekt for å redusere midjemålet. Vi som har smal midje tåler høyere BMI enn dere med stor mage. Verken BMI eller midjemål er perfekte indikatorer men samlet kan de brukes til å gi en god vurdering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Midjemål og høyde har veldig dårlig sammenheng, det avhenger totalt av kroppsfasong. Jeg er 163 høy, veier 62-64 (altså i øverste sjikt av normalvekt) og har midjemål på 70 cm. Hadde midjemålet mitt vært halvparten av høyden min hadde jeg vært skikkelig feit og hatt høyere midjemål enn anbefalt. 

Anonymkode: ac16e...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Midjemål og høyde har veldig dårlig sammenheng, det avhenger totalt av kroppsfasong. Jeg er 163 høy, veier 62-64 (altså i øverste sjikt av normalvekt) og har midjemål på 70 cm. Hadde midjemålet mitt vært halvparten av høyden min hadde jeg vært skikkelig feit og hatt høyere midjemål enn anbefalt. 

Anonymkode: ac16e...f44

Du tåler sikkert å ha høyere BMI enn andre med høyere midje/høyde ratio. Jeg tror min BMI hadde nådd 30 før midjemålet ble farlig høyt, det betyr ikke at det er bra for meg å veie så mye, men både BMI og midje/høyde ratio er gode indikatorer. 

Du kan prøve å bruke body roundness index som bruker både vekt og midjemål. Med BMI på 27 var indexen 2,2, nå er den 1,3 med BMI på 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måler man midjemål der man er smalest?

Midjemål må jo ha mye med kroppsform å gjøre også. Jeg er veldig «rett», nesten ikke former. Er 170cm og har bmi på 20, men har likevel midjemål (på det smaleste!) på 73cm. Er jo ikke langt til 80, som dere sier er helseskadelig? 

Anonymkode: 590c7...2da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...