Gå til innhold

Er det lov å ytre selvmord før det skjer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man anmelde noen som skriver offentlig at de skal ta sitt eget liv? Og det vil bli gjort noe med? Oppsporing, osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest King James
Skrevet

Nei du kan ikke anmele noen for det. Siden det er tross alt ikke ulovelig og ta selvmord.

Gjest Gjesta
Skrevet

jo, er det ikke det da? Ulovlig å ta selvmord mener jeg? Ikke at man kan straffes for det så klart, men jeg mener at det er ulovlig.......... Å anmelde noen blir jo også litt småpussig....

Skrevet

Det er faktisk ulovelig å ta et menneskeliv, samme om det er sitt eget eller andres. Så ja det er ulovlig.. Men det var ikke hovedtema i tråden så jeg sniker meg ut igjen.

Skrevet

Å anmelde blir vel helt feil, det er vel langt bedre å si fra til noen som kan HJELPE vedkommende? Psykiatrisk krisehjelp eller noe sånn?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Å anmelde blir vel helt feil, det er vel langt bedre å si fra til noen som kan HJELPE vedkommende? Psykiatrisk krisehjelp eller noe sånn?

Ja, jeg ville heller sagt i fra til nærmeste psykiatriske sykehus.

Skrevet

Vi bør ha en plikt å hjelpe hvis noen melder om selvmord. Å overse det kan sammenlignes med å nekte noen førstehjelp hvis de ligger bevisstløs på gaten. Dette fortalte en spesialist innenfor feltet en gang.

Gjest King James
Skrevet
jo, er det ikke det da? Ulovlig å ta selvmord mener jeg? Ikke at man kan straffes for det så klart, men jeg mener at det er ulovlig.......... Å anmelde noen blir jo også litt småpussig....

Nei det er ikke ulovlig og ta selvmord......Det er fult lovlig. Er ikke og anbefale.

Er jo bare en feig handlig av en feig person.

Og vis han eller hun mislykkes så er det bare en ny ting som personen har mislykkes i.

Gjest Gjesta
Skrevet
Nei det er ikke ulovlig og ta selvmord......Det er fult lovlig. Er ikke og anbefale.

Er jo bare en feig handlig av en feig person.

Og vis han eller hun mislykkes så er det bare en ny ting som personen har mislykkes i.

:overrasket: er fullstendig uenig med deg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Er også uenig i det...

Trådstarter (om dette er en reel situasjon), jeg synes du må gjøre noe. Prøv å ring mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS! Man skal alltid ta mennesker som truer med selvmord alvorlig.

Håper det går bra!!! Fint at du bryr deg, det kan bety masse...

Endret av Chrizzy
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Nei, det er ikke ulovlig å begå selvmord i Norge. Det var det før, men dette ble endret nokså tidlig på 1900-tallet. Siden da har det kun vært forbudt å medvirke til andres selvmord. Men politi og helsevesen har likevel mulighet til å gripe inn for å forhindre selvmord, så selv om man ikke kan anmelde kan man ta en telefon og muligens får stoppet det. (De har mulighet til å spore og bryte seg inn hos folk for å forhindre selvmord.)

Gjest Gjest
Skrevet

Det ER faktisk ulovlig å ta sitt eget liv!

Kjenner en person som ble dømt og "straffet" da selvmordsforsøket mislyktes.

Har du mistanke om at noen skal ta sitt eget liv, og er bekymret for at det skjer "nå" , så kan du ringe 112 evt 113.

Mener du at det ikke er SÅ akutt, så kan du melde i fra til fastlegen til personen (hvis du kjenner til hvem det er), eller ta kontakt med enten legevakt, psykiatrisk avdeling på nærmeste sykehus, eller noen av de andre forslagene du har fått fra de andre.

Skrevet

Selvmord er faktisk ulovelig.. Vi hadde noen som var grusomt nyskjerrig på dette på skolen og vi fikk pent forklart at det er ulovelig, noe vi alltid har køddet med for hva skal de gjøre med deg, vekke deg til live og så straffe deg...

Gjest Gjesta
Skrevet

:Nikke: Selvmord er ulovlig ja, enn så rart det måtte høres ut.

Men dersom problemet her er at en person truer med å ta livet sitt tror jeg vel ikke en anmeldelse er veien å gå...

Skrevet
Kan man anmelde noen som skriver offentlig at de skal ta sitt eget liv? Og det vil bli gjort noe med? Oppsporing, osv?

Vi bør ha en plikt å hjelpe hvis noen melder om selvmord. Å overse det kan sammenlignes med å nekte noen førstehjelp hvis de ligger bevisstløs på gaten. Dette fortalte en spesialist innenfor feltet en gang.

Det høres helt "hull i hodet " å anmelde noen som sier de vil foreta selvmord !

Hvem vil nå anmelde det ?

Tviler på om politiet gjør det.

Tvert imot politiet kjører hundrevis av personer til legevakten hver eneste dag som har mislyktes i sitt selvmordsforsøk, og jeg har ennå ikke hørt om en eneste som er blitt anmeldt.

Plikten til å hjelpe derimot, bør vi alle følge. Dersom vi treffer noen som sier at de vil dø, bør vi søke hjelpe dem eller søke å råde dem til å ta imot hjelp fra fagpersoner så fort som mulig. For er det en ting som gjelder når noen sier de vil dø, så er det at tiden løper ut og at en ikke må overlate dem til seg selv.

Sørg for at de blir ivaretatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...