AnonymBruker Skrevet 10. mars #21 Del Skrevet 10. mars Flintis skrev (47 minutter siden): Det var hyggelig med ol og vi kan sikkert søke, kanskje gjøre det noe rimeligere, omtrent som på Lillehammer. Ble vist 10 ganger dyrere i 98 om jeg husker riktig. Det blir vel først i 34 det kan bli. I 2034 er det Salt Lake City som er arrangør; 2038 er første mulighet for Norge, og da har det gått 44 år siden Lillehammer-OL; lenger tid enn fra Oslo i 1952 til Lillehammer. De som fyller 50 da, var bare 6 år i 1994; med andre ord vil det bare være folk i 60-årene som husker Lillehammer, og store deler av landets befolkning har aldri opplevd et OL på hjemmebane. Hvis man hadde et OL i Tromsø med en storslått premieutdeling på Svalbard på slutten, ville det være spektakulært i forhold til reklameverdien for Norge som nasjon; hele verden ville la seg imponere av den uberørte naturen vår, og turistene ville strømme til. Anonymkode: 90a94...eeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 10. mars #22 Del Skrevet 10. mars Håper aldri. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. mars #23 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjekk hvor mye man gir i bistand til land godt kjent for korrupsjon, og regn ut hva man kunne ha fått til i Norge med disse beløpene. Da kunne man like gjerne hatt en folkefest med OL; nei, pengene går uansett ikke til skoler eller sykehus; de havner i et stort sluk der smilende politikere deler ut sjekker med mange tall i øst og vest samtidig som man skal spare seg til fant i Norge. Anonymkode: 90a94...eeb Du mener det er like greit å bruke pengene på et sportsarrangement enn å hjelpe andre land i krig og katastrofe? Artig menneskesyn. Jeg var en av dem som elsket OL på Lillehammer, som kjente nasjonalfølelsen boble og inntil for ti år siden ønsket jeg meg sterkt et nytt OL på norsk jord. Så har verden forandret seg, verdensøkonomien har forandret seg og sporten har forandret seg. Det handler om korrupsjon, avsindig pengebruk og voldsomme miljøkonsekvenser. Nei. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 10. mars #24 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 1.03): Mye taler fortsatt mot, men to forhold kan gjøre et nytt OL på norsk jord mer aktuelt enn på lenge. Debatten bør reises igjen. Hele kronikken er tullete. - VM i nordiske grener er som et kretsløp sett opp mot et OL - Været under VM viser at klimaet i bebygde områder i Norge ikke lenger ligger til rette for vintersport. -OL-arrangementer går i økende grad til korrupte regimer og dette forteller alt om (u)kulturen i IOC. Vår felleskasse skal ikke brukes til å smøre pamper i IOC i konkurranse med Kina, Saudi, Russland og USA. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 10. mars #25 Del Skrevet 10. mars (endret) Husker godt Lillehammer- OL som nesten 8-åring. Det var magisk. Nå kan det tidligst bli OL i Norge i 2038, da jeg er 52 om jeg lever. Tror ikke det er like kul opplevelse som voksen, så for min del er det viktigst at jeg fikk oppleve et OL i Norge som barn. Tror uansett ikke det hadde blitt like bra som Lillehammer. Nå er jo alt bare pomp, prakt og woke. Vi hadde vel ikke kunnet vise noe av vår kultur på åpningsseremonien, da hadde vi vel blitt stemplet som rasister. Endret 10. mars av Nowayback Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #26 Del Skrevet 10. mars Nå som Norge er avslørt som en ledende dopingnasjon er det lite sannsynlig at vi får oppleve internasjonale mesterskap på norsk jord de neste tiårene. Det synes også trolig at Norge vil utestenges fra all idrett i hvert fall 20 års tid, evt lenger, Anonymkode: 8a10a...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #27 Del Skrevet 11. mars Kålrota skrev (19 timer siden): Du mener det er like greit å bruke pengene på et sportsarrangement enn å hjelpe andre land i krig og katastrofe? Artig menneskesyn. Jeg var en av dem som elsket OL på Lillehammer, som kjente nasjonalfølelsen boble og inntil for ti år siden ønsket jeg meg sterkt et nytt OL på norsk jord. Så har verden forandret seg, verdensøkonomien har forandret seg og sporten har forandret seg. Det handler om korrupsjon, avsindig pengebruk og voldsomme miljøkonsekvenser. Nei. Hvis man er så naiv at man tror at penger gitt til korrupte regimer er "hjelp", burde man våkne opp, og innse hvordan virkeligheten faktisk ser ut. Det Norge "hjelper til" med sin bistand, er å opprettholde korrupsjonen, som kan være svært omfattende og gjennomsyre et land på alle plan; det er en grunn til at Afrika, som i utgangspunktet er et rikt kontinent med store ressurser, er der de er idag, preget av store mengder våpen i omløp og regionale konflikter. Da hadde bruk av pengene på et norsk OL og en stor folkefest vært en langt bedre investering. Anonymkode: 90a94...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #28 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå som Norge er avslørt som en ledende dopingnasjon er det lite sannsynlig at vi får oppleve internasjonale mesterskap på norsk jord de neste tiårene. Det synes også trolig at Norge vil utestenges fra all idrett i hvert fall 20 års tid, evt lenger, Anonymkode: 8a10a...960 Og nettopp derfor burde Norge arrangere et fantastisk OL for å reparere omdømmet sitt som vintersportsnasjon, og vise fram ekte, sunn norsk idrettsglede. Anonymkode: 90a94...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #29 Del Skrevet 11. mars GlitrendeSjokolade skrev (På 4.3.2025 den 1.56): Det hadde vært kult med OL i Norge. Det var i 1994, men jeg kan ikke huske noe fra når det gikk på tv. Var bare 4 år da. No shit 🙄 Anonymkode: 1eb4e...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #30 Del Skrevet 11. mars Det store spørsmålet er hvilken norsk by som burde få arrangere OL, og etter min mening er det ingen som overgår Tromsø hvis man skal lage en folkefest med sjel som vil bli husket i lang tid framover. Lillehammer og Oslo er ingenting i forhold til Nordens Paris. Anonymkode: 90a94...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #31 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis man er så naiv at man tror at penger gitt til korrupte regimer er "hjelp", burde man våkne opp, og innse hvordan virkeligheten faktisk ser ut. Det Norge "hjelper til" med sin bistand, er å opprettholde korrupsjonen, som kan være svært omfattende og gjennomsyre et land på alle plan; det er en grunn til at Afrika, som i utgangspunktet er et rikt kontinent med store ressurser, er der de er idag, preget av store mengder våpen i omløp og regionale konflikter. Da hadde bruk av pengene på et norsk OL og en stor folkefest vært en langt bedre investering. Anonymkode: 90a94...eeb Wow. Noe så kunnskapsløst er det lenge siden jeg har lest. Anonymkode: 72487...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #32 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det store spørsmålet er hvilken norsk by som burde få arrangere OL, og etter min mening er det ingen som overgår Tromsø hvis man skal lage en folkefest med sjel som vil bli husket i lang tid framover. Lillehammer og Oslo er ingenting i forhold til Nordens Paris. Anonymkode: 90a94...eeb Hvordan i alle dager skal folk komme seg til Tromsø? Den nye flyplassen er allerede for liten, og Nord-Norgebanen kommer til å koste 30 ganger prisen for et OL. Anonymkode: 98f7d...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 12. mars #33 Del Skrevet 12. mars Det kan tenkes at vinter ol forsvinner. Norge er nesten det eneste skilandet, og med hoppdressjuksinga så falt vinteridretten ned til mindre interessant nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 12. mars #34 Del Skrevet 12. mars Vi trenger virkelig ikke et nytt OL i Norge. Pengene bør brukes på mer fornuftige og nødvendige ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. mars #35 Del Skrevet 16. mars Forhåpentligvis aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #36 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 1.49): Så synd. Vil du ikke ha en stor folkefest der man vifter med norske flagg, alle er opptatt av OL, og hele verden ser på Norge? "The best Olympic Winter Games ever!" sa Juan Antonio Samaranch. Tenk det; Norge har hatt de beste vinterlekene noen sinne. Anonymkode: 90a94...eeb Dette var noe han sa etter hvert OL. Nowayback skrev (På 10.3.2025 den 22.31): Husker godt Lillehammer- OL som nesten 8-åring. Det var magisk. Nå kan det tidligst bli OL i Norge i 2038, da jeg er 52 om jeg lever. Tror ikke det er like kul opplevelse som voksen, så for min del er det viktigst at jeg fikk oppleve et OL i Norge som barn. Tror uansett ikke det hadde blitt like bra som Lillehammer. Nå er jo alt bare pomp, prakt og woke. Vi hadde vel ikke kunnet vise noe av vår kultur på åpningsseremonien, da hadde vi vel blitt stemplet som rasister. Tror noe som også er viktig å huske på er at da vi hadde Lillehammer OL så hadde vi nettopp hatt flere år med nedgangstider. Vi hadde hatt boligboble hvor mange hadde mistet boligen sin og vi hadde historisk høy arbeidsledighet og rente. 1994 var vel omtrent da boligprisene var på bunnen. Da betydde nok OL ekstra mye. Det var "brød og sirkus for folket" som trengte brød og sirkus. Og etter OL så fikk Norge en ekstrem økonomisk vekst i mange tiår. OL ble på en måte vendepunktet. Tror også vi fikk mer sympati fra utladet da vi var en "liten nasjon med sine egne problemer" i stedet for nå som vi er "verdens rikeste land". Folk liker å heie frem en underdog. 4 år tidligere i OL 1988 hadde Norge tatt 0 gullmedaljer og var nummer 12 av totalt 17 deltakerland i medaljeoversikten. I 1994 får vi 10 gullmedaljer og eneste landet som slår oss på medaljeoversikten er Russland. Anonymkode: a4fe9...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #37 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var noe han sa etter hvert OL. Tror noe som også er viktig å huske på er at da vi hadde Lillehammer OL så hadde vi nettopp hatt flere år med nedgangstider. Vi hadde hatt boligboble hvor mange hadde mistet boligen sin og vi hadde historisk høy arbeidsledighet og rente. 1994 var vel omtrent da boligprisene var på bunnen. Da betydde nok OL ekstra mye. Det var "brød og sirkus for folket" som trengte brød og sirkus. Og etter OL så fikk Norge en ekstrem økonomisk vekst i mange tiår. OL ble på en måte vendepunktet. Tror også vi fikk mer sympati fra utladet da vi var en "liten nasjon med sine egne problemer" i stedet for nå som vi er "verdens rikeste land". Folk liker å heie frem en underdog. 4 år tidligere i OL 1988 hadde Norge tatt 0 gullmedaljer og var nummer 12 av totalt 17 deltakerland i medaljeoversikten. I 1994 får vi 10 gullmedaljer og eneste landet som slår oss på medaljeoversikten er Russland. Anonymkode: a4fe9...7bc Edit: Skulle stått 6 år tidligere. Var OL i 1992 også. Anonymkode: a4fe9...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå