Gå til innhold

Er det egentlig greit å eksponere barn i sårbare situasjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nå sett alle de 8 episodene av Barnesykehuset på NRK TV, og stiller spørsmål til hvor grensen går når det gjelder å eksponere småbarn i sårbare situasjoner. Mange av disse barna har jo ikke selv sagt ja til å delta i programmet. Hvor er privatlivet til disse barna? Skal ikke de få lov til å bære sin egen historie? Det er forskjell på ungdommer på 16-17 år som er helsemessig myndig, og barn som er 0-10 år. Vi får ikke bare delta på før og etterkontroller, men også under selve operasjonen der de ligger der uten å vite at de blir filmet. Samt at de blir filmet ikke lenge etter operasjonen.

Tenk å være 2 år og hele Norge får innblikk i hvilken diagnose man har, hvorfor man er på sykehuset, og ser en i sårbare situasjoner som på et operasjonsbord eller rett etter en operasjon. Eller babyer som nettopp er født. Er det nødvendig å filme de rett etter at de er født? Eller under operasjon? Dette er ikke noe som bare kan slettes etter at de når en viss alder, da NRK har rettighetene på serien. 

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg selv har vært mye på sykehus som barn, og ville ikke ha likt at min historie blir delt uten min tillattelse. Samtidig tenker jeg på den digitale teknologien med KI, der bilder og videoer av barn kan misbrukes.

https://tv.nrk.no/serie/barnesykehuset

Anonymkode: c4643...b6b

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg selv har vært mye på sykehus som barn, og ville ikke ha likt at min historie blir delt uten min tillattelse. 

Så fint at dine foreldre ikke deltok i en slik serie, da.

Anonymkode: f28c4...795

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Samtidig tenker jeg på den digitale teknologien med KI, der bilder og videoer av barn kan misbrukes.

Jeg er enig i betraktningene rundt deling av barn i sårbare situasjoner, men ikke dette. Nettopp når KI og bildemanipulasjon er så vanlig vil vi få høyere terskel for å ta alt for god fisk. Alle vet at sjokkerende bilder sannsynligvis er KI-generert eller deepfake, så hvis du vil leve helt risikofritt på det området må du sørge for at det ikke finnes bilder av deg noe som helst sted. Så denne bekymringen deler jeg ikke. Det andre derimot... ja, sannsynligvis vil barna ikke lide noen nød av å ha vært eksponert på TV for mange år siden. Men foreldrene kan ikke vite det sikkert. Jeg ville selv hatt store betenkeligheter med å la mine barn være med.

Anonymkode: dbfdb...206

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett alle episodene, og syns det er jo svært gode avveininger på hva de viser. De viser ganske ufarlige ting (fjerne mandler, åpne tett nese, fikse en sene) eller ting der man uansett vil se at barnet har vært sykt (hjernesvulst, ekstrem prematur, rullestol pga ryggmargsbrokk, hudtransplantasjon). De viser også svært lite fra operasjon, primært de ansatte eller et kort bilde av et sovende barn, noen få bilder fra operasjonen som ikke er belastende for barnet på et senere tidspunkt. Alle er dekket til, ingen er blottlagt. Reagerer du på dette vil jeg primært si at du ikke aner hva de kunne vist, og hva som faktisk er valgt vekk. For de av oss som vet det forstår også hvor mye som er valgt vekk, og hvor ufattelig lite som vises. Og det som vises er helt greit. De viser ikke det som er svært privat innen plastikkirurgien som f.eks hypospadi. De fleste deler mer om ungene på SoMe enn det som ble vist om barna på tv. De aller fleste vil ikke assosieres med denne serien senere, og om man vet at gutten på tre år har fjernet mandlene så er det ikke voldsomt sensitiv informasjon. De viser ingen barn som gråter når de legges i narkose f.eks, ingen er blottlagt, barna er godt ivaretatt. 

Jeg syns derimot serien på ypperlig vis får frem at et sykt barn kan påvirke hele familien, at små ting som virker puslete kan være viktig å gjøre noe med, at lange ventelister er fortvilende, konsekvenser av at folk ikke følger instruksjoner så timen bli avlyst, avveining mellom pasienter for å operere det mest akutte først, at en fødsel fort kan gå fra fin til akutt selv på syvende barnet, og hvordan man jobber med familier der barn dør. Syns også det vises hvordan de ansatte er glad i jobben sin, viser omsorg, gir behandling, bryr seg om pasientene og jobber for å gi best mulig behandling på knappe marginer. At de gjør alt de kan for å redde liv selv om det kan gi skade og utfallet er usikkert. 

Hvis du er bekymret for eksponering av barn bør du heller rette blikket ditt mot mammabloggere og Løvemammaene spesielt. Der deler hele journaler, besøk hos lege, psykolog, fysio og hele sykehusopphold (blottlagte barn, nakne barn som stelles, gråtende barn, barn som kaster opp eller tisser seg ut, utagering ect), alt av medisiner barnet går på og hvordan søsken reagerer. De utleverer barn negativt, NRK-serien gjør ikke dette. 

Anonymkode: 72e10...fee

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også vært mye på sykehus og hadde ikke hatt noe problem med at lignende episoder som det som blir vist på Barnesykehuset ble filmet og vist andre. I tillegg, som et kronisk sykt barn med mange sykehusopphold, undersøkelser og behandlinger ville jeg satt ekstremt stor pris på å selv få se andre barn gå gjennom det jeg hadde foran meg. Hvordan skal vi formidle kunnskap og erfaring eller skape samhold for foreldre med syke barn eller de som selv er syke hvis man aldri skulle kunne vise noe som helst av sårbare situasjoner? Så lenge det gjøres på en god måte må vi også se bittelitt lenger enn egen nesetipp og ha forståelse for at dette er verdifullt. Sykdom og sykehus skal ikke skjules. 

Anonymkode: 73818...071

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hva skjedde egentlig med fingertuppene til den babyen? Hva gjorde hun legen galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MalloryK skrev (28 minutter siden):

Hva skjedde egentlig med fingertuppene til den babyen? Hva gjorde hun legen galt?

Babyen fikk en arteriekran (som intravenøs bare i en arterie istedenfor en vene), for å kunne overvåkes tettere. Siden blodårene på så små babyer er bare litt større enn en sytråd, gikk arterien tett, og barnet fikk ikke nok oksygenrikt blod til fingrene. Det er en kjent risiko med arteriekran. Ofte/som regel går det nok blod i den andre arterien til hånden slik at fingrene har det bra, men tydeligvis ikke her. Så legen gjorde ikke nødvendigvis noe galt, det var kanskje bare uflaks. Men uten arteriekranen hadde ikke baby mistet fingrene. Det som kan diskuteres er hvor nødvendig det var med arteriekran, men det er en risiko-nytte-vurdering som må tas der og da, og som man ikke vet svaret på før senere. 

Anonymkode: ed28c...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håper det du sier er riktig, for det var lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg ser ikkje på dette. Eg synes ikkje det er greitt. 

Anonymkode: 6c706...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne aldri selv deltatt på noe slikt, men jeg har troen på åpenhet.

De viser alle sider av livet, OGSÅ de sårbare.

Jeg hadde selv en sjelden sykdom. Jeg fant mye trøst i å lese artikler og intervjuer med andre som hadde det samme.

Jeg vokste opp i en tid og sted hvor sykdom ikke skulle snakkes om. Så alle måtte deale med det på egenhånd. Demens feks. Tenk så annerledes det er nå som det snakkes om. Både om sykdommen og hvordan det er for pårørende. Demenskoret feks

Anonymkode: 34c0d...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener dette normaliserer den problematiske eksponeringen influensere bedriver. Folk klarer gjerne ikke skille mellom de to.

Synes for øvrig serien "Mina og meg" er forkastelig også. Drive å dra med seg et barnehagebarn på ekspedisjoner på denne måten er helt ugreit. Ikke overraskende at TV2 har det i sin portefølje, så mange millioner de har kastet etter ræva til Sophie Elise (pun intended). 

Anonymkode: cfe16...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten en annen tråd vi kan snakke om denne serien? Siden denne tittelen er kun om noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I motsetning til feks influencere så ser man i denne serien barnet på sykehus, men uten å få vite alt mulig annet. Influencere deler ofte ekstremt mye av barna deres, alt fra bursdagsgaver, klær, sko og bruker ofte barn i reklame. Jeg synes serien er god på å dele aktuelle utfordringer, samtidig som man heller ikke ser de mest sårbare scenene. 

Anonymkode: 353a8...def

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 5.15):

Jeg har nå sett alle de 8 episodene av Barnesykehuset på NRK TV, og stiller spørsmål til hvor grensen går når det gjelder å eksponere småbarn i sårbare situasjoner. Mange av disse barna har jo ikke selv sagt ja til å delta i programmet. Hvor er privatlivet til disse barna? Skal ikke de få lov til å bære sin egen historie? Det er forskjell på ungdommer på 16-17 år som er helsemessig myndig, og barn som er 0-10 år. Vi får ikke bare delta på før og etterkontroller, men også under selve operasjonen der de ligger der uten å vite at de blir filmet. Samt at de blir filmet ikke lenge etter operasjonen.

Tenk å være 2 år og hele Norge får innblikk i hvilken diagnose man har, hvorfor man er på sykehuset, og ser en i sårbare situasjoner som på et operasjonsbord eller rett etter en operasjon. Eller babyer som nettopp er født. Er det nødvendig å filme de rett etter at de er født? Eller under operasjon? Dette er ikke noe som bare kan slettes etter at de når en viss alder, da NRK har rettighetene på serien. 

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg selv har vært mye på sykehus som barn, og ville ikke ha likt at min historie blir delt uten min tillattelse. Samtidig tenker jeg på den digitale teknologien med KI, der bilder og videoer av barn kan misbrukes.

https://tv.nrk.no/serie/barnesykehuset

Nå filmes ingen i denne serien uten samtykk. Foreldrene samtykker på barnas vegne, men du har rett i at barna er fratatt all mulig mulighet til å samtykke i å bli filmet i de aktuelle situasjonene. 
Samtiidg er det viktig at mennesker utenfor sykehus, og dem som aldri er på sykehus får ett innblikk i hva som skjer og hvordan vurderinger blir gjort på et sykehus. 
Jeg tenker spesielt på den lille babyen og hennes kamp for å overleve. For henne kan det være fint å se og høre hvordan hun ble ivaretatt da hun var på sykehuset. Samtidig vet vi ikke om hun vil like at alle andre ser hva hun har vært igjennom, dog kan kanskje noen ved å se nettopp disse smås kamper for å overleve og helsepersonells kjærlige omsorg for å hjelpe dem bidra til en større forståelse. 
Bruker ikke navn fordi hun skal unngå senere i livet å google navnet sitt og få denne tråden opp. 
Her er en god del avveininger både for og i mot å se på serien. Jeg har lest en del om hvordan innspillingene ble gjort og har derfor et litt bredere vurderingsgrunnlag enn dem som bare har sett serien. 

Anonymkode: 94fc9...343

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Babyen fikk en arteriekran (som intravenøs bare i en arterie istedenfor en vene), for å kunne overvåkes tettere. Siden blodårene på så små babyer er bare litt større enn en sytråd, gikk arterien tett, og barnet fikk ikke nok oksygenrikt blod til fingrene. Det er en kjent risiko med arteriekran. Ofte/som regel går det nok blod i den andre arterien til hånden slik at fingrene har det bra, men tydeligvis ikke her. Så legen gjorde ikke nødvendigvis noe galt, det var kanskje bare uflaks. Men uten arteriekranen hadde ikke baby mistet fingrene. Det som kan diskuteres er hvor nødvendig det var med arteriekran, men det er en risiko-nytte-vurdering som må tas der og da, og som man ikke vet svaret på før senere. 

Anonymkode: ed28c...bd2

Den danske legen sier klart og tydelig at hadde hun ikke gjor det hun gjorde så hadde babyen dødd. Da er det å miste fingertuppene en liten sak i den store sammenhengen, selv om det å miste fingertuppene på en hel hånd ikke er en bagatell. 

Senere når de kommer til kontroll, gir legen beskjed til foreldrene at de må søke NPE for skaden legen påførte babyen. Legen er og klar på at det er legen som har påført babyen skaden, men uten prosedyren som ført til skaden, vill de mistet babyen. 
Akkurat denne samtalen står det stor respekt av. En legen som så ærlig og åpent, på kamera, er klar på sine feil det er sjelden vare. 

Anonymkode: 94fc9...343

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...