Gå til innhold

Hvordan få han til å betale for seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en sønn på 23 år, han bor hjemme men jobber i en 100% stilling som elektriker. 

Jeg er uføretrygdet med minstesats. Jeg har ikke mulighet til å betale for alt her hjemme alene. Eller, det hadde jeg hatt om jeg var alene, men han er en voksen mann og spiser som en voksen mann.. Han ønsker ikke å bruke pengene sine på mat og sånne ting da han ønsker å spare så mye som mulig samtidig som han ønsker å ha et sosialt liv også. Jeg forstår… men har ikke råd til dette, og har prøvd å snakke med han om det, men han står på sitt. Å kaste han på dør er uaktuelt! Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 0622f...b2a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må snakke med ham igjen. Det er jo ikke en grei voksenutvikling for hans del, å utnytte moren sin og å nekte å betale. Hadd han vært i studier er det en annen ting synes jeg, men her er det snakk om full jobb. Kjøp maten du selv liker og la det gå tomt av og til…? Han bør, minst, enten betale husleie til deg, eller overføre noen tusen i mnd for mat.

Anonymkode: db3cc...bdb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du inn så mye mat for ham da? Kanskje du kan klare å kjøpe inn minimalt med mat, eller kanskje ingenting noen ganger?

Du bør snakke med ham om hva han selv synes er rimelig, og si selv at du sliter med å få det ti å gå rundt. Si at du gjerne vil hjelpe ham, og at du forstår at han vil spare. Men det er ikke rett at du skal slite sånn økonomisk fordi du må batale så mye mat og utgifter  for det det koster å ha bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han ønsker ikke… 

Nei, hvem ønsker det om man kan bruke pengene på morro?

Du må sette deg ned og si: Nå MÅ du bidra til mat (og boutgifter ) om du skal fortsette å bo her. 
Sett opp et matbudsjett hvor du skriver hva du bruker av penger på deg, og hvor mye ekstra det koster med en voksen mann.  
også kan han velge - om han foretrekker å flytte ut og betale alt selv, eller bidra hjemme. 

Han er 23 år og voksen. På tide å behandle han deretter. Du gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette slik. 
Det er da ikke riktig at du skal spinke og spare  og  nesten ikke få det til å gå rundt, mens han skal leve som en konge. 

Anonymkode: 33504...015

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig enkelt. Kjøp inn minimalt, kun det du spiser selv. Han kommer ikke til sulte seg selv ihjel. Er der tomt for mat så har han ikke noe valg da må han på butikken

Anonymkode: e28e2...d36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han ønsker ikke å bruke pengene sine på mat og sånne ting da han ønsker å spare så mye som mulig samtidig som han ønsker å ha et sosialt liv også.

Det er prisverdig at en ung mann gjerne vil spare (gjør han det virkelig?), men dersom hans sparing gjør at din økonomi ikke går opp, er det i virkeligheten du som gir ham penger. Han trenger å bli mer selvstendig og du må bli flinkere til å sette grenser.

Endret av Snok1
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette burde du jo pratet med han om for leeeeengst. uaktuelt at en boksen mann i jobb bor gratis hjemme. Student ja, i jobb nei. Si at fra 1.april er det 5000kr  i mnd å bo hjemme ellers må han finne noe eget. punktum. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har en sønn på 23 år, han bor hjemme men jobber i en 100% stilling som elektriker. 

Jeg er uføretrygdet med minstesats. Jeg har ikke mulighet til å betale for alt her hjemme alene. Eller, det hadde jeg hatt om jeg var alene, men han er en voksen mann og spiser som en voksen mann.. Han ønsker ikke å bruke pengene sine på mat og sånne ting da han ønsker å spare så mye som mulig samtidig som han ønsker å ha et sosialt liv også. Jeg forstår… men har ikke råd til dette, og har prøvd å snakke med han om det, men han står på sitt. Å kaste han på dør er uaktuelt! Hva gjør jeg? 

Når han er så stor så kan du si at du har veldig lite penger. Han må bidra eller flytte!

Anonymkode: c608b...da3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det uaktuelt å be ham flytte ut? Han er en voksen mann i full jobb. Er du avhengig av ham til praktiske ting eller noe? Forstår ikke!

Anonymkode: 6eac8...eec

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her gjør du han en skikkelig bjørnetjeneste. De fleste flytter ut når de er rundt 19 år og må da lære seg budsjettering og prioriteringer. Man lærer og feiler. Lærdom denne nå 23 år gamle voksne mannen ikke har gjort seg.

I tillegg er det ganske barnslig oppførsel fra hans side å ikke se at han også må bidra økonomisk i heimen. Det er jo fordi han har fått lov å leve som et barn alt for lenge. Bidrar han ellers mtp renhold/vedlikehold, lage middag og betaler sin del av forsikringer osv??

Nå er det på høy tid at du sier han skal betale f.eks. 5000 i måneden i leie og halvparten av matutgiftene. Om ikke han vil det må han jo nesten finne seg noe eget og lære seg å leve som en voksen. 

Anonymkode: bdc38...4c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han ønsker ikke… 

Nei, hvem ønsker det om man kan bruke pengene på morro?

Du må sette deg ned og si: Nå MÅ du bidra til mat (og boutgifter ) om du skal fortsette å bo her. 
Sett opp et matbudsjett hvor du skriver hva du bruker av penger på deg, og hvor mye ekstra det koster med en voksen mann.  
også kan han velge - om han foretrekker å flytte ut og betale alt selv, eller bidra hjemme. 

Han er 23 år og voksen. På tide å behandle han deretter. Du gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette slik. 
Det er da ikke riktig at du skal spinke og spare  og  nesten ikke få det til å gå rundt, mens han skal leve som en konge. 

Hva er et rimelig beløp å kreve av ham pr mnd, er også et spørsmål jeg ikke blir enig med meg selv om svaret på…

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her gjør du han en skikkelig bjørnetjeneste. De fleste flytter ut når de er rundt 19 år og må da lære seg budsjettering og prioriteringer. Man lærer og feiler. Lærdom denne nå 23 år gamle voksne mannen ikke har gjort seg.

I tillegg er det ganske barnslig oppførsel fra hans side å ikke se at han også må bidra økonomisk i heimen. Det er jo fordi han har fått lov å leve som et barn alt for lenge. Bidrar han ellers mtp renhold/vedlikehold, lage middag og betaler sin del av forsikringer osv??

Nå er det på høy tid at du sier han skal betale f.eks. 5000 i måneden i leie og halvparten av matutgiftene. Om ikke han vil det må han jo nesten finne seg noe eget og lære seg å leve som en voksen. 

Han lager som regel middagen selv, men er dessverre ikke veldig flink til å "hjelpe til hjemme" ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det uaktuelt å be ham flytte ut? Han er en voksen mann i full jobb. Er du avhengig av ham til praktiske ting eller noe? Forstår ikke!

Altså, det er ikke uaktuelt at han flytter for seg selv, men det er uaktuelt å kaste han ut! Jeg trenger han ikke til praktiske ting, -han er sønnen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er et rimelig beløp å kreve av ham pr mnd, er også et spørsmål jeg ikke blir enig med meg selv om svaret på…

Ts

Hadde jeg vært i din situasjon tenker jeg at 5000kr er er fint beløp. 
Det er billigere for han enn om han måtte leie og kjøpe maten selv, men samtidig er det en grei sum som hvertfall dekker det mye av maten.

Går du i minus hver måned, så bør denne summen være enda høyere. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du rett og slett stille klare krav!  Nå som han er ferdig utdannet og i 100% jobb så må han bidra til matbudsjettet ELLER flytte ut.  Han dusjer og bruker strøm, varme, mat og drikke.  Kanskje låner bil osv. osv.  Hvis han vet at du aldri vil vurdere å kaste ham på dør, så har du vel tapt kampen...  Fortell hva du har å rutte med etter at alle regninger er betalt. Fortell at DU også ønsker å ha ett sosialt liv. Gi ham ett valg.  Enten betaler du x tusen i måneder i mat osv, eller så må du finne deg en egen bolig.

Anonymkode: 92bd9...7d9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, det er ikke uaktuelt at han flytter for seg selv, men det er uaktuelt å kaste han ut! Jeg trenger han ikke til praktiske ting, -han er sønnen min. 

Ja, han er sønnen din. Og det er foreldrenes jobb å gjøre barna sine gradvis selvstendige, slik at de kan flytte for seg selv når de blir voksne. Ser du for deg at han skal bo hos deg til han finner seg en dame å flytte sammen med? Ei som skal overta mammarollen og gjøre alt for ham? Det er faktisk galt av deg å behandle ham som et barn. Krev at han deltar i husarbeid, krev at han betaler for seg, eller hiv ham ut.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han lager som regel middagen selv, men er dessverre ikke veldig flink til å "hjelpe til hjemme" ellers. 

Lager han middag til deg også, eller bare til seg selv?

Anonymkode: 3d231...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ønsker du ikke oppdra en mann som kan ta vare på seg selv? Nå holder du han i såkalt ‘arrested development’ hvor han sannsynligvis hadde slitt med både økonomi og vedlikehold av seg selv/bolig den dagen han flytter ut. For ikke å snakke om lasten en potensiell samboer vil kjenne på da det er sannsynlig at han faller tilbake til gamle uvaner når han har fått holdt på slik så lenge. 
Vet dette høres noe angripende ut, men det er velmente råd❤️ Han må vokse opp, og du må hjelpe han med dette ved å sette normale grenser. 

Jeg ville satt opp matbudsjett som han betaler halve av, samt. Oversikt over andre regninger han nå slipper unna så han i alle fall ser hvilke kostnader som finnes (diverse regninger, forsikringer). I tillegg 5000,- for leie/bo, det er som regel godt under snittet. Er han i full jobb han har fint råd til dette + sparing. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kastet ut min sønn da han var ferdig å studere, som 22 åring. Selv hadde han ingen planer om å flytte ut. 

At han måtte ut var veldig sunt både for ham og meg. I dag bor han i nærområdet og vi har et godt forhold.

Anonymkode: ac765...b03

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...