Gå til innhold

Hvordan få han til å betale for seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han vil ikke bruke pengene sine på mat? 🤣🤣 Her er det på tide med ultimatum. Betal for deg, eller flytt. 

Anonymkode: 7e045...cdf

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Million skrev (3 timer siden):

Sjekk kalkulatoren på Statens institutt for forbruksforskning. Iflg. den spiser og drikker en mann på din sønns alder for nesten 5000 kr i mnd. I tillegg kommer "andre husholdningartikler" for 400-500 kr (deodorant, dopapir, dusjsåpe, håndsåpe, vaskepulver, oppvaskpulver etc).

Og strøm, vann og faktisk husleie. Jeg mener 10 000 er en mer rimelig sum, og fremdeles kommer han billig ut av det i forhold til å flytte for seg selv. Han er voksen og i full jobb. Per nå er han kun en snylter. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (55 minutter siden):

Åja, det er SLIK man får sånne ubrukelige menn når det gjelder å fordele utgifter. Og så må kjærester/koner fikse dem etterpå og lære de at de kan ikke bruke mer penger enn de har. BTW, hvis de ikke lærer verdien av penger tidlig så får du nok hverken penger av han nå eller senere, når du blir gammel og trenger noe. Han kommer ikke plutselig til å bli gavmild. 

Enig. 
I tillegg lurer jeg på hvor mye han faktisk sparer. Tipper han har et forbruk som er høyere enn det TS aner…….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du kaste ut en 23-åring med full jobb! Det hadde jeg gjort, hvis han ikke "ønsker" å betale for seg. 

Du får sette opp et enkelt budsjett der du viser ham hva som er dine utgifter hver måned, og hva du har i inntekt. Så må du forklare at hvis han skal fortsette å bo hjemme, må han betale x kr i mnd (som et minimum må han i alle fall betale for den maten han spiser). Hvis ikke han går med på det, må du rett og slett si at da må han flytte. Så får du gi ham en rimelig frist (3 mnd?) og si at innen den datoen må han ut.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ifølge SIFO sitt referansebudsjett bruker en mann på 23 år 4830 kr på mat. I tillegg kommer «husholdningspesifikke utgifter» på 3970 kr som dere da kan dele i 2, tilsammen utgjør det da 6815 kr som han burde betale til deg og husholdningen. Om han bruker bilen din burde du også legge inn dette. 

Start der, og henvis ham til nettsiden for å regne ut selv.

Anonymkode: 07099...da0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en sønn på 23 år, han bor hjemme men jobber i en 100% stilling som elektriker. 

Jeg er uføretrygdet med minstesats. Jeg har ikke mulighet til å betale for alt her hjemme alene. Eller, det hadde jeg hatt om jeg var alene, men han er en voksen mann og spiser som en voksen mann.. Han ønsker ikke å bruke pengene sine på mat og sånne ting da han ønsker å spare så mye som mulig samtidig som han ønsker å ha et sosialt liv også. Jeg forstår… men har ikke råd til dette, og har prøvd å snakke med han om det, men han står på sitt. Å kaste han på dør er uaktuelt! Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 0622f...b2a

Si til han at ellers betaler du eller så må du flytte....du må lære han hva ANSVAR er! Stakkars fremtidige dame som må bo med han! You are setting him up for failure!!!!

Anonymkode: b0e32...394

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere som snakke rom 3-5 000 i måneden, hvor lite spiser dere egentlig? Jeg og 10-åringen spiser for 9000 i måneden og da føler jeg at jeg spinker og stadig må la være å kjøpe en god dyr ingrediens jeg gjerne skulle hatt. Er det veldig mye brødmat, belgfrukter, ris og pasta på dere som spiser så billig?

Jeg tenker han bør betale minimum 8000, det er fortsatt grisebillig for ham, så gjerne mer også.

Anonymkode: 8e711...6cf

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6-8000 kan du fint ta. Og du må jo faktisk kreve det. Betal eller flytt. Alle voksne må det. 

Anonymkode: bf9a8...140

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere som snakke rom 3-5 000 i måneden, hvor lite spiser dere egentlig? Jeg og 10-åringen spiser for 9000 i måneden og da føler jeg at jeg spinker og stadig må la være å kjøpe en god dyr ingrediens jeg gjerne skulle hatt. Er det veldig mye brødmat, belgfrukter, ris og pasta på dere som spiser så billig?

Jeg tenker han bør betale minimum 8000, det er fortsatt grisebillig for ham, så gjerne mer også.

Det er fordi det var sønnen, og ikke samboeren.

Man bruker da litt penger på barna man satt til verden.

Det er forskjellen.

Anonymkode: c94f1...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp lite mat og kjedelig mat som han ikke liker, spis hos andre eller bestill noe kun til deg så ofte du kan. Ikke kjøp «ekstra». Si at er det noe han vil ha utenom brød og ost så må han kjøpe det selv. Si at du har ikke råd til å forsørge to voksne og han må hjelpe til å betale siden han har en fulltidsjobb. Mange gleder seg til å flytte ut når de endelig har råd til det- men denne sønnen kommer kanskje til å bli en av de late mennene som damene skiller seg fra i fremtiden- hvis han ikke har noe ansvar nå.  Si at du også sparer, til feks ferie. 

Anonymkode: 5fff9...29b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er fordi det var sønnen, og ikke samboeren.

Man bruker da litt penger på barna man satt til verden.

Det er forskjellen.

Anonymkode: c94f1...acc

Poenget var at folk foreslår 5000 i måneden for å dekke inn matutgiftene til en voksen mann, mens jeg og min 10-åring, vi veier mindre til sammen enn en gjennomsnittlig mann, spiser for 9000, så da lurer jeg på hva de spiser for å få det så lavt. ja jeg vet  SIFO sier ca 5000, men min erfaring er at SIFO budsjettet underdriver mat-kostnader og overdriver en del andre kostnader. Hvis poenget var at den uføre moren burde sponse gratis husleie, strøm, kommunale avgifter, være gratis vaskehjelp og sponse store deler av kostholdet til sin voksne sønn i fullt arbeid fordi hun har satt ham til verden, så gir for så vidt summen mer mening, da er vi nok bare svært uenige i hva som er fair.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil heller ikke bruke pengene mine på mat og "sånne ting", og bare bruke de på et sosialt liv, men det kan jeg dessverre ikke velge.

Han jobber 100% som elektriker, så regner med at han har en grei utbetaling, langt over det du har. Han burde minimum dekke det økte matbudsjettet, som kanskje er rundt 5000 kr.

Å kaste han ut ER et alternativ. Det er så enkelt som "betal eller flytt, hvis ikke har jeg ikke råd til å beholde boligen, og vi må flytte uansett". Fortsetter han uten å betale så kjøper du inn minimalt med mat, kun nok til deg selv.

Anonymkode: 831a2...194

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså, det er ikke uaktuelt at han flytter for seg selv, men det er uaktuelt å kaste han ut! Jeg trenger han ikke til praktiske ting, -han er sønnen min. 

Så hva er alternativet til å kaste ham ut, mener du? 

Anonymkode: e9c0c...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan mener du selv at du skal løse det?

Har du forsøkt noe tidligere som ikke har fungert?

Eller ønsker du bare støtte for å høre at du ikke er urimelig som ønsker at han skal betale for seg?

Anonymkode: d550c...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en mistanke om at TS ikke ønsker at sønnen skal flytte ut. Stemmer det, TS?

Anonymkode: 6eac8...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (8 timer siden):

Det er prisverdig at en ung mann gjerne vil spare (gjør han det virkelig?), men dersom hans sparing gjør at din økonomi ikke går opp, er det i virkeligheten du som gir ham penger. Han trenger å bli mer selvstendig og du må bli flinkere til å sette grenser.

Prisverdig? Han sparer ikke. Han bruker pengene sine på moro, og snylter på moren til sparing..

Beklager, men denne gutten er ufyselig slik han holder på. 

Og moren må lære å sette grenser.

Anonymkode: e6e21...d12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Prisverdig? Han sparer ikke. Han bruker pengene sine på moro, og snylter på moren til sparing..

Beklager, men denne gutten er ufyselig slik han holder på. 

Og moren må lære å sette grenser.

Anonymkode: e6e21...d12

Ifølge HI sparer han. Jeg vet ikke om det stemmer, men det gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er et rimelig beløp å kreve av ham pr mnd, er også et spørsmål jeg ikke blir enig med meg selv om svaret på…

Ts

Du kan spørre ham hva han synes er rimelig å betale. Si at du synes han skal betale noe, men er usikker på hvilket beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du fortsetter å la ham slippe å betale ig fortsette å bo hjemme, så blir han som broren min. Bir fortsatt med mamma i en alder av 45 år. 
Det lnsker du ikke, tro meg.

Barn skal oppdras til å lære å klare seg selv. Han er laaangt forbi det stadiet.

Rart at han ikke skjønner selv at han er frekk som lever på deg.

Anonymkode: 21969...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (2 minutter siden):

Du kan spørre ham hva han synes er rimelig å betale. Si at du synes han skal betale noe, men er usikker på hvilket beløp.

Absolutt ikke, da blir det nok ikke rare greiene. Mor bestemme en sum. Minst 5-6000.

Anonymkode: 21969...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...