Gå til innhold

Lite tid med barnet mitt, blir det bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med dårlig samvittighet og en slags følelse av sorg over hvor lite tid jeg får med barnet mitt (2,5 år). Vi fikk en til baby rundt juletider, så dagene våre består av at faren står opp med, og kjører eldste i barnehagen, mens jeg og babyen sover etter en natt med amming. Så henter pappa eldste i barnehagen når han er ferdig på jobb klokken 16, og de er hjemme ca 16:15. Barnet legger seg klokken 18 (har relativt nylig kuttet dupp, og må derfor legge han så tidlig). Prøver å vie all min tid til han disse to små timene, men med en liten en som krever sitt er det begrenset hva man får til. Jeg savner gutten min sånn, der gjør så vondt i hjertet. Har vurdert å stå opp tidligere for å få med meg morgenen med han, men så tenker jeg at babyen når som helst kan endre søvnmønsteret sitt på en slik måte at jeg får mindre søvn enn jeg gjør per dags dato. Pappaen har ikke mulighet til å jobbe mindre, og om jeg hadde hentet i barnehagen tidligere ville jeg uansett vært okkupert av babyen den tiden vi fikk ekstra (babyen har stort behov for nærhet og vil holdes eller bæres hele tiden). 
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Er det noen som kan fortelle meg om det blir bedre? Blir vi vant til den nye hverdagen der vi så vidt ser hverandre, eller får vi mer tid til hverandre snart? Burde jeg stå opp tidlig med dem så jeg får mer tid, til tross for mindre søvn?

Anonymkode: 74c1d...67c

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får bruke helgene godt. Har en 1-åring og en som blir 3 i mai. Det er fælt til tider, men tenker at så lenge det ihvertfall er kvalitetstid og vi connecter, så føler ungen seg bra og sett :) Helgene sliter jeg veldig med å gjøre noe «for meg selv», da jeg føler all tid må gå til ungene. Men de blir jo større, og neste år legger de seg enda senere 👍🏻

Anonymkode: 7a07e...1c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kortet ned tiden barnet er i barnehagen og også hatt barnet hjemme en dag eller to i uka. Jeg hadde en på 1 år når jeg var hjemme i permisjon med andre. Første barnet var i bhg fra 08-13 og hjemme en dag i uka med meg. Jeg er veldig takknemlig for at jeg valgte og prioritere barna når de var så små. 

Anonymkode: ff806...6ac

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fryktelig lange dager i barnehagen på han. Jeg er ganske sikker på at han mye heller ville vært hos mammaen sin og delt deg med en baby og heller ha litt mer ro i hverdagen ❤️ 

Det er fint å få inn rutiner tidlig på hvordan du sjonglerer å være med begge alene, og storebror trenger også å se at det er hverdag hvor du er opptatt med babyen, men samtidig har tid til han. Hvis babyen «okkuperer» deg uansett også når far er hjemme så vil jeg si det er desto viktigere at du får gitt begge oppmerksomhet samtidig.

Det går fint å leke på gulvet, snakke, male eller lese bok med babyen i armene også ☺️

Anonymkode: afcfc...3ea

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så vondt ❤️ jeg skjønner godt du savner tid med eldste barnet ditt, og at baby krever mye av deg. Reagerer eldste på at dere får lite tid sammen da? Er det noe sjalusi, sinne etc.? 

Om du kan ta igjen litt søvn mens eldste er i barnehagen, kan du kanskje stå opp litt tidligere slik at dere får morgenstunden sammen? Om du greier noen dager her og der med mindre søvn, så vil den tiden på morgenen kanskje hjelpe litt på sorgen din 🤷🏼‍♀️ 

Og ja, selvsagt blir det bedre! Du har en liten baby, men om noen uker og måneder vil det bli lettere, og du får mer tid til eldstemann og☺️ 

Men hvorfor har dere kuttet ut soving på dagtid? Kan ikke eldstemann hvile litt i barnehagen, og så får dere en ekstra time sammen på kvelden? Dere har sikkert en grunn for det, men vet at mange barnehageansatte her fortvilet over foreldre som kutter dupp for tidlig, når de i barnehagen tydelig ser at ungen trenger en hvil. Unger som sovner ved matbordet osv, men de har fått streng beskjed fra foreldrene om at ungen ikke skal sove. Sier ikke at det er tilfelle hos dere altså, men det kan jo være noe å revurdere 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3357a...4e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å bli bedre. Snart legger den eldste seg litt senere, og babyen tidligere. Så får man litt alenetid med eldste hver kveld. 

Anonymkode: 71bea...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hent tidligere i barnehagen. Du kan jo fint tilbringe tid sammen med storebror selv om babyen ammer eller er i bæretøy. 

Anonymkode: b40c0...688

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å.. du vet.. hente eldste tidligere i bhg så dere får noen timer ekstra på ettermiddagen?

Anonymkode: dd730...ccf

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blir vi vant til den nye hverdagen der vi så vidt ser hverandre, eller får vi mer tid til hverandre snart?

Anonymkode: 74c1d...67c

Og bare for å svare konkret her: Ja, dere får mer tid til hverandre når du tar andre valg.
For det er du som velger bort tid med toåringen. Det er du som setter egen søvn over tid med toåringen. Det er du som setter deg selv og ditt behov for å ha fullt fokus på baby over toårings behov for hjemmetid. 

Jeg ville lyttet til den dårlige samvittigheten. 

• Liker 17
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele var løsningen her. Minste var fornøyd med nærhet, og jeg kunne konsentrere meg om eldste. 

Sover babyen videre uten deg? Det gjorde min, så jeg stod opp tidlig med eldste, koste i en time eller to og vekket baby og ammet rett før vi skulle i barnehagen. Jeg ville stått opp tidligere, hvis babyens søvnmønster endrer seg kan dere jo endre rutinene igjen. 

Og hente tidligere i barnehagen de dagene jeg fikk til det. De dagene jeg ikke hentet kom de til ferdig middag så vi slapp å vente på det. 

Barna mine la seg samtidig lenge, så jeg ville ikke fått tid med eldste på kvelden på noen år. 

Anonymkode: 7b3f3...545

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

hent tidlig, gi barnet noen fridager og venn baby til å ikke være klistret på deg..  

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 2 åringen min hjemme da jeg hadde baby. 

Nei. Det blir jo ikke bedre uten at du selv tar tid. Du kan levere i barnehagen etterhvert da. Hente tidligere. 

Anonymkode: d2b29...4e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får aldri den småbarnstiden igjen. Hvorfor må ta 2- åringen i barnehage i det hele tatt? Du er jo hjemme. 

Skjønner ikke hvorfor folk får barn når de ikke vil være med dem. Barnehagen er en oppholdsplass, det er hos deg han trenger å være. Nærhet, kos, oppmerksomhet. Så bruk barnehagen kun når det er helt nødvendig.

Anonymkode: e4d3c...817

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg hadde alltid baby med meg når jeg leverte 2,5 åringen i barnehagen i 9 tiden. Hentet i 15 tiden. Da koste vi oss på morningen alle sammen.

Kan du ikke levere da? De fleste sover litt dårligere med baby ja, men du trenger vel ikke sove lengre hver eneste morning? 

Det mest optimale for 2,5 åringen er jo at du leverer sent sammen med babyen, noe som jeg tror også er det mest normale... sjeldent jeg hører om 2,5 åringer som har fulle dag 5 dager i uken når en forelder er hjemme i permisjon 🤔

Endret av Cuddlegirl
  • Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her var det jeg som både leverte og hentet i barnehagen da jeg gikk hjemme med yngste. Mannen var ukependler. Leverte rundt 08.30 og hentet 14-15. 

Det kan du også få til, i hvert fall å hente tidligere!!

Og ja, ammet natta lang og mini sov bare korte lurer på dagtid.

Anonymkode: efacd...30b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok prøvd å hente litt tidligere. OL det er i gåavstand kan kanskje dere gå sammen mens babyen sover eller ligger i vogn? Det har iallefall vært kvalitetstid for oss. Hvis ikke kan du kanskje tilpasse det slik at babyen etterhvert skal sove når dere kommer hjem fra barnehagen slik at dere får litt tid sammen alene da?

Anonymkode: b9efc...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere er veldig kritiske til TS her. Det er en stor overgang å gå fra en til to. Babyen er fortsatt helt ny og rutiner er ennå ikke på plass. Klart mor skal sove ut på morgenen.

Og dere som svarer at dere hadde toåringen hjemme når dere var i permisjon... det er noe for spesielt interesserte. Det er superintenst å sjonglere to behov på den måten.

Svar til TS:  det blir bedre! Etter hvert kan du la faren ta seg mer av baby i helgen (trilletur f.eks) og du kan legge inn planlagt kvalitetstid med storebror. Kan snakke om det noen dager i forkant, typ: "jeg gleder meg til lørdag, da er det bare deg og mamma og da skal vi gjøre dette og dette"

Lykke til ❤️ det er en stor overgang og den dårlige samvittigheten er noe du må lære å leve med. En stor del av mammarollen, dessverre 

Anonymkode: 61420...32e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Som mange skriver; hvorfor ikke levere senere og hente tidligere hvis du har tilgang på bil eller kan trille til barnehagen? 

Ja, det kan være fryktelig slitsomt å karre seg opp om morgenen etter en natt med mange oppvåkninger, men barna kommer først, alltid. 
Jeg har selv en nyfødt i tillegg til en på 4 år og en på 2 år, og leverer kl 9 og henter 14:30. Får sett de mye mer nå i permisjon enn da jeg jobbet 100%, og denne tiden så verdifull for hele familien.

Trives baby i bilsetet? Min sover alltid gjennom både levering og henting i barnehagen, så ville gitt det et forsøk😊 Det blir fort en fin rutine som går av seg selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mli123 skrev (Akkurat nå):

Som mange skriver; hvorfor ikke levere senere og hente tidligere hvis du har tilgang på bil eller kan trille til barnehagen? 

Ja, det kan være fryktelig slitsomt å karre seg opp om morgenen etter en natt med mange oppvåkninger, men barna kommer først, alltid. 
Jeg har selv en nyfødt i tillegg til en på 4 år og en på 2 år, og leverer kl 9 og henter 14:30. Får sett de mye mer nå i permisjon enn da jeg jobbet 100%, og denne tiden så verdifull for hele familien.

Trives baby i bilsetet? Min sover alltid gjennom både levering og henting i barnehagen, så ville gitt det et forsøk😊 Det blir fort en fin rutine som går av seg selv. 

Absolutt kritiske med rette. I Sverige har man maks 15 timer i uka i bhg når man er hjemme i permisjon og ingen klager.  

Synes ts virker hjelpeløs og tafatt og opphengt i alt med baby. Det finnes vogn, sjal, seler, bilstoler til bruk, baby må ikke bæres hele tiden.  At barnet ikke liker noe er vel heller ts sin manglende tålmodighet med å prøve. Noen ganger bare må man ting og barnet gråter litt.  Søvn, det er mulig å legge seg litt når eldste legger seg, men ts kanskje prioriterer tid med mann og ikke eldste for barnet i barnehage krever litt. 

Søvnmangel har de fleste, men at det må soves midt på dagen, det er bare en av ts sine valg som går utover eldstemann.

Anonymkode: 7f96b...f98

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og bare for å svare konkret her: Ja, dere får mer tid til hverandre når du tar andre valg.
For det er du som velger bort tid med toåringen. Det er du som setter egen søvn over tid med toåringen. Det er du som setter deg selv og ditt behov for å ha fullt fokus på baby over toårings behov for hjemmetid. 

Jeg ville lyttet til den dårlige samvittigheten. 

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 93f7a...14d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...