Gå til innhold

Erfaringer med migrene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd flere medisiner mot migrene, uten å lykkes å finne noe som hjelper meg. Andre som har opplevd det samme, og ikke har funnet en kur? Hva skjer videre om tablettene ikke fungerer og det ikke hjelper? Vil gjerne høre noen erfaringer takk. 

Anonymkode: 15819...83a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for det meste fått det etter kraftig fysisk anstrengelse, som en skikkelig intens økt med styrketrening. Så det hjalp å roe ned der. Flere jeg kjenner har fått mye mindre eller blitt helt kvitt migrene med lavkarbo kosthold.

Anonymkode: 43d92...ae5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere anfall hver eneste uke før, men så fikk jeg noen blodtrykkssenkende som jeg tar hver dag, forebyggende! Det endra livet mitt totalt! Fortalte ei kollega om det da vi pratet om migrene, og hun fikk også det fra legen, og de funker for henne også. Husker ikke navnet på dem, men legen kan finne ut det lett 😊 

Ellers så bruker jeg zomig og naproxen ved en type anfall, og maxalt ved en annen type anfall, det varierer på anfallene hvem som funker for meg, men det trenger ikke funke tilsvarende for andre

Anonymkode: fd3a8...969

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde flere anfall hver eneste uke før, men så fikk jeg noen blodtrykkssenkende som jeg tar hver dag, forebyggende! Det endra livet mitt totalt! Fortalte ei kollega om det da vi pratet om migrene, og hun fikk også det fra legen, og de funker for henne også. Husker ikke navnet på dem, men legen kan finne ut det lett 😊 

Ellers så bruker jeg zomig og naproxen ved en type anfall, og maxalt ved en annen type anfall, det varierer på anfallene hvem som funker for meg, men det trenger ikke funke tilsvarende for andre

Anonymkode: fd3a8...969

Jeg fikk også blodtrykksmedisiner. Mine heter Atacand. Etter at jeg begynte å ta den har jeg gått fra 7-15 anfall i måneden, til 6-8 i året....

Life-changing.

Anonymkode: faec1...e4b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg var det flere faktorer som bidro til en løsning. Jeg byttet til en mindre stressbelastet jobb, gikk fra å jobbe rundturnus til å jobbe så og si kun dagtid (jobber kun dagvakter i ukedager og 1 aftenvakt hver 3.helg). Samtidig har jeg gjort en livsstilsendring som førte til en bmi innenfor normalvekt, begynt å trene og fokus på mat som gir gode næringsstoffer (ikke bare fokus på kcal). Bruker forebyggende medisiner, men har samtidig med livsstilsendringer trappet ned på styrken på disse. Tidligere hadde jeg minimum 2 anfall i uka, nå har jeg kanskje 1 i mnd. Går så lenge mellom hver gang at jeg ikke husker sist. 

Bruker candesartan/atacand forebyggende og relpax ved anfall. Tar blokader hos nevrolog i nakke og bakhodet hver 3-4 mnd.

Anonymkode: 160fa...73e

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel oftest ingen kur per se, men mange kan få god hjelp av ulike medikamenter. 

Jeg har kronisk migrene med anfall stort sett daglig. Ikke funnet noe som tar knekken på det, men både zolmitriptan og imigran funker greit som akuttmedisin. 

CGRP-hemmer og botox hjelper noe. Disse kvalifiserer du bare for ved svært hyppig migrene, men det er en rekke andre medikamenter som kan prøves som forebyggende. 

Vanskelig å være mer konkret uten å vite hva du har forsøkt og omfanget av plagene.

Anonymkode: a0360...b49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på milde antidepressiva. Forandret livet mitt totalt. Kunne ha anfall av migrene hvor jeg var nær mer å ta livet av meg selv. Har feks ringt min mann skrikende at jeg dør og ikke husket dette i etterkant. Sterke smertestillende lammet kroppen så jeg klarte ikke å utagere på smerten men den var der og jeg var fengslet i egen kropp jeg ikke kunne kontrollere. 

En kombinasjon av antidepressiva og blodtrykksmedisiner reddet livet mitt.

Anonymkode: 1167f...bc9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk også blodtrykksmedisiner. Mine heter Atacand. Etter at jeg begynte å ta den har jeg gått fra 7-15 anfall i måneden, til 6-8 i året....

Life-changing.

Anonymkode: faec1...e4b

Jeg ble verre av Atacand, eller så var jeg bare maks uheldig, så jeg sluttet på de etter anbefaling fra nevrolog. Tok det lang tid før de fungerte?

Anonymkode: 6398d...7bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det finnes vel oftest ingen kur per se, men mange kan få god hjelp av ulike medikamenter. 

Jeg har kronisk migrene med anfall stort sett daglig. Ikke funnet noe som tar knekken på det, men både zolmitriptan og imigran funker greit som akuttmedisin. 

CGRP-hemmer og botox hjelper noe. Disse kvalifiserer du bare for ved svært hyppig migrene, men det er en rekke andre medikamenter som kan prøves som forebyggende. 

Vanskelig å være mer konkret uten å vite hva du har forsøkt og omfanget av plagene.

Hvordan går det for deg i jobb, siden du har daglige anfall? Eller er du ufør? Håper det går greit om jeg spør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan går det for deg i jobb, siden du har daglige anfall? Eller er du ufør? Håper det går greit om jeg spør. 

I jobb, med en del sykemeldinger. Bruker vesentlig mer anfallsmedisin enn anbefalt og har deretter en sykemeldt periode med "detox" og prednisolon for å unngå medikamentoverforbrukshodepine.

Det har gått rundt en stund, men ligger an til gradert ufør etter hvert. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra 25-28 anfallsdager i måneden til 1-3, bruker CPRG-hemmer (Ajovy). Av anfallsmedisiner har jeg ingen jeg synes veldig bra; men nå bruker jeg bare Cataflam ved de få anfallene jeg har. Fungerer helt greit.

Anonymkode: 74380...d64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I jobb, med en del sykemeldinger. Bruker vesentlig mer anfallsmedisin enn anbefalt og har deretter en sykemeldt periode med "detox" og prednisolon for å unngå medikamentoverforbrukshodepine.

Det har gått rundt en stund, men ligger an til gradert ufør etter hvert. 

Jeg forstår. Håper det ordner seg for deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg gikk fra 25-28 anfallsdager i måneden til 1-3, bruker CPRG-hemmer (Ajovy). Av anfallsmedisiner har jeg ingen jeg synes veldig bra; men nå bruker jeg bare Cataflam ved de få anfallene jeg har. Fungerer helt greit.

Anonymkode: 74380...d64

Jeg blir nesten misunnelig av å lese slike erfaringer. Har prøvd så mye, men hittil har ingenting fungert nevneverdig 😔😥

Først en lang rekke medisiner for å få tilgang til "skikkelig" medisin.

Emgality, sprøyte. Null effekt

Botox i 9 mnd. Null effekt

Aquipta nå i 5 mnd ca. Merket nedgang første mnd, og var såååå positiv, endelig noe som fungerte! Men så gikk det tilbake til 20+ dager per mnd.

Er så utrolig drittlei og knust av hele sykdommen. Har ikke et liv lenger, og blitt 50% ufør, men er ikke i jobb heller. Og årene går mens jeg prøver medisin som åpenbart ikke fungerer 3 mnd i gangen, og gjerne flere runder, fordi nevrolog sier det kan gå effekt etter lenger tid. Og imens sitter jeg her, eller ligger, og er nesten ikke en del av samfunnet.

Det eneste positive er at smertetoppene ikke er like ille som før, det er ikke rutinemessig i rød sone på 8-10 på skalaen. Og Naramig stopper som regel dagens anfall etter noen timer. Då kommer det ofte tilbake dagen etterpå, så det føles som anfallet blir "skjult" av Naramig heller enn at det stoppes.

Ekstremt frustrerende og livsødeleggende. Har ofte vært så vondt at jeg ligger i fosterstilling med fæle grimaser og tror jeg holder på å dø.

Anonymkode: a510a...6c9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Måtte få CGRP-hemmer. Det sitter visst jævlig langt inne å få. Nå gjenstår bare å bytte ut den helvetes jobben.

Anonymkode: bcc59...fb0

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...