AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Ønsker gjerne svar fra både dere som har fremfall og ikke har det. Når jeg står oppreist, kjenner jeg at noe dekker åpningen i skjeden på en annen måte enn når jeg ligger. Når jeg ligger kjennes alt normalt ut, men samtidig tror jeg ikke at jeg har kjent i skjeden min når jeg står (som jeg kan huske). Spørsmålet til dere som ikke har fremfall: kjennes skjeden deres lik ut innvendig når dere står og når dere ligger? Til dere som har fremfall: kjennes det ut som åpning blir dekket av noe når dere står? Er den delen mot magen som kjennes ut som den er falt ned når jeg står. Anonymkode: 846da...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Jeg har ikke fremfall og hos meg kjennes det likt ut uansett om jeg sitter, ligger eller står. Hvordan kjennes det ut når du er på do? Søstra mi har fremfall og hos henne kjennes det mest når hun sitter på do, da tyter det rett og slett litt ut av henne. Anonymkode: b8aff...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Jeg har ikke dette, og må innrømme jeg aldri har hørt om det heller. Kjenner meg forøvrig ikke igjen i beskrivelsene dine av at det kjennes forskjellig når du ligger og når du står, hvis det hjelper noe. Men er dette noe du har pratet med gynekolog om? Tenker jeg hadde begynt der om jeg hadde denne bekymringen Anonymkode: ed65a...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke fremfall og hos meg kjennes det likt ut uansett om jeg sitter, ligger eller står. Hvordan kjennes det ut når du er på do? Søstra mi har fremfall og hos henne kjennes det mest når hun sitter på do, da tyter det rett og slett litt ut av henne. Anonymkode: b8aff...b25 Kjennes det likt ut om du prøver å ta en fing inni uansett? Jeg har født for 6 uker siden og i begynnelsen kjentes det veldig ut som noe var «feil», spesielt når jeg var på do. Hadde også tyngdefølelse som nå er blitt litt bedre. Tror jeg må bestille meg en gynekolog time men har lest at de sjekker dette når man ligger i stol og at da går fremfallet tilbake (når man ligger) Har søsteren din fått tilbud om operasjon eller har hun noen plager? Anonymkode: 846da...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke dette, og må innrømme jeg aldri har hørt om det heller. Kjenner meg forøvrig ikke igjen i beskrivelsene dine av at det kjennes forskjellig når du ligger og når du står, hvis det hjelper noe. Men er dette noe du har pratet med gynekolog om? Tenker jeg hadde begynt der om jeg hadde denne bekymringen Anonymkode: ed65a...9fe Ja skal bestille meg en gynekologtime tror jeg, skikkelig irriterende at underlivet blir ødelagt men heldigvis ferdig med barn nå så kanskje operasjon er mulig om det er ille 😣 Anonymkode: 846da...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjennes det likt ut om du prøver å ta en fing inni uansett? Jeg har født for 6 uker siden og i begynnelsen kjentes det veldig ut som noe var «feil», spesielt når jeg var på do. Hadde også tyngdefølelse som nå er blitt litt bedre. Tror jeg må bestille meg en gynekolog time men har lest at de sjekker dette når man ligger i stol og at da går fremfallet tilbake (når man ligger) Har søsteren din fått tilbud om operasjon eller har hun noen plager? Anonymkode: 846da...db3 Søsteren min skal opereres. Har ikke helt satt meg inn i det, men ett eller annet om en ring som skal feste opp livmoren igjen? For min del så kjentes alt der nede merkelig ut 6 uker etter fødsel. Var jo på 6 ukers kontroll med gu og det var helt forferdelig. Uaktuelt for meg den gang da å prøve å kjenne etter noe som helst da alt bare var vondt og anderledes. Men nå flere år etter forrige fødsel så kjennes det ikke helt likt ut når jeg tar inn en finger. Når jeg sitter på do kjennes veggene veldig myke ut, når jeg ligger på rygg kjennes veggene medium myke ut, mens når jeg står så kjennes de ganske stramme ut. Men uansett stilling så kjennes det ut som om veggene "henger fast og sitter der de skal", hvis det gir mening? På gu vil jeg tro at de utfører undersøkelsen i gu stol ja, og i mitt hode så vil jo livmoren falle mer på riktig plass da, sånn som du sier. Men samtidig så vil jeg jo tro at det vet gynekologen og at hun derfor har en eller annen metode for å finne ut om alt er som det skal. Lykke til ❤️ Anonymkode: b8aff...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Fremfallet går som regel tilbake når man ligger. Det er en del av grunnen til at veldig mange gynekologer ikke klarer å diagnostisere fremfall. Anonymkode: 8dea1...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Hei TS! Jeg har fremfall på skjedeveggene, to stk. Du kan ha fremfall på 3-4 forskjellige steder/organer så det kan føles ulikt for hvert sted. Vet ikke om du har født for litt eller lenge siden, men om det er nylig så kan dette gå tilbake av seg selv. Noen damer trenger bare litt lenger tid for at det strammer tilbake. Om du har bakre skjedevegg (endetarm) så vil du som regel føle på at du ikke kan tømme tarmen ordentlig uten å støtte perenium/trykke bakre skjedeveggen ut. Det kan kjennes ut som en tampong ikke er satt riktig. Dette form for fremfall er for mange litt lettere å se selv om det er mildt da "kulen" er lenger ned enn f.eks blære. Om du har blære, så kan det hende du ikke har noen symptomer i det hele tatt ved mildt tilfelle slik som jeg. Litt "daffen" vegg istedenfor. Men om du har litt høyere grad, så vil du se en kul foran. Dette kan gjøre at du ikke før tømt blære ordentlig, at du drypper litt etter å ha vært på toalettet, kjenner tyngde i underlivet eller tampongfølelsen. Blære fremfall kan respondere godt til knipeøvelser (hvorav tarmen er mer en skade og vil ikke gå tilbake så veldig, men har best prognoser på operasjon). Er vanlig at når du står så kan du enten se veggene bule innover (mildt) eller at du rett og slett ser en eller to klumper som dekker inngangen (moderat). Legger du deg ned eller står i "doggy" under sex på vil fremfallet skydde banen, så sex osv skal egentlig gå fint ved mindre du har andre plager. Det tyter ingenting ut hos meg hverken på do eller når jeg går, så trenger ikke være det du finner bilder av på google osv. Fremfall graderes av hvor mye den beveger seg når du trykker. Så et mildt et vil ikke nødvendigvis flytte på seg mye, og kan være vanskelig å diagnostisere selv. Om det er fremfall av livmor du lurer på så har jeg dessverre ingen info da jeg ikke har dette selv. Men er vel den som er mest vanlig rett etter fødsel tror jeg. Jeg ville uansett sjekket det hos gynekolog da de kan gi deg tips til hvordan leve best mulig med det, øvelser osv. frem til/om du ønsker operasjon Anonymkode: c7a8e...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppiluppi84 Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Du må bestille deg time hos en fysioterapeut som er spesialist på kvinnehelse. Du søker deg frem til hvem det er der du bor. Det blir nok første behandling gynekolog vil anbefale uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå