AnonymBruker Skrevet 3. mars #1 Del Skrevet 3. mars Kjenner et par som er virkelig syke, med funksjonsnivå på linje med min bestemor på snart 100. De sliter veldig med å få gjennom trygd, og har ventet lenge på avklaring. Jeg har egentlig alltid tenkt at jeg betaler skatten min med glede, da den gir oss alle et sikkerhetsnett. Men har på følelsen at de beste dagene for velferdssystemet vårt er over Anonymkode: 83cdd...ea1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Del Skrevet 3. mars Nei Anonymkode: ceb55...3f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 3. mars #3 Del Skrevet 3. mars Til slutt vil så mange være på trygd at nivået vil bli redusert kraftig. Det er bare oljepengene som smører dagens system 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #4 Del Skrevet 3. mars Nei. Jeg tror det vil komme noen innstramminger, primært knyttet til sykelønnsordningen og yngre uføre. Anonymkode: 3373d...147 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 3. mars #5 Del Skrevet 3. mars Er det bare jeg som ser rødt av karensdager? Vi som har maks 1-2 egenmeldingsdaher i året, hvorfor skal vi straffes når vi må legge inn årene en dag? Håper jo ellers at trygdeordningene bedtår, men kanskje enda bedre kontroll på at de går til dem som trenger det? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #6 Del Skrevet 3. mars Det er vel allerede blitt vanskeligere å få ung uføre. Er for at syke og uføre skal få hjelp. Men mange som får støtte fra Nav kunne vært i arbeid . Anonymkode: 0afa6...55e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 3. mars #7 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel allerede blitt vanskeligere å få ung uføre. Er for at syke og uføre skal få hjelp. Men mange som får støtte fra Nav kunne vært i arbeid . Anonymkode: 0afa6...55e Men hvorfor skal de unge straffes? Er vel ingen som fortjener trygd mer enn de som er syke før de kommer inn i voksenlivet. Moren min sier alltid at hun er så skuffet over sin generasjon. De rundt 60. De har fått alle fordelene, og tenker kun på seg selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Del Skrevet 3. mars Hengebuksvinet skrev (2 minutter siden): Men hvorfor skal de unge straffes? Er vel ingen som fortjener trygd mer enn de som er syke før de kommer inn i voksenlivet. Moren min sier alltid at hun er så skuffet over sin generasjon. De rundt 60. De har fått alle fordelene, og tenker kun på seg selv. Litt av en generalisering din mor bedriver 😳 Jeg kjenner mange som er i den alderen og eldre som er oppriktig interessert i å skape positive endringer. Men det var en avsporing. Anonymkode: c0285...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Del Skrevet 3. mars Ordningene vil bestå, men forskjellene vil øke eksponensielt. Middels og høye lønninger vil øke prosentvis mer enn trygdeordninger etc. Anonymkode: 9c127...ac4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #10 Del Skrevet 3. mars Hengebuksvinet skrev (1 minutt siden): Men hvorfor skal de unge straffes? Er vel ingen som fortjener trygd mer enn de som er syke før de kommer inn i voksenlivet. Moren min sier alltid at hun er så skuffet over sin generasjon. De rundt 60. De har fått alle fordelene, og tenker kun på seg selv. Jeg mener at de som er syke skal få hjelp uansett alder. Men folk som utnytter systemet ødelegger for andre. Anonymkode: 0afa6...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #11 Del Skrevet 3. mars Hengebuksvinet skrev (8 minutter siden): Er det bare jeg som ser rødt av karensdager? Vi som har maks 1-2 egenmeldingsdaher i året, hvorfor skal vi straffes når vi må legge inn årene en dag? Håper jo ellers at trygdeordningene bedtår, men kanskje enda bedre kontroll på at de går til dem som trenger det? Karensdager er også en straff av kronisk syke som likevel prøver å stå i jobb så mye som mulig! Det er vel ikke min feil at jeg blant annet lider av migrene. Hvorfor skal jeg straffes for at jeg jobber og bidrar til samfunnet så mye som jeg klarer, men dessverre har en del fravær og faktisk er veldig syk når jeg er borte fra jobb? Karensdager er en ordning som fungerer svært dårlig. Da ville jeg heller strammet inn på egenmeldings ordningen slik at folk må ha sykemelding eller at man har legeerklæring for kronisk sykdom som gjør at man kan benytte noe mer enn så og så mange egenmeldingsdager ila et år. Anonymkode: b9fda...c41 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #12 Del Skrevet 3. mars Hengebuksvinet skrev (4 minutter siden): Men hvorfor skal de unge straffes? Er vel ingen som fortjener trygd mer enn de som er syke før de kommer inn i voksenlivet. Moren min sier alltid at hun er så skuffet over sin generasjon. De rundt 60. De har fått alle fordelene, og tenker kun på seg selv. Nå er det vel de som er mer enn 60 - dvs etterkrigsbarna - type 1945-1955 som virkelig har fått full uttelling for det meste. Etter pensjonsreformen, så har pensjon blitt vesentlig dårligere. Jeg er 66-modell, når jeg startet å jobbe, var det de 20 beste år av 40 som var grunnlag for pensjon. Ble du ufør, ble fremtidige pensjonspoeng regnet som snitt av de tre siste årene. Jeg har ikke full kontroll på hvordan pensjonen min vil bli, men vesentlig mindre enn mor - som er generasjon over. Anonymkode: b9881...c72 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #13 Del Skrevet 3. mars Ser ikke en eneste god grunn til at trygdeordningene våre skal bikke under i nær framtid. Ingen grunn til å krisemaksimere. Norge AS går som det aldri før har gjort. Økonomien suser oppover. Og der er plenty av sparemuligheter i budsjettet om man ellers bare vil. Trygdeordningene er siste i rekka som kommer til å bikke under, for den må vi faktisk ha. Ellers går også arbeidslinja dunken. Aldri glem sirkulærøkonomien som trygdeordningene gir. Det er mange arbeidsplasser som holdes oppe pga stønadsmottakere har kjøpekraft. Anonymkode: 2df57...ab4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #14 Del Skrevet 3. mars Jeg tror ikke på karensdager, men 80% utbetalt lønn ved sykdom. I Sverige ses dette på som et privilege, så vi aner ikke hvor bortskjemte vi er. Anonymkode: 20b3d...724 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #15 Del Skrevet 3. mars Jeg skulle ønske det ble gjort noe med unge uføre og andre unge som er utenfor jobb eller utdanning. Andelen unge uten noe å gå til har økt noe voldsomt- det er jo ikke sånn at unge er sykere nå enn før, så her er det noe galt. De unge er også de som skal jobbe og gi inntekter langt fram i tid, så vi har ikke råd til å la en så stor andel av årskullene slippe arbeid. I deler av landet er det opp mot 10 prosent. Hvordan vi skal få flere med har jeg ikke noe godt svar på - tar gjerne i mot forslag 😊 Anonymkode: 33771...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #16 Del Skrevet 3. mars Jeg tror det vil bli store problemer om vi tar bort alderspensjon, foreldrepenger og stønader. Da får vi et samfunn ingen av oss er forberedt på. Anonymkode: 321b7...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #17 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Karensdager er også en straff av kronisk syke som likevel prøver å stå i jobb så mye som mulig! Det er vel ikke min feil at jeg blant annet lider av migrene. Hvorfor skal jeg straffes for at jeg jobber og bidrar til samfunnet så mye som jeg klarer, men dessverre har en del fravær og faktisk er veldig syk når jeg er borte fra jobb? Karensdager er en ordning som fungerer svært dårlig. Da ville jeg heller strammet inn på egenmeldings ordningen slik at folk må ha sykemelding eller at man har legeerklæring for kronisk sykdom som gjør at man kan benytte noe mer enn så og så mange egenmeldingsdager ila et år. Anonymkode: b9fda...c41 Er du kroniker vil arbg slippe unna å betale for mer enn så og så mange dager i året, resten tar staten. Vil nok enda være unntak for kronikkere. Er for katantens dager, men mener at de med øavtlønnsyrker bør skånes Anonymkode: 7652a...24b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Karensdager er også en straff av kronisk syke som likevel prøver å stå i jobb så mye som mulig! Det er vel ikke min feil at jeg blant annet lider av migrene. Hvorfor skal jeg straffes for at jeg jobber og bidrar til samfunnet så mye som jeg klarer, men dessverre har en del fravær og faktisk er veldig syk når jeg er borte fra jobb? Karensdager er en ordning som fungerer svært dårlig. Da ville jeg heller strammet inn på egenmeldings ordningen slik at folk må ha sykemelding eller at man har legeerklæring for kronisk sykdom som gjør at man kan benytte noe mer enn så og så mange egenmeldingsdager ila et år. Anonymkode: b9fda...c41 Karensdager er ikke så smart, for det fører bare til at folk drar på jobb med omgangssyke og diverse andre virus og smitter alle kollegene sine. Det er heller ikke korttidsfraværet som er dyrt, det er langtidsfraværet. Jeg tror det kommer til å bli kutt der, for eksempel til 80% etter tre måneder eller noe slikt. Noen sier at det ikke skal straffe seg økonomisk å være syk, men det gjør det jo allerede - det heter AAP. Og uføretrygd. Men det er viktig at en sånn endring evt rammer alle, og at ikke offentlig ansatte holdes utenom. Eller private ansatte i rike selskap som innen olje. Generelt er det mange ordninger som vil bli dårligere. Pensjonene har allerede blitt mye dårligere. Det merkes bare ikke så godt ennå, for de som er rammet har ikke gått av med pensjon ennå. Og likevel klager dagens pensjonister over pensjonene! De har nok ikke forstått hvor privilegerte de er i forhold. Anonymkode: c62b0...7dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #19 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skulle ønske det ble gjort noe med unge uføre og andre unge som er utenfor jobb eller utdanning. Andelen unge uten noe å gå til har økt noe voldsomt- det er jo ikke sånn at unge er sykere nå enn før, så her er det noe galt. De unge er også de som skal jobbe og gi inntekter langt fram i tid, så vi har ikke råd til å la en så stor andel av årskullene slippe arbeid. I deler av landet er det opp mot 10 prosent. Hvordan vi skal få flere med har jeg ikke noe godt svar på - tar gjerne i mot forslag 😊 Anonymkode: 33771...b20 Da må vi ha mange flere arbeidsplasser som tar imot unge som har nedsatt funksjonsevne eller har mislyktes på skolen. Det er mange færre muligheter for disse i dagens arbeidsliv. Anonymkode: c62b0...7dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 4. mars #20 Del Skrevet 4. mars Jeg håper og tror at det vil strammes hardt inn. Spesielt på sykepenger. Jeg håper også at varig ufør blir nærmest umulig å få for folk under 40 (med unntak av åpenbare unntak) grunner som ptsd, angst, depresjon bør overhode ikke kvalifisere til varig ufør, men kan heller gi en midlertidig uføretrygd på feks 3 år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå